Eikun niille voisi maksaa, että sinne haluaisi vähänkään fiksummat. Ja tietty ne pitäisi valita jollain vaaleilla, kun hakijoita olisi paljon. Jotkin piiritkin tulisi olla, että eri puolilta Suomea olisi edustusta päättämässä asioita tässä kansan organisaatiossa. Oishan se hienoa ja näin vältettäisiin eduskunta ja hallitus ;)
B-King
" naurava kolmikko " nostaa heti 4 kk kesälomien jälkeen eduskunnan palkkoja. luulenpa että eivät tule säästötalkoisiin mukaan.![]()
parempi alkoholi aivoissa, kuin aivot alkoholissa !
KAWASAKI
Hieno homma että omistamisen verotusta ruvetaan vähentämään vihdoin tääläkin.
Sivistyneissä länsivaltioissa ko. ajatus on pääsääntöisesti kuopattu jo vuosi(kymmeniä) sitten.
Pohjoisemmassa Koreassa ja Kuubassa lienee edelleen kateuskiimaan perustuva ajoneuvojen omistusverotus olevan kovin pop.
Ei todellakaan ole, eikä ainoa esimerkki siitä miten lapsiperheet hyötyvät verrattaen esimerkiksi yksinasuvaan. Eikös se ole about 3 euroa per huollettava mitä tulee alennusta päiväsakkoon ?
Eli jos saat vaikkapa 30 päiväsakkoa ja sulla on kolme penskaa, selvisit 270€ vähemmällä kun lapseton.
Muita esimerkkejä löytyy pilvin pimein miten lapsiperheitä suositaan. Mutta ne eivät taida olla tämän ketju aihe.
Honda VFR 800FI ´98
Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
Sen sijaan siellä voi olla entisiä kansanedustajia tai ministereitä, jotka tietysti kuuluvat samaan hyväveli-verkostoon istuvien kansanedustajien kanssa. Palkkiotoimikunnan puheenjohtajan valitsee eduskunnan puhemiehistö, kuinkas muuten... Suurten puolueiden kesken päätetään paljonko palkkioita korotetaan, ja toimikunta sitten esittää sitä eduskunnalle ja teeskentelee riippumatonta.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Uusi vero lupaa "kylmää kyytiä" moottoripyörien kaupalle.
http://www.taloussanomat.fi/autot/20...paign=tf-talsa
Vielä on matkaa pahimpaan lamavuoteen - 1994 - mutta eiköhän tällä menolla tuokin ennätys lyödä.
Moottoripyörien ensirekisteröinnit laskivat vuoden 2012 lukemista viime vuonna noin 20 prosenttia, 3 959 pyörään.
Trafin ja Tilastokeskuksen mukaan viimeisen 40 vuoden aikana ääripäinä ovat olleet 852 kpl vuonna 1994 ja 11 477 kpl vuonna 2007.
Kyllähän tämä tulee erottamaan harrastajat ja "omistajat". Itselleni moottoripyöräily ei sinällään ole harrastus harrastus, satun vain omistamaan 25 vuotta vanhan moottoripyörän jossa jo 135tkm mittarissa, arvo suomen vääristyneillä pyyntihinnoilla jotain 1000-2000€. Pyörällä tulee ajoa nätteinä kesäpäivinä, eli arviolta max 25 päivänä vuodessa ja viimeisen 3 vuoden km saldo on noin 5000km. Pyörän huoltoon ja tarvikkeisiin olen käyttänyt noin 200-400 euroa per kausi + toki liikennevakuutukset noin 180 euroa kaudessa. Tämä nyt on mielestäni ollut ihan kohtuullinen hinta mielestäni sille että voin ajella nuo ajot sillon kun siltä tuntuu. Nyt jos tuohon tulee joku 150-200€ veroa päälle niin voihan tuo olla että pyörä lähtee. Nyt vielä kun samaan aikaan on valmistumassa toinen kesäajoneuvo (mikä on oikeastaan sitten se oikea harrastus) ja käyttöauto on tottakai erikseen joista näistäkin saa maksaa yhteensä noin 1000€ vuodessa (ilman mitään kaskoja) + polttoaineet, huollot ja muut änkyrät niin kyrsiihän tuo kyllä. Kuten moni sanonut niin yhdellähän sitä voi kuitenkin vain kerrallaan ajaa eikä näitä kuitenkaan saada päivä kohtaisiksi maksuiksi (maksat kun oikeasti ajat) mitenkään.
Toki sitten jos puhutaan että vero olisi luokka 50€ vuodessa niin saattaisin sen mukisematta maksaa, mutta "moottoripyöräily on kallista muutenkin" "moottoripyöräilijöillä on rahaa, kuten myös veneilijöillä" niin eiköhän tuohon tule ykkönen tai kakkonen eteen.
