Tuo on kyllä auto-/ajoneuvoverotuksessa jännä, että aina kun puhutaan verojen alentamisesta, niin se pitää kompensoida jotakin toista veroa nostamalla. Ja aina se on autoiluun liittyvä, että ois ikäänkuin nollasumma peliä. Korotuksissa ei kyllä ole koskaan puhuttu, että pitäis alentaa vaikka bensaveroa. Aika harvassa muussa verossa näin toimitaan. No tuloveroissa kärkipäätä kiristetään ja pienituloisilla alennetaan, vaikka tällä ei ole merkitystä kun pienituloiset maksaa aika kauon pelkästään kunnallisveroa.
Saapa nähä miten käy jos väki ei uskalla enää ajaa ja sakkotulot tippuu valtiolla. Pitääköhän niiden sitten alentaa päiväsakkoja, että ihmiset uskaltaisivat rikkoa enemmän lakia. Alkaa kyllä oleen sakot kohta sillä tasolla, että alkaa haittaan ihmisten toimeliaisuutta.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Mua ei niin häiritsisi tuollainen vuotuinen käyttömaksu jos 1) se tosiaan olsi käyttö- eikä omistusmaksu. Nythän kai (en tiiä kun ei ole autoa) se maksetaan oli auto ajossa eli ei. 2) Saataisiin se muu mp-vero veks. Joskus takavuosina kun tsekkasin niin mun sen aikaisessa pyörässä (Aprilia RSV) Suomen hinta oli 50% korkeampi kuin Saksan hinta (12.000 vs 18.000 noin).
Sakoista, rikesakon korotuksen ymmärtäisin jos myös niiden kiinteiden sakkojen kynnystä nostettaisiin, ts. päiväsakoille mentäisiin myöhemmin kuin nykyään.
Tuo päiväsakkouudistus on aivan pimeä, ei tarvi olla kuin aika snadit nettotulot niin päiväsakko olisi € 50,-.
Joskus Kekkosen aikaan kun mie olin nuori niin sakoista valitettiin tosi paljon kun päiväsakko laskettiin bruttotuloista. No, laskukaava muutettiin nettotuloihin perustuvaksi mutta jotta kansalla ei olisi liian helppoa niin kaava muutettiin 90:stä 60 osaan kk-tuloista. Ja nyt siihen vielä tuosta puolet lisää, jee!
Bruttotulot ois siitä oikeudenmukaisempi, että siihen ei vaikuta mitkään verovähennykset. Ei ole minusta oikeudenmukaista, että sakkoihin vaikuttaa se, että teettäny vaikka remontin, josta saanu kotitalousvähennykse, mikä lisää käteen jäävää osuutta. Miten se lisää rikoksen rangaistavuutta? Ja muistaakseni viimeksi kyselivät viimeksi, että onko lapsia, niin sekin ihmetyttää, että miten rikos lievempi jos on mukuloita?
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Jos ajat esim 3 alaikäisen muksusi kanssa tuntuvaa ylinopeutta niin tottakai se on sakkoa alentava seikka. Eiku..
Laskin juuri laskurissa ja kyllähän tuo 3 muksua aika lailla sakkoja alentaa.
Kawasaki versys 1000 -16
Bmw f800gs -15
Kawasaki vn900 classic -08
Suzuki gsx 1400 -07
Yamaha dragstar 1100 classic -00
Tässä mietiskelin, että nyt kun tällainen verouudistus menee läpi niin sitähän onkin sitten helppo vuosittain nostella tulevaisuudessa.
Kai se on sitten varauduttava sakkojen tuplaantumiseen ja ostettava lippu ORG:n ratapäiville... Kovaa harjoittelua, pääsee varmemmin karkuun.![]()
Ihan sen verran vain, että maksujen ja verojen korotus ei ole säästämistä, eikä kiristämistä. Siinä ei menopuoleen puututa ollenkaan. Säästämistä on se, kun kuluja vähennetään. Sitä tietty löytyy kanssa, mutta asiat niin kuin ne on.
