Oon huomannut että aina ajokauden aikana poskien limakalvoille muodostuu kipeät harjanteet jotka rupee olemaan jo häiritseviä.
Ainakin pitää lopettaa kypärä päässä laulaminen ja huuhtelu autoilijoille..
Eli kypärän käytöstä puremajaljet kyllä johtuu, mutta nyt hammaslääkärikin sitten sanoi että asialle tarttis tehdä jotain. Suositteli googlaamaan löytyiskö jotain hammassuojia tohon tarkoitukseen. En löytänyt.
Vai löytyykö tohon tarkoituksen mukaisia suojia vai pitääkö mennä jollain lätkäsuojilla?
Kypärän vaihtokin varmaan voisi auttaa mutta eiköhän ne kaikki poskia purista?
Onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ja mitenkä olette ongelmaa ratkonut?
<p>=D</p>
Mulla oli samaa joskus. Auttoi, kun aloin keskittymään asiaan ja lopetin senjotain hammassuojaa siihen vois koittaa, mutta onko lätkään ja nyrkkeilyyn tehdyt kypärän kanssa toimivia... Muita ei äkkiseltään tule mieleen.
Löytyiskö sun kypärään ohuempia poskipaloja? Ainakin osaan kypäristä niitä on saatavissa eri vahvuisina.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Napakka ruukku ei ole ihan paras keksintö purkan jauhamiseen tms. märehtimiseen.
Kyllä se läski siinä hommassa helposti saa kyytiä.
Jos siellä on ihan pakko tavalla tai toisella jatkuvasti leukojaan länksyttää ja höpöttää, eihän siinä sitten auta muu kuin vaihtaa ohuempaa poskipalaa ruukkuun.... mutta ei se taas holona muutoin
oikein palvele asiaansa.
Reilummassa kyydissä mennään sitten taas "nenä lasissa kuin Damin näyteikkunoissa".
Harvemmin "normikalustolla" tullee ongelmaa ilman ylimääräisiä ohjelmanumeroita siellä ruukussa.
Jos taas "kalusto" on..... persoonallisempaa sorttia, hamppitohtorihan sen sitten
hoitaa ihanan kalliilla jos sikseen tulee.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Purkkaa ei saa pystyä jauhamaan, mutta toisaalta hampaat pitää pystyä rauhallisesti puremaan yhteen ilman että poskista tulee jauhelihaa. Tuossa on mielestäni hyvin kiteytettynä normaaliin katukäyttöön "sopivan tiukka" kypärä.
Ainakin Araihin ja Shoeihin saa ostettua eri vahvuisia poskipaloja, ja muistaakseni myös X-liteen ja joihinkin muihinkin ei ihan hinnat alkaen-merkkeihin/malleihin. Arailla joissakin malleissa on jopa vakiona poskipalan takana ohut vaahtomuovikerros jonka voi poistaa väljentääkseen kypärää ilman, että täytyy vielä ostaa uusia ohuempia poskipaloja.
Toki ongelman (osa)syy voi olla myös hampaissa, jos ne on narskutellut "teräviksi", ja silloin apu löytyy sieltä hammaslääkäristä.
Onpa itsellänikin ollut joskus riekaleita poskissa samasta syystä. Lopetin vaan poskien puremisen - ei sen ihmeempää.
Erikoishammasteknikko suunnittelee tarkoitusta varten suojan, jonnei muutoin pysty olemaan purematta poskia. Varmaan "tavallinen" purentakiskokin toimisi, mutta toimivuudessa ja käytettävyydessä voidaan ottaa huomioon erityistarpeet paremminkin.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Jos normitilanne ennen ruukun päähän laittoa on se että posket näkyy takaapäin, niin kannattanee ehdottomasti harkita JET kypärän hankintaa repertuaariin.
Ihmetyttää muutenkin kyseisen mallin heikko suosio härmässä, koska ajonautinto on luokkaa cabrio vs koppiauto, kun vertaa tavalliseen perinteiseen umpimalliin.
Näkyvyys, käytettävyys, käytännöllisyys ihan omaa luokkaansa verrattuna umpipottaan ja jos rupeaa hirvittämään että tekee leukaan kipeää, niin markkinoilta löytyy ainakin 4-6 mallia joissa on mukana se irroitettava aisa.
Yli 50% Pariisin juppikootterikuskeista näytti päätyneen jettiin, kyllä Soini tietää mikä on meille hyväksi jos alkaa tosiaan posket liikaa takaa näkymään, niin kiristetään verotusta ja terassien tarjoilua.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Jep-jep.
Eihän täällä kukaan callelle veetuile, vaikka vähän
kieli poskessa mennäänkin... UPS!![]()
.
Useimmilla varmaan on keväisin hieman samaa ongelmaa napakalla
ruukulla mutta useimmat taitaa myös "parin puraisun" jälkeen
osata lopettaa homman tietoisesti.
Kyllä mä ainakin tähän parin puraisun porukkaan ihan nöyrästi tunnustaudun.
Tuohon se sitten aina on jäänytkin ilman sen kummempaa.
PS. Voihan homma olla niinkin, nyt moniammatillisuuden suosion lisäännyttyä,
että se sama paskiainen joka talvisin hiippailee ompelemassa ajokamppeita
pienemmäksi.... on laajentanut repertuaariaan ruukkujen kutistamiseen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Välillä kun syö ruokaa niin ei tee mieli syödä omaa lihaa. Toisekseen yksi osa turvallisuutta on mukavuus eli tuunaa tai vaihtaa potan sellaisksi että se ei purista poskia hampaita vasten.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Toi on muuten niin totta ja liittyy itse asiassa kaikkeen ajovarustukseen.
Jos jotain paikkaa hiertää & kiertää ja puristaa sun ties mitä, asia muuntuu
tiedostamattomasti turvallisuusriskiksi, koska mopolla on parempi
saada kaikki huomiointipotentiaali ympäristön ja liikenteen seurantaan.
"Tarkkaavaisuuden herpaantuminen"
Siinä kohtaa se nalli usein napsahtaa.... ja sen jälkeenhän tahtoo jysähtää.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Hyvä meininki suojaamismielessä! Mutta koita etsiä karvan ohuemmat poskipalat tai nypi ite vähän vaahtomuovia nykyisistä pois.
Napakka pitää olla (ja välillä voi mennä poski hampaiden väliin), mutta ei saa liikaa nirhata.
Braaaaap
Itsellä tuollainen narskutuskisko on öitä varten enkä kyllä laittaisi ajaessa suuhun, uskon että puristaisi vielä pahemmin potta päässä ja yhden tuollaisen olen ajan saatossa onnistunut unessa puremaan rikki -> en haluaisi kokeilla mitä tapahtuu kolaritilanteessa kun muovikimpale palasina suussa ja olen tajuttomana ojan pohjalla.
Jos oikein saa istuvan kypärän niin ongelmaa ei pitäisi olla. Mulla umpikypärässä ei tätä tule, mutta crossikypärässä tulee kun on hieman nafti poskien kohdalta ja seuraava isompi koko ois turhan väljä. Enemmänkin se johtuu poskipalojen muodosta koska poskipäiltä ja leuasta istuu hyvin, mutta sitten poskia painaa vähän liikaa.
Mulla on samaa ongelma ja miettinytkin miten kolaritilanteessa taitais tulla syötyä omat poskensa.
Ne kun tahtoo tulla hampaiden alle ilman kypärääkin.
Suzuki Bandit 650S
Ex Suzuki GSX750ES
Ex Suzuki GS450
Ex Honda CB125
Riippuu taas siitä miten tätä lajia harrastaa?
Jalat eteenpäin menevillä on monesti hyvinkin avonaisia pottia, kestää purra hammasta.
Toisaalta jos ajelee sporttisemmin ja sporttisempia vauhteja, ei kypä kestä heilua päässä yhtään ja se yleensä tarkoittaa kohtuu tiukkaa sovitusta.
Tietenkin on yksilökohtaisia eroja poskien muodossa, osalla ei jää posket väliin vaikka haluasi, mutta luulenpa että suurimmalla osalla jää, jos kypärä on sopivan napakka.
Itsellä ei hampaita purra yhteen tuosta vaan pyörähommissa umpipotalla, eikä kyllä kelkkahommissa crossimallillakaan.
Jos nyt välttämättä haluaa purra, puhalla suu kiinni posket pullolleen, niin saat hampaat yhteen hetkellisesti![]()
Poskipalat voi tosiaan irroittaa, ottaa päällyskankaat pois ja askarrella sopivan paksuisiksi. Kun malttaa tehdä huolellisesti, niin saa juuri sellaiset kun pitää.
Viimeksi muokannut: Walpuri; 13.06.2017 klo 21:37.