Mitä moottoriöljyä ja peräöljyä suosittelette BMW R 1150 RS vm 2003 ?
Itse laittaisiin kyseessä olevaan pyörää isoa deetä eli suomeksi mobil delvac 15w/40. Tuo öljyhän on tarkoitettu lähinnä raskaalle diesel kalustolle, mutta käy myös prätkiin (varmista ohjekirjasta)
Omassa R1200 ST koneessa 15W40, laatikossa ja perässä 75W90. Tuotemerkkejä on monia.![]()
Per aspera ad lunam!
Koneeseen Castrol Power1 15w50
Perään ja laatikkoon CastrolSYNTRAX UNIVERSAL PLUS 75W-90
Siis en suosittele, vaan itsellä nuo mopossa.
R1100RT -01
Tuossa sun pyörässä on ihan eri öljyt kuin Remoten pyörässä. Ja siihen Remoten pyörään pitää oikeesti laittaa sitä käyttöohjeen mukaista öljyä kuten sinunkin pyörääsi, joka on siis eri kuin Remoten pyörässä. Älkää nyt taas sotkeko näitä hommia Puurot ja vellit ja pyörät ihan sekaisin. Delvacit ja vaikka mitkä öljyt on keskusteltu eri ketjuissa ihan puhki, joten ei tätä jaksa.
Soita mulle Remote. Kerron sulle mitä laitat sinne moottoriin, laatikkoon ja perään. Ja miksi noita sinne laitat.
Puh 050 5768 480.
Lukekaa se oman pyöränne ohjekirja RTFM. Siellä on kerrottu mitä öljyä sinne pitää laittaa.
Pekka
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 18.06.2015 klo 01:36.
Pekka
Jatketaan nyt vielä juttua. Mä ostan Motonetista 20W/50 moottoriöljyä mun pyörään, joka maksaa 3.3 €/litra.
Olen käyttänyt sitä nyt 160.000 km ja moottori on hienossa kunnossa. Ja 16 öljynvaihtoa.
Jos olisin käyttänyt jotain kallista öljyä vaikka Castrolia, niin olisin paljon köyhempi.
Lopputulos on kuitenkin sama. Pyörän moottori on hienossa kunnossa.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 18.06.2015 klo 02:10.
Pekka
Ymmärtääkseni suosittelit mobil delvac 15w/40 öljyä.
Tärkeintä tuossa hommassa on se viskositeetin yläpää eli 50 W.
Noi ilma/öljyjäähdytteiset käyvät kuumana.
Se kylmäviskositeetti 20W taas vaikuttaa siihen, että kaikki öljy ei valu pois sieltä isoista välyksistä, jotka noissa boxereissa on esim. venttiileissä yms. Pakoventtiilit esim. 0,3 mm.
Näin pyörä saa voitelua heti käynnistyksen jälkeen, kun kaikki litkut öljyt eivät ole valuneet pois.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 18.06.2015 klo 02:22.
Pekka
Castrolit tuolta suomesta järkevästi. Muut merkit muualta. http://www.nettiosa.com/Oljyt
Viimeksi muokannut: TommoKe; 18.06.2015 klo 02:25. Syy: typo
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Etiketin kertoma kuuman pään lukema ei aina kerro kaikkea. Kannattaa käydä katsomassa valmistajan sivuilta öljyn speksit 40 sekä 100 asteessa ja VI arvo, nämä kertoo öljyn liruksi menemisestä enemmän kuin purkin kyljessä oleva w40 tai w50 arvo. Joillain öljyillä w40 pysyy paksumapan kuin w50 öljy.
Kylätason kurapyöräilijä.
Johan taas kerran
Siellä ohjekirjassa kyllä kerrotaan mitä öljyä koneessa tulee käytää.
1300 Gessu
Itse suosittelen joka paikkaan rypsiöljyä. Saa samalla sellaisen kivan grillitunnelman heti kun lyö pyörän käyntiin.
Superbike #7
Mitenkäs jos mennään yläpäässä 60 saakka?
592034.jpg
Tuon liukasteen spekseissä on jopa ihan erikseen mainittuna "Soveltuu erittäin kuumiin tai raskaisiin olosuhteisiin." ja hintakin pysyy silti vielä maltillisena 8,73€/l![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Minä kun jo huolestuin, että tästä ei tulekaan "normaalia" öljyvääntöä...![]()
<p>2002-2014</p>
Pyörä mallia 2003. Nyt eletään vuotta 2015. Maailma on muuttunut, niin öljytkin.
Tavallinen taaplaaja alkaa olemaan pulassa runsaudenpulassa.
Jos 12-vuodessa parempia öljyjä ei olisi kehitelty olisi aika ihme. Hyvähän se on päivittää muiden kokemuksia.
Otetaan vaikka peräöljy. Gl 5-luokituksen öljyä löytyy 5-25€/l välimaastosta Motonetissa. Luulisi 20€ jotain laatua saavan?
R1100RT -01
Tarkennetaan vielä
R 1200 ST ohjekirjan kertomaa:
Moottoriöljy, öljylaatu
API-luokituksen luokkien SF, SG tai SH mukaiset tunnettujen merkkien HD-öljyt, myös luokat CD tai CE mahdollisia; tai CCMC-luokituksen luokkien G4 tai G5 mukaiset tunnettujen merkkien öljyt; myös luokka PD2 mahdollinen.
Viskositeettiluokka riippuen ulkolämpötilasta
-20°C - 10°C SAE 20
0°C - 30°C SAE 30
+20°C - yli 30°C SAE 40
-10°C - yli 30°C SAE 20W-50
-15°C - yli 30°C SAE 15W-50
-15°C - 30°C SAE 15W-40
-20°C - 20°C SAE 10W-40
-20°C - 10°C SAE 10W-30
Vaihteistoöljy
SAE 90 GL5
Per aspera ad lunam!
Mitkä ovat ne tunneut merkit mitä saa käyttää? Vaihteleeko maakohtaisesti, sillä eri maissa on paikallisesti tunnettuja öljymerkkejä, kuten Suomessa Teboil ja Neste, mitä muualla tunnetaan vähemmän.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kuten jo aiemmin mainitsin, lämpimän pään ilmoitettu viskositeetti on suuntaa antava. Erään 15w40 öljyn cst ja VI arvot on korkeammat kuin monessa ?W50 öljyssä, nämä lukemat kertoo öljystä enemmän mitä purkin kylkeen painettu viskositeetti lukema.
Kylätason kurapyöräilijä.
Miksi muuten käydään näitä tunteita herättäviä öljykeskusteluja? Onko ollu oikeasti konerikkoja, vai mikä tässä on focuksena?
R1100RT -01