Laittaisivat vaikka 50 senttiä/litra lisää veroa. Ei voi olla vaikeaa. Jos ajaa, niin maksaa. Jos ei aja ei maksa.
Ei pysty, kun vientiteollisuus, ulkomaalaiset rekat, maatalouden koneet yms. kärsii siitä liikaa...ja palautusten haku luo normienpurku-yhteiskunnassa liikaa uutta byrokratiaa.
Vaikee se on maanviljelijän hakea korvausta, kun talvella käy pilkkireissulla hakemassa puukuorman kelkalla, niin saa sen menemään työajoihin ja sitä kautta hakemaan veronpalautusta...
Se on helppo lätkästä tarpeettomille ökyjuppirehvastelutuotteille vero, niin iso osa äänestäjiä on tyytyväisiä.
Pahintahan tässä koko sirkuksessa on, että koko ajan pienenevää, esimerkillisenä pidettävää
porukkaa (itse kulunsa maksavat "duunarit" laajemmin ymmärrettynä) puristetaan ENTISTÄ enemmän
kuittaamaan muiden viulut ja laulut.......
Kun toisaalta "vanha rahakin" jo eurohumppaan siirryttäessä teki mitä silloin "täyspäisten" oli tehtävä
ja kaikki ne, joiden puitteet ovat tuon jälkeen mahdollistaneet "asioiden järjestelyn" eri tavoin,
lisäävät tuota "omillaan sinnittelevien" joukon ahdinkoa..... Paskaako tässä sitten enää pyörimään.
Valuuttavipu katkennut....
Neuvostoliitonkauppa (huom. nimi) kuollut kuten kauppakumppanikin......
Nokia hyytynyt..... monin eri tavoin tarkasteltuna......
"Globalisoituminen" realisoituu myös kääntöpuoleltaan......
Kun "järjestelmä" vielä kaupan päälle toimii niin kuin sen todellisuudessa on toimittavakin,
(muutoin sodat-nälänhätä-sairaus ja kurjuus olisi maailmasta jo ajat sitten kadonnut)
........ eli ei vaan käytännössä saa ajoissa aikaiseksi TARVITTAVIA sopeuttamistoimia,
mitä jää väistämättä jäljelle??????
JARRUTTELU, KADONNEESSA KYNSIN-HAMPAIN ROIKKUMINEN NAURETTAVUUTEEN SAAKKA!!!!
Mikään leikki ei ole ilmaista..... mutta kuka sen enenevissä määrin tämä maksaa????
Aivan..... se joka tähänkin saakka on itse maksanut kulunsa, mutta jolla ei ole sellaisia
puitteita ympärillään, joilla olisi mahdollista "junailla" asiat omalta kohdaltaan.....
sanotaan vaikka taloudellisesti järkevällä tavalla.
......Onko tehty mitään ratkaisevaa, jolla tämä kehityssuunta muuttuisi?
Suattaapi olla, vuan suattaapi olla ettei ole.
Ainoa varma asia tässä leikissä on se, että se lompakko, josta nyt kaksin käsin nyhdetään,
laihtuu entisestään..... vaikka se lompakko ei tätä sirkusta voi edes millään maksaa/pelastaa.....
mutta kun tuo porukka on sitä "ahkeraa ja omalla tavallaan vähän tyhmääkin", homma menee
kuin koulukiusaamisessakin: Sinne menee mihin uppoaa.
Tuosta kaikesta edellä olevasta voi toki ottaa ulos osia ja alkaa vääntämään, ettei se näin ole.
Ei siinä mitään. On kuitenkin hyvä miettiä, mitä ollaan tekemässä ja miksi siinä kohtaa kun taas
loppumattomalla tarmolla, syystä tai toisesta nussitaan pilkkua eikä haluta nähdä/nähtävän
mitä ympärillä tapahtuu..... eli mikä on tarinan nimi.
Maailma muuttuu tavalla ja tahtiin, joihin tässä maassa ei välttämättä kovin paljoa voida vaikuttaa.
Sen "onnelan" ylläpidon mahdollisuus joka täällä on kasattu (ja pidetty kustannustehottomasti yllä), on jokainen
joka ei Pinokkion juttuihin juuri usko, hyvästellyt aikoja sitten.
Se oli hieno homma,mutta jos sen perusteet sulavat alta pois..... Joo....
Mitä silloin EI pidä tehdä.... siitä on ihan validia dataa jos jonkinlaista.
Torjuntavoitoistakaan ei kehtaa puhua kuin täysin tunnottomat poliitikot.
Niin... Sanotaan halveeraten helposti, että vain "rotat jättävät laivan".
