No sehän tässä lieneekin tarkoitus, verottamalla kerätä kansalaisilta "ylimääräiset" pois. Johan tuota on ihan tarkoituksellisesti tehty vuosikausia mm. Hki:ssä tonttien suhteen. Mätkäistään siitä käyttämättömästä rak.oikeudesta vaikkapa 3x tai 4x kiinteistöverot, niin jo rupeaa kummasti porukkaa mietityttämään joskos tuon tonttinsa vaikka lohkoisi ja myisi "turhat" pois. Se on vaan voi voi jos tuo "turha" palanen sisältääkin talon perinnepuutarhan, omenapuineen yms. ja uusi omistaja jyrää ne sitten matalaksi pois oman mökkinsä tieltä
Näin se pitäisikin olla, säädetään niitä menoja pienemmälle jos kerran tulojakaan ei niin paljoa enää ole. Vaan kun tässä on jo valtiotaloudessa monta monituista vuotta menty velalla, menoja leikkaamatta, niin ihan pakostihan se lasku jossain vaiheessa lankeaa maksuun ja tuo hetki on nyt. Juu, kipeetä tekee ihan varmasti ja nykyhallituksen ratkaisuista kuinka tuota tehdään voidaan tietty olla montaa mieltä, mutta kyllä ainakin minun mielestäni tuota leikkuria voisi valtion menopuolella käyttää aika paljon rankemminkin, hallintokoneistoista ja muista "over head" -kuluista lähtien, eikä ainoastaan työläisen selkänahasta jollain saikkupäivien palkallisuudella yms. Tällä nykytavalla saadaan vaan kansa nousemaan kapinaan, kun herrat eivät itse juuri esimerkkiä näytä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No ei.. Mutta kun tässä on jo vuosikausia eletty velaksi, niin back-nappia ei ole käytettävissä. Leikkausten rinnalle valtio ja kunnat tarvitsevat verotuloja, jos tästä alhosta aiotaan nousta.
Kyllä! Jokainen voi aloittaa perkaamisen omasta piiristään.
Miten teillä on verovarojen käyttöä minimoitu?
Ai niin, sehän ei käy päinsä, koska on teillä oikeus hoidattaa lasten korvatulehduket terveyskeskuksessa tai lykätä mummo kunnalliseen vanhustenhoitoon. Entä oma ja emännän työttömyysturva? Työttömyyden kohdatetessa ette varmaankaan suostu hakemaan ansiosidonnaista, josta yhteiskunta maksaa 90 %:a vaikka kuinka olisi "liiton kassa".
No onkos tästä verosta kuulunut mitään ? Paljonko tulee olemaan ja milloin tämä on tulossa ?
Mietin vaan että kannattaako tässä pyörää hankkia lainkaan kun näitä pakollisia mamu maksuja tulee ...
GSX1400-07
Ja autojen käyttömaksutkin senkun nousee. Tämän vuoden alusta tuli korotus jonka suuruus vähän riippui päästöarvosta. Oman auton kohdalta nousu oli 48€. 2017 alusta käyttömaksut taas nousee kautta linjan 36,5€.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Ei kai se niin kuulu mennä, että kaikki maksavat jostain ja sitten oletetaan, ettei näitä jo maksettuja palveluja käytetä? Paljon voidaan varmasti virtaviivaistaa ja selvää lienee, ettei meillä tähän kaikkeen nykyiseen ole varaa. Verottamista kuitenkin pitäisi karsia myös. Pitäisi ainakin tietää, mihin ne verovarat menevät.
Nuo ansiosidonnaiset ja pakolliset eläkemaksut ym. pyramidihuijaukset ovat kyllä ihme ilmiö. Ei vain uppoa järkeen miten "oikeusvaltiossa" on tuollaisia.
-edit: kappas, olikin vähän vanhempi viesti mihin vastasin, enpä hokannut..
RC8R
Super Duke (Se vanha)
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Hallituksen touhu on hanurista, ja syvältä sieltä. Luvattiin karsia byrokratiaa, sääntelyä ja normeja, mutta kuinkas kävikään, ruuvia vain kiristetään.
Kirjoitin Sipilälle kesäkuussa 2014, kyselin byrokratian purkamisesta. Sipilä vastasi (ullatus!) Keskustan ajavan normipurkua erityisesti yritysten kohdalla. Yritysten kohdalla ei ole tapahtunut mitään liennytystä, mutta taviksiin sääntelyä ja byrokratiaa kohdistetaan entistä suuremmalla voimalla.
Sakot x3, autotalleille energiatodistukset, sähkövero nousee kuin nuoren pojan m*na, välilliset verot, veroluonteiset maksut nousee ja niitä keksitään lisää jne jne...
Vain mielikuvitus on rajana. Hallituksen tahto näyttäisi olevan moottoripyöräilyn, veneilyn ym. päristimien täyskielto. Kieltoja ei koskaan tulla demokratiassa lakiin kirjaamaan, mutta nostamalla päristimien hankinta ja ylläpitokustannukset taivaisiin saadaan homma loppumaan. Politiikka on tehokas työkalu veronmaksajia vastaan.
Ongelman ydin piilee viherfundamentalismissa, joka on agendalla yli puoluerajojen. Viherfanatismi täytyisi islamin lisäksi saada täyskieltoon, ennen kuin on myöhäistä. Ei mulla muuta, sanoi eräs valtionvarainministeri aikoinaan.
Mä ajan -93 Corollaa, koska se toimii, ja mun itsetunto kestää senkin. Noooo, autovero oli ennen about 120e / vsi. niiin ja sehän piti olla tilapäinen juu.....
