Nyt on ihan pakko kysyä sami oletko tyhmä (näethän itsekin eron kuluissa) vai hankaatko vastaan vaan ihan periaattesta, kritiikki alunperinkään kohdistunut korvauksiin sen kummemmin, ainoastaan bernerin tuumailuihin...
Kyllä minä tiedän omat kuluni ja sen tappion mikä aiheutuu pitkästä työmatkasta...
Case on minun puolesta suljettu ja loppuunkäsitelty, jaksa vääntää enää...
Viimeksi muokannut: collikka; 22.01.2017 klo 20:06.
juuri nyt pyörätön
Mutta kun lätkäistään 150e kateusvero mopoille niin joka peruspentti on tekemässä samaa perässä.
Nyt kun tätä verotusta/verotulojen järjetöntä käyttöä yhdessä rintamassa päivitellään ja aletaan prostestoimaan, niin herää kysymys että millaisilla tuloilla verosuunnittelu on vielä ok ja milloin muuttuu roistoksi?
Supermoto
Enpä muista kovin usein tyhmäksi tulleeni haukutuksi, mutta ilmeisen selvästi emme kykene kirjallisesti kommunikoimaan niin että kumpikaan ymmärtäisi toisiaan tarpeeksi. Eiköhän tämä asia ole joo tältä osin loppuunkäsitelty ja molempien näkemys itse kunkin haluamallaan tavalla tulkittavissa.
Onkos A59 Bonen alias kun on niin samantyyppinen ulosanti. ... ja ... yms.... yhtä...
selvästi...
luettavaa.... shittiä.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Missähän Bone on, kun ei ole näkynyt....
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ja hyvä niin. Saadaan ajella esim. vanhoilla Bmw M5 e60 ja isoilla ässämersuilla. Bensa on halpaa kun kaikilla sähkökinnerit. Lisää öljyä pumpataan arktisilta alueilta, löydetään valtavia esiintymiä. Suihkarit lentävät ja rahtilaivat putputtavat. 50 litraisilla koneilla varustetut superrekat täyttävät yhä huonompikuntoiset Berner-väylät.
Alkaa kyllä nyt vahvasti näyttää siltä, että voimme ihan huoletta mennä talliin puunaamaantuunaamaan pyöriä kesä/ajokuntoon. Nää molemmat esitykset on jo todettu niin mahdottomaksi totetuttaa nykyisissä muodoissaan, että ei ainakaan ihan heti astu voimaan. Ehkä joskus sitten hieman kehittyneempinä versioina.![]()
T7
Eikä kuppaaminen tähän jää. Berner aikoo uittaa myös valtaosan rataverkon kuluista autoilijoille. Tämän paljastaa ministeriön teettämä kassavirtalaskelma.
Kun radat liitetään tieyhtiöön ehkä vuonna 2019, yhtiö saa hyvityksenä nykyiset ratamaksut, noin 60 miljoonaa. Summa ei kata alkuunkaan rataverkon menoja, koska ratamaksutason päättää unioni.
Autoilijat joutuvat maksamaan rataverkon vuotuiset noin 200 miljoonan operatiiviset kulut ja noin 400 miljoonan euron investoinnit.
Alijäämä katetaan näppärästi. Autoilijoiden tiemaksut nousevat samalla hetkellä noin 25 prosenttia, kun rataverkot siirtyvät Liikennevirastosta tiefirmaan. Autoilijat joutuvat subventoimaan junamatkustajia.
Henkilöauto on ollut valtiolle tähän saakka lypsylehmä. Berner panee paremmaksi. Hän myy lehmän teuraaksi.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017...57938_uu.shtml
Yhtä asiaa mie en ole vielä ymmärtänyt.
Anne sanoo:”Autoveron poiston myötä puolestaan yhä useammalla olisi varaa ostaa entistä vähäpäästöisempi auto ja säästää näin kustannuksia jatkossa.
Autoveron poisto aiheuttaa veromenetyksen.
Vähäpäästöinen auto kuluttaa vähemmän polttoainetta, joka aiheuttaa veromenetyksen.
Ajoneuvoveron alennus aiheuttaa veromenetyksen.
Kaikki nyt Annen lupaamat asiat vähentää verotuloja ja alentaa autoilijan kustannuksia.
Sitä miule ei ole vielä selkosuomeksi kerrottu, että millä verotuotolla ne menetetyt tulot korvataan?
Tätä minä olen tässä jo kuule miettinyt, kun nämä julkaistiin....Näin tämän kuvan, eli jos valtion budjetista jää noin paljon rahaa pois. Niin mistä se vaje tulee ja olen alusta lähtien ollut sitä mieltä että jos tulee km-tai kk maksut tienkäytöstä, niin miksi sitä vielä pitää erikseen verottaa ja nyt annetaan löysää veroille, sitten seuraava hallitus kiristää verot takaisin ja se yritys mikä kerää tiestöön ylläpitämiseen rahaa, nostaa kuluja. Tällä pakotetaan ihmiset ajan kanssa luopumaan autoista tai se tulee olemaan todella kallista. Uskokaa vaan, nauran vaan näille ketkä luulee että tää on hyvä asia, kattovat vain sitä autoveroa, mutta kun tässä on jotain muutakin
![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
just näin...
tosta voi kaikki ihan itte päätellä pitääkö liikenteestä vielä periä jotain lisää
pitäiskö kuitenkin tiivistää kassan pohjaa ennemmin ja oikeasti miettiä sitä julkisen kulurakenteen muuttamista
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Kun polttoaineveroa korotettiin tämän vuoden alusta niin että veroa kertyy 100 miljoonaa lisää aiheutti se pomppuhintoihin 2,5 sentin korotuksen. Tuosta voi äkkiä laskea että koko autoverto voitaisiin poistaa jos polttoaineiden veroa korotettaisiin noin 23 senttiä. Raskasliikenne voitaisiin laittaa käyttämään edullisemmin verotettua moottoripolttoöljyä jolloin kuljetuskustannukset eivät noustaisi yleisesti tuotteiden hintoja. Mallin olisi siinä mielessä helppo toteuttaa että vuo poisto voitaisiin tehdä viiden vuoden aika jänteellä jolloin vaikutusautokauppaan olisi vähemmän dramaattinen kuin kertarysäys. Todennäköisesti autokaupasta tulevat alv-tulot vielä kasvaisivat ja polttoaineen hinta ohjaisi liikennettä vähäpäästöisempään suuntaan jos sitä kerran halutaan. Lisäksi täytyy muistaa että vielä pari vuotta sitten dieselin hinta oli joku 1,50€/l kun tämän aamun pumppuhinta oli 1,29,99€/l.
Kyllä tuo kuulostaa hyvältä, mutta miksi sitä ei tehdä noin sitten, olisi parempi minusta ja minusta sitä sähköautoa voidaan verottaa, niin kuin nyt ajoneuvoverolla. Myös ihmettelen, että tämä idea on käyty jo aikasemmin, mitä Berner nyt esittää tai saman tyylistä, siis miksi käyttöö miljoonia samaan paskaan, kun voitaisiin suunnitella jotain muuta..Mä en käsittää.
Tälläisen testin olisi voinut tehdä netissä ja kattoa mitä ehdotuksia esim kansalta tulee ja sitten soveltaa sitä..
Viimeksi muokannut: Husky510; 23.01.2017 klo 11:08.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Bernerin mallissa budjetin tulopuolella veroja alennetaan noin 1,6 miljardia (autovero pois, ajoneuvo- ja polttoaineveroihin alennukset). Budjetin menopuolella tienpidon kustannukset, noin 1,6 miljardia, siirtyvät Live Oy:n vastuulle pois valtion budjetista. Mikä tässä niin vaikeaa on ymmärtää?
High Stuck Are Wit To
Kyllä mie tuon ymmärrän, mutta silloin, kun tuli se täti bernerin vajaan kahden tunnin monologi viime torstaina (en löytänyt Areenasta), niin siinä oli semmoinen PP-kuva jossa oli
+8 miljardia
-1,6 miljardia
Korvataan LIVEN
+1,6 miljardia
Mihin katosi 6,4 miljardia?
Sitä mie vaan ihmettelen, että 8 miljardia korvataan 1,6 miljardilla ja se on hyvä bisnes...![]()
tuossa lario juuri selittää sen mitä minäkin olen miettinyt..Ja lisäksi, eihän siinä ole mitään järkeä että "live oy" kerää rahaa käytöstä ja sitten vielä "omistus" verot päälle. Olisi kyllä paljon parempi siirtää koko paska sinne, nythän tässä käy niin että on paljon väli käsiä ja jos ajoneuvoveroa lasketaan, niin se on varma että nousee jos trafi sitä kerää, kun pitää saada lisää rahaa valtion kassaan, sitten "live oy" nostaa maksuja kun pitää saada lisää rahaa, kun kulut nousee
Viimeksi muokannut: Husky510; 23.01.2017 klo 11:47.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Mutta kun valtio edelleen kerää liikenteeltä noin 6-10 miljardia veroja ja ne ei tule riittämään tulevaisuudessa niin sitten korotetaan veroja sekä tienkäyttömaksuja. Moninkertainen verotus ja kuppaus on niin tätä päivää.
Jotenkin tuntuu että ihmisiltä puuttuu kokonaistilanteen hahmottaminen niin kuin sotessakin, rahaa siirretään taskusta toiseen, ei se siitä lisäänny vaan enemmän välikäsiä ja hävikkiä eli kokonaiskustannus tulee nousemaan nkansataloudellisesti ajateltuna.
Mutta poliitikot nyt ovat ennenkin tehneet hienoja ratkaisuja, jos olisin tienyt niin olisin ostanut Digita:n ihan itse ja tenyt hyvää bisnestä, ekan vuoden vuokratuloulla kuitannut ostohinnan ja loput sitten omaan taskuun ( palkat tietenkin olisin maksanut mutta kyllä se oli ihan idioottimainen kauppa mielestäni)
Toki siellä liikenteen tulopuolella on vakuutusveroa, varaosa-alvia, työpaikkoja yms. mihin LIVE ei (vielä) vaikuta, mutta jäi vain semmoinen kuva, että täti bernerin diili on liian hyvää ollakseen totta.
Sen takia mie vähän jäin epätietoiseksi, että mistä se loppuraha...
Tuota LIVEä kun vähän oikeasti miettii, niin voi tulla tavisautoilijoille kalliiksi autoveron poisto...
Ps. täti berneri kertoi, että polttoaineveroa alennetaan 200 miljoonalla, ihan kiva, mutta eikös sitä nostettu reilu pari viikkoa sitten 100 miljoonalla...
Musta tuntuu että Berneri on laitettu tekemään vähän tuollainen lavea esitys jota vielä hiukan muutellaan. Tuon esityksen jälkeen alkaa helvetillinen spekulointi ja vääntäminen osin totuuspohjaisesti ja suurelta osin tunnepohjaisesti sekä mielikuvissamme kukin paisuttelemme asiaa.
Ja kun joku sitten hetken kuluttua heittää valtionhallinnosta faktaa pöytään niin hyväksymme sen hymyssä suin kun kukaan ei oikeastaan muista alkutilannetta tai varsinkaan kaikkia spekulointeja ja joka tapauksessa tuleva esitys ei ole yhtä paha mitä pahimmat spekulaatiot.
Riittäiskö se musta laatikko näille sähköautoille tai hybriideille? Muuthan saadaan verotettua kätevästi polttoaineen kautta ja hankintavero on tullut maksettua jo hankittaessa?
Vai meinaako EU oikeasti vapauttaa koko autoliikenteen että minkä tahansa maan kilpisellä saisi kuka tahansa ajella missä tahansa ja pelätään tätä?
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Joo se nousi
Miksi ei ajoneuvoverolla veroteta sähköautoja/hybrideja, miksi mustaa laatikkoa tarvisi siihen ja eiköhän sähkössä tule veroa lisää..
Sen takia tuota autoveroa nyt poistetaan, kun se on eu:n mukaan laiton, tai näin mä ymmärrän. Jossain oli puhetta, että voisi ostaa virosta auton, vakuuttaa sen siellä jne, mutta voit ajaa suomessa sillä ja myös katsastaa.
Naurattaa vähän, kun eu puhuu yhtenäisestä, mutta vielä tää maa näyttää olevan suomi, eikä eu
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Bernerin mallissa valtion budjetin tulopuolelle jää jäljelle mm. osa ajoneuvoveroa, polttoainevero ja kaikesta liikenteeseen liittyvästä toiminnasta kannettava arvonlisävero. Siinä ne puuttuvat 6 miljardia ja rapiat. - Itse asiassa arvonlisäveroa ei pitäisi lukea kategoriaan "liikenteen verotus" ollenkaan. Samalla logiikalla voisi puhua myös "maitotalouden verotuksesta" tai "sähkökitarateollisuuden verotuksesta".
Jos arvostelun kiintopisteeksi otetaan se, mikä määrä verotuloja riittää valtiolle, niin, hmm, minäpäs kerron jotain: kiintopiste on aikoja sitten karannut Alfa Kentauriin!
Järkevämpää on pohtia, mikä määrä verotuloja tämmöisestä nakkikioskikansantaloudesta on ylipäätään kerättävissä. Ja vieläpä niin, että aikaansaadaan mahdollisimman vähän vahinkoa.
Näyttää siltä, että Bernerin mallin haukkumisesta on syntynyt jonkinlainen joukkopsykoosi. Jengi kilpailee siitä, kuka haukkuu Bernerin hölmöimmillä perusteluilla.
Totta: Bernerin mallissa on vakavia ongelmia. Mutta jos Bernerin mallista poistaisi kyttäämisen, "palvelujen" pakkomyynnin ja politiikan ja niiden sijaan keskittyisi vain siihen, miten tienpito järjestetään järkevästi, niin eipä se enää olekaan niin huono malli.
Tässä on toistaiseksi ainoa aiheesta lukemani järkevä kirjoitus - vaikka onkin demarin kynästä:
http://villekopra.puheenvuoro.uusisu...?ref=poiminnat
High Stuck Are Wit To
eli nykyiset polttoaine, ajoneuvovero jäisi, tosin kevennettynä ja siihen päälle sitten vielä "live oy:n" maksut.
Kuulostaa niin huonolta. Eli seuraava hallitus voisi päättää, että nostetaan niitä mitä on laskettu, koska budjetissa on vajetta.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Toinen mikä vähän ihmetyttää on väite, että nykymallilla teitä ei saada kuntoon ja korjausvelka kasvaa.
Mutta LIVE laittaa paikat kuntoon samalla rahalla.
Eikös tuo kerro suoraan sen, että nyt asioita hoitaa sokeat, kuurot ja lukutaidottomat pösilöt.
Kun LIVE tulee, niinhommiin astuu taitava, osaava ja innokkaasti töitä yekevä porukka, joka laittaa hommat toimimaan kustannustehokkaasti.
Mihin tämä aiempi porukka sitten siirretään? SoTe-puolelle...
Mie en oikein osta tota, että yhtiöittämisella saadaan korjausvelka ja kustannukset hallintaan tai jos saadaan, niin sitten pitää olla oikeasti huolissaan siitä, että mitä ihmettä ne virkamiehet touhuaa.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta oliko jo asetettu joku päivämäärä milloin asia ratkeaa että tuleeko käyttömaksu pyörille vaiko eikö?
Keskustelu käy sen verran vilkkaana ettei ainakaan pienellä taaksepäin selaamisella löytynyt...
DIAVELV4