Haluaisin, että moottoripyöräni kuluttaisi mahdollisimman vähän bensaa. Pyörä on Honda CBF600 -04. Sehän on rivinelkku kaasarikone. En tiedä onko siinä jotain elektronista polttoaineen säätelyä (tietääkö joku).
Nyt kun sillä ajaa reikä päässä niin polttoainetta kuluu n. 5,5l. Nätisti ajellen se menisi ehkä hieman alle viiteen. Haluaisin päästä jonnekin neljän tietämille matka-ajossa tai allekin.
Yksi asia mikä heti tulee mieleen on välitysten muuttaminen. Satasen vauhdissa kutosella kierroksia on karvan alle 5000. Jos muuttaisi välityksiä niin että satasen vauhdissa kierroksia kutosella olisi 4000. Mitäköhän siitä seuraisi? Kestääkö voimansiirto? Voimansiirtohan joutuu kovemmalle koetukselle, kun mennään matalemmilla kierroksilla -> vääntö kasvaa. Mahtaako vaikuttaa kulutukseen? Mistä mittari ottaa lukemansa eli meneekö nopeuslukemat persiilleen kun koskee välityksiin?
En kuulu siihen porukkaan, jonka mielestä mopon pitää mennä miljoonaa ja siitä pitää lähteä mahdollisimman kova ääni. Hondan n. 75hp ja 4 sekuntia 0-100 riittää mulle mainiosti. Kysymys on nyt vain ja ainoastaan kulutuksen tiputtamisesta.
Tuossa pyörässähän on se vanha CBR:n kone jonka tehoa on tiputettu ja vääntäkäyrää siirretty toimimaan paremmin matalilla kierroksilla, tai näin olen kuullut.
Mitä muita konsteja on vaikuttaa kulutukseen?
mulla vaikutti omassa pyörässä käyrästön vaihto positiivisesti
en tiä tarkkoja määriä vielä mut kilometreissä puhutaan jostain 50-70km per tankki eli pikkusen yli 400km vedetään tankilla![]()
ja pyöränä 03 yammun 600 fsz fazer
KooTeeÄm
välityksiä pidentämällä saa etenkin motarilla todennäkösesti suuren säästön... kun tuo hornetin ja cbf:än kone vääntää kumminki kohtuu kivasti alakierroksillakin mut ku huiput on siinä 210km/h ja motarilla ite ainaki tulee ajettua se 140-160 ni kierrokset on siinä 7k rpm... eli aika huutoa ku vähemmälläkin pääsis...
sit toine mitä suosittelen kokeilla on 98 okt. bensa... ikinä en oo mittaillu mut pers tuntumalt väittäsin et sil saattas olla jtn tekemistä kulutuksen kanssa.. jotenki vaa koko rakkine tuntuu pirteemmältä sillo...
btw. on sulle komia peli![]()
paljos mittaris? itel o kans -04 ja viime vkl tuli 20tkm täytee... ite oon siit huristellu 12tkm erittäin onnellista kilometriä![]()
- CBF600S = starttimoottori -
Musta tuokin kulutus on jo todella taloudellinen. Jos alkaa mennä keskikulutus 4 litraan normaalilla reippaalla ajolla niin voi olla jo seokset laihalla. En tarkoita tällä nyt välityksillä saatua säästöä.
Varmaan vois vaihtaa vähän välityksiä jos haluaa vielä vähemällä liemellä mennä mutta nopeus ja matkamittariinhan se vaikuttaa kyllä.
Itse olisin kyllä tyytyväinen tuohon jos 5,5 vie niin se on jo vähän !!
Kiva on kallista ja tosi kiva on tosi kallista
zx-12r 02
Pääsin omalla Zetorilla viime kesän lopulla ihan ajotapoja muokkaamalla, siis ei ihan jumalattomia pyrähdyksiä ja nopeusrajoitusten mukaan ajamalla 4,6 l/100km... Mitä ne välitykset sitten ikinä toiskaan lisää.![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Entinen -99 600 CBR kulki sekalaisessa ajossa 4,6l /100km ennen ja jälkeen välitysten vaihdon. Välityksiä muutettiin kylläkin juuri toiseen suuntaan kuin itse meinasit![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Eniten auttaisivat matka-ajossa kunnon katteet. Todella paljon vaikuttaa vastukseen myös se, minkälaiset katteet ovat takana. Pyörä pitäisi saada muistuttamaan sitä paljon puhuttua pisaramuotoa, mutta silloin tosin kokonaispituuskin lisääntyisi (taakse tulisi ylimääräistä roinaa).
Siis jos haluaa ajaa rumalla pyörällä, pääsee helposti alle 1 litran kulutukseen, ainakin vuonna 82:
Suzuki High Mileage Motorcycle
Jos taas haluat nauttia tuulen paukutuksesta, se vaatii valitettavasti aina energiaa. Sillon tietysti auttaa jos kone on säädetty viimeisen päälle ja ajelet kyyryssä.
Välityksiä pidentämällä voi kulutusta saada jonkun verran alaspäin. Tai sit ei. Tuskinpa se muuten selviää kuin kokeilemalla, on niin pyöräkohtaista. 5000 kiekkaa satasen vauhdissa on kyllä melko paljon (tai ehkä se on 6-satkulle aika normaalia). Voimansiirron kestävyys tuskin on mikään ongelma, mutta kokemuksesta voin kertoa, että taajama-ajosta tulee tosi veemäistä, kas kun se 1- ja 2-vaihteen välitys kasvaa samalla jos ei ihan vaihdelaatikon rattaita lähdetä ropaamaan vaan pysytään siellä ketjurattaiden vaihdoissa... Ja kasvava kytkimen luistatus liikkeille lähdöissä ei välttämättä ole sille hyväksi.
Isompi eturatas ei tosin ihan hirveitä maksa, että siitä vaan kokeilemaan...
Mutta jos kulutuksen pienentäminen on oikeasti prioriteetti nro 1, niin varmin tapa on välttää niitä motareita ja ajella vanhoja valtateitä 60-80 nopeudella. Sillä se oikeasti putoaa!
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Voi se jumalan poika ja jänkhän jätkä...
Itse olin onneni kukkuloilla kun kerrankin joku rysä meni vähällä, eli 6,4l/100km.
Ja nyt sit jonkun pitäis ajaa moottoripyörällä lähes ilman bensaa![]()
hauskahan näitä on lukea...
Ei kannata ostaa prätkää jos ei ole rahaa bensaan...![]()
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
Mittarissa on päälle 20tkm, niistä muutama tkm omia. Tykkään pyörästä tosi paljon eikä ollut edes hinnalla pilattu. Kierrokset oli muuten 4700rpm satasen vauhdissa kun tarkasti katsoin.
Tarkoitus on tietty päästä etenemään normaalia matkavauhtia eli 100km/h. Katteisiin en aio koskea...
Täytyy kokeilla sitä rattaan vaihtoa. Mistä nopeusmittari ottaa tietonsa?
Kumma ettei noita pyöriä tehdä vähemmän kuluttaviksi. Luulisi, että se olisi helppoa, kun liikuteltavaa massaa on niin vähän.
No jostainhan se litratehokin on otettava(suomipoika @ Touko. 23 2007,11:12) kirjoitti
Ex. fillarini Honda Revere 650 -92 muuten naatiskeli aika tarkkaan 4.3 sadalle sekalaisessa ajossa PK-seudulla pörrätessä ja vaikka kuinka mielestäni yritin kepitellä, niin yli 5.0 sadalle ei saanut kulutettua ei niin millään. No matkalla 3.5...3.8 oli sellainen aika normaali 1-päällä pääasiassa 80-100km/h tiestöä cruisaillessa = 19 litrasella tankilla teki jo ihan kiwaa siivua![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Meikäläisen fasupala menee kohtuullisen vähällä vaikka en mitenkään pihistelemällä ajele. Kulutus yleensä lähempänä neljää kuin viittä litraa satkulle. Pari kertaa mennyt matka-ajossa allen neljän. Välitykset on vakiot ja kiertää n. 5000 1/min satasen vauhdissa. Tehojahan tuossa on vajaa 100.
Suora absorbtiovaimentaja ja neulojen laskeminen voisi auttaa kulutuksen minimointiin?
Edit, lisäystä:
No pitäisikö ensin testailla mitä se vie matka-ajossa? Omalla mopolla menee moottoriradalla 7,5...8 litraa satkulle eli kaasukädelläkin on jotain vaikutusta kulutukseen...(suomipoika @ Touko. 23 2007,00:03) kirjoitti
Eli ajellaan nätisti eikä "reikäpäässä" (jos on tarkoitus pihistellä kulutuksessa). Se teho ei tule ilmaiseksi.
PS. Moposkootterilla pääsisi alle kolmen kulutuksiin.
Huono tie, parempi mieli
matka ajossa jotain 5,5 luokkaa. Normi ajossa 7-10 litraa, riippuen siittä kaasukädestä. Välitykset on semmoset et 100km/h --> ~4900rpm ja siinnä 140 korvilla ~7000rpm.
Pyörä siis tonninen Fasu...
04 Buell xb12s
Itsellä ainakin tippui toista litraa (7.3sta 6,1een) seka-ajon keskikulutus. Vaihdoin sliparin, ilmansuodattimen, neulat ja pääsuuttimet. Ja pelaa muutenki kaikin puolin paremmin. No pienenä "miinuksena" että ne äänet kasvoivat hieman.
- Suzuki Bandit GSF1200N -
Kuten tuolla jo aikaisemmin pystyi päättelemään, johtuu moottoripyörän kulutus pääosin ilmanvastuksesta. Ei mistään massasta tai litratehosta. Massa vaikuttaa kiihtyvyyteen ja korkeat litratehot saadaan korkeilla kierroksilla, matka-ajo erikseen. Totta on kyllä, että teho ei synny tyhjästä, mutta ei se reservissä oleva teho mitään kuluta. Ajotyyliä muuttamalla saat suurimman säästön. Rataskikkailu vaikuttaa paljon vähemmän. Vaihdat pyörän johonkin pienempään, kuten cb350s joka menee 4l/100km ja jää vielä välistä rahaa ostaa bensaakin. Joku uusi nelitahti piikkikin on varmasti taloudellinen. Henkilökohtainen mielipiteeni on kuitenkin, että kulutus ei nytkään ole kuin pienen henkilöauton luokkaa, joten täysin älytön kysymys.
täysin älytöntä myös mielestäni. jos oikeasti
haluat laskea sitä kulutusta, niin vaihto johonkin
pikkupyörään on ainoa vaihtoehto. mutta silloin
on turha haaveilla satasen matkavauhdista.
-eeko
Alle neljän litran pääsen maantiellä helposti (tasainen 100km/h vie 3,4 l/100km), ekat 2.500 km on menty 4,0 keskikulutuksella, enkä ole ollut tientukkona, eikä alla ole edes piikki.
jo vain, kun vaan siinä isoimmassa vaihteessa olis pitempi välitys, kai tämä on sitä "urheilullisuutta" että moottori huutaa "tyhjää" lyhyellä välityksellä että pääsee sitä satasta. Eipä siinä, pelottavan kovaahan sitä mennään ku tuosta kierrokset voi tuplata. 6sataisten riemuja
Joo ja pienellä "moposkopalla" tulee maantiellä vähän ikävä olo-.
Eiks ne oikeat matkapyörät ole siihen nopeuden ja kulutuksen suhteeseen optimoitu.
Syttypyörän vaihto, eli enemmän ennakkoa ja 98:a tankkiin, ei oikein muuten hyötysuhdetta voi parantaa.
Sitten vapari-putsari+putkisto saattaa jotain tehdä, ehkä.
Liian pienillä kierroksilla ajaminen ei välttämättä auta paljoakaan..
Sitten vastuksia pois, pienempi pleksi, enemmän painetta fillareihin ja taloudellinen ajotapa tietty vaikuttaa.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
F sarjan Bemarit taitaa olla polttoainetaloudessa omassa luokassaan, kulutus on ällistyttävän pieni.
