Saattaisihan tuon laskeakin mutta suuruusluokka aivan taida riittää. Nopealla tarkastelulla pelkästään polttoaineverojen osuus, 0.9180€/Litra ( laskennassa käytetty vuoden 2015 veroperustetta) , ja kulutus tänä vuonna 677 litraa, keskihinta karkeasti 1,40€ ja kokonaishinta 947 euroa. Tämä onkin kustannusten ehdottomasti suurin menoluokka. Tämä tarkoittaa maksetun polttoaineveron kertymäksi 621 euroa. Joten bensiinikauppiaalle on tämän vuoden ostoista jäänyt käteen 326 euroa.
Muiden menoluokkien veroja en tähän hätään viitsi ryhtyä perkaamaan mutta kyse lienee 160 (ALV) euron summasta. Maksettuja tuloveroja en edes viitsi miettiä. Jos asiaa halutaan tarkstella tästä näkökulmasta eli moottoripyöräilyn verokuormitusta prosentuaalisesti siihen käytettyyn rahamäärään nähden lisättynä tulevalla MP-verolla niin omalla kohdallani se lienee jatkossa 65-75% luokkaa. Ei kovin hyvä asia.
Tämä laskuharjoitus antaa hyvän kuvan moottoripyöräilyn välillisestä verotuksesta, se on tällä hetkellä minun tapauksessani noin 50% luokkaa. Tai hiukan yli. Ensi vuonna huomattavasti enemmän.
Viimeksi muokannut: Patukka; 18.10.2016 klo 16:45.
No tekaisinpa huvikseni k.o. laskelman.
https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
Sopii ihmetellä ja korjata virheet![]()
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. ER-5 (taas!), Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Jätkät hei !
Tässä(kin) ketjussa poltetaan nyt ruutia juuri sillä tavalla ja niihin
asioihin..... kuten toivotaan toimittavan.
"Höyryä" on päästettävissä ja käytettävissä vain rajallinen X-määrä......
ja mitä enemmän sitä käytetään muukun kuin ongelman "aiheuttajan"
muuttamiseen..... sen paremmin on onnistuttu..... ohjaustoiminnoissa.
Ei puutu enää oikeastaan muuta vetoa (huomion kiinnittämiseen muualle kuin
todelliseen ongelmaan) kuin klassinen...... "KATO!!! JUNA!!!! ".
Ongelman ydinhän on, että nyt menee viimeisetkin "omalla rahalla" maksavat
viimeiselle kierrokselle mehupuristimeen..... että hyvinvointivaltio pelastuisi.
Se on ihan samaa paskaa kun väittäisi, että käyttämällä väärän merkkistä hammastahnaa
aiheutat ilmastonmuutoksen, vedenpaisumuksen....... ja olet muutenkin yhteiskuntakelvoton
itsekäs paska.
Noh..... mut hei.... Toisaalta.....
Eihän täällä ole enää mitään, tai ketään muuta porukkaa josta jotain enää puristaisi.
Sama se sitten on, onko sillä mitään merkitystä, tai ratkaisua perimmäiseen ongelmaan......
Että jotainhan se on politiikonkin palkkansa eteen tehtävä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Vastustaa voi aina ja kaikkea mitä osuu omalle kohdalle. Osa sitä mieltä että kaikki lisä maksut mopoiluun on väärin"kun jo kaikesta muusta maksetaan niin paljon". Osa taas puhuu epäoikeudenmukaisuudesta "kun mulla on 6 mopoa millä ei edes ajeta". Ymmärrän kyllä jälkimmäistä puolta, oikeudenmukaisempaa olisi jos ajoneuvo joka on koko kalenterivuoden pois käytöstä olisi myös vapaa veroista. Tosi asia on että veroaste kokonaisuudessaan on liian korkea, tuntuu hölmöltä maksaa esim korjaamolle tunnin työstä 6-tunnin nettopalkka. Jos kyse olisi omasta 3-tunnin palkasta saattaisin käyttää kotiloa&mopoa enkä puuhaisi itse iltoja huonoilla välineillä. Tämä lisäisi verotuloja ja poistaisi työttömyyttä (=menoja). Mut miten saisi tilanteen kuntoon siten että kaikki tyytyväisiä? En kadehdi kansanedustaja.
Ehkä huolsin,ehkä en,so not kunhan mopo kulkee...
Suomen kokonaisveroaste on 2015 44%, OECD 34,4%. https://www.veronmaksajat.fi/globala...mi_eu_oecd.pdf. Näin korkea veroaste ei kaipaa enää minkäänlaisia lisäveroja, ennuste vuodelle 2016 44,6%. Ei juppiscuuttereille tai huvikuunareille - vaikka eräs hyvin tunnettu stand-up koomikko kovasti haluaisikin niitä verottaa - eikä ylipäätään millekään elämän alueelle varsinkaan kun verokorotukset iskevät rajuimmin alimpiin tuloluokkiin. Ei mikäli halutaan edes jollain lailla pitää talouden rattaat pyörimässä.
Viimeksi muokannut: Patukka; 18.10.2016 klo 21:51.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Itseasiassa veroastetta ei tarvitse laskea. Me ollaan vaan niin saatanan pienipalkkaista ja persaukista porukkaa suomessa: jos suurituloisia / suuripalkkaisia olisi lukumääräisesti (siis myös suhteellisesti) enemmän koko väestöstä niin verokertymä absoluuttisessa valuutassa olisi huomattavasti parempi.
Nythän (v. 2014) on niin että 9% veronmaksajista maksoi >40% verokertymästä vaikka tienestit olivatkin vain n.28% koko potista.
Lisää suuripalkkaisia => eksponentiaalisesti korkeampi verokertymä.
Nyt vaan kaikki hankkiutumaan parempipalkkaisiin duuneihin, hopihopi: keskipalkka ylös vaikka 6kEuroon / kk niin saadaan verotuotto kasvuun...
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/T...tut-tuloverot/
MAD (mean absolute deviation)
Mitä Trafin Kenraali sanoo kohdassa 1:49 eteenpäin?
Kun se juttelee, että veroa ei ehkä olisikaan rätkissä, joita ei käytetä.
http://smoto.videosync.fi/motoparlamentti-2016
^Tyypillistä virkamiesjargonia... Kommentoi lähinnä sitä, että järjestelmän puolesta estettä verottomuudelle liikennekäytöstä poiston aikana ei ole. Aikalailla alussa toteaa jotain siitä, että "se on poliittinen päätös", ja mielestäni tuossa viittaa juuri siihen veron perimiseen jatkuvana tai ei-jatkuvana. Itse jään tuosta siihen käsitykseen, että joko päätöstä ei edelleenkään ole, tai sitten sitä ei haluta kertoa.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001951659.html
joku miettii nyt ihan järjen kans asiaa.. oon varmaan taas myöhässä...![]()
Jännä kun itse ajanut 10+ vuotta kaksipyöräisillä ja edelleen en ymmärrä miksi pitäisi pääsääntöisesti
huviajelun olla halvempaa verrattuna muihin liikennevälineisiin?
Aina on pyörällä tullut ajeltua samat ajelut kuin autolla tulisi ajeltua mutta kyyneltä ei ole tullut silmäkulmaan.
Ihan samat verot maksaisin kuin nelipyörällä koska saman "edun" saan teiden käytöstä.
1300cc Suzuki
Jännä sekin että näin moottoripyöräharrastuksen pariin juuri pitkän tauon jälkeen palanneena, olen ihan valmis maksamaan vaikka useamman satasen että pääsee edes välillä kotoa pois ja pyörän selkään. Jos menee penni kireälle niin myyn sitten vaikka yhden neljästä harrasteautosta...
Ja kyllä, harrastuksiin on aina mennyt kaikki rahat ja enemmänkn.
Mattamustarastas ja cb sevenfifty.
Pihassa talviauto ja tallissa prätkä sekä kesäauto. Kaikilla kolmella en pysty yhtä aikaa ajamaan enkä kuluttamaan tiestöä, joten voitaisko sopia, että maksan saman verran tienkäyttö- tms. veroa kuin henkilö, joka ajaa joka päivä sillä yhdellä ajoneuvollaan työmatkaa ja/tai hupia. Jookos?
Edit: Itse asiassa voitais luopua kokonaan kaikista ajoneuvokohtaisista käyttömaksuista ja lyödään kaikille veronmaksajille YLE-veroa vastaava Tievero... jokainen maksaa, käytti palvelua tai ei ja sama monen muun veron kanssa...
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Olin aiemmin yhteydessä asiaa valmistelevaan virkamieheen, en nyt muista nimeä. Hänen mukaansa veneiden verosta olisi tarkoitus tulla kalenterivuosittainen, mutta prätkillä liikennekäyttöön otto käynnistäisi juoksevan 12 kuukauden verojakson. Toisin sanoen liikennekäytöstä poistetuista ei tartteis maksaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Sitä reiluutta on helppo kompensoida sillä euromääräsellä summalla joka on maksettava.
rane77(ät)moottoripyora.org
Tälläinen mututunne/fiilis/ajatus mulla on ollut just että suoraan ei ehkä tuu menemään kaikille maksua kaikista pyöristä, mutta että myöskään "päiväkohtaista" veroa ei tuu. Sen takia mulla pyörä poistettuna rekisteristä väliaikaisesti että ei nyt ainakaan vuoden alkuun tulisi maksuja, kun on silloin kaikenmaailman apteekkivero ja urheiluseuran maksua yms.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onko tämä ymmärrettävä siten että liikennekäytöstä poisto katkaisee veronmaksuvelvollisuuden - mutta palautetaanko maksetut verot - ja liikennekäyttöön otto aiheuttaa verovelvollisuuden seuraavilta 12 kuukaudelta? Olen ymmärtänyt että maksettuja veroja, koska verokausi on 12kk, ei palautettaisi. Toki tällainenkin menettely olisi vastaantulo niille jotka aikovat pitää pyörän tai pyöriä pois liikenteestä useamman vuoden.
Heitä se ei pelasta jotka haluasivat veron katkeavan esim. talvikuukausilta.