Mulla on kaksi pyörää projektina, molemmat oli seisonta-ajallisella, liikennekäytössä mutta seisonnassa. Kolmas on ympärivuotisessa, koska sillä olen ajellut aina sopivan kelin sattuessa, viimeksi marraskuussa. Nyt otin kaikki pois liikennekäytöstä. Onneksi löytyy myös yksi vironkilpinen, jos sattuu tulemaan kovat ajohalut.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
voi se kääntyä niinkin että kerättävä summa pysyy samana... vähemmän mopoja niin 600€ mopo
odottaa sit teidän juhannus ajoja....... Kukahan sen Soinin vallankahvaan halus vennamon oppipojan
ei se entinen smp ollu suomen moottoripyörä puolue.....
Kynnys on se, että pitää mennä trafin sivuille klikkailemaan 150 eurolla. Ja jos 90 % pyöristä poistuu liikennekäytöstä, siinä voi Arkadianmäellä nappia painaessaan miettiä, että moniko tulee vielä takaisin. Mullakin on pari kaveria, joilla pyörä löytyy, mutta eivät ole ajaneet sillä viime vuosina metriäkään, kun ei ole pakko myydä ja käytettyjen hinnat on mitä on. Veikkaan, että tuollaisia löytyy melko paljon. Mun ajopyörä tulee varmasti kaudella liikennekäyttöön ja sun myös, mutta mikä on se osuus, joka jää tulematta? Sehän se kysymys on, eikä siihen ole vastausta ennen ensi syksyä.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
No, minulla ajokausi on viime vuosina ollut keskimäärin noin 9kk (vuosi 2014 oli poikkeus, 12kk) ja ajopäiviä 100 - 160. Jos haluaa ajaa näin monena kuukautena ei ole muuta mahdollisuutta kuin ympärivuotinen vakuutuus. Toisaalta, kuinka paljon saisin ajoaikaa seisonta-ajallisella vakuutuksella kun ympärivuotinen maksaa toiselta pyörältä 210 euroa ja toiselta 180 euroa vuodessa. Eli yhteensä 390 euroa vuodessa ja toinen mopo luokitellaan sentään jonkinlaiseksi sporttipyöräksi, vaikka pappamalli onkin.
Viimeksi muokannut: Patukka; 29.12.2016 klo 22:52.
Noita alle parin tonnin arvoisia pyöriä on suomessa aika paljon, joilla saatetaan käydä ajamassa se kerta pari kesässä! Tosin osa ajaa koko kesänkin ja jatkuvasti eikä ole silti vaihtamassa uudempaan kun joko siihen ei ole tarvetta tai sitten ei ole ylimääräistä rahaa, mutta haluaa kuitenkin ajaa eikä Elvistellä sillä uudemmalla, jolla sitten ei ole varaa ajaa.........
Toisaalta mtä järkeä on myydä se tonnin tai parin pyörä jos sen on pitänyt kunnossa? Sillä on enemmän käyttöarvoa kuin myyntiarvoa... ainakin ilman verotusta!
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Laskin aikoinaan samaa, mulle on halvempaa pitää pyörä vakuutuksissa ympäri vuoden. Kun on mahdollisuus valita niin valitsen halvimman vaihtoehdon.
Kuinka monella vakuutusyhtiöllä on sama hinta joka kuukaudelle, taitaa kaikilla olla vuodenaika hinnoittelu. Osa vakuutusyhtiöistä maksattaa laskun tasaerissä, osa sitten vuodenaikojen mukaan. Tais Ifillä olla että kesä-, heinä-, ja elokuu maksaa 90% koko koko vuoden ajoista. Loput kuukaudet on sitten se 10%. Kun ajan huhti- ja toukokuussa alkuvuodesta ja syksyllä syys-, loka ja mahdollisesti marraskuussa, ei jää ajamattomille kuukaisille paljoa hintaa. Etenkään kun en saisi ajokuukausia samoilla hinnoilla kuin ympärivuotisessa.
Kun laskin muista vakuutusyhtiöistä pyörälle vakuutusta, tuli pahimmillaan hintaa yli kaksinkertaisesti. Ei ollut vaikea valinta.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
voi venäjä... mikä vitun kokeilunhalu hallitukselle nyt on yhtäkkiä tullut ??
kannattaiskohan "kokeilla" välillä vähentää maksuja ,vaikka poistaa tai puolittaa sen kuuluisan ALVIN, ihan vaan kokeeks ja kattoa miten vaikuttaa, saattaisivat yllättyä
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...005024709.html
kohta ei sååristossakaan oo kellään varaa asua ,ni voidaan poistaa lossit ja lautatkin ,eikä tarvi siltoja rakennella...
kyl tulloo halvaks
no jos tästä paskasta haluaa väkisin jotain positiivista löytää,ni nyt voi hyvillä mielin ostaa Harrikan, ei sillä kuitenkaan ajaa voismut voipa rakennella ihan millasen haluaa ,eikä tarvi välittää mistään säännöistä
voi noita mopoja sitten kuskailla tulevaisuudessa firman pakulla tai rekkamasan ferrarilla näyttelyihin![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Tänään poistin toisenkin pyörän tieliikenne käytöstä. Nyt sitten odotellaan mielenkiinnolla mitä meidän ammattitaidottomat, kumiselkäiset omille nilkoilleen pissijät keksivät tuon veron suhteen. Jos vero on tuo n. 150-200e pr pyörä niin yammu pysyy pois rekisterissä ja sitten ajellaan vaan vfr:llä ens kesä.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Kuinkahan paljon alkaa tiellä liikkumaan tieliikenteestä poistettuja mopoja???![]()
Nuorempana:rd 350 lc,gsx 1100 ef,rg 500
GPX 500R nyt. Honda gl 1800 goldwing ja Suzuki gsx 1100 f
6+6+6 maksettu ja 100% 2 mopoa pysyy koko ens kauden pois ja 95% myös ykkönen, tämä siksi että aion omalta osaltani ainakin vaikuuttaa valtion verovittuilulle ja toivon muidenkin osallistuvan talkoisiin jotta voidaan jatkossa ajella edelleen "ajoneuvoverottomalla" päristimellä. Media vois vähän ennemmän kirjoitella meidän aikeista, niin vois mennä paremmin perille kun tulee koko kansan juttu. Jos taasen veroa ei tule niin mopot liikenteessä ja taukopaikkojen eväät + bensat kerryttää veroa mun kohdalta monin verroin enemmän.
Kiinnostaa kysyä, onko monella muulla sama fiilis. Jos mp-vero menee läpi, lopetan mopoilun. Summa kokonaiskustannuksiin on melko pieni, mutta muutenkin hiipuneen ajoharrastuksen lopettamiseen riittävä lisäkustannus.
Siis kilvellisellä ja maantiellä. Tuntuu vielä mahdolliselta, että jos asiaa ajavat ymmärtävät, miten kokonaistaloudellisesti veron toteuttaminen kertautuu valtiolle, peruuttavat päättömyyden.
Eli, itse aion lopettaa verollisen mp-harrastuksen veron vahvistuttua. Miten muut?
RIP moottoripyöräily maantiellä. Kilvissä, vakuutuksissa ja ehkä kokonaan?
Ja minkä kamelin selän se lopulta katkaisee?
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Jos tuo omistamiseen perustuva vero menee lävitse, niin voisi eppäillä, että seuraava kohde on metsästäjät ja aseharrastajat. Laitetaan asearsenaali verolle, niin saadaan katettua kaikenlaisia haittakuluja.
No sepä se kysymys tosiaan on. Mutta vastaus siihen ei ainakaan löydy siten, että mielenosoituksellisesti poistetaan kaikki liikenteestä. Maantien kutsu on useille meistä niin vahva, että se sataviiskymppiä vaan kaivetaan jostain. Näin ollen se, että kaikki poistetaan liikennekäytöstä, ei ole mitenkään uskottava ennuste toteutuvasta veropohjasta, mutta se aukaisee ladun ihan päinvastaisillekin ennusteille. Ne ovat tietysti ihan yhtä epäuskottavia, mutta silti joku voi haluta uskoa niihin.
Tätä veroa voi vastustaa parhaiten esittämällä vain sen, mikä on totta. Tosiasiat - tai useimmiten mahdollisimman realistiset arviot tosiasioista - riittävät kyllä kertomaan täysijärkisille, että vero on huono idea. Tosiasiat pitää vain saada menemään perille päätöksentekijöiden kalloihin.
Nimenomaan tämä on se vaikea juttu. Liioittelulla ja reuhaamisella kustaan omiin muroihin, koska sillä tavoin hämärretään se, mikä on totta ja heikennetään omaa uskottavuutta. Vaikka monenlaista paperia on kirjoitettu ja päättäjille jaettu, niin edelleen havaitaan vähän väliä, että totuus ei ole kaikille valjennut. Jotain pitäisi tehdä paremmin.
High Stuck Are Wit To
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Juuri näin
Vai miten tuo pitäisi tulkita.. Minulla on ympärivuotinen vakuutus, josta en saa seisonta-ajalta vapautusta - kun sitä ei saa seisomaankaanVoin ymmärtääkseni vain ja ainoastaan tehdä liikenteestä poiston, jolloin vakuutukset katkeavat = ei mene vakuutusmaksujakaan. Kuitenkin kaskon varkaus, ilkivalta ja palo jäävät voimaan ja niistä tietysti joudun maksamaan. Kysytty muutama päivä sitten Lähitapiolasta.
Viimeksi muokannut: J@ck; 30.12.2016 klo 00:08.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ei katkaise, mutta kuten olen sanonut toisessa ketjussa 2/3_liikennekäytöstä poistetuista pysyy erittäin suurella varmuudella liikennekäytöstä poistettuina. Sen yhdenkin saatan siirtää Viron kilpiin.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kyllä se loppuu!
Aikoinaan kun tuli tämä v*tun "tilapäinen" käyttömaksuautoihin, niin loppui toisen harrasteauton pito siihen. No ei toki kaikkea kerkiä harrastaankaan, mutta nyt onkin sitten ollut ainoana harrastuksena moottoripyöräily ja sillä nyt sitten on liikuttu kesät, niin työ-, kuin kauppareissut ja kaikki muukin tarpeellinen! Veron tullessa loppuu sitten tämä viimeinenkin harrastus!
No mitä tilalle?
No se viimeinen "harrastus" kun ei muuta enään ole............
Tuossa aikaisemmin tein laskelmia paljonko valtio tulee häviämään omalla kohdallani......10 pulloa Viinaa (Vodkaa) maksaa Latvian rajalla 44,90 (halvin 40 %) Tallinnassa 75 (saaremaa 40 %) ja Suomessa 147 (saaremaa 40%)
Tuosta nyt on helppo laskea, jos hakee esim. 50 laatikkoa (omaan käyttöön saa tuoda!) Latviassa satsi maksaa 2245 ekee ja Tallinnassa 3750 euroo ja suomen hinnoissa 7350 euroa
No siitä voi valtio laskea paljonko häviää alkoholiveroja... noin äkkiä laskettuna ei viisi tonnia riitä.........
Ja polttoaineveroja se häviää samalla kun voi tuoda ulkomailta tankin täyteen... niin ja kun noita juo niin eipä silloin tarvi paljoa autolla ajella, joten säästyy suomessa bensaakin eli kyllä ne kerrannaisvaikutukset on aika isot.........
No saattaahan tuossa terveyskin kärsiä, mutta ketä enään kiinnostaa asua ja olla tässä sarvikuonojen maassa? Varsinkin kun ei ole harrastuksiakaan!
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Puhuu mies joka ei ole omistanut yhtään maamoottoria?
Itsellä oli ennen tuota maamoottoria, -95 japanilainen mopo ja tuo on vuotta tuoreempi (-96).... no molemmissa on ollut vikoja ja ihan yhtä luotettavasti tuo on tuonut kotiin kuin se japanialainenkin........... tosin sillä japsilla oli loppuvaiheessa ajettu n. 80 tkm ja tuolla oli jo sen verran ostovaiheessa........ toisaalta tuo kyllä pitää arvonsa paremmin kuin se jaappanin tekele.... sillä kun ajo sen viitisen/kuutisen vuotta sen arvo meni alle puoleen siitä.... tuosta ei ole lähellekään niin paljoa vieläkään arvo tippunut, vaikka se on nyt ollut jo kuutisen vuotta.................
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Ei se katkaise, mutta ajattelin pitää vaikkapa vittuillakseni vuoden taukoa viinanjuomisesta, niin säästyy rahat sekä ne, jotka kuluttaisin täällä, että ulkomailla. Katsotaan sitten vuoden päästä tilanne uusiksi.
Kyllä se nyt vaan tuppaa tässä maassa menemään niin, että purnataan kovasti, mutta viiden vuoden päästä ei kukaan muista koko asiaa ja maksetaan jo siihen mennessä noussutta maksua luontevasti harrastukseen kuuluvana kuluna. Että silleen.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
vanhamies nauttii mopoilusta elämänsä ehtoossa makso mitä maksaa... ei katkennu silloinkaan kun vero tuplasi pyörien hinnat 70 luvulla..........
Yksi huomionarvoinen asia tässä liikennekäytöstäpoistovillityksessä ei ole tullut esiin ainakaan niin että minä olisin huomannut... Ainakin IF:llä vakuutusehdoissa on sellainen miina, että vuodenaikahinnoitellussa vakuutuksessa pyörän pitää olla liikennekäytössä vähintään 300pv vakuutuskaudessa jotta bonus kertyy. Tällä ei liene merkitystä niille kenellä on jo täydet, mutta tuoreemmille vajaalla bonuksella ajaville motoristeille kyllä. Vertailukohtana IF:n perinteisessä seisonta-ajallisessa vakuutuksessa bonus kertyy jo 90pv ajoajalla.
Edit: itselleni siis nyt liikennekäytöstä poisto tarkoittaisi ettei bonus nouse ensi keväänä, jos en ensin vaihda vakuutustuotetta.
Ps. Tiedot on poimittu nykyisistä liikennevakuutusehdoista, kannattanee tarkistaa vielä vuodenvaihteen jälkeen kun lakimuutokset on päivitetty ehtoihin.
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Niin, kyllä vakuutusyhtiöt vastaavat menetyksiinsä, se on ihan selvää - vaikkakin on ihan ****eestä. Jotenkin koko meininki kotimaassa alkaa hatuttaa suunnattomasti. Pitääkö täältä oikeasti muuttaa muualle - ainakin siltä alkaa tuntua.
Ps. on täydet bonukset ollu jo varmaan 20 vuotta.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Eikös nuo bonukset muutu kohta ajoneuvokohtaisista henkilökohtaisiksi?
Käsittääksen Tammikuun alusta ei enää perheen sisälläkään saa bonuksia siirretyksi.
BMW R 35
BMW R 1100RS