mopona suska 750 GSXF-00. kulutus pyörii 4 litran pinnassa, kun malttaa pörrätä ihmisittäin, satasen vauhdissa kiekat vajaa 4000 kun vaihdoin välityksiä harvempaan, tietty vaikuttaa kiihtyvyyteen ja ohituksiin joitain millisekunteja, mut eipä mulla minnekkään niin kiire olekkaan..![]()
Onko jollekkin sanottu huoltoasemalla: "Hei, älä ota enempää sitä bensaa!" Oma FZR 1000 vie ainoastaan kaiken minkä sinne pistää, eli pienin maantiekulutus oli 7,1 l/100km ja isoin mutkatie kulutus oli 10,1 l/100km. Yks tapa säästää polttoainekustannuksissa on esim työntää mopoa puolet matkasta, näin kunto kasvaa ja bensan kulutus laskee puoleen. Ja vielä jos alamäessä sammuttaa ja muutenkin rullailee paljon...![]()
Paljonkohan mahtaa tulla loppujen lopuks säästöä kun ensin muuttaa välitykset,(ei lasketa koko ihan ketjurataspaketin hintaa) sitten joku speedohealer, ja säästöä n.1dl/100km ja ajat pyörällä 5000 km/vuosi. + Vau kokonaiset 7€/kesä polttoainelaskusta pois. Kyllä kannattaa. Ja luonto kiittää.
- Speedohealer 79€+puoliks ketjurataspaketti 75€.
Ja hipheijjakkaa olet jo voiton puolella 22 kesän kuluttua.
<p><strong> </strong></p>
joo.. eipä tulisi mieleen vaihtaa hyväkuntoisia rinkuloita uusiin, mut omat alkuperäiset olisivat kestäneet ehkä vielä pyhättömän viikonmut nyt on muikee pärtsätä, ei huuda kone, eikä rättipäät rikastu..
Niinkuin jo aiemmin totesin, suurin säästö saadaan ajotapaa fiksaamalla. Rattaiden vaihdolla hyöty pieni ja pyörän ominaisuudet kärsii. Mistä lähtien 5,5l/100km on ollut liian suuri kulutus? Tosta saat kyllä pihistelemällä pudotettua neljän pintaan, mutta onko moottoripyöräily sitten kivaa? Kaikenlaisia ongelmia sitä tulee ihmisillä vastaan.
itsellä tankkilaukun käyttö tiputtaa kulutusta jonnin verran
Jos 5,5l/100km on kova kulutus ja sitä on pienennettävä välityksellä niin kyllä on väärä harrastus...
Vai oliko tää sittenkin trolli??![]()
Taitaa olla teho- ja kulkuluokka samaa "ällistyttävän pieni" sarjaa *(Perhokalastaja @ Touko. 23 2007,19:36) kirjoitti
![]()
Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.
"Ei sun kannata
ei kai kannata
pitää päällä vilkkua
jos oot jo ojassa"
Bensakulutus alas
================
Hanki joku 250cc vääntäväkoneinen ja tunnetusti bensapihi moottori.
Välttele tuulisia kelejä ja ylämäkiä.
Ajele jotain 60-70kmh mahdollisimman matalilla kierroksilla
Älä jarruta koskaan
Aina pää mahdollisimman alas.
Matalavastuksiset renkaat
Aprilia Ditech suorasuihkumopolla pääsin joskus 2,3l kulutuksiin, ajonopeus noin 65kmh. Kyllä viritetyillä suorasuihkumopoilla saa melkein halvinta kyytiä nykypäivänä.
Tossa nyt jotain.
Käytännön motarihommissa merkittävin tekijä, ainakin minulla, on ajonopeus. Varmaan kakspäällä ajaessakin menisi myös enemmän löpöä, en ole suuremmin testaillut.
Honda 650
140 kmh tuulista 6,3l Kiihdyttelyjä jnkverran
115 kmh tuulista 5,6l Vähemmän kiihdyttelyjä
70 kmh normaalikeli 4,5l Todella tasaista ajoa.
3,8l enkat tähän mennessä noin 70kmh pohjanmaalla ajettuna, bensanpihistelymaksimointi mielessä
Eli 40% enemmän eli 1,8l enemmän tuossa 70kmh vs 140 kmh.
Vielä kun kiihdyttelisi rankasti 140-150 nopeuksille ja alas, veisi varmasti 7l ja ylikin maksimikulutuksena.
Oikeestaan tää ei ees ymmärrä kysymystä, oisko trolli. Mutta niinku monessa viestissä sanottiin nii ajotapa vaikuttaa kulutukseen eniten. Ja viidenneks ainakii tälle on yks hailee mitä se vie, kuhan tankis o bensaa seuraavalle neljällesaalle kilsalle![]()
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -