Korjataanpas nyt pikkasen, sillä as.autoilijathan maksaa tuota jo nyt
As.autoista ei makseta oston yhteydessä autoveroa, mutta niistä maksetaan vuotuista ajoneuvoveroa ja koska suurin osa on vieläpä diesel-käyttöisiä, maksetaan niistä myös käyttövoimaveroa. Tosin tuo käyttövoimavero menee pakujen tavoin matalammalla verolla "vain" 115€ vuodessa, mutta tuota ajoneuvoveron perusosaa sitten maksetaankin sen edestä. Trafille kun ei kelpaa alustavalmistajan CO2-ilmoitus, niin veroa maksellaan tällöin auton kok.massan mukaan, joka usein näissä as.autoissa on se B-kortin sallimat max. 3500kg => perusosan määrä on ensivuonnakin siis 632,18€
Eli pikkasen panee kyllä mietityttämään kun täällä suureen ääneen huudellaan jonkun 100€ mopoveron perään ja täysin tietämättömän kateellisena tivataan miksei joku toinen tuota veroa maksa, ihan kuin tuo lähes 750€ vuodessa ei mukamas olisi tälle toiselle jo riittävästi![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Eduskunnan sivujen mukaan ensi vuoden budjetin palautekeskustelu alkaa tänään ja päiväohjelman kohdasta nro 4 löytyy HE134/16 vp, joka pitää sisällään mm. MP-veroasian. Ajattelin liimautua seuraamaan LIVE-lähetystä eduskunnasta puolen päivän jälkeen...
Tuossa aiemmin tänään on jo pariin otteeseen mainittu hyviä pointteja miksi veroa vastustetaan, mutta tässä vielä pari
- veron alkuperäisenä tarkoituksena oli rokottaa nimenomaan kalliita ökyveneitä, mutta jossakin kohtaa ajatus jalostui koskemaan myös kaikkia tiellä ja maastossa liikkuvia vekottimia sekä kaikkia rekisteröintivelvollisuuden alla olevia veneitä
- Keskusta piti huolen siitä, että traktorit, puimurit, tietyt mönkijät ym. pudotettiin tuolta listalta pois
- Pääministeri ilmoitti, että mopot (180 000 kpl), mopoautot ja pikku mönkijät (10 000) tullaan jättämään veron ulkopuolelle ja ilmeisimmin myös kevytmoottoripyörät
- veneiden osalta verotus on kaatumassa siihen, että venerekisteri ei ole suunniteltu verottamista silmällä pitäen eikä venerekisteri ei ole ajan tasalla. Huhupuheiden pohjalta alle 50 heppaisia veneitä ei tultaisi verottamaan, koska Ahvenanmaalla rekisteröidään vain yli 50 heppaiset. Nyttemmin Ahvenanmaan maakuntahallitus on ilmoittanut nostavansa rekisteröinnin rajan 115 hevosvoimaan, joten saapa nähdä miten käy veneiden verotuksen kanssa.
- Lopulta 50 miljoonaa oltaisiin keräämässä noin 230 000 moottoripyörältä ja noin 90 000 moottorikelkalta, jolloin veron määräksi tulisi noin 150 euroa per kapine.
(HUOM! Nämä on nyt minun spekulaatioitani julkisuudessa olleiden tietojen perusteella)
Itsellä em. tarkoittaisi, että omistamastani 1500 euron mp:stä maksaisin viimekesän käytön perusteella noin 10 euroa lisää per käyttökerta vuodessa. Varmasti saan kaavittua rahan jostakin kasaan, mutta mitäpä tosiaan jos vuonna 2018 halutaankin kerätä 100 miljoonaa???
Lisäksi kun olen tällainen omaan napaan tuijottelija, niin en kaipaa yhtään lisää veroja tai maksuja, koska kaikkia koskevien asuntolainan korkovähennysten leikkausten, polttoaine- ym. verojen korotusten lisäksi meidän perheeltä on jo leikattu ensi vuodelta seuraavasti
- minulta lomarahoista 1/3 eli noin 400-500 euroa (tuolla kattanut pyörän vakuutukset ja huollot)
- vuoden alusta työttömäksi jäävältä ja omaehtoisesti työllistymistä tukevaan koulutukseen hakeutuvalta rouvalta yhdeksän euron päivittäinen kulukorvaus eli noin 200 euroa / kk
Summasummarum: Aivan turha kenenkään tulla selittämään, että jokaisen pitää osallistua talkoisiin kun nämä talkoot eivät todellakaan koske kaikkia tasapuolisesti!!!
Edit: Piti toteamani myös, että meidän perheellä asiat on vielä hyvällä mallilla verrattuna moneen muuhun ja tätä tuohtuneessa mielentilassa paska- ja oksennustaudin vuoksi sairaslomalla kirjoitettua avautumista ei pidä ymmärtää väärin...
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
veneiden ja kevyiden moottoriajoneuvojen
verosta, joiden arvioidaan lisäävän verotuottoa vuositasolla yhteensä n. 50 milj. eurolla.
Tuohon kun lisätään keräämis- ja hallintokulut, niin summa voipi olla pikkusen isompi...
Tarkennan vielä tätä huutelua!
Kyseessä on omistukseen perustuva vero, joten sen vertaaminen auton käyttömaksuun ei ole perusteltua. Käyttömaksu maksetaan niiltä päiviltä, kun ajoneuvo on liikennekäytössä. Siis autoissa!
Tässä päätetään verosta, joka perustuu omaisuuteen, kuten kiinteistöjen kohdalla, ei käyttöön. Vastaavasti verolta voi välttyä, kun moottoripyörä romutetaan. Mp:n liikennekäytöstä poisto ei ole tämän veron kanssa tuleva oikeus, joten kaikki rekisteröidyt, niin liikenteessä olevat, kuin kaupan varastossa olevat, kuuluvat verotettaviin.
Samoin liiterin takana vene, jota ei käytetä!
Oppija.
Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.
Ja meinaat että as.autoille tuo 750€ vero pitää myös saada "tasapuolisuuden nimissä" kiinteäksi, ajettiin niillä tahi ei kun nyt jo kärsivät tuosta Trafin mielipuolisuudesta CO2-päästöjensä suhteen
Vai ajetaanko tässä nyt takaa että prätkille pitää myös saada "tasapuolisuuden nimissä" mm. vuotuiset katsastukset - joista niistäkin as.autoilijat kärsivät kats.konttoreiden mielipuolista hinnoittelu-syrjintää, sillä as.auton katsastus menee aina erikoisena yksilö-hinnoiteltuna ilman mitään alennuksia = alle 150€ tuostakaan as.autolla et selviä kuin unissasi![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Arveluahan kaikki on siihen asti kunnes lopullinen päätös on tehty, mutta tässä yksi tietolähde HS 1.9.2016
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Tarkoittaa että moottorilla varustetuille kaksipyöräisille suunniteltu omistukseen perustuva vero. Ei siis käyttöön, kuten autoilla. Samanlainen vero mökkirannassa oleville veneille.
Autoveroa on laskettu jo kaksi kertaa, mutta veron alennus ei ole koskenut moottoripyöriä. Keskustelu käydään pienipäästöisistä autoista. Moottoripyörien päästöjen kehitystä ei ole käsitelty. Mikäli esitetty vero tulee, vähentää tämä oleellisesti uusien, vähäpäästöisten moottoripyörien myyntiä.
Suomen Motoristit ry on laskelmassaan esittänyt, että kaavailtu vero tulee toteutumaan negatiivisena, kun huomioidaan kaupan, huollon ja palvelujen osuus.
Oppija.
Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.
Edustajien pöpinöitä kuunnellessani lueskelin samalla Valtiovarainvaliokunnan mietintöä VaVM 35/2016 vp ja löysin sieltä maininnan
Uudesta veneverosta tulisi luopua. Veneveron käyttöönotto ei ole tarkoituksenmukaista, koske se vaikuttaa eniten tavallisiin veneenkäyttäjiin, palkansaajiin ja eläkeläisiin, jotka tarvitsevat venettänsä arkipäivässään. Toiseksi, venevero on epäoikeudenmukainen, koska venerekisteri, johon vero perustuu, ei ole täysin päivitetty eikä sitä ole suunniteltu verotusjärjestelmän perustaksi. Toisin sanoen, jotkut joutuisivat maksamaan, toiset eivät. Varmaa on kuitenkin, että veneveron valvonta ja perintä olisi erittäin vaikeaa. Lisäksi veron ainoa työllistävä vaikutus näkyisi lähinnä valtionvarainministeriössä, verohallinnossa ja Trafissa. Näin ollen hallitus lisää byrokratian määrää mutta ei valitettavasti verotuloja. Hallitus kuitenkin laskee kyseenalaisesti, että vero tuottaisi noin 50 miljoonaa euroa verotuloja vuodessa. Veneveron vaarana on, että se todennäköisesti vaikuttaa kielteisesti taloudelliseen toimintaan ja työllisyyteen. Saariston matkailuelinkeino ja kotimainen pienvenetuotanto kärsisi veneverosta. Samalla vero olisi huomattava lisäkustannus Suomen Meripelastusseuralle ja vapaaehtoiselle meripelastukselle. On valitettavaa, että vero koskisi myös moottoripyöriä ja moottorikelkkoja, joiden omistajat ovat jo maksaneet arvonlisäveroa ja polttoaineveroa. Uusi vero vähentää näiden ajoneuvojen kysyntää ja myyntiä. Vero vaikuttaa myös kielteisesti siihen yritys- ja harrastustoimintaan, jossa moottoripyöriä ja moottorikelkkoja tarvitaan.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että hyväksytään seuraava lausuma:
Vastalauseen lausumaehdotus 24
Eduskunta edellyttää, että hallitus peruu suunnitelmat veneveron kantamisesta.
Saas nähdä kuinka käy...
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tuohon "väliinhän" se poliitikko kuuluisi... ehdottomasti.
Siinä kun osapuolet "keskustelisivat" oikein olan takaa, niin
saisi poliitikkokin ihan suoraa tietoa, puhetta ja tuntumaa (koukkuja lukuun ottamatta),
kansalaispalautteena.
Eikä olisi sitä riskiä, että irtaantuisi arkitodellisuudesta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kuuntelin hetken tuota eduskunnan livelähetystä mutta ei tuota paskaa voi varttia kauempaa kuunnella. Yhtä hedelmällistä on katsoa kun 3-vuotiaat paiskoo hiekkaa toistensa silmiin...
Väiaikatietona eduskunnasta juuri äsken edustaja Peter Östman (kd) ehdotti veneveron upottamista merenpohjaan. Kysymys oli esitetty Soinille, mutta Soinia ei salissa näkynyt. Vastaus jäi siis vielä saamatta. Oli muuten ensimmäinen puheenvuoro aiheesta toistaiseksi.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Hitto kun on vähän viileetä lähteä ajelemaan mopolla pitkin eduskuntatalon rappusia... tarkoituksenmukaisesti ajoitettu käsittely - ammattimiesten työtä.
KTM 1290 Super Adventure S
No niin nyt saa itsensä kiduttaminen riittää... kuusi ja puoli tuntia Edustajiemme puheita alkaa olla omalla kohdalla liki maksimia.
Vene- ja moottoriajoneuvoverosta ei ole nyt hiiskuttu sen enempää ja mm. veroa vastustanut Timo Heinonen ei ollut paikalla kun häneen puheenvuoronsa tuli
Huvittavaa oli mielestäni se, kun Kauko Juhantalo kertoi kuinka hänen valiokuntansa/jaostonsa/mikälie ehdotuksesta hallitus panostaa matkailuun ja nimenomaisesti vielä mainittiin automatkailu. Ilmeisesti moottoripyörämatkailu on päätetty unohtaa
Päätän raporttini Eduskunnasta tähän ja sen verran parempi vointi alkaa olla, että huomenna raahaudun työmaalle. Eduskuntahan jatkaa budjetista jauhamista seuraavan viikon ajan. Eiköhän tuolta jotakin uutta kuulu vielä ennen joulua.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
onneks kotimaan matkailu on jo jäänyt minimiin sen jälkeen kun tuli tiulapäinen autovero eli hararsteauto hävisi....
Ainut matkailu on pari kokoontumisajoa mopolla kesässä.... ja jos sekin loppuu niin... no alka viinanhakureissut ulkomailtaJääpähän nekin eurot muualle kuin suomeen!!!!!
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Tasavertaisestihan tuon pitäis mennä ihan kategorisesti.
Jos prätkiä verotetaan, niin verotetaan sitten ajoneuvoverolla niin kuin autojakin. Pärrä liikenteestä pois, kun ei ajeta ja vero ei juokse. Autoverot ja ajoneuvoverot vanhemmissa prätkissä painon mukaan ja uudemmissa päästöjen mukaan, niin kuin autollakin, eikä sen mukaan, että Soini haluaa X miljoonaa kaljakolehtia tänä vuonna j Y miljoonaa ensi vuonna. Ja verotetaan kaikkia ajoneuvoja, jos kerran verotetaan joitain ajoneuvoja: rekisteröinti ja verot mopoja, traktoreita sun muita moottorikajakkeja myöden. Jos se tarkoittaa katsastusta, niin sitten katsastetaan, kunhan katsastetaan kaikki yhtä lailla.
Tämän jälkeen jää valittamisen aiheeksi enää veron määrä, eikä veron jakautumisperiaate. Toisaalta veropohja on laajempi ja yksittäiselle vempeleelle riittää pienempikin vero, kun kukaan ei pääse junailemaan itseään ulos verojenmaksusta. Toisaalta jos vero on liian korkea, protestoiminen on helpompaa, kun kaikki ovat samassa veneessä eikä niin, että autoilijat huutelevat omahyväisesti, kun prätkätkin joutuvat verolle ja traktorijussit nauravat makeasti kaikille muille, kun eivät itse maksa yhtään mitään.
Se on vaan hallinnolle helpompaa, kun kansa jakautuu leireihin ja napisevat toisiaan vastaan, niin voi aina nostaa jokaisen porukan veroa kerrallaan ja siirtyä sitten seuraavaan.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Ai että mä tykkään näistä kommenteista!
Toteuttaisipa porukka nämä oikeasti, niin nähdään mitä veroja seuraavaksi ollaan keksimässä suomalaisia kiusaamaan.
Sillävälin kiimassa kannetaan rahat esim. Viroon ja kohta on "porot" pakuinensa laittamassa viron pojan kämppiä ja pihoja kuntoon![]()
EXC 350 SixDays http://www.youtube.com/watch?v=v5Dg_oEWAx0
Siis että paskannus- ja oksennustaudissa jaksoit kuus ja puoli tuntia tota? Ylläpito hoi, tälle veijarille pitää pystyttää johonkin joku patsas!
Tuosta budjettiesityksestä muuten käy ilmi sellainen detalji, että tätä uutta veroa ei ole budjetoitu. Se mainitaan esityksessä, mutta samalla todetaan, että tuotto käsitellään kevväämmällä lisäbudjetissa.
Tämä merkitsee, että ei tässä mitään konkreettista tapahdu ennen kuin hallituksen esitys uudesta verosta on julkaistu. Joku Östman sielä vaan seilaa päämäärättömänä pitkin maailman meriä höpötellen upottamisesta, se on sitä sirkushuvia kansalle, ei muuta.
Tai sitten vaihtoehtoisesti Soinin porukka yhtäkkiä älyää, että tää olikin ihan hirmu typerä juttu ja valmistelu päätetään lopettaa. Silloin mä herään ja päästän kissan ulos.
High Stuck Are Wit To
Että omistanko enää kaksipyöräistä jos valtio alkaa moottoripyörän omistajia rahastamaan...maksuilla ja veroillahan on vain yksi suunta kun ne saadaan pyörimään.... pieni ongelma on vaan siinä minne tuon Zetorin hävittää jos eurojen määrä on verrannolinen tehoon/painoon....eihän sitä kukaan Taxlandiassa osta....eli kevyesti bussin perään ja kyljelleen...kuinkahan moni ORGin käyttäjä on mitäkin mieltä....loppuuko tai jotain muuta...joku näppärämpi voisi laittaa äänestyksen aikaiseksi
![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh