Se on ymmärrettävä niin, että yhdenkin päivän käyttö liikenteessä 12 kuukauden jakson aikana aiheuttaa verovelvollisuuden koko 12 kuukauden jaksolle.![]()
High Stuck Are Wit To
Entä voiko tilapäsesti liikennekäytöstä poistettuun pyörään ottaa liikennevakuutuksen (mikä on voimassa), jolloin esim. olisi mahdollista "muuttaa" tavallinen mp vaikka ratakäyttöön ilman että vero juoksee. Vai onko niin että liikennekäytöstä poistetulla ei saa ajaa radallakaan. Ilmeisesti on juuri noin, vaikka alunperin rekisteröoimättömällä ja rata-ajoon hankitulla saakin ajaa ja siihen saa liikennevakuutuksen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Minä ymmäsin asian oleva niin että veronmaksuvelvollisuus tulee liikennekäyttöön ottoa seuraavilta kahdeltatoista kuukaudelta ja verokausi alkaa tästä päivästä eikä ole esim. kalenterivuosi.
Jos puhutaan 12kk:den jaksosta niin sen tulisi alkaa jostain tietystä päivämäärästä esim 1.1 ja päättyä tiettyyn päivämäärään esim. 31.12.
Tätähän voi hyödyntää niin että tekee liikennekäytöstä poiston aivan verokauden lopussa jolloin menetys palauttamattomasta verosta on mahdollisimman pieni. Liikennekäytöön oton voi tehdä sitten vaikkapa 10kk:den kuluttua ja säästää näin kymmenen kuukauden verot. Mutta maksamaan joutuu tästä ajankohdasta - liikennekäyttöön otto - 12kk eteenpäin.
Tietenkin jos olis oikein viisas mies niin myisi molemmat pyörät pois. Vene on niin pieni eikä siinä ole moottoria kiinni niin siinä ei juokse vero tulevaisuudessa. Tuolla tavalla säästyisi mulla helposti 30-50 tonnia ja pyöristä saisi tilille ehkä toistakymppiä. Ei tarvitsisi rakentaa uutta tallia jonne saa kotipihalle harrastusvehkeet ja toisaalta sitten ei tarvitse koskaan ostaa sitä kesäautoa, kun sillekään ei ole sitten tilaa talveksi. Jos sitä nyt vaan olisi viisas mies.
Ja sitten vasta valtiolla ottaisikin päähän. Tallin rakennustarvikkeista menee veroja valtiolle kuitenkin aika paljon. Tulis takkiin aika paljon pyörien verotuksesta.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Minusta tuntuu siltä, että verottajan tarkoitus on ohjata ihmiset lopettamaan kaikenlainen huviajoneuvoilla harrastaminen. Veroillahan yritetään ohjailla kansalaisten kulutuskäyttäytymistä. Minä olen uhannut lastata prätkän pakuun ja viedä sen Viroon myytäväksi. Sieltä matka jatkuu Latviaan, jossa ostan moposta saamilla rahoilla juomia. Kuorma Suomeen ja myyntiin tai omasta kurkusta alas. Näin Suomen valtio ei saa senttiäkään eli tulee persnettoa oikein kunnolla. Mikä parasta, valtio joutuu maksamaan vielä alkoholihaitatkin. Ihan oikeasti tämä verotushanke täytyy torjua!
Veneen myin pois, mutta pyörästä en luovu. Ollaan sitte vaikka selvinpäin, jos ei rahat riitä harrastuksiin ja juomiin yhtä aikaaa. Tahin ostetaan Virosta.
Seuraava ei ole millään lailla poliittinen kannanotto.
Alkaa kuitenkin olla varsin mielenkiintoiset hetket käsillä, niin kansallisella kuin hieman
globaalimmalla tasolla.
Huomattiin "kuin yllättäen", että jos EU:lla on "rajat", meillä on ihan oikeesti "alue",
jolla ei ole jatkuvuutta ilman "rajoja, niiden vartiontia ja uskottavaa omaa puolustusta."
Olipas ihan uusi juttu maaiilman historiassa.
BREXIT "ei pitänyt olla mahdollinen"
Persujen prutku tuli.... ilmeisesti ulkoavaruudesta.....
aivan samoilla eväillä ja syistä kuin Trumpin JYTKY.
Tuossa vain pari laajempaa juttua verraten tämän langan verokeskusteluun..... joka on
kuitenkin samaa sarjaa... samoista syistä.... ja vie vääjäämättä päin samaa lopputulemaa.... HELVETTIÄ (tai paviaanien valtakuntaa)
Nohh.... Näinhän se on aina mennyt ja tähän saakka kaikki historian kukoistavat valtakunnat ja
kulttuurit "tappaneet itsensä" bauttiarallaa samalla kaavalla.... ja viidakko peittänyt jäänteet.
Tuo "kehityksen kaari" on ja pysyy, eikä siitä näköjään riittävässä mitassa vaan kyetä ottamaan oppia
tälläkään kierroksella.... globaalisti sen paremmin kuin paikallisemminkaan.
Alkaa olla vähän hiinä ja hiinä, onko asioille oikeesti enää mitään ratkaisevaa tehtävissä,
vaikka monessa kohtaa kellot ovat kilkattaneet aika kovaa jo pitkään.... yksi toisensa jälkeen.
Kannattaako enää muuta kuin "maksaa ja nauttia" sen aikaa kun edes rahalla vielä saa ja vempeleillä pääsee.