Vituttaa muuten lukea toimittajan kirjoittavan säästöistä näin:
Kohde: päiväsakkojen korotukset
Säästö: 63 miljoonaa
Millähän logiikalla toi on säästö?
Mitä siitä nyt tulis, jos säästäisin Aprilian koneremppaan putsaamalla muiden taskuja varikolla, häh?
50 miljoonaa irtoaa valtion virastoista ja laitoksista. Niitä on:
1 Eduskunta
2 Valtiontalouden tarkastusvirasto
3 Ulkopoliittinen instituutti
4 Tasavallan presidentin kanslia
5 Valtioneuvoston kanslia
6 Ulkoasiainministeriö
7 Oikeusministeriö
8 Rikosseuraamuslaitos
9 Sisäministeriö
10 Rajavartiolaitos
11 Pelastusopisto
12 Poliisihallitus
13 Maahanmuuttovirasto
14 Hätäkeskuslaitos
15 Hallinnon tietotekniikkakeskus
16 Puolustusministeriö
17 Puolustusvoimat
18 Puolustushallinnon rakennuslaitos
19 Ahvenanmaan valtionvirasto
20 Valtiovarainministeriö
21 Valtiokonttori
22 Tulli
23 Verohallinto
24 Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
25 Väestörekisterikeskus
26 Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus
27 Rahoitusvakausvirasto
28 Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
29 Tilastokeskus
30 Etelä-Suomen aluehallintovirasto
31 Opetus- ja kulttuuriministeriö
32 Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO
33 Kansallisarkisto
34 Suomen Akatemia
35 Museovirasto
36 Suomenlinnan hoitokunta
37 Opetushallitus
38 Maanmittauslaitos
39 Elintarviketurvallisuusvirasto
40 Luonnonvarakeskus
41 Maaseutuvirasto
42 Maa- ja metsätalousministeriö
43 Liikenne- ja viestintäministeriö
44 Liikennevirasto
45 Liikenteen turvallisuusvirasto
46 Ilmatieteen laitos
47 Viestintävirasto
48 ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus
49 Geologian tutkimuskeskus
50 Patentti- ja rekisterihallitus
51 Innovaatiorahoituskeskus Tekes
52 Turvallisuus- ja kemikaalivirasto
53 Energiavirasto
54 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
55 Työ- ja elinkeinoministeriö
56 Sosiaali- ja terveysministeriö
57 Säteilyturvakeskus
58 Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
59 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
60 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
61 Ympäristöministeriö
62 Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus
63 Suomen ympäristökeskus
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Taitaa loppua tämä homma sitten kokonaan omalta osalta, johan tuota on kohta 6 vuotta makseltu vakuutuksia, osteltu varusteita/varaosia ym oheistarviketta pääasiassa kotimaasta, pitäen paikallisia diilereitä tyytyväisinä. Haen sitten vaikka hijasella neljä kertaa vuodessa vironviinalastin ja katon telkkarista karpon parhaita! Kiitos ja kuittaus!
R1 crossplane
Maksaa mitä maksaa. Syksyllä liikenteestä poisto ja ajellaan kesäkuun alusta syyskuulle, korkeintaan. Maksaakohan koko vuosi 300 euroa![]()
Uskoakseni VM:n logiikka veron suuruuden määrittelyssä ottaa huomioon että kalustoa poistetaan liikenteestä ajokauden ulkopuolella. Joten vero määritellään sen verran korkeaksi että tavoiteltu verokertymä saadaan niiden muutamien kuukausien aikana jolloin pyörät ovat liikennekäytössä. Toisin sanoen, jos tavoitellaan vastaavaa verokertymää kuin ympäri vuoden liikenteessä olevasta pienestä bensiinikäyttöisestä henkilöautosta maksetaan, karkeasti vaikkapa 150 € / vuosi, pitäisi pyörän ympärivuotinen vero olla karkeasti 30 - 50 euroa kuukaudessa eli 360 - 600 euroa vuodessa. No, tämähän on pelkkää spekulaatiota mutta olettaisin että tuollainen euro per päivä voi olla lähellä totuutta.
