Ostin tänään -96vm thundercatin, pyörä ajettu 60tkm..
Näin aloittelija motoristina en sen tarkemmin tutkinut pyörää.
Pyörä seisonut yli vuoden ja myyjä kehotti vaihtamaan bensat tankkiin, no tein työtä käskettyä.
Aluksi kävi kolmella, mut pikkuhiljaa neljäskin pytty lähti mukaan, nyt ongelmana tyhjäkäynti..eli ei käy ollenkaan tyhjäkäyntiä vaan sammuu heti..Voisiko vika olla tulpissa ja onko noi paha vaihtaa itse?
Olen siis aloittelija ja autoja kyllä ruuvaillut paljonkin, mut moottoripyörät ei niin tuttuja..
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mikäli pyörä käy tyhjäkäyntiä ryyppy päällä, niin kaasareiden tyhjäkäyntipiirit ovat tukkeessa. Mp-huollossa 200-250 € työ.
helpoin varmaan ensimmäisenä koittaa säätää tyhjäkäyntiä isommalle
Jos autojen kanssa on ruuvaillut niin kyllä yhden moottoripyörän kaasarit ottaa pois, purkaa ja puhdistaa![]()
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Voipi olla seosruuvit sinettitulpan alla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tulpat oli ainaki mitä sattuu, yhessä 2 kärki tulppa ja muissa normi yks kärkinen, ja yhessä ihan loppu koko tulppa, eli ei muutaku tulppa kauppaan![]()
Millasia tulppia tohon suositellaan?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Viimeinkin sain muilta kiireiltä tulpat vaihdettua..Mut nyt kierrokset tippuu laiskasti alas, ja muutenkin röpöttää pikkukierroksilla, sit ku antaa vähän kierroksia nii tuntus toimivan ihan hyvin
Harvinaisen taitava seppä olet, jos siinä tulppia vaihtaessa olet myös kaasarit putsannut.
Tuo kierrosten hidas palautuminen on yleensä oire ilmavuodosta. Saat sen varmistettua laittamalla koneen käyntiin ja sprayaamalla kaasarikumien päälle jotain palavaa (carb cleaner, WD-40 tms.).
Se että pienillä kierroksilla röpöttää on oire liian laihasta seoksesta.
Voiko noi kumikurkut vetää ilmaa läpi, vaikka sisäpuolelta näyttäs olevan kunnossa, ulkopinnat tosin halkeillu aikas paljonkin?
Eihän ne seinämän läpi vedä - niissä lienee alumiiniputket sisällä. Yleensä ne horii kumin ja kaasarin kurkun välistä - tiivistesilikoni (esim Loctiten sininen) auttaa asiaan. Mutta spraytestillä saat asiaan varmuuden.
Ei ole ainakaan sisarmallissa FZS:ssä alumiiniputkia kumikurkuissa ja tyypillisesti alkavan pidemmän päälle vuotaa halkeamista. Vaihto ei ole kovin paha homma, mutta yllättävän kalliit nuo kurkut olivat kun itse vaihdoin.
Kaasaritkin kyllä ihan putsailee, mutt itse olen kerran tuon homman tehnyt pyörään joka oli seissyt bensat sisällä joitain vuosia. Kyllä siinä siinä määrin aikaa ja tupakkaa kului, että suosittelen lämpimästi ainakin putsauksen ulkoistamista jollekin ulkopuoliselle taholle.
5 pisteen vinkki, ainakin noissa oli vesikierto tosi pahasti tukossa, sain sen lopulta aukeamaan vain joustavalla johdolla ronkkimalla, paine ja liuotin ei riittänyt.
Mitä tuohon työmäärään tulee, kyllä ne kaasarit saa irti ja takaisinkin jopa tien päällä jos on oikeasti pakko. Kiitos sille virolaiselle taksikuskille joka joku kesä sitten piti seuraa kun tuota temppua jossain Viron sydänmaiden pikkukaupungin torin laidalla tein.(joo, olisi pitänyt putsata tankki huolellisemmin, roskaahan sieltä vielä tuli).