Realismi tahtoo olla niin inha juttu, että sitä tulee kutsua pessimismiksi tai vielä pahemmaksi.
Realisti kuitenkin jostain syystä ymmärtää sellaisen pikku jutun..... että "oikeasta hammastahnan merkistä"
keskustelu, syyllistäminen, rankaisu tai kannustaminen ei ole millään tapaa/kohtaa relevantti asia
todellisen ja ratkaisevan ongelman suhteen.... ei vaikka kuinka "painettais", että tää on teidän parhaaksi.
Eiköhän sitä vielä jotain edes pystytä pelastamaan.... kunhan keskitytään asioihin joilla on todellista merkitystä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Minä myin pyörän pois ja ostin veneen. Pyörän vakuutusmaksulla ostan kesän polttoaineet veneeseen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Moi, bongasin lukemisen arvoisen artikkelin. On Stefanie Brandt-Tallqvistin kirjoitus, eli Brandt -konsernin ties monesko polvi joka vetää yli satavuotiasta perheyritystä. Ja haasteita on, kun veneitä ja motkukoita myyvät..
https://ranttilaiset.wordpress.com/c...ulmaton-huone/
Jotenkin tuntuu siltä, että tavikset pitää saada jollain keinolla harrastuksista, joilla monesti liikutaan kauniissa maisemissa, vesillä, teillä ja poluilla.
Juppiskootterit ja huvikuunarit... Jos joillakin on semmoisiin 'pröystäilyvehkeisiin' varaa, niin he todella työllistävät monia ihmisiä. Ja mitalin ansaitsisivat, ei veroa!
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Tuolla meikäläisenkään mopon vak.maksulla ei kyllä kovin hirmuisia litramääriä bensaa ostella, ehkä korkeintaan pari kertaa auton tankkaa ja se siitä = moinen jopa 300e tasolle kaavailtu vuosivero omistuksesta yli 2x meikäläisenkin vuosikulut vaikka ei ajaisi kuin sen pari kertaa kesässä työmatkoja![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ajatus siitä, että moottoripyörä tulisi romuttaa jotta pääsisi eroon tulevasta verosta on täysin absurdi.
EU alueella on tavaran, rahan ja ihmisten liikuttelu täysin vapaata.
Kukaan ei voi estää sinua (verotusnäkökulmasta katsoen) viemästä moottoripyörääsi pois Suomesta ja rekisteröimästä sitä esim Viroon, Ruotsiin tai Saksaan. Sen jälkeen palautat valtion omistamat kilvet Trafiin ja kopion uudesta rekisteriotteesta, niin poisto Suomen rekisteristä onnistuu varmasti.
Edes ns. ostohinnan piilevä MP-vero ei ole enää ongelma. Paskasta taloustilanteesta johtuen käytettyjen moottoripyörien hinnat ovat käytännössä jo Saksan tasoa tai halvempia. Eli ulosliputuksessa ei edes häviä taloudellisesti mitään. Ja ehkä ne omatkin kirjat kannattaisi Nallen esimerkkiä noudattaen siirtää. Antaa viimeisen kuitata laskun ja sammuttaa valot...![]()
Fireball
Voinko siis rekisteröidä omistamani pyörän Viroon omissa nimissä ja ottaa vakuutukset omalla nimellä Virosta?
Pyörä jää siis Viroon talliin.
Asun itse vakituisesti suomessa suomen kansalaisena; saanko tulla pyörällä käymään suomessa ja kuinka kauan saa pyörä olla suomessa?
Vakaa aikomus viedä pyörä Viroon; välttämättä ei tarvitse sillä suomeen tullakaan.
Periaatteesta en ala mahdollisia veroja maksamaan; pyörä lähtee tavalla tai toisella.
(edit: jaa prkele..enska kyllä jää. Pitääköhän "punakilpisestä" maksella)
T7
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
T7
Olisitte kuule nähneet naapurin ilmeen kun kerroin että prätkiin saattaa tulla vero. Oli nimittäin vaihtanut vanhan pikkuvikaisen auton kahteen moottoripyörän raatoon. Hän oli ajatellut että väkästelee pikkuhiljaa kuntoon ja myy pois, kun ei niistä mitään kuluja ole.![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Ahvenanmaalla osataan muuten pitää ainakin veneilijöiden puolia!
Ruotsiksi: http://www.radiotv.ax/nyheter/farre-...ll-registreras
G-translate: https://translate.google.com/transla...ll-registreras
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Suomihan on tulonsiirtojen ykkösmaa. Jostain luin aikoinaan verokertymän moottoripyöristä olevan n. 50 milj. € ja toisaalta maatalouden lisätuen olevan saman suuruinen.![]()
Zippa da Duida
SM,Sport,GT125, CB750K, K12RS, R9T,
GPZ1100, 1200 GSA, 1100 XX
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Joo siis jos vaikka mä omistan ja sä käytät, lukee mun nimi rekkariotteessa omistajana, sun käyttäjänä. Kuluja tulee Viroon rekisteröinnistä (oliko 70 euroa?) ja vuotuisesta katsastuksesta parikymppiä. Toisaalta liikennevakuutukset on edullisia, esimerkkinä Yammu Tenere 660 on noin 40 euroa ja KTM 640 Adventure 65 euroa/vuosi. Varkaus-/kaskovakuutuksia myöntävät melko nihkeästi.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.