Lisäksi epäilen että vakuutusyhtiöt tulevat painottamaan kesäkuukausien hintaa vakuutusmaksuissa entisestään jottei liikennekäytöstä poistot vähentäisi vakuutusmaksutuloa merkittävästi.
Viimeksi muokannut: Patukka; 27.05.2015 klo 23:54.
Just, ensin nostetaan veroja ja annetaan julkisen sektorin paisua kuin pullataikina. Lopulta kun talous sakkaa hyvien aikojen päättyessä, niin hirtetään se loppukin toimiva taloudellinen toiminta verottamalla vain lisää.
Olennaista ei ole se, onko ihmisillä varaa maksaa 100 euroa vuodessa lisää vai ei. Olennaista on se, että kun maksan sen 100 euroa veroa, niin minulla ei ole sitä 100 euroa enää käytettävissä ostaakseni tuotteita tai palveluita. Ja kun sama 100 euron vähennys ihmisten rahoista tapahtuu miljoonien eurojen mittakaavassa, ovat nämä miljoonat pois kysynnästä ja ihmisten ostovoimasta. Se puolestaan johtaa siihen, että lappuja ilmestyy firmojen ikkunoihin, verotulot ko. yrityksistä lakkaavat ja kasvavat työttömyyden vuoksi julkiset menot kasvavat. Sitten todetaan jälleen, että ois tarvetta nostaa veroja...
- Ja toki olen myös sitä mieltä, että kehitysapuun pitäisi budjetti olla 0 euroa jne.
Kaikkihan on suhteellista ja esim. tähän, edellisen hallituksen tekemään virheeseen, verrattuna tämä ajoneuvovero ja sakkokikkailu nyt on vielä pienehköä.
http://yle.fi/uutiset/hallitus_uskoi...si_jai/7773569
Henk.kohtaisella tasolla mökkirannassa olevan parikymmentä vuotta vanhan 20 heppasen alle 4,5 metrisen Busterin vaihto isompaan meni jäihin. Ajellaan sillä niin kauan kun kulkee.
<p>.</p>
Sinut on onnistuttu hämäämään. Jos Kreikka olisi täyttänyt sopimuksen sille asetetut velvoitteet julkisen talouden tasapainottamisesta, lainaerä olisi sille jo maksettu. Nyt niin ei ole tapahtunut vaan Kreikka käy neuvotteluja paketin ehtojen muuttamisesta. Ehtojen muutokset vaativat uuden päätöksen ja sen tekee Sipilän hallitus, jossa jytkyjengi on mukana.
Paria poikkeusta lukuunottamatta tähän keskusteluun osallistujat eivät ole selkeästi lukeneet hallitusohjelmasta mitään muuta kuin tämän moottoripyöriä koskevan veron ja sakkojen korotuksen.
Superbike #7
Taitaa tuo autoveroalennuskin jäädä näennäiseksi, kun pienipäästöisiä suosien suoritetaan. Parissa Nissan Micra koko luokan autossa hinta alenee ja muissa pysyy samana.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Kaveri osti uuden wildstarin vuonna 2001 suomesta taxfreenä hintaan 56tmk. Ovh jotain 150tmk. Mielelläni maksan muutaman kympin tai jopa satkun vuodessa, jos uusien hinta laskee vaikka 25-30 kiloeurosta tuohon 10 tuhannen euron paikkeille..![]()
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Kyrsiihän tuo jokaista joka ymmärtää rahan arvon omassa "lompsassa".
Tuon kokoluokan uusi vuosikustannuslisä harrastukseen onkin sitten
kovin eri asia merkitykseltään eri mökeissä.
Asia ei välttämättä liity kovinkaan suoraan "liksan suuruuteen",
vaan muutoin oman/perhekunnan talouden, tulojen/kulujen ja varallisuuden kokonaisuuteen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY