Päivän hallitus neuvottelu höpinöistä bongasin iltasanomista tuollaisen jutun veroihin liittyen..
Eli tarkoittaisiko tämä että Trafi lähettää pian vero postia myös moottorilla varustetuille kaksi pyöräisille ?
"rekisteröidyille veneille ja moottoriajoneuvoille on tulossa 50 miljoonan euron vero. "
"Autoverotuksessa hallitus lupaa laskea autoveroa. Hallitusohjelman mukaan autoveroa lasketaan pienipäästöisiä autoja suosien. Tarkoitus on laskea autoveroa hallituskauden aikana 200 miljoonaa euroa. "
Entäs vaikuttaako tuo millään tavalla uusien pyörien hintaan? Epäilen vaan..
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...657237707.html
[
Eiköhän se juuri tarkoita että tää vuotuinen käyttövero tulee kaikille rekisteröidyille moottorivehkeille liikkuvatpa vesillä tai maalla.
Sikäli ymmärtäisin että jos sillä katettaisiin rekisterin pitämisen kulut mutta... veikkaampa että massia kertyy muillekin instansseille - eikä liikenne, tiestö jne ole listalla.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Varmaankin moottoripyörillekin tulee vero. Ei siinä mitään,onhan se tasa-arvoista, että kaikkia kulkimia verotetaan. Toivottavasti ei monia satasia vuodessa, muutoin kannatan tuota esitystä.
Kawasaki toimii, ainakin toistaiseksi
On se kiva joka vehkeestä maksaa täysi vero , yhdellä sitä kerrallaan vaan ajelen.
Polttoaineen hinnassa jo on kaikki mahdollinen käyttövero sekä saasteverokin yhdistettynä.
Jotain tolkkua tähän verottamiseen. Taidan myydä kaiken pois ja muuttaa luolaan, paljonkohan siitäkin joutuisi kiinteistöveroa maksamaan ( omasta talosta maalla maksan enemmän veroa kuin kaupunkilaiset kalliimmista ja uudemmista,isommista taloista, jotenkin tuntuu että aina olen nettomaksaja)
Orgin vetomiehet maksavat verot sitten hieman eri tavalla
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/8225...tkossa-tuplana
Tunturi Tiger
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Veneissä ei vissiin ole maarajoituksia, joten kaikki veneet Viron ja ruåtsin "kilpiin"![]()
Tuossa sakkojen korotuksessa on sellainen ongelma, että sillä on ohjaava vaikutus. Kansalaiset alkavat ajaa lainmukaisesti ja sakkokertymä jää budetoidusta. Hallituksen täytyy siinä tapauksessa muuttaa rikoslakia siten, että aiemmin laillinen toiminta muutetaan jatkossa rangaistavaksi.
Viimeksi muokannut: Husky510; 27.05.2015 klo 17:15.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Kyrvällä korvaan! Pitää lisätä kilvettömien suhteellista määrää tallissa.
Jos pyöriä on luokkaa neljännesmiljoona maassamme, ja veneitä toinen mokoma, niin tuo on sitten satasen per vuosi per pyörä. Vähintään puolessa miljoonassa mennään, jos tähän lisätään mönkijät, mopoautot ja traktorit. Kiitos veronalennuksista, tuskin riittää kompensoimaan tätä kolmensadan lovea kukkarossa. Onneksi liikennevakuutukset vaihteeksi nousivat. Joutuneekohan tuota onnetonta veroa maksamaan vielä seisonnassa olevista laitteista, sehän tämän kruunaisi.
Nähtäväksi jää myös, miten mahtaa autoveron alennus näkyä moottoripyörien verotuksessa ja sittemmin prätkien hinnassa? Viiden prosentin hinnanalennuksesta on autojen kohdalla puhe, mutta pahoin pelkään että tullin kuutiotilavuustaulukko ei veny tuollaiseen muutokseen.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Yksi suurista syistä miksi pidän moottoripyörää on verojen ja katsastuksen puute (mulla ei siis ole autoa).
Toki ymmärrän, että tälläkin palstalla varmasti monella moottoripyöräilijällä on sellaiset tulot, ettei parisataa sinne tänne tunnu missään. Mutta itselläni on nettovuositulot niin helvetin pienet, ettei todellakaan ole varaa kohta pitää prätkää jos verot isketään päälle vielä. Puhumattakaan siitä, että bensanverotusta taas varmaankin korotetaan.
Sakkojakin korotetaan (en ole itse saanut koskaan siis sakkoja. kop kop.) mutta moottoripyörällä sakon saamisen mahdollisuus on kuitenkin olemassa.
Kyllä muo ainakin vituttaa.
Honda VFR 800FI ´98
Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
Ja mitä tapahtuu euromääräiselle verokertymälle? Aivan varmasti veneiden, moottoripyörien, mopojen, moottorikelkkojen jne. määrä vähenee. Eikä kilahda valtion kassaan polttoaineen veroja (taitaa olla 75% polttoaineen hinnasta). Samalla pienenee huolto-, varaosa- ja tarvikeliikkeiden liikevaihto ja niiden maksamat verot (alv, työntekijöiden tuloverot jne).
