Miten tuo saastuttavuus tähän liittyy? Voihan sitä ajaa julkisilla tai polkupyörällä jos köyhänä haluaa ekoilla.
Köyhimmätkö ajaa isokoneisilla veekaseilla? Ja rikkaimmat sähköautoilla jonka sähkö on tuotettu hiilivoimalla?
Uskoisin, että uusi auto kolmen vuoden välein tekee pahemman hiilijalanjäljen kuin 7 kertaa kauemmin ajettu katalysaattoriauto. Liian tiuhasta auton vaihtamisesta pitäisi rangaista, jos halutaan logiikka säilyttää tässä mielettömyydessä.
Täällä maalla, ei nyt ajella millään julkisilla, kun niitä ei ole. Ja polkemisellakin on kyllä km. rajansa.
Köyhimmät ajaa luullakseni niillä vanhimmilla laitteilla. Ja jos olen oikein ymmärtänyt, VASTAAVAN kokoisella autolla, uusilla on pienemmät päästöt. Jätetään pois ne Hummerit ja sähköautot!
Ja kun uusi auto vaihtuu kolmeen vuoteen, ei sen matka käy paaliin. Kyllä sillä ajetaan se 20 vuotta, kuten täällä on tapana.
NT650
Ei ole täällä vielä kukaan vissiin kiinnittänyt huomioa liikenteen kokonaisverotukseen.
Kopioitu hallitusohjelmasta:
Autoveroa lasketaan pienipäästöisiä autoja suosien hallituskauden aikana niin, että
verotuottovaikutus on vuoden 2019 tasolla noin 200 milj. euroa. Toimenpide suorite-
taan useissa osissa markkinahäiriöiden välttämiseksi.
-200
Kiristetään ajoneuvoveroa +100
Asetetaan vuotuinen vero rekisteröidyille veneille ja moottoriajoneuvoille. +50
Otetaan käyttöön raskaan liikenteen tienkäyttömaksu (Vinjetti). Kustannus kompensoi-
daan ammattiliikenteelle EU-maksimin mukaisesti.
Jatketaan rataveron väliaikaista poistoa ja väylämaksujen puolitusta 1 vuodella.
-55,3 milj. euroa
-200
+100
+50
-55
--------
-105
Tuosta on näköjään jätetty pois raskaan liikenteen verotus, joka oli muistaakseni edellisessä versiossa arvioitu -100 arvoiseksi.
Eli liikenneverotus tekee 200 miljoonaa aiempaa vähemmän rahaa valtiolle!
Eipä tässä muuta kuin Suomi kuntoon!
(Kunhan saadaan ihmisille uudet vähäpäästöiset autot ja jatkuva reittiliikenne asumattomille alueille)
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Siis eihän tuossa tienaa kukaan muu kuin tietyin väliajoin uusia autoja hankkivat.Autoja vaihdetaan tiheämmin sen sijaan että ne korjataan,rahat valuvat toisin sanoen saksan/aasian autonvalmistajille.
Kaikki vähän vanhempia autoja käyttävät ja muutenkin hyötyajoneuvoilla ajavat saavat laskun.
Pakettiautolla olen kolmen viimeisen vuoden aikana kahdesti saanut lisälaskun kun ajoneuvovero on noussut,ja sama tahti näköjään jatkuu.
Omalla koslalla on ikää 17 vuotta,maksanut viimeisen kolmen vuoden aikana kaks purkkia öljyä+filtterit,ilmansuodattimen,setin pyyhkijöitä,pa-suodattimen ja kaks kallistuksenvakaajan kumia.
Itselle tulee kulkupelien johdosta luultavasti 300-400e lisälasku näistä veromuutoksista.
They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. Thats nothing, cause if you play it forwards, it installs Windows.
Autoveron poisto pudottaa käytettyjenkin autojen hinnat järkevämmälle tasolle. Pienellä rahalla autoa ostavat pystyisivät ostamaan monta vuotta uudemman mallin samalla rahalla.
Autojen turvalaitteet paranevat jatkuvasti, joten autokannan uusiutuminen vähentäisi loukkaantumisia ja kuolemia. Jostain syystä ei käytännössä koskaan uutisoida eikä keskustella tästä näkökulmasta vanhaan autokantaan.
Ainoa syy ylläpitää enää autoveroa on se, että sen avulla suojellaan suomalaisia autoliikkeitä, tekemällä auton hakeminen muista EU-muista hankalaksi ja kalliiksi.
