Hello (taas),
Nyt on ihmettelyä öljymäärän kanssa. Manuska sanoo että 3L ois tilavuus mutta se pieni tarkastusikkuna siellä moottorin kyljessä näyttää että öljyn yläpinta on ikkunan yllä kun pyörän laittaa suoraan sivutuelta (kaveri istuu päälle ja ite tsekkaan ikkunan.) eli ikkunan mukaan 75% täynnä, eli ihan max rajalla kun mopo jalan varassa mutta kun pyörä suoristetaan niin öljyä olisi aivan liikaa.
Itseasiassa olen poistanut öljyä 0,5L ylitäytön pelossa mutta edelleen sama keissi.
Eli uskoisitteko manuskaa vai ikkunaa?
Osaa vaiheista on erittäin vaikea saada sisään eli vaihdin stoppaa kokonaan ja saa oikeen useamman kerran kokeilla että menee vaihde sisään.
Harvemmin sinne vaihdon yhteydessä menee lähellekkään oikeeta määrää. Vaihtuuko suodatin jne.
Lisäksi kun käytät hiukan konetta niin se saattaa imaista reippaastikkin tasoa alaspäin, riippuen vähän häksättimestä.
Uskon itse ikkunaa mielummin kuin täyttömäärää, jos mopo on suorassa.
Mopo pystyyn ja ikkunan merkkien mukaan kohdilleen.
Superbike #7
Kyllähän manuska (varmaankin) ja ikkuna (varmasti) ovat oikeassa, täytön määrä vaihtelee sen mukaan onko kone täysin kuiva esim. huollon jäljiltä vai juuri tiputettu ölpät ulos, vaihdettiinko suodatin, oliko koneella juuri ajettu missä asennossa paljonko sattui menemään jne.
Itsellä xjr:ssä pitää vielä olla tarkkana etu-taka kallistuksen kanssa koska ikkuna on lohkon etureunassa, niin pienikin ylä/alamäki heittää heti ikkuna näyttöä selvästi, sivukallistuksen lisäksi.
Jos joskus tuntuu että olet menossa läpi helvetin... anna mennä. -Winston Churchill-
XJR 1300 -06
Kiitos nopeista vastauksista.
Elikkä pyörään vaihdettiin samalla filtteri ja ennen öljynvaihtoa ajoin pyörän lämpimäksi sekä annoin tiputtaa aika kauankin ennenkuin laitoin uudet litkut.
Ja ikkunasta on katottu vähän joka asennossa ja näyttää koko ajan yöi maximin vaikka olisi pukilla. Eli jos pyörän laittaa suoraan vertikaalilinjassa niin menee heittämällä yli maksimin vaikka puoli litraa pitäisi olla liian vähän, en nyt tiedä kumpaan pitäisi luottaa![]()
Mitääää.
Ja olet käyttänyt pyörää sen jälkeen kun laitoit uuden suodattimen paikalleen ja öljyt sisään?
Ääni ikkunamerkeille.
Aika paljon selvittäisi kun tietäisi, paljonko sieltä vanhoja tuli ulos? Eli tuliko kaikki.
Tilavuus tosiaan suodattimen kanssa 3 ja iman suodatinta 2,8 litraa, joten aika paljon siellä on täytynyt olla vanhoja jäljellä, jos 2,5 on noinkin selvästi yli.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Huh,huh ja olet tietysti ajanut sillä mutkaista tietä näkymättömiin ölpät alle alarajan...
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Jossain viisaissa manuaaleissa on kolme öljyn täyttömäärää: öljynvaihto, öljynvaihto suodattimen kanssa ja öljyn täyttö peruskorjauksen jälkeen. Esim. 2.5l, 2.8l ja 3,2l.
Eli et koskaan saa kaikkea öljyä koneesta pois purkamatta sitä atomeiksi. Öljypohjakaan ei yleensä tule lähellekään tyhjäksi tulpasta valuttamalla.
Ikkuna kertoo öljyn pinnan tason öljypohjassa, se ei ole mikään mittari vaan ikkuna sinne öljypohjaan. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole kuin katsoa se öljyn pinta siitä ikkunasta kuten aiemmin kirjoitin.
Toki öljyn vaihdon jälkeen on hyvä käyttää konetta hetki ja lisätä hiukan öljyä kun suodatin ja tyhjäksi vuotaneet kanavat ovt täyttyneet.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
+1
Siinä tuli kaikki oleellinen tieto öljyn määristä.
Kylätason kurapyöräilijä.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Just vaihdoin kottaraiseen ölpät ja suodattimen, mikä on hieman monimutkaisempi operaatio kuin perus japsissa sumppuvoitelun takia. Manuaali ehdottaa täyttömäärää 2,5l kun todellisuudessa sinne menee 3,5l mutta tässä ei varmaan ole otettu huomioon juuri suodattimen vaihtoa. Manuaalista ei pikaisella lukemisella löydy kuin tuo yksi täyttömäärä.
Trumpettiin juuri vaihtelin ölpät. Huoltoraamattu sanoo:
Oil Capacity (dry fill) .................................. 3.50 litres
Oil Capacity (wet fill including filter) ...................... 3.20 litres
Oil Capacity (wet fill excluding filter) ...................... 3.00 litres
Ja suodattimen kanssa ja suodatin esitäyttäen joku vajaa 3 litraa ehkä meni.
Ei sitä oikein ole muuta mahdollisuutta kuin ikkunan/mittatikun mukaan tasamaalla ihmetellen mennä. Noi manuskojen määrät on aika summittaisia, kun ei sitä joka ukko saa samaa määrää vanhoja ulos.
Onko sprocketin pyörässä keulaa laskettu tai perää nostettu tms. joka heilauttaisi öljyt pohjassa enempi toiseen päätyyn?
Vai onko kyseessä peräti tämä http://fz750.proboards.com/thread/131/oil-change-issue pyörä?![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tuo mitä talttapää ehdotti pitää täysin paikkaansa, ei käynyt itsellä edes mielessä. Eli pyörään on tehty muutoksia jotka vaikuttavat korkeuteen..
ts18056, sama malli, eri pyörä. Onneksi![]()
Tämä keissi taisi ratketa sillä että täyttöikkuna ei pidä ollenkaa paikkaansa juuri tuon korotuksen takia.
Kiitos kaikille avusta!
Sellanen kyssäri vielä että koneen öljytäyttö korkin vieressä on merkintä: 2700cm3, tämä on ilmeisesti öljyn määrä ilman filtterin vaihtoa?
Edit: älkää huoliko, lisään kyllä puuttuvan puoli litraa heti takaisin![]()
Aja eturengas sopivan korokkeen päälle (laudanpätkä/kakkosnelonen) niin saat pyörän vaateriin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Niin ja meni mullakin nyt melkein koko neljän litran tonkka, vaikka servicemanuaalin mukaan öljynsuodattimen vaihdon kanssa öljyä pitäis mennä 3,3 litraa. Ilmeisesti saan koneen ika tyhjäks, kun valutan öljyt lämpimästä koneesta.
Ilman suodattimen vaihtoa 3 litraa ja konerempan jälkeen 3,9 litraa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)