Tervehdys!
Miten tarkastetaan ohjauslaakerin kunto?
Ohjekirjassa mainitaan että se pitää tsekata 12 tuh. välein.
Pitääkö sinne lisätä vaseliinia määrävälein, ja entä mutterin kireys, onko siinä jokin määrätty momentti mikä pitää tarkistaa.
Ei viitsisi viedä tuon takia huoltoukolle jos sen pystyy itse tekemään.
jos on keskiseisontatuki niin pyörä sille ja kaveri painaan takapäästä keula ilmaan. kääntele ohjaustankoa ja jos tuntuu pienikin pykälä keskikohdassa niin laakeri vaihtoon.
kireyden voi tarkistaa pumpuista nykimällä tai sitten vaan kevyesti kiristät laakeria kunnes tyhjät on pois ja otat vähän takaisin. laakeri ei saa olla niin kireällä että että se vastustaa ohjaustangon kääntymistä etupää ylhäällä. ts jos tangon heilautat toppariin sen pitää "pompsahtaa" sieltä takaisin.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Pyörän keula ylös siten että etupumpuilla ei ole painoa, sitten otat tukevasti pumppujen alapäistä ja yrität vemputtaa eteen-taakse. Jos tuntuu pientäkin klappia niin kiristää pitää.
Jos et oo painepesurilla painanut vettä tuonne laakereihin niin 12 tonnia on vielä vähän turhan aikaista huoltopurkamiselle ja rasvaukselle.
Edit. Jaha. Sami ehtikin jo.
Ei välttämättä vaihtoon. ´88 K 100 LT:n laakerit kun puhdistin ja rasvasin uudestaan tuossa keväällä niin hävisi kaikki vaivat. Vanha vaseliini oli melko jankkiutunutta. Uudehkossa pyörässä kaikki voi olla toisin.(SamiN @ Heinä. 02 2009,15:36) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
joo järkeä saa toki käyttää, kyllä sen pykälän pesässä erottaa silmälläkin jos joutuu avaan(r1150r @ Heinä. 02 2009,16:02) kirjoitti
tosin jos sen kerran purkaa niin samalla vaivalla laittaa uudet? tarvike laakerit ei montaa kymppiä maksa, merkkiosat kyllä on kalliita![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Tähän on toinenkin koulukunta. Sen mukaan ei pidä pomsahtaa ja itse asiassa heilahduksenkin pitää "pysähtyä itsestään". Kun hiljaa pökkäset renkaasta sivulle, se menee vähän matkaa ja pysää sitten itsekseen. Vähän tahmea siis, mutta ei mitään pykälöintejä. Tai jos pompsahtaa, pitää sitten aika pian pysähtyä itsekseen.(SamiN @ Heinä. 02 2009,15:36) kirjoitti
Ei saa heilua kuin hullun mulkku mielettömän persiissä. Lotkua puolelta toiselle. Silloin on vehje löysä. Yksi konsti on kokeilla sitä, että tulet vaikka motarin ramppia ylöspoies ja annat vauhdin laskea itekseen samalla, kun on hyvin höllä ote tangosta. Jos alkaa vatkata, on ohjauslaakerilla tai eturenkaalla Sinulle asiaa.
Varmaan tarkoitettiin SamiN kanssa ihan samaa.
Osapuilleen...(hra1150 @ Heinä. 02 2009,17:34) kirjoitti
Ehkä sen laakerin jättää helposti liian löysälle kuin kiristää liikaa tuolla mun kertomalla tavalla.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Kiitti kaikille vastanneilleKyllä helpotti
Ei tarvii pelätä että etuhaarukka irtoo satalasissa tiukassa kurvissa![]()
Mulle sanottiin huollossa Suzukin ohjauslaakerin vaihdon hinnaksi n. 250€ (siis osat + työ). Mielestäni aika kova hinta? Tosin enpä sen tarkemmin tiedä, minkälainen operaatio tuon vaihto on, mutta tosiaan luulis, ettei se itse osan hinta montaa kymppiä ole. Näin MuTu:lla...(SamiN @ Heinä. 02 2009,16:08) kirjoitti
Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050
Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
Vaihtoa en olu joutunu tekemään vielä, mutta kiristyksen tein toissa viikolla itse kun ei kertaakaan aijemmin ole tuota tullu tarkistettua/tehtyä.
Tässä parit action shotit miten homman toteutin ja työkalun tein tuota operaatiota varten:
Vähän turhan kuivan oloinen laakeri, vai mitä mieltä ootte?
Vähäsen SKF:n laakerirasvaa sipastuna
Jotakuinkin kiristys meni tälleen ohjeitten mukaan:
Alin laakerinmutteri 45Nm momenttiin, sen jälkeen 1/4 kierrosta kääntää sen auki ja pistää merkin että tietää missä kohdin se on ja paljonko pitää kiertyä takaisin. Lukkomutteri perään ja 90Nm avaimeen ja hampaat irveessä rupee kirimään. Jossain 60-70Nm kohdalla pitäis se alin laakerinmutteri kiristyä ja kun on 90Nm saavutettu, se pitäis olla kiertyny tuon 1/4 kierrosta takaisin kiinni.
Sitten vaan yläkolmio paikalleen ja sen mutteri 90Nm tiukkuuteen, ja voitkin korkata asennusoluet sen jälkeen. *
Nämä momenttiarvot pätee sitten ainostaan 600/750/1000 K5+ gixxereihin (luulisin!), eli kannattaa oman mopon service manualista tarkastaa momentit ennen kuin ryhtyy hommaan.
GSX-R 600 K4 <-- R.I.P
<a href="http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/20308" target="_blank">
GSX-R 600 K6</a> <-- Soon to be gone
-------------------------------------------------------
Incoming: -11 Husaberg FS570 Black Edition
Onko ollut ohjauslaakerin kanssa ongelmia, tuskin tässä voi olla muuta vikana? Olen ajellut vajaat 2 tankillista talviseisonnan jälkeen ja t-risteyksissä ohjaus nikeltää pahasti, aivan kuin olisi etupyörä liimalla kiinni asvaltissa ennen kuin kääntyy. Syksyllä ei ollut ongelmaa ja seisotus kuivassa tallissa, 23 tkm mittarissa ja jarrusatulat ei lämpene eli palat ei pitäisi laahata. Täytyy nostaa etupää ilmaan ja ihmetellä, mitähän voisi homma liikkeessä maksaa?
Rengaspaineet?
Omassa pyörässä selvä pykälä ohjaustangon ollessa suorassa. Kääntämiseen sai käyttää alussa voimaa molempiin suuntiin. Syykin selvä, alempi ohjauslaakeri melko finaalis:
Jäänyt jossain huollossa vissiin rasvaus tekemättä. Bemarissa tuo laakeri kiristetään vain lopussa 10nm.
https://reissu.org