Filosofisesti asiaa katsoen valtiolla ei muutenkaan pitäisi olla mitään asiaa puuttua siihen millaisilla autoilla kansalaiset ajavat, joten autojen verottaminen hinnan, painon, päästöjen, moottorin koon, tehon mukaan on törkeää. On säälittävää millaisilla pienillä kotteroilla valtio ohjaa ihmiset ajamaan. Miten ihmiset voivat sallia tällaisen törkeyden jatkumisen vuosikymmenestä toiseen?
http://winterride.com
Autoverosta jos puhutaan niin sehän on saanut aikaan tilanteen että meidän on kannattavampaa ajaa vanhoilla autoilla. Läntisen Euroopan vanhimmilla. Jopa Kreikassa on uudemmat autot keskimäärin.
Nyt kun tätä epäkohtaa ollaan korjaamassa, niin se on sitten huono juttu?
Tällä hetkellä pihassa on 13v ja 19v autot. Niiden jälleenmyyntiarvo ei juurikaan muutu jos autovero poistuu tai alenee. Enemmän vaikuttaa onko se kuinka hyvässä kunnossa vaihtohetkellä. Sen sijaan sen uuden tai uudemman arvo laskee euromääräisesti enemmän, jolloin väliraha pienenee. Vanhalla autolla ajavalle siis hyvä juttu, joskus ne on kuitenkin uusittava, ja sen voisi tehdä samalla välirahalla joko aikaisemmin tai parempaan autoon jos autovero poistuu tai pienenee.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
No nyt ollaan asian ytimessä.
Jos "köyhä" hyötyy satasen, joka on sille vaikkapa 10%, niin se on huono juttu koska samalla "rikas" hyötyisi tonnin, joka on sille vaikkapa 2%.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
No jos se autoverotuksen epäkohta oikeasti korjattaisiinkin eli vaikka poistettaisiin autovero kokonaan, eikä tehtäisi vain kosmeettista alennusta. Tämän marginaalisen alennuksen seurauksena hinnat eivät taida mainittavasti laskea (on pyöritelty lukuja kuten 1000e tai 1500e) niin uusissa kuin vanhoissakaan autoissa (käytettyjen autojen hintavaikutuksia on vielä ennenaikaista spekuloida), mutta käyttömaksut kasvaa ja tulee uusia veroja mm. mpyörille. Näin toteutettuna tästä taitaa hyötyä vain autokauppa, autonvalmistaja sekä ensimmäistä autoaan ostavat, joilla ei ole tarjota vaihtoautoa. Haittapuolet eli korotetut vuosittaiset omistusverot tuntuvat eniten pieni- ja keskituloisen lompakossa, kuten muutkin hallituksen julkistetut uudistukset. Tällä taas ei ole mitään tekemistä kateuden, vaan ihan esim. toimeentulon ja elämänlaadun kanssa.
Autoveron poistolla olis suurin vaikutus käytettyjen auton hintaan, ku sen jälkeen niitäkin sais hakee ihan vapaasti ruotsist / balttiast / saksast.
Hinta "romahdus" näkyis varsinki käytetyis ja paljon ajetuis isommis premium luokan autoissa, jotka ovat suhteellisen arvokkaita suomessa vielä käytettyinä.
Niitähän tuodaan nytkin ja on tuotu takavuosina läjäpäin, tullin ihmeeellisistä verotus laskelmista huolimatta...
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Tuota isoa ja paljon ajettujen tuontia sinällään olen ihmetellyt aina. Saa hinnalla paskan auton jonka kunnossapitoon tarvitaan liki optiomiljonärin tulot.
Eipä nuo autot nyt sinänsä niin hirveän kalliita täällä ole kun ostaa oikeasta paikasta oikeaan aikaan. Ite ostin 2010 d4 v70:n viime marraskuussa Joensuusta, kilometrejä oli 68000, huollettu ekasta liisingistä tuli. Suoran kaupan hinta oli 22800e kun nyt vastaava halvin mobile.de:ssä on 19500e tosin piirua heikommalla varustetasolla ja tuohon rahdit, talvikummit, webasto ja muut kivat päälle. Ei saa kovin kannattavaksi ilman verojakaan ellei sitten osaa tingata tässä tapauksessa Italiassa johon siihen kuluu kohtuudella aikaa.
Mutta toki jos tinkaamatta menee täälläkin kauppaa tekemään vieraan myyjän kanssa niin saahan sitä maksaa vielä jos on ei-myyvä vaihdokki mukana![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1424404683525.html
Tietysti eri asia, jos laittaa 25 donaa liki museoikäiseen autoon...![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tässä näkyy autoveron vaikutus muutaman tuhannen euron hintaluokassa. Meitä suomalaisia kusetetaan valtion puolelta aivan täysillä.Keskihintaluokka
Kun nostetaan hintaryhmä 5 000-7 500 euron haarukkaan, alkaa todella tapahtua. Suomessa myynnissä olevien autojen kokoluokka ei juuri muutu, mutta rahalla saa nyt pari vuotta uudemman auton – yleisin vuosimalli on 2007.
Keskimääräiset ajokilometrit putoavat hiukan 100 000 kilometrin yläpuolelle, vaikka muutamassa pienemmässä autossa ajomäärä onkin jopa alle 80 000 km.
Saksalainen asiakas saa puolestaan viisi vuotta uudemman auton, keskimäärin vuosimallia 2012. Mukana on Skoda Citigo, Seat Mii sekä esimerkiksi Dacia Sandero, mutta yhteistä niille on että Top10:n vanhimmat autot ovat vuosimallia 2011. Siis kolme vuotta uudempia kuin saman luokan kallein suomalaisauto.
Yhdelläkään Top 10:n saksalaisautolla ei ole ajettu yli 43 000 kilometriä, eli eniten ajetullakin on ajettu puolet vähemmän kuin Suomessa kaupan olevalla laitteella.
http://winterride.com
Ja paskat! Tuo muutos, varsinkin jos se toteutetaan esim. 5% vuosiportain, ei tule tuntumaan käytetyissä ei päässä ei perseessä! Autokauppias vaan tinkaa sen sun käytettys hyvityshinnan alemmas "kun on tämä veromuutos" = kusee sua linssiin minkä kerkiää. Edes tuo -20% alennus kertalaakista ei ole kuin 1.000€ luokkaa bränikässä autossa = summa jonka on voinut tinkaista helposti jo käteisalennuksenakin tai lisävarustepakettina
Tuo veroale saa vaan autokaupan nyt todelliseen jumiin, kukaan ei enää osta uutta autoa kun odotetaan tuota veromuutosta tapahtuvaksi kuin kuuta nousevaa. Ja kun se lopulta toteutuu, niin seuraavana on pettymys jotta tässäkös se muka oli, v...t mun rahat riitä uuteen autoon vieläkään![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Autoveron alennus on kirjattu siten, että nykyisen vuotuisen n. 1000milj sijasta hallituskauden lopussa vuotuinen tuotto olisi n. 800milj €. Jos esimerkiksi autojen myynti sakkaa n. 20%, niin veroa ei tarvitse laskea ollenkaan hallitusohjelmaan kirjatun tavoitteen saavuttamiseksi.
Juuri noin.
Automyyjä ei anna enää alennusta tai edes sitä lippistä, "kun se autovero pieneni ja katteet kutistuu"
Vaihdokki hinnoitellaan ihan alakanttiin, "kun se autovero tästä vielä pienenee ensi vuonna, niin se on otettava huomioon vaihdokin hinnoittelussa"
Autokauppa on kyntänyt pitkään todella syvällä ja jos joku pieni hinnanalennus valtion toimesta on tulossa, niin lasipalatsien neukkareissa on mietitty, miten siitä siivusta saisi vähän isomman osan jäämään kaupan kassaan.
Ainahan maahantuoja voi nostaa verottomia hintoja ja näin tulee suomessa tapahtumaan.
Sitten kun autovero on kokonaan poistunut ja tuonti onnistuu ilman venkoilua ja säätöä, niin sitten suomalainen lasipalatsi on kusessa, kun ruåtsin ja Viron kauppian myy sitä uutta verotonta Daewoo 308 golffia kolme tonnia halvemmalla kuin suomalainen maahantuoja vastaavaa verotonta...
Lainaus toiselta nettisivulta (05/2015)
Audi julkaisi vihdoinkin hinnat uudelle Q7-mallilleen.
Hämmästyin verottomista hinnoista:
- 3.0 TFSI : 75.330e
- 3.0 TDI : 72.500e
Saksassa autojen hinnat ovat:
- 3.0 TFSI : 62.900e
- 3.0 TDI : 60.900e
Näinhän se menee, kun maahantuojat itse pääsee sanelemaan sekä verottoman, että verollisen ovh:n. CIF -hinta pitäisi olla julkista tietoa.Maahantuoja tyytyväinen, kun saa katteet paikalleen, verottaja tyytyväinen kun saa verot myös maahantuojan katteista. Vain yksi osapuoli on tyytymätön.
Ja autokapassa alkaa saada alennusta (muutakin kuin niitä lippiksiä ja kylmää kahvia) vasta kun kilpailu Euroopan kanssa todella vapautuu.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
tarviskos meidän kokoontuu ja ilmasta mielipiteemme jossain muualla jos vaikka virkamiehet heräisi ,esim ranska kun kielsivät splitaamisen niin tuhannet ellei jopa kymmenet tuhannet moottoripyörät ajoivat kaistalla ,tulos koko pariisi sekaisin ,tais olla laki yhden päivän voimassa .kyllähän meitä motoristeja on aikas paljon että saatais jonkinmoine mielen ilmaisu aikaiseksi .meillä täällä suomessa on jännä tapa mutista kotona ja kirota miks ne noin tekee ,mutta mitään ei tehdä sen eteen ,nyt joukollo voima kehiin ,euroopalaiseen tapaan niin loppuu toi valtion rahastus![]()
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Ei tarvitse kokoontua mihinkään. Tehdään vaan vuodenvaihteessa liikennekäytöstä poisto ja jäädään odottamaan kenen kantti pettää ensin.
Voiko moottoripyörälle tehdä nykyään liikennekäytöstä poiston? ennen ei ainkaan voinut?
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tattis! Tämä on hyvä tieto. Samoin artikkelissa mainittu rekisteröintitodistus-info, että sitä ei tarvi kotimaassa enää pitää mukana. Aina se on kuitenkin "väärän" takin taskussa.
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Ja tulee olemaan vielä huonommassa jamassa jos valtio ihan ihkaoikeasti meinaa ajaa tuon 4,5 tai 6 miljardin euron leikkauslistansa läpitte. Tästä löytyy esimerkkejä ihan vaikka Irlannista tai Espanjasta, että noi leikkauslistat vaan syventää ahdinkoa koska kellään ei ole varaa investoida ja ostovoima peruspulliaisilla heikentyy. Valtiontaloudessa kun kyse ei oo siitä paljonko saadaan omia kuluja pienennettyä, koska samalla AINA tippuu myös kulutus.
Jopa IMF, joka on pitkän aikaa rummuttanut vyönkiristysten perään, totesi sen olevan ns. Kreikan tie. Kansainväliset talousoppineet on melko pitkälti kaikki sitä mieltä, että leikkaamalla ja kiristämällä saadaan vain supistettua omia sisämarkkinoita ja kaivettua kuoppaa syvemmäksi. Huomioitavaa on, että Suomessa tätä politiikkaa puoltaa siitä itse hyötyvät, esimerkiksi vaikka Nalle ja meidän miljonääriklubi-SSS.
Fakta on se, että meidän infra tarttee investointeja, koska se ei tuu kestämään pitkään. Noi on asioita, joita siis vain tekohengitetään ja lykätään, kun samalla viivyttely vaan kasvattaa korjauksen hintalappua. Jos nykyisellään lainarahaa saa miinukorolla, eli siis ihka oikeaa ilmaista rahaa, niin miksi helvetissä sen ottoa pitäisi pelätä? Tyhmäähän se olisi jättää ottamatta. Lisäksi Suomessa valtionlaina per capita suhteutettuna BKT:hen on todella pieni. Taisi olla jopa maailman viiden tai kymmenen pienimmän maan joukossa.
Mun mielestä on sinänsä ihan oikeudenmukaista, ettei millään laitteella ole verovapautta jos kaikilla ei ole. Onhan se sinänsä oikeus ja kohtuus, ja jos ihan järjellä ajattelee, on suurin osa moottoripyöristä ihan pelkkää viihdekäyttöä, mahdollisesti yhdistettynä vaikka työmatkaan. Eli sinänsä, jos tuo verotettava summa pysyy järjellisenä, niin onhan tämä hyvä uudistus. Yleisesti pärrääjät ovat paremmassa osassa olevia ihmisiä, koska persaukisella ei tähän oikein ole varaa.
<p><a href="https://soundcloud.com/mr-badger-1/sets/the-best-of-mr-badger-the-ultimate-collectors-digitally-remastered-reissue-anniversary-edition">"> Tsekkaa meikäläisen musiikkia!</a></p>