Edit. ainiin tällekkin kaudelle ajattelin uusia ajotakin ja ehkä housut, maksimi budjetti 250€. Voi olla että jää uusimatta etteivät jää sitten kaappiin pölyttymään. Kuumathan nuo nykyiset kesäkeleillä on, mutta kevyemmällä vaatetuksella sitä on sillon ajeltu tähänkin asti.![]()
Onko jossain sanottu, että autovero (jota siis henkilö- paketti- ja maastoautoista sekä moottoripyöristä maksetaan) ei alenisi kaikissa ajoneuvoissa, joista sitä maksetaan?
Nythän esim. lehtien esimerkkilaskelmissa on ollut vain tiettyjä perushenkilöautoja, miltä uusi hinta vaikuttaa autoveron alenemisen jälkeen.
Mutta voihan se olla niinkin, että moottoripyörien vero tuplaantuu. Eli vanhojen pyörien arvo vaan kasvaa, vähän samaan tapaan kuin pakettiautoille ja maastoautoille kävi 90-luvun alussa, kun verottomille tuli autovero.
Vajaan neljän vuoden päästä on taas mahdollisuus vaikuttaa asioihin, jos ei ole tyytyväinen nyt uutisoituihin asioihin, vink vink...
2018 Kawasaki Z 900
ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
Eihän sitä korruptiota tarvitse olla, mutta kun on sopivassa porukassa niin toki sitä kaveria auttaa, ja kaveri auttaa auttajaansa.
Edustajien palkkiot pitäisikin sitoa jotenkin Valtion talouden tilaan ja yleisiin palkankorotusehtoihin. Jos tavalliselle kansalaiselle määrätään 20 euron palkankorotus kuukaudessa, jonka työnantaja vielä painostaa pois "luopumaan vapaaehtoisesti". Miksi kansanedustajia ei koskisi sama yleissitovuus jonka ammattiyhdistysliikkeet työnantajaporukan kanssa neuvottelee.
No Saksassa moottoripyörätkin pitää katsastaa ja sakkojen lisäksi tulee virhepisteitä ajokorttiin. Että ihan kaikkea ei kannata sieltä kopioida.
Tosin tuo virhepisteiden kautta tuleva "nöyryytyskomponentti" saattaa toimia paremmin kuin rahasakko. Jos pisteitä kertyy tarpeeksi, kortin saa takaisin vasta psykologisen ja terveydellisen lausunnon jälkeen, jossa mietitään mikä ihmisessä on vikana kun ei kiinnosta noudattaa yhteiskunnan sääntöjä. Pienempiä pisterikkeitä saa poistettua kortilta osallistumalla ajotapaa ohjaaville kursseille.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Minusta tämä "autoveroale" ei merkkaa köyhälle mitään (muuta kuin lisämenoja). Eihän uusia autoja osta meikäläiset, jotka ajavat muutaman tonnin ritsoilla, ja samanarvoisilla pyörillä. Eli sen pakollisen kulkuneuvon arvo, ei ainakaan nouse.
Ja jos ajatellaan, ettei mun pakko ole omistaa, sitä ökykampetta, se on tosi. Mutta kun jotain harrastuksia me kukin, jollain lailla harrastamme, pitäisi sitten harrastusvälineen arvon ja siitä rokotettavan hinnan kohdata.
Jos vero tulee olemaan tolkuton, suhteessa välineeseen, jolla sitä harrastan, hävitän sen mieluumin.
Eihän tässä vielä kaikki. Millä sen hävitän. Ehkä romuttamalla koko laitteen, koska kuka nykyään saa jotain myydyksi, edes kohtuullisella tappiolla.
Tuolla jo oli otsikoita, mp.puljujen mielenkiinnolla odottamista "uudistuksista".
NT650
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Juuri näin. Köyhimmät ajavat saastuttavilla laitteilla. Sinne sitä ensiapua pitäisi saada. Ökyasiakkailla se ei ole niin "tonnin päälle".
NT650
Nyt muuten kannattaa hamstrata sakkoja, kun saa vielä vanhalla edullisemmalla hinnalla. Sehän on silkkaa säästöä!
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Video liippaa tätä OT:na pyörivää sakkokeskustelua.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Lasketaanpas vähän. Lähtöarvot on hatusta vedettyjä muttei ihan kaukana todellisuudesta.
1 000 000 moottoripyörää+venettä, a 100€ tekee 0.1Mrd€ - uusien virkamiesten palkat kuluineen a 100 000/vuosi
Keskimääräinen ajosuorite henkilöautolla
20 000km, 7l/100km eli 7*200=1400l/auto/vuosi
2 000 000 autoa, 1400l per auto, 2 800 000 000l/vuosi
100 000 000 / 2 800 000 000 = 0.0357€/litra
Eli bensaveroa tarttisi nostaa se 3.5 eurosenttiä litralta jotta päästäisiin samaan lopputulokseen. Ilman uusien virkamiesten palkkaamista. Mutta tämä ns. porvarihallitus näköjään haluaa palkata vaan lisää virkamiehiä...
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5