No, tuli sitten puhetta autoveron alennuksesta, eli uusien kotiloiden verotus laskee, jotta maanteille saadaan uusia autoja, (nii-in, kenellä siihen on varaa - ja toisekseen, ei sen huonompaa sijoitusta ole ja tiet vaan kurjistuu - että tekesi ihan pahaa ajella tuolla kynnöspelloilla muulla kuin tuolla Corollalla...)
Nyt tuli sitten "kosto-autoverolappu" koska ajelen vanhalla Corollalla = 224 €, että tällei.......
JOS ajattelemme ekologisesti koko kotilon elinkaarta, niin eikö se ole älytöntä tuhlausta paalittaa käyttökuntoista kamaa, kun vastaavasti mikä hirvittävä ENERGIAMÄÄRÄ, vedestä ja muista raaka-aineista puhumattakaan, menee uusien kotiloiden tuotantoon TÄ? ......mutinaa....ja sit kun niiden laatu on mitä on, max 5 vuotta tms. koska niin net suunnitellaan eikä ikiliikkujiksi, kuten nää vanhat Volvot, meset ja Corollat!
Apinat eduskunnassa, märkäkorvat, joilla ei mitään kokemusta työelämästä, koska eduskuntaan EI TARVITA mitään pätevyyttä, saati koulutusta tai edes kursseja! Riittää kun on ollut jossain BigBrotherissa tai jonkun tuttu!
Missäköhän maassa sä elelet, Suomessa autovero on auton ostohinnassa mukana eikä sitä siis maksella vuosittain. Ajoneuvovero on sitten erikseen, joka menee maksuun joka vuosi. Eli pidetään ne käsitteet kohillaan niin ei tule turhia sekaannkuksia, eikös
Ja kyllä, autoveroa laskettiin tuossa joku vuosi sitten, sittemmin taas kiristettiin ja nyt ollaan jälleen menossa alamäkeen. Toivottavasti tällä kertaa tuo suunta on lopullinen, mutta vauhtia vaan saisi olla jokunen pykälä enempi, nuo luvatut -20% 4v aikana kun ei juuri tunnu päässä ei p...ä, muodolliset -5% vuodessa. Ja tosiaan kun samaan aikaan tuota ajoneuvoveroa ruuvataan yhä kovemmaksi ja vähintäänkin samalla vauhdilla => tulos on sille uudenkin auton ostajalle about +/- nolla, saati kuinka syvällä tuo käykään sen autoveronsa jo aikanaan täysimääräisenä maksaneen wanhan auton omistajan lompakolla![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tuossa harmittaa se, että ajoneuvovero nousee, vaikka ajetaan autolla, josta on autovero maksettu kalleimman mukaan silloin kauan sitten.
Onneksi uusien autojen vero laskee niin hitaasti (5% / V), että auton ostohinta ei ehdi juurikaan laskea, vaan jopa nousee, kun tehdasalennukset pienenee ja maahantuoja / myyjä laittaa kuivan kauden jälkeen pari euroo enemmän katteisiin.
Jos autovero poistettaisiin kokonaan ja ajoneuveroa lisättäisiin vielöä nykyisestä vaikkapa 20 prossaa, niin sehän olisi suurin kauhiskenaario. Oman auton arvosta suli yön aikan 20% ja omistaminen kallistui 20%, joten onneksi se autoveron lasku tehdään hitaasti.
Vuosi etenee ja vieläkään ei tiedetä paljonko ne mopot saastuttaa?![]()
Mun 2010 pyörä taisi olla euro2...
Tuollaista löyty netistä
ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön ennen 17.6.1999 CO arvoa 4,5 % ja HC arvoa 1000 ppm
ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön 17.6.1999 tai sen jälkeen CO arvoa 3,5 % ja HC arvoa 600 ppm
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
Pykälä 5 a
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Törmäsin tämmöiseen "laskelmaan" keväällä, kun olin interwebbiä katselemassa.
Minusta tuo 50 miljoonaa euroa kuulostaa aika pieneltä summalta.
Talvivaara kuluttaa lähteestä riippuen 11-20 miljoonaa euroa kuukaudessa.
Verolla pyörittäisi Talvivaaraa 3-5 kuukautta! ! !
Mutta asiaan.
Moottoripyöriä n. 200 000 kappaletta
Rekisteröityjä veneitä n. 180 000 kappaletta
Mopot, mopoautot ja mönkijät n. 205 000 kappaletta.
Yhteensä n. 585 000 kappaletta
Listasta puuttuu kelkat yms., mutta mennään näillä
Jos laitetaan tasavero, niin se olisi n. 85€ / kulkupeli.
Mutta kun meillä on liikennekäytöstä poisto.
Jos ajatellaan, että motskareita on 25% (50 000kpl) sellaisia, joilla ei ajeta ollenkaan ja 75% (112 500kpl) sellaisia, jotka on talvikauden poistettu liikennekäytöstä.
Täyden veron maksaisi 37 500 moottoripyörää.
Mopot, mopoautot ja mönkijät.
Laitetaan niin, että 25% (51 250 kpl)on poistettu liikennekäytöstä ja 60% (92 250 kpl) sellaisia, jotka on talvikauden poistettu liikennekäytöstä.
Täyden veron maksaisi 61 500 mopoa, mopoautoa ja mönkijää.
Veneillä ei tietääkseni ole mahdollista poistaa käytöstä, joten veneet maksaa täyden veron ympäri vuoden.
Joten täyden veron maksajia olisi 279 000 kappaletta = 23 715 000 miljoonaa Euroa.
Osittain maksavia (n. 6kk) olisi 204 750 kappaletta = 8 701 875 miljoonaa euroa
"Verovapaita" 101 250 kappaletta
Veroja yhteensä 32 416 875 miljoonaa euroa.
Joten vajetta tulee heti 17 583 125 miljoonaa euroa.
Toisena vuonna tasavero pitäisi