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
Päiväsakkojen tuplaaminen ainakin madaltaa kynnystä ajaa karkuun.
Ja miten tuo arvioitu tuotto 50mio (joka on pennejä valtion budjetissa) on laskettu? Mp ja vene on kausilaitteita, jolloin ne on yli puolet vuodesta seisonnassa tai pois käytöstä. Varmaan moni pidentää nyt seisontaa ja optimoi vain parhaat kesäkuukaudet käytölle. Tällöinhän vuotuista veroa (jos on samanlainen kuin autoissa) maksetaan vain käyttöajalta, joten tuotto voi laskea kun porukka ajaa yhä lyhyempää ajokautta.
Suattaapi monellä mökkiläisellä suu kääntyä hymyyn, kun 30 vuotta rannassa maannut busteri saa ihan oman verolapun...![]()
Liikennekäytöstäpoiston ajalta ei tarvi maksaa ajoneuvoveroa auton tapauksessa, eiköhän sama tule pätemään myös moottoripyörille.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/reki...kaytostapoisto
Tuo laajenee koskemaan kaikkia ajoneuvoja marraskuussa.
http://www.smoto.fi/?p=2717
...Tota noin. Erittäin karkeesti ajateltuna veneitä 150 000, Mönkijää, L7e 18800 ja MP iä 257 000. (Ja tietysti traktoreita, rekisteröityjä 408 000) . interwebin mukaan. Tuosta voi ynnäillä ja jyvittää tuon raipan raskauden suurinpiirtein hehtaarille. Mites traktorit, eikös nekin ole moottoriajoneuvoja ...? tähän saakka ilmeisesti ilman extramaksua ?
Jos tarkempia lukemia löytyy, tarkentakaa.
Ei hyvä joka tapauksessa
Tuleekohan päälle sit viä kevarit, moottorikelkat, mopot ja L 5 ja L 6 mönkkärit .. Niitäkin on aika monta kpl rekisterissä.
Tilastokeskuksesta webbidataa.
Viimeksi muokannut: WD-40; 27.05.2015 klo 18:23.
Otanpa selvää, missä työryhmässä tuo asia on puhuttu ja ketkä siellä on ollut.. Ja käynpä vähän kurmottamassa, varmasti tunnen hlökohtaisesti muutaman ihmisen, ketkä tätä on ollu päättämässä. Nyt en ole ensinkään tyytyväinen. Ottaa nuppiin ja aika rankasti.
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
Tää maa on siinä jamassa, että vähän sieltä ja täältä on pakko säästää ja aika monesta paikasta pitää kiristää jos meinataan, ettei olla samassa jamassa kuin Kreikka muutaman vuoden päästä. Silti porukka jaksaa itkeä jostain huvilaitteen ylimääräisestä verosta tai sakkojen kiristyksestä. Noista sakot nyt saattaa aiheuttaa merkittävän loven kukkaroon, toisin kuin n. 100€ luokkaa oleva vero, mutta sakkojen kohdalla on kyllä itse päättänyt käyttää maksullista lisänopeutta. Jatkossa tuon maksullisen lisänopeuden tuntihinta on vaan pikkasen kovempi ja siten kannattavuus pienempi. Eiköhän nuo ole ne about fiksuimmat paikat kiristää. Vai olisko toi 50miljoonaa pitäny ottaa suoraan palkasta?
Superbike #7
Pittää lähtee Norgeen kaahailemaan kun se on siellä kohta halvempaa..![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Oma ehdotus olisi, että, jos pitää verottaa, niin laitetaan "rekisteröidyille veneille ja moottoriajoneuvoille" ostohetkellä joku muutaman prosentin vero.
Se ei ketään kaada ostotilanteessa, jos se buster+konepaketti maksaa 20 000 euron sijaan 21 000 euroa.
Mutta se, että olemassa oleva kalusto laitetaan verolle, niin menee muutamia vuosia, että se veronkerjuu tuottaa enemmän kuin sen keräämisestä aiheutuneet kulut.
Kyllä olisi pitänyt. Eihän se olisi ollut kuin 18,5€ palkansaajaa kohti vuodessa. Aika paljon vähemmän minun pussissa se olisi tuntunut kuin kahden moottoripyörän ja yhden kelkan vero. Toki on ihmisiä, jotka ei pahastu vaikka vouti kävisi tongeilla kiskomassa kultahampaat suusta kun yhteiseksi hyväksihän se menee.
Ongelma nähdäkseni on siinä, että prätkistä ei nyt ihan älyttömästi sitä ajoneuvoverotuloa valtiolle tulisi. Mutta kuvitelkaa, mitä tämä tekee Trafin henkilöstökustannuksille ja byrokratialle.. Kyllä, se paisuu. Paljon. Todennäköisesti lähes kaikki rahat uppoaa vaan ton mammuttibyrokratian pyörittämiseen.
Olisiko kenelläkään muulla alustavaa kiinnostusta järkätä tämän vuoksi mielenosoitus? Mansku tukkoon!
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N