Toisaalta tunnustetaan, että rotta on äärimmäisen älykäs ja sopeutuva otus.
Juuri SIKSI se jättää UPPOAVAN LAIVAN.
Jos painat palkkahommia niin, että maksat itse kulusi..... se on varmasti "oma valinta".
......Kuten sekin, meinaatko olla "aasi vai rotta".
Siinä kohtaa kun pelkästään "säällisen elämän" eteen joutuu painamaan hämärän rajamailla,
pää märkänä ja perse veressä, ei ole ollenkaan säälittävää miettiä mitä onkaan tekemässä,
missä, miksi ja kenelle..... vaikka aika moni on kärkkäästi sitä rottamaiseksi leimaamassa.
Tuohan on itse asiassa melkein kunnianosoitus.
![]()
![]()
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Toinen pyörä menee siis myyntiin tai purkuun varaosiksi. Kauppiaat on kohta ihmeissään vaihtopyörävarastonsa kanssa, kun hinnat romahtaa.
...jahas, pyörät myyntiin. Oiskohan se taas aika hankkia joku kilvetön krossi, tai jatkaa maastopyöräilyä. Kerätköön hilunsa muilta.
(toisaalta, jos vero on luokkaa 100-200€, niin eihän se maailmaa kaada, mutta periaatteesta tätä pitää vastustaa. Tälle verotuksen kiristymiselle ei tunnu löytyvän stoppia ja jos oma pihalla makaava liikenteestä poistettu raatokin on verolle pantava, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Pitänee poistaa rekisteristä. Onneksi kohta on vain peltipoliiseja, niin voi ajella ilman kilpiä kun ei ne peltipoliisit siihen tehoa)
http://no-zen.weebly.com/
Idioottomaisuudessaan eivät tajua, että suurin osa mp llä poltetusta bensasta ei pala pakollisilla ajoilla. Eli kun 50 % lopettaa ajelun, verokertymä moottoripyöristä jopa laskee tämän veropelleilyn takia.
Tällä tulevalla verokertymällä ei monta karvakättä elätetä. Maksu tulee nousemaan vuosittain kun piikki on saatu auki.
Kuljettajaksi todettiin paikallinen toimeton sekatyömies.
BMW F900R K23
BMW K1300S K15
BMW Nine T Pure K17
BMW K1300S K14
Suzuki GSX-R 1000 K9
Honda CB 1000R K8
Suzuki GSR 600 K6
Nyt maalaan piruja seinälle, tahallani. Epäilen, sopisi hyvin kempeleen insinöörin ajatusmaailmaan, että rekisteristä poisto tehdään hyvin vaikeaksi. Autoissahan lopullinen rekisteristä poisto onnistuun nykyäänkin vain toimittamalla auto romuttamolle joka antaa romutustodistuksen jolla sitten rekisteristä poisto tapahtuu. Tilapäinen poisto tehdään liikennekäytöstä poistamalla.
Luulen että moottoripyörillekin, ainakin jollain aikavälillä, suunnitellaan samaa, eli rekisteristä poisto onnistuu vain toimittamalla pyörä valtuutetulle purkamolle eikä sitä voi purkaa itselleen varaosiksi ja viedä vain kilpeä pois.
Ja kun niitä euroja ei enää ole liiemmälti siellä lompakossa, niin motoristi hakee yhä enemmän edullisempaa kamaa interwebistä, jolloin valtio saa vähemmän verotuloja, joka taas aiheuttaa verojen nostoa...
Bone sanoi sen ääneen:
Pahintahan tässä koko sirkuksessa on, että koko ajan pienenevää, esimerkillisenä pidettävää
porukkaa (itse kulunsa maksavat "duunarit" laajemmin ymmärrettynä) puristetaan ENTISTÄ enemmän
kuittaamaan muiden viulut ja laulut.......
Mikään leikki ei ole ilmaista..... mutta kuka sen enenevissä määrin tämä maksaa????
Aivan..... se joka tähänkin saakka on itse maksanut kulunsa, mutta jolla ei ole sellaisia
puitteita ympärillään, joilla olisi mahdollista "junailla" asiat omalta kohdaltaan.....
sanotaan vaikka taloudellisesti järkevällä tavalla.
Hmm...jos kerätään 50 milliä ja kohteita 500000 tekee se satasen per kilpi. Kolme pyörää kilvissä, yksi kerrallaan liikenteessä, ylimääräinen kulu 300€. Kyllä omistamisesta rankaistaan kovalla kädellä.
