Mä en vaan ymmärrä tuota 8-pyörää/500km.Pyörät tykkää kun niillä ajetaan,noilla kilometreillä en ajattelis omistamista vaan vuokraisin. Kokonaisveroaste kalliissa Suomessa liian korkea mutta onko mp:n omistaminen se absoluuttisesti väärin mahdillinen verotuskohde? Laitan leikkimielisen listan veron "hyvistä" puolista.
-Osa autotallin koristeista lähtee edullisesti kiertoon,harrastuksen aloittaminen halvempaa.
-Pari päivää vuodessa mopoilevista osa siirtyy omistamisesta vuokraamiseen,vuokraustarjonta paranee ja verotulot lisääntyvät.
-Liikenteessä olevien pyörien keskimääräinen ikä nuortuu.
Vero tulee tai ei,tällä hetkellä talvi...![]()
Ehkä huolsin,ehkä en,so not kunhan mopo kulkee...
- Pitäisin todennäköisempänä että halvat tusinavehkeet siirtyy romuttamolle, muutama erikoisuus siirretään ajosta lasivitriiniin
- En usko vuokraamisen lisääntymiseen. Vähemmän ajavat eivät tykkää 2000e omavastuista.
- Kyllä, ja määrä vähenee alle puoleen 5 vuodessa. Uusi harrastajia tulee vähän ja vähän ajavat poistuu mielenterveyshoitolaitoksiin.
Keksitkö vielä muita "hyviä" puolia verolle?
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Ilman muuta pitää verottaa ja lujasti. Samalla kertaa voisi lätkäistä muutaman satasen tietoliikenneveron vaikka puhelinnumeroille. Käyttäähän kännykät taajuuskaistoja siinä kuin rätkät ajokaistoja.
Jos kerran on varaa ostaa kännykkä, on siitä varaa maksaa myös pieni, vaikka kolmen huntin vuosimaksu. Tällä verolla saataisiin laajempi veropohja ja parempi tuotto. Sama koskisi prepaid-kortteja.
Onhan se niin väärin jos jollakulla on useampia puhelimia vaikka puhuisi vähän. Tällä saataisiin puhelinkopit takaisin. Aatelkaa miten se virkistäisi elinkeinoelämää.
Lisäksi jos puhelu- ja datahinnat nousee noiden roaming-sopimusten takia niin veron ansiosta niiden vaikutus jää olemattomaksi kokonaiskuluihin verrattuna.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ei kai tuo sen kummempaa ole kuin mikä tahansa keräily. Joku (vaimoni)kerää vanhoja maitokannuja, toinen postimerkkejä, niin miksei sitten pyöriäkin? Tykkää ja oikeasti myös osaa tehdä käsillään mitä haluaa ja sen näkee pyörien kunnosta. Oli muuten taas hankkinut pari 90-luvun Bemua, vaikka taisi tuossa syksyllä sanoa, että alkaa riittää. Jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin keväällä nuo erottaa uusista lähinnä vain matkamittarin lukemista.
Kaverillani alkaa olla myös ikää ja muitakin harrastuksia sen verran, ettei pitemmät moporeissut taida enää innostaa..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
-Voi olla,jos minä en aja ei aja kukaan muukaan.
-En ole kokenut 2000€ omavastuuta häiritseväksi,omasta mielestä ei tartte joka ajokerralla mällätä.
-Tuskin puolittuu,vähenee kyllä.
En riemuitse tästäkään verosta mut ihmettelen ranteet auki fiilistä,kiky rokottaa parin pyöräveron verran ja polttoaineveron korotus ehkä puolikkaan. Mut elämä on,pitää tehdä hiukka enemmän duunia ens vuonna...
Ehkä huolsin,ehkä en,so not kunhan mopo kulkee...
Kuvasitpa osuvasti hankaluudet, kun pisteverolla yritetään saavuttaa tietty verotuotto kysynnän ollessa varsin joustavaa.
Ensin käydään alueellisesti tai ajoneuvoluokittain läpi poikkeukset, kuten Ahvenanmaa, joka kutistaa verokannasta heti osan pois. Sitten yksilötasolla kaikki ne, joiden ei ole ihan "pakko" pitää prätkää, venettä, tai sitä seuraavaa verotettavaa vempelettä myyvät omansa tai laittavat liikennekäytöstä pois odottamaan parempia aikoja. Verokanta siis pienenee sitä myötä kuin veron määrä kasvaa, ja kannan pienennyttyä veroa pitää korottaa, mikä taas ajaa seuraavan aallon pois verotuksen piiristä. Jossain vaiheessa veron kerääminen maksaa enemmän kuin niiltä jäljellä olevilta kannattaa yrittää haalia.
Vertailun vuoksi, jos tuo 50 miljoonan (jos oikein muistan) mp- ja veneverotuotto olisi haalittu bensan ja dieselin verotuksella, veroa olisi pitänyt nostaa n. 1 senttiä per litra (pikaisella googlailulla bensan kulutus on hieman yli 2 miljardia litraa ja dieselin vähän alle 3 miljardia litraa vuodessa).
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Saakos muuten tilapäisesti liikennekäytöstä poistetulla MP:llä ajaa radalla, jos siinä on liikennevakuutus voimassa?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Polttoaineveron nosto ei auta vähentämään yksityisomisteisten moottoriajoneuvojen määrää. Omistusvero auttaa.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Olen ainakin liikennekäytöstä poistettuun autoon saanut siirtokilvet. Siirtovakuutus pitää tehdä samalla.
Eri asia sitten saako radalla ajaa, koska kysymyksessä on nimenomaan siirto, jonka tarkoitus ja reitti on anomuksessa kerrottava.
Mikäli radalla on aivan eri vakuutus, kuin liikennevakuutus, niin kenties sitten saa.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Täällähän jengi puhuu jo siihen tyyliin, et veron tulo olisi varma?
Panaas vähän listaan nimiä, moniko poliitinko on viimeiseen neljään viikkoon ilmoittanut julkisesti kannattavansa MP-veroa?
Kaikki viis keskustelua aiheesta jotka minä olen kuullut ovat olleet sen suuntaisia, että kukaan poliitikkokaan ei näe veron tuovan merkittäviä etuja.
Ei kannata heittää kirvestä kaivoon ennen ku vesi on jäässä.
Ja jos halutaan isossa kuvassa vittuilla, ni kohtahan joku tarkistaa saako nuo päiväkilvet hankittua Viron puolelta.
Jos meinaan ajoneuvo on tarkoitus koeajon jälkeen siirtää sinne.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Onko tullut mitään uutta tietoa verotuksen kriteereistä,kuutiot,ikä,ajoaika?
esim. vm.2006 750 gixxerin verot saattaa olla pienemmät ku jossain vm.81 1200 kuutioisessa Harrissa.
Joku 200-300e jostain tonnisesta ni loppuu kyllä köyhältä ajot....
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Eikö pyörän voi poistaa liikennekäytöstä ja ottaa vastaavan vakuutuksen kuin kilvettömiin? Eri asia onko se kannattavaa nykyisillä kilvettömien vakuutushinnoilla. Noin omassa ratapyörässä on, tosin liikennekäytöstä poisto tehty silloin kun kilvet piti vielä palauttaa, ja kilvettömien vakuutukset oli edullisia..
Kyllä tämä on ihan speckulointia sekundäärisillä argumenteilla.
Ei vaan joka viestiä tuu kirjoitettua siten että se on nahdollisesti tulossa.
Kova hinku hallituksella kuitenki tuo on ajaa käyttöön. Tosin täysin mahdollista etteivät saa järkevästi toteutettuna tai tulee joku pykälä poikittain. Tällä hallituksella on aika näyttävä track recordi noissa torpatuissa, kaatuneissa ja takasinvedetyissä lakiesityksissä.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Speckuloinnin aika on vielä siinäkin kohtaa kun "kirves kohoaa".
Homma on taputeltu vasta kun se on heilahtanut.... jos ja kun se heilahtaa.
Sitten on pää korissa.... ja "vetävän kädessä" ainakin taloudellisen vaikutuksen suhteen.
Kavereille pitäis vaan vääntää sen verran paksusta jerkusta malli siitä, miten
se niiden pitkään viljelty patenttiratkaisu, nollapelisumma oikeasti toimii.
Tunkee niille sitä nollapelijerkkua "up in heidän".... vetää ulos.... mittaa, tuliko lisää pituutta tai paksuutta....
ja muutama kerta toistaen.
Sitten kysyy ujosti... No, tapahtuuko muuta kun että tulee perse kipeeks????
Vois aikasen äkkiä tulla... Et eiköhän kokeilla jotain muuta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY