Kiitoksia ratajärkkäreillle ja erityisesti Soikkelille miehen ja raadon tuomisesta kotiin
Vaihelevat kelit, kiuvalla kivaa, sateella tylsää ja märällä jännää
Ajoaikaa tuli riittävästi ja välillä sai ajella ihan privaatti radalla.
Kiitokset vielä kouluttajille vinkeistä
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Pitää paikkansa . Pitää saada pidempi varsi Garminille kun muuta paikkaa ei tossa tankissa ole mihin kiinnittää ehkä toisella puolella mutta sitten kytkimen säiliö hoitaa peittelyn. Mutta muuten toi paikka on parempi kun saa nopeudet ja vaihteet tietoonsa eli missä mennään hyvin ja missä löysäillään kun mulla on tapana kesken kierroksen löysätä menoa.
Ultrafast KTM machine .
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mä en oikein tunne, tai pääkopalleni tyypillisesti muista, noita ratahenkilöstöjen nimiä, mutta vissiin tämä golfkärryllä kulkeva mies? Ei näkyny ketään varikolla just silloin klo seiskan jälkeen.. Tavottaisiohan herraa täältä siviilistä jotenkin. Lähinnä se harmittaa kun en ole tän kesän ajeluista yhtään vielä kattonu miten esim. mutkavauhdit on kehittynyt, vai onko ollenkaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joo okei, Ismo niinkuin golfkärry. Hyvä duunailla muistisääntöjä niin ei oo ihannoin pihalla kokoajan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Näin on ja uudet takajarrupalat odottavatkin asennusta hyllyllä ! Kahvilan mutka ja edeltävät mutkat kun muistais ajaa kakkosvaihteella hyvällä vedolla niin menis paremmin kuin kolmosvaihteella seilaten. Huomasin tämän jo joillain ajamillani kierroksillani.
Kyllä sulla GuessWho on pahoja vieroitusoireita tästä mopoilusta ja tämänhän korjaus onnistuu helposti mopo kaupalla.![]()
Ultrafast KTM machine .
Ajotaito 2:sta selvinneet, tässä ois tämmöinen lottokuponki, jolla pääsette avautumaan kokemastanne. Palkintona on kenties parempia kursseja vastaisuudessa.
Ajokurssien palautelomake
1000
Suurkiitos kouluttajille antoisasta päivästä!
Ekaa kertaa radalla ja huomas kyllä, että polte jäi päästä ajamaan uudestaan
Suunnitteilla, josko pääsis vielä tänä kesänä käymään Motoparkin elokuun lopussa tai Alastaron vikan setin syyskuun alussa.
Budjetti ja aika ei vaan aina tahdo antaa myöden![]()
GSX-R750 -07, SV650S -06 (ex)
Oli ja on varmaan yks hankalimpia opeteltavia asioita ainakin mun mielestä, siis tuo rullaamisen poisto. Eli että ollaan joko jarrulla tai kaasulla, ei välimuotoja. Muistan ku kateltiin Kallion Mikan ja Veskun datakippuroita niin ei siihen suurtakaan nanosekuntia väliin jää. Itse asiassa Mikan kippuroista näkee hyvin että takajarrussa on vielä pienesti paineita vielä kun kaasu on jo 45% auki ulostulossa. Kuten tiedämme likikään kaikki tuon tason kuskit ei takasta käytä juuri lainkaan mutta Mikan tapauksessa ajotyylissä on takajarru mukana tasapainottamassa avauksia.
Näennäisesti sen saa vielä mukaonnistumaan mutta ajamisesta tulee tällä rookietasolla helposti liian töksähtelevää ja on/off tyyppistä.
Lähinnä se kai vaan vaatis jarrumerkin siirtoa edemmäs, voimakkaampaa vauhdintappoa mutkaan ja oikea-aikaista lineaarista avausta. Mutta menee aika hifistelyksi tällä tasolla liian helposti. Silti ainakin itsellä rullaamisen reilua vähentämistä seurasi 2-4 sekunnin katoaminen yhden päivän antaumuksellisella treenaamisella. Siihen kun olisi yhdistynyt vielä oikeammat ajolinjat ja se tärkein asia, reteempi uskallus, niin kenties sitä olisi joskus voinut ajella ihan rennostikkin nopean ryhmän seassa.
Omia videoitaan kun aikanaan analysoi niin alkoi oitis hatuttamaan kun katseli rullauksiaan ja mietti että "miks mä en prkl tos viel vedä ja sit jarruta, vaan valuttelen mutkiin ihan turhaan, ihan liikaa". Rullauksen poisto auttaa myös oleellisesti siihen ettei mutkiin tule vedettyä sisään niin tolkuttomasti liian aikaisin. Sehän on päivän selvää että oikealla linjalla sisäänmeno diskontataan onnistuneena avauksena ja se taas lisää seuraavalle suoralle nopeuksia ihan hemmetisti. Varsinaista dominoefektiä siis koko rata-ajo. Osaavammat ampukoot alas mun aivopierut jos ne on ihan lepässä.
Paitsi että niin päin, ett ensin muuttaa sen ajolinjan sopivaksi tulevia tarkoituksia varten, niin se helpottaa kaiken tekemisen muutosta.
Ja sitä ennen tsekkaa vielä ajoasennon tontille (ei tarvi olla priimaa), jotta ajaminen ylipäätään on helpompaa, jolloin sen ajolinjan pitäminen on helpompaa.
Sit kun ajoasento ja ajolinja on tontilla, niin siihen voi helposti lisätä mitä tahansa sirkustemppuja. Toisin päin se ei onnistu.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Juu, tää on ihan vissi tosiasia. Ajolinjoihin saa vaan helpommin apuja muilta kuin tuon rullaamisen poistoon. Ainakin itsellä se työ piti tehdä ihan omassa päässä ensin. Toki, siten kun vauhdit nousee virheitä pala kerrallaan poistamalla, se osin myös "pakottaa" ratalinjan viisaampaan käyttöön ja rata-alueen reilumpaan mukaanottamiseen. Sellaiset hitaan ryhmän neulansilmälinkutukset kun johtavat isommissa nopeuksissa auttamattomasti pannuttamiseen. Mutta olet ehdottoman oikeassa, tarkoitukseni ei suinkaan ollut yllyttää treenaamaan asioita väärässä järjestyksessä.
Mun mielestä noi rullailut ja linkutukset johtuu yleensä siitä ett kuskit lähestyy esim neulansilmää samalla tavalla kuin normi ysikymppistä mutkaa. Ysikymppisen viel juuri ja juuri selvittää paniikinomaisella väännöllä ennen ulkokanttaretta, mutta neulansilmässä ollaan menossa niin paljon väärään suuntaan että siihen ei auta enää ees se paniikkivääntö.
Mut jos muuttaa sen tulolinjan sinne neulansilmään, niin huomaakin että ei sinne tarvi linkuttaa tai rullata. Mut niin kauan ku huomaa rullaavansa tai linkuttavansa, niin tietää ett ei se ajolinja vieläkään osu. Eli tossa tapauksessa se rullailu ei ole syy vaan seuraus. Ja jos alkaa poistamaan sitä rullailua, niin lopputulos on tod näk ei toivottu.
Ajolinjan osumattomuuden huomaa myös siitä että kaasun lisääminen ei ole pehmeää ja jatkuvaa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Noniin, nyt kun yön nukuttua alkaa jotain muistikuvia palautumaan sunnuntaista, niin mähän muistin että olisin kuullut varikolla ajaessani jonkun peltisen kolahduksen korvatulppien läpi. Ja niinhän se oli kun tuo Ducatiherra epäili, että se kännykkä on katteiden alla. Siellä se lepäsi etuhäkin takaosan seutuvilla, edelleen toimintakykyisenä.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Melkein tekis mieli sanoe attä sunnuntain viimeisellä olis tullu enkat jos olis mittaus ollu päällä, sellanen olo oli että rata tyhjä edessä ja mutkat kivalla rytmillä ja hana tiätty "koko ajan" auki ja äijäkin "suht" rentona.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tehtaan Ducateista moto geepeessä ainakin toisella kuskilla on kytkinkahvan tuntumassa myös pieni takajarru kahva käytössä eli ilmeisesti juurikin tasapainottamassa mutkista lähtemistä. Itse olen opetellut takajarrun käyttöä lähes yhtäaikaisesti etujarrun kanssa ja kyllä tasaa myös mutkaan menoa jarruttaessa.
Ultrafast KTM machine .
https://m.youtube.com/watch?v=eqFcGSroKgA
Keskinopeen lauantai ip cruisailua. Omat kierrokset tossa setissä ~1:35. Rauhallista putputtelua, niin kuin äänistä kuuleeKamera on Superduken etulyhtyyn liimattuna, niin on nuo liikkeet ja äänet vähän oudot (+YouTube laatu).
Aika moni näkee omaakin ajoa siinä. Hetkittäin melkoista varpusparvea tuo meno. Punaisiin siipiin radalla on vielä matkaa
Kiitos järjestelykoneistolle![]()
Keneltä voisin pyytää kuvia 18.07 ja 19.07? Olin Ajotaito II ssa mukana lauantaina (eli liivi päällä).
Mulla on Diablo Red (punainen) Triumph Street Triple R - helppo erottaa.
Oli ensimmäinen (mutta ei viimeinen) rata kokemus joten voisi olla hieno jos jäisi pari kuvia
Niin, ja aivan SUUR kiitoksia kouluttajille!!!
Suunnitellussa käydä vielä Ahvenistolla ja/tai taas Alastarolla tänä vuonna. Ainakin vielä yksi Ajotaito II on pakko vetää!
S1000R M 2021, ex Triumph Street Triple R 2012, ex Kawasaki Ninja 1000 2008
Ajotaito I,2 x Ajotaito II x - and looong road ahead
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..