No nyt on kumiputket vaihdettu, ja kyllä alumiinit siellä oli kumiputkien sisällä. Yhdestä kurkusta otin sen pikku kumiputken irti niin käteen jäi myös se kurkussa kiinni oleva metalliputki, eli aika haperoa ilmeisesti oli. Kaasarit myös putsasin kunnolla vielä uudelleen
No nyt tyhjäkäynti tippuu hienosti alas ja käy hyvin myös tyhjäkäynnillä
Vielä on vaan toi röpötys pikkukierroksilla, mut luultavasti seokset liian rikkaalla, ainakin pakokaasun värin perusteella, ei muutakun jollekki ammattilaiselle ja seokset kuntoon..
Röpötyksen syyn saat varmistettua taas ryypyn avulla. Jos seos on laihalla, niin ryyppy parantaa tilannetta, ja jos rikkaalla niin tod.näk. kone sammuu. Samaten jos otat hetkeksi ilmanputsarin kokonaan pois ja käynti muuttuu jompaan kumpaan suuntaan, niin siitä voi päätellä onko laihalla vai rikkaalla.
Röpötys on kyllä tyypillisesti oire laihasta....hoitona yhden pykälän suuremmat tyhjäkäyntisuuttimet, jos seosruuvilla ei saa asiaa kuntoon.
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 18.09.2014 klo 13:45.
Kulutuksen perusteella ainaki soppa maistuu..lähemmäs 10l per 100km, liekk johtuu pelkästä rikkaasta seoksesta?![]()
Eipä näkyny bensa vuotoja, katsoin jo kun vaihdoin kumikurkut, letkut oli kaikki ehjän näköisiä ja kuivia.
Mikähän olis perusasetus tolle kaasuttimen pohjassa olevalle seosruuville, siis ulkopuolella oleva?
Tossa oli 1,5 kierrosta auki, joten laitoin kaikki samaan.
Se että seokset olisivat huomattavasti rikkaalla, voisi johtua seuraavista syistä:
- erittäin tukkoinen ilmanputsari (aja kokeeksi 100 km ilman suodatinta)
- bensapinnat kaasareissa liian korkealla
- vaihdettu aivan liian isot suuttimet
Tuntuu uskomattomalta, että moottori voisi edes toimia lähes tuplasti optimia rikkaammalla seoksella (kertomasi kulutuksen perusteella arvioiden, ilmeisesti käy kaikilla pytyilla?). Otathan myös huomioon, että normiajossa ajaminen tapahtuu 90%:sti tyhjäkäyntipiirin toiminta-alueella. Pääsuuttimen käyttöalueella olet vain kiihdyttäessä sekä isoilla kierroksilla ajaessasi.
Tarkasta vielä, että tulpat antavat hyvä kipinän (kipinä näkyy vaivatta päivänvalossa).
Miksi riskeerata paikkojen ennenaikaisella kulumisella ajamalla ilman putsaria? Hakee kaupasta uuden ja testaa sillä.
Kyllähän toi syy löytynee noista kahdesta jälkimmäisestä. Vuotavat neulaventtiilit, tulvittavat "sopivasti", niin että vielä rokkaa.
Taikka sitten, kuten niin monesti, on laitetta tuunattu Esson baarin takana. Paljonhan täällä näkee juttuja, että vakiona vitosella kulkeva vehje vie tuunauksen jälkeen 8-9 litraa, tiedä sitten onko kulkupuoli parantunut samassa suhteessa.![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
No oishan toi neulaventtiilin vuoto pitäny tajuta tarkastaa..Sillon kun ajoin pyörän tallille kumikurkkujen vaihtoon, niin kävi vain kolmella..No otin kaasarit pois ja yhessä pytyssä oli bensaa venttiilien päällä. Eli ilmeisesti pääsee neulaventtiili tiputtaa bensat pyttyyn? Eihän siellä bensaa pitäs olla vaikka kolmella käy ja neulaventtiilit pitää?
Juu, ei siellä juuri bensaa pitäis olla, pientä kosteutta enempää.
Toi viittaa joko neulaventtiilin vuotoon tai ehkä sen seisonnan takia kuivuneeseen/katkenneeseen o-renkaaseen, neulaventtiilin ja kaasarin rungon välissä.
Joku roskakin tai sakkautuma neulaventtiilin tiivistyspinnassa voi tehä tuon mut yleensä neulaventtiilin etupäässä on sihti, joka ottaa isommat pois.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät