Ei ole tuohon ihan helppo vastata.
Useimmille kyseessä lienee pääasiassa sosiaalinen tapahtuma.
Toisaalta.... miksi tuonne asti vaivautua... miettii aika moni, varsinkin lauantaina, kun
"Koopijjon pussit" tärähtää tontille.
Olisihan kaikin puolin ewullisempoo ja wiksumpoo kokkoontuwa kottoona toriille.
Ei kai tuossa jää jäljelle kuin "paha sairaus".... yli sukupuoli/ikä/sosiaali/rotu/heimorajojen.
Vanhemman polven jutusteluissa on sitten vaan hieman painopiste enemmän "muissakin sairauksissa".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Viimeksi muokannut: TimoV; 16.01.2017 klo 22:18. Syy: Ajatushärö
Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)
CB900F Hornet, '02 (ex)
CB500, '97 (ex)
CBF500, '04 (ex)
Lainaa Suiza1400 kirjoitti Katso viesti
Miksi sinne yleensäkään kukaan menee ellei ole hillitön pyöräkuume tai satu asumaan vartin ajomatkan päässä.
Ei ole prätkäkuumetta,tarpeeksi monta,liikaakin jo tallissa,matkaa 275 km,silti menen koko perjantaiksi.Olisiko tuo kysymyksen heittäjä koskaan kuullut tämän lajin ns.sosiaalisesta puolesta![]()
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
MP-messuille liput tilattu. Venemessut jää nyt väliin, veneelle kun tullee mopoa isompi vero.
Auton vaihto bensavehkeeseen teki sen, että Trafi palautti maksettua dieselveroa. Näin sen pitää mennä
Autolle tuli muuten 83% bonukset POPsta.
-MK-
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Alkuperäiseen aiheeseen palaten
TM-analyysi: Hallituksen esitys moottoripyöräveroksi tuottaa jo nyt tappiota
"Liikenteestä poistetuista moottoripyöristä ei tarvitse maksaa vakuutusmaksua. Niinpä vakuutusmaksujen menetys on asiantuntijan arviolaskelmien mukaan liikenteestä poistetuista ajoneuvoista noin 76 miljoonaa euroa. Tästä summasta valtiolle maksettavan vakuutusveron osuus on 14,7 miljoonaa euroa.
Eli valtion verotulot ovat tippuneet jo liki 15 miljoonaa euroa. Tässä luvussa eivät ole mukana tulevat autoveron ja arvolisäveron tuottojen vähentyminen."
Autoliiton lausunto vuotuisesta moottoripyöräverosta
"Autoliiton jäsenistöön kuuluu merkittävä määrä moottoripyöräilijöitä ja tästä syystä lausumme asiassa, vaikka emme ole saaneet varsinaista lausuntopyyntöä...
...Alla on esimerkkejä vuosittaisen moottoripyöräveron päiväkohtaisesta suuruudesta suhteutettuna moottoripyörän ajopäiviin. Lisäksi laskelmassa on laskettu vastaava päiväkohtainen vero koko vuodelle.
Ajopäiviä 1
Vero/päivä 150 euroa. Sama vero 365 päivää käytössä olevasta ajoneuvosta vuodessa olisi 54 750 euroa.
Ajopäiviä 10
Vero/päivä 15 euroa. Sama vero 365 päivää käytössä olevasta ajoneuvosta vuodessa olisi 5475 euroa.
Ajopäiviä 20
Vero/päivä 7.50 euroa. Sama vero 365 päivää käytössä olevasta ajoneuvosta vuodessa olisi 2737 euroa.
Ajopäiviä 30
Vero/päivä 5 euroa. Sama vero 365 päivää käytössä olevasta ajoneuvosta vuodessa olisi 1825 euroa.
Ainoa oikea tapa toteuttaa ajoneuvovero moottoripyörille on tehdä se päiväkohtaisesti ja yhdistää se liikennekäyttöön. Mitään perustetta verottaa moottoripyöriä eri tavalla tai korkeammalla tasolla kuin muita harrasteajoneuvoja ei ole olemassa. Mikäli veron kerääminen osoittautuu tuolloin kannattamattomaksi, siitä tulisi luopua...
...Vaikka enemmistö yleensä kannattaa veroja, joiden piiriin eivät juuri itse kuulu, verottaminen ei tule perustua periaatteellisiin poliittisiin päätöksiin, joista ei voi luopua, vaikka ne osoittautuisivat epärationaalisiksi. Kyykyttäminen ei kuulu hyvän verojärjestelmän piirteisiin."
Hyviä pointteja![]()
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Muuten hyvä, mutta ei pidä paikkaansa. Suurin osa vakuutuksista (n. 70 %) on ns. vuodenaikahinnoiteltuja, liikennekäytöstä poistaminen ei vaikuta niiden maksuihin tavallisesti ollenkaan. Niissäkin tapauksissa joissa se vaikuttaa, vaikutus on talvisaikaan hyvin vähäinen, koska maksu painottuu sesonkikuukausille. Loput vakuutukset (n. 30 %) ovat perinteisiä seisonta-ajallisia, joista ei olisi seisonta-ajalta maksettu vakuutusmaksuja ennen eikä makseta nytkään.
High Stuck Are Wit To
Nykyisessä poisto ei vaikuta kaskoon, liikennnevakuutukseen kyllä. Sain kuitenkin just sellaisen tarjouksen, jossa liikenteestä poisto vaikuttaa myös vuodenaikahinnoitellun kaskon maksuihin. Pyörän ollessa liikennekäytöstä poistona hyvitetään ajokaudelle osuvasta seisonnasta liikenteeseen sekä kaskoon. Seisonta-aika oltava vähintään 30 vrk kerralta. Varsinaiseksi ajokaudeksi määrittelevät huhti - lokakuun. Niin ja eihän se kasko kokonaan katkea kuin irtisanomalla, siitä poistuu vain törmäysvakuutuksen osuus.
Miettinyt sitäkin, jos irtisanoisi kaskon kokonaan aina ajokauden päätteeksi ja ottaisi sitten keväällä uuden. Ei sekään ihmeellinen homma olisi.. Toisaalta pyörään ei taida saada pelkkää palovakuutusta..? Se olisi kuitenkin hyvä olla voimassa talvisäilytyksenkin aikana.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ei niitä ole sesongin ulkopuolella maksettu ennenkään. Koko väite on itse asiassa vähän hassu: ihan kuin ennen olisi maksettu huvikseen jostain, jota ei tarvita.
Vakuutusmarkkina kyllä elää jonkin verran, jos vero tulee. Ei vero poista vuodenaikahinnoittelua, koska iso osa jengistä ajaa joka tapauksessa sen 5-6 kk vuodessa. Mutta siirtymää takaisin seisonta-ajallisiin jonkin verran varmaan tapahtuu. Ja hinnat nousevat. Vuosiverossa maksajien määrä vähenee jonkin verran, päiväverossa vähenee maksupäivien määrä. Kumpikin johtaa hintojen nousuun - ja sitä kautta saattaa vähentää maksajien määrää entisestään.
High Stuck Are Wit To
Kun katsoo pyörien määrää tien päällä lokakuussa, niin missä ne kaikki pyörät ovat. Eikä ole ruuhkaa huhtikuussakaan, riippuen tosin aika paljon asuinpaikan maantieteellisestä sijainnista. Jossain Lapin perukoilla ei keskivertohuviajelijalle ole ajoaikaa edes kolmea kuukautta - McHuurretta ei lasketa
Eikö tällöin voi sanoa, että maksetaan 3-4 kk täysin tyhjästä? Entä ne, jotka tekevät pyörällään vain lomareissun, tai käyvät kolme kertaa huviajelulla. Se on muuten häviävän pieni osa, jotka sen puolikin vuotta ajelevat.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Todellisuudessa vakuutusmaksu kohdistuu aina vain sen riskin hallintaan, joka syntyy kun motskari liikahtaa. Teoriassa sen hintaa voidaan jyvittää monella tapaa, mutta kuluttajan näkökulmasta homma on yksinkertaista: jos omilla ajoilla vuodenaikahinnoiteltu vakuutus on edullisempi kuin seisonta-ajallinen, niin otetaan se. Voihan sitä ajatella maksavansa tällöin tyhjästä, mutta loppujen lopuksi se maksu kohdistuu kuitenkin vain todelliseen ajoaikaan.
High Stuck Are Wit To
Saman havainnon olen tehnyt, että paljon vähemmän tarvii morjestella tuossa maalis-, huhti- ja lokakuussa. juhannuksen jälkeen kun ihmisillä on loma ja varsinkin jos on hyvät kelit, niin silloin tulee paljon enemmän mopoja vastaan, kun taas jo elokuussa vähenee!
Toki huhtikuussakin, jos vaan kelit on aurinkoiset ja lämpöaalto kohtaa suomen niin tulee yllättävän paljon mopoja vastaan!
No MCHuurre on ihan oma lukunsa!
Tuo viimeinen lauseesi on täysin totta!
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Omaa mutua. Minulla oli seisonta-ajallinen vakuutus, mutta se hinta pompsahti muutamassa vuodessa pilviin. Reilu vuosi sitten asiaa ihmetellessäni minulle kerrottiin, että heillä laitetaan mp-vakuutukset uusiksi. Tarjosivat ympärivuotista, jonka sitten otinkin. Kyllähän niillä tämä liikenteestä poiston vaikutus vakuutusmaksukertymään on mielessä, mikäs muu kuin rahan tulo.. Jääkööt yhtiö mainitsematta, kun ilmeisesti kaikilla käytäntö on mennyt samaan suuntaan.
Tietääkö joku, saako jostain yhtiöstä vielä perinteistä kaskoa - joka ei siis ole ympärivuotinen. Jos saa, niin voisin ihan mielenkiinnosta kysäistä tarjousta. Vanhoja vakuutuksia on varmaankin vielä voimassa, mutta saako uusia?
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No on se vaikeeta. OP:ssa hyvitetään jokainen seisontapäivä, kasko muuttuu palo- ja varkausvakuutukseksi automatic. Ilmoituksella saa senkin katkaistua. Vuodenaikahinnoiteltu vakuutus ja tähän saakka itselle halvin. Aion taaskin pitää pyörät liikenteessä ihan tarpeen mukaan yksi kerrallaan.
No näin sitä kävi itselläkin IF:ssä noiden vakuutusten kanssa, wanha perinteikäs seisonta-ajallinen nousi kalliimmaksi kuin ympärivuotinen niin vaihdos oli aika helppo kun tuolloin PK-seudulla tuli tosiaan pöristeltyä melko pitkiäkin ajokausia. No nyt kun tuli nämä verokaavailut, niin IF:ssä ainakin vaihto takaisin seisonta-ajalliseen oli pelkkä ilmoitusluonteinen asia => ympärivuotinen n. 250€ vuodessa tipahti kk-perusteiseksi maksuksi ä 5€/kk seisonnassa ja 45€/kk ajossa, eli nyt seisonnassa "huimat" 60€ vuodessa sisältäen siis kaskon mm. palo-, varkaus- ja ilkivaltavakuutukset![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tuppaa se väliin olemaan vaikeetaOP:n hinnastoon ja ehtoihin näyttäisi pääsevän vain Op:n pankkitunnuksilla? Suurennuslasin kanssa ne tarkemmat tiedot saa kaivaa muidenkin sivuilta ja tarkennukset Turvasta sain vain erikseen kysymällä.
Tiedätkö suoran Op:n linkin, jossa kerrotaan selkokielellä mainitemastasi jokaisen seisontapäivän kaskon muuttumisesta palo- ja varkausvakuutukseksi?
HiTecille vielä: Halvin tarjous XR:ään on tällä hetkellä ympärivuotinen vakuutus, hinta 365 € liikenne ja 385 € kasko, yhteensä siis 750 € täysillä bonuksilla. Mielestäni mainitsemasi "kasko" ei ole kasko. Aiemmin puhuttiinkin reilusti palo- ja varkausvakuutuksesta - ei kaskosta, eikä edes minikaskosta.
Lisäyksenä vielä: Kaskon muuttaminen minikaskoksi, käytännössä siis palo- ja varkausvakuutukseksi kustantaisi sekin 190 € / vuosi. Mielestäni tuo ei ole missään suhteessa kaskon hintaan ja onkin ilmeisen tarkoituksella ylihinnoiteltu.
Viimeksi muokannut: J@ck; 17.01.2017 klo 13:03.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
https://www.pohjola.fi/loso/330813f.pdf
Ilmoitetun liikennekäytöstäpoiston aikana ovat voimassa palo-, pysäköinti-,varkaus-, ilkivalta-, oikeus- ja lasiturva sekä Superlunastus, mikäli nesisältyvät valittuun autovakuutukseen.
Muilta osin vakuutus ei ole voimassa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
VMPK:n lausunto (pdf)
http://www.hare.vn.fi/Uploads/22288/...000_404985.PDF
https://www.autoliitto.fi/tiedote/au...ripyoraverosta
Näitähän on, mutta pusketaanko silti perse edellä läpi harmaan kiven kun pakittaa ei asiassa kukaan viitsi?
Rsv1000r factory