Valitettavasti ollaan tässä asiassa heikoilla. Valtion kannalta on yks hailee vaikka pyöräs hinta putoo 50%. Vaikka myyt tai lahjoitat niin joku siitä sen veron joutuu maksamaan kuitenkin. Sama kuin kiinteistövero, joku sen maksaa kuitenkin.
Totta on että kun tuo maksetaan niin se on muusta pois. Jossain kohti alkaa itse kullakin tuo kiinteiden kulujen limitti tulla vastaan. vois ajatella että luopuu pyöristä ja laittaa rahan matkakassaan. Sillä ajelee ulkomailla jo useamman päivän.
SF 1098S
MTS V4S Sport
No onhan tuo jo muutamaan kertaan nähty kuinka verotuksen tiukennus tappaa paitsi ko. alan, mutta myös leikkaa sen verokertymän = valtio ei saa kassaansa enää sitäkään vähää ko. verotuksen kohteesta, sen kaikista jälkimainingeista nyt sitten puhumattakaan, kuinka laajasti tuo ko. alan näivettyminen tappaa kaikkea muuta siitä ympäriltään, joka taas edelleen syö niitä valtion tuloja ja pahimmassa tapauksessa lisää vain menoja mm. erilaisten sossukulujen muodossa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ei kait kaada, mutta on kohtuuton alle parin tonnin pyörästä, jonka otan tallista ulos muutaman kerran kesässä
Edit: Palkkaverotuksen kevennyksen kera plus miinus nolla, mutta kun muiden veronkorotusten kera menee rankasti pakkaselle. Verotus ohjaa siihen suuntaan ettei kannata vapaa-ajalla tehdä mitään eikä omistaa mitään...ehdin jo elätellä toiveita, että mukula lentäisi kotipesästä omaaansa, mutta pienituloisena sillä menee iso osa ansiosta autoilukuluihin, joka tarpeellinen työmatkoilla eikä sitten autoilun ja asumisen jälkeen jäisikään rahaa elämiseen. Saas nähdä tullaanko pikku hiljaa taas siihen, että kerran sukuun hankittuun kämppään pesiytyy 3-4 sukupolvea![]()
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
mun mielestä tää suomalaisten asenne on helvetin hyvä kaikkialla puhutaan sitä ja tätä näin tehdään kaikki myydään mää ainakin lopetan, vitun verottaja ,mutta se ei auta täällä ja muilla foorumeilla ,sauna illas ynnä muissa jeesustelu.muualla porukka menee ulos ja ilmasee kantansa,esim just jossain tapettiin jokin ministeri kun vittuili kaivostyöntekiöille,loppu vittuilu,ite omalla kohdalla olen taistellut eukommisiota vastaa ,eu tuomioistuinta vastaa hakennut ennkkotapauksia ,huomauttivat kyllä kauniisti että rupee täytämään kansankiihottamisen merkit,mutta mieltä lähden osoittaamaan mielelläni,ite olen koittanut taistella tätä tuulimyllyä vastaa ,mutta päätynyt samaan kuin raaseri ,suomi on mahdoton paikka ,pyydän samalla avautumista anteeksi ei ole kenellekkään tarkoitettu henkilökohtaiseksi ,näinhän tässä kuintenkin kävi et avaudun täälläkin![]()
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Tämä näyttää puhtaalta omaisuusverolta. Mitä halvempi pyörä, sitä suurempi veroprosentti. Miljonäärin omaisuutta ei näin rankasti veroteta.
Aijaa? Yhtä paljon kuin ison suizan liikennevakuutus. Katsos kun kaikki eivät teetä valohoitoja jne. ulkopuolisilla, joten kauden kulut on helposti vain se bensa, öljyt, suodatin ja vakuutus. Ja silloin renkaita jne. Eihän se konkurssiin vie, kai. Alkaa sitten ajoneuvojen verot lähentelemään tonni/vuosi.![]()
Kaiketi tässä vaiheessa lasketaan 50 miljoonaa kaikista rekisteröidyistä ajoneuvoista, ml. veneet ym. Voihan se silti olla satasen luokkaa. Kaikki kulut huomioiden. Vuosittain toki "indeksikorotukset". Irakista lappaa porukkaa se 10 000/vuosi lisää ja kaikki saavat hakea kunnista toimeentulotukea. Kunnat eivät tähän kauaa kykene ja silloin ollaan valtion rahapussilla.
http://yle.fi/uutiset/tiesitko_suomi..._lupaa/9128126
Ja sitten kun MEIDÄN kustantama YLE jakaa tämän ilosanoman, niin viidakkorumpu kuuluu kaikkialle lähi-itään ja Afrikan sarveen yhä tehokkaammin.
Eli tähän ne meidän liikenneverot kuluvat.
Jos mp-vero ei riipu liikennekäytöstä niin vmp ja pitäköön tunkkinsa. Sotii aika hienosti mm. ajoneuvoveron luonnetta vastaan.
Kiertohommia miettien... Ilmeisesti vero olisi vuotuinen ja jos omistat esim. puoli vuotta niin maksu on vain puolelta vuodelta. Joten ajokauden päätteeksi syksyllä myyt pyörän ulkomaiselle kaverille ja ostat takaisin keväällä. Ajelua pari kuukautta ja taas sama. Eihän ne voi verottaa sinua jos et omista pyörää ja tällöin maksaisit vain omistamalta ajalta.
Minusta tässä kannattaa käyttää kaikki keinot ja olla niin vittumainen kuin voi olla valtiota kohtaan. Kilvettömiä enemmän harrastuksiin (rata, enskailu jne). Oppisivat vaan että veron korotus pienentää kumulatiivista tuloa. Joka ainoa kerta sama harjoitus ja sama lopputulos, eikä ikinä opita.
Hesarin artikkeliin vielä viitaten, hehän epäilivät että tuleva vero olisi ns. vuosivero. Minä ymmärrän vuosiveron käsitteen niin että hän joka omistaa pyörän vuoden alussa on verovelvollinen siltä vuodelta ja mikäli pyörän myy kesken vuoden veroa ei palauteta. Tämä siiryy uuden omistajan hyväksi joka taas maksaa veron seuraavalta alkavalta vuodelta jne.
Näinhän toimi -70 luvulla lanseerattu ( tuulilasiin liimattava tarra joka piti, muistaakseni, käydä ostamassa R-kioskilta ) auton käyttömaksu.
Tämähän on toistaiseksi pelkää spekulaatiota mutta uskon että VVM katsoo tämän tapaisen toimintatavan, mikäli vuosiveroon mennään, itselleen kustannustehokkaimmaksi.
Hmm, jos laittais Viroon yrityksen ja "myisi" pyörät sille...kai ne silti edelleen vois olla suomen rekisterissä. Toi 90 pv per pyörä riittäis kyllä hyvin. No spekulaatiotahan tää on.
Pidän kyllä ehdottoman vääränä tuota omistamiseen kohdistettua rangaistusta. Kyllä sen pitäisi toimia samalla tavalla kuin autoissa eli ettei sitä peritä ajalta jolloin laite on poissa liikenteestä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Jos se miljonäärisi on ostanu vaikka viidensadan tonnin auton, siitä on JO maksettu 300+ tonnia alv plus ajoneuvoveroa.
Mulla on ok palkka, mutta kyllä silti toissapäivänä vitutti katsoa tilinauhaa lomarahalla ryyditetystä brutosta tulee 45,19% tilille saakka. Ei se vittu ole oikein. Kitisijät unohtaa aina että miten järkyttäviä määriä veroa maksetaan jo ansiotulosta puhumattakaan jos satut ostamaan tässä maassa kalliin vehkeen. Plus aika harvalle ne hyvät tulot taivaan lahjana on tulleet, aika moni on joutunut oikeasti tekemään paljon työtä ja valintoja tulot hankkiakseen.
Mäkin pyöritin aikanaan harrastefirmaakin rinnalla muuntyön tekemisen rinnalla. Mutta lopetin sen kun hyötysuhde on niin huono. Teet tonnilla työperusteista laskutusta, niin siitä sai 350€ käteen. Ei ollu järkeä nähdä sitä vaivaa. No, nyt on taas vähän enemmän vapaa-aikaa, mutta kansantalouden kannalta tilanne meni huonompaan suuntaan.
Niin, tässähän taas törmätään siihen mitä sanat eri asiayhteyksissä tarkoittavat. Hallitushan on koko ajan puhunut veneverosta ja moottoripyöräverosta eikä moottoripyörän tai veneen käyttöverosta. Tämä merkitysero olisi minunkin pitänyt huomata aiemmin, mutta ei kaikkea hoksaa... Nämähän eivät ole alkuunkaan sama asia, edellinen kohdistuu selkeästi omistamiseen jälkimmäinen käyttöön.
Joka tarkoittaisi tuon veron melkoista nostamista jos ajatellaan että esim. 120€/vuosi/pyörä kassaan siitä pitäisi kertyä. Jos keskimääräisenä ajokautena käytettäisiin esim. 6kk, niin tuo vero olisi 20€/kk jotta em. tavoite saavutettaisiin. Eli se joka käyttäisi pyörää ympäri vuoden, maksaisi siitä 240€ kaudessa ja 3kk ajeleva vain 60€ kaudessa. Ja mitä lyhkäsempänä tuota laskennallista ajokauden keskiarvoa käytetään, sen rajummin tuo vero siis iskee ympäri vuoden ajelijan lompakkoon
Toisaalta jos tuo vero on tosiaan pupu & paukku päivänä X vuodessa, niin olisihan se helppo laskuttaa, mutta millaista venkoilua se taas aiheuttaa juuri ko. päivälle? Pyörän myyntihinta muuttuu ko. päivää ennen vs. sen jälkeen? Liekö tuo edes perustuslain mukaista laskuttaa ajalta kun fillari ei ole edes rekisterissä? Jne, jne![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ei ole tullut otettua kantaa näihin vastaaviin keskusteluihin, mutta ajoneuvoveron määrä tullee olemaan kuitenkin kohtalainen (25-250 eur / ajoneuvo?) laskettuna suoraviivasisesti ilman verotuksen hallinnollisia kuluja.
HS:n artikkelissa mainittujen moottoripyörien, mopojen, moottorikelkkojen, mönkijöiden ja mopoautojen ja vesikulkuneuvojen lukumäärä oli n. 800 000 kpl. Niin tavoitellulla 50 000 000 euron vuosituotolla veronmääräksi tulisi noiden noin 800 000 ajoneuvon osalta yli 60 eur / ajoneuvo. Ja ottaen huomioon byrokratian määrä ja se, että vero tuskin on sama Suzuki PV -mopossa ja Boss Hoss -moottoripyörässä, niin täytyy sanoa, että hieman jännittää.
Arvailuksi menee siltä osin, että perustuuko tuleva vero ajoneuvon massaan, tehoon, niiden suhteeseen vai ajoneuvon mallinimen kirjainten ja numeroiden lukumäärään tms. loogiseen ja ymmärrettävään ja oikeudenmukaiseen.
2018 Kawasaki Z 900
ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
Minusta oikeudenmukaisuus loppuu siinä, kun liikennekäytöstä poistetusta pyörästä juoksee vero.
Ei pitäisi olla sen vaikeampaa katkaista vero, kuten autoissa. Hallinnointikuluhan on autoissa 10€ minimimaksu.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Aina extra maksaminen vituttaa, mutta joku suhteellisuus kumminkin? Maksatte sen 600-2000€ kaudessa pelkistä vakuutuksista!?! 250€-500 renkaista? Pyörän arvokin herkästi aina 1000€-> tippuu kaudessa. Sitten tähän vaikka 150€/vuosi veroa lisää niin ollaan romuttamassa mopoja ja lopettamassa harrastusta? Ymmärrän jos on useita pyöriä tai ns. keräily kamppeita tallissa, mutta ei tuo nyt yhden mopon omistajaa pitäisi hirveästi horjuttaa?
Saksassa maksetaan kuutioiden mukaan vuosiveroa ja espanjassa vero on myöskin vuosivero. Espaniassa kun ostin käytetyn pyörän, niin sain edellisen omistajan maksaman veron hyödykseni.
Vuosia sitten, kun vielä mp saksan kilvissä, maksoin n. 60-70€ /v ja espanjassa vuosivero 40€ luokkaa/v, cb 1000r:stä. Tämän lisäksi molemmissa maissa joka toinen vuosi katsastus about 50€.
Veroluonteisesta ylinopeussakottamisesta johtuen, en aja suomessa juuri laisinkaan, paitsi radalla. Yhdyn vanhan tutun, Nalle Wahlroosin sanomaan; Suomessa ylinopeudesta sakottaminen on "absurdia". Suomessa käydessäni käytän kuljettajaa, ruotsissa ja ranskassa ajan itse! Valitteli aikoinaan sitäkin kun pollarit tarkoituksella yritti saada "ansaan", kodin läheisyydessä piileskellen.
Orkin sivuliike tallinaan ja pyörät ee kilpiin. Hyvä rata Pärnussa ja Helsigin sataman kautta pääsee eurooppaan pärräilemään......
Harrastajille, joilla useampi harrastepyörä tallissa, vuosivero on suoraan sanottuna viskaalinen rangaistus.
Kauhee savotta kerätä 50milj€, kun rahanreikä budjetissa 6 miljardin luokkaa.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Vihdoinkin joku, joka on oivaltanut tämän. Suomessa ollaan niin lampaita, että.voivotelöaan ja niellään kaikki paska ja murjotetaan. Jossain Ranskassa kun nostavat polttoaineveroa yli kipurajan niin rekat ja kaikki käy vetämässä poikittain motarille mielenosoituksena ja kansa nousee barrikaadeille. Taitaa olla muuallakin etelä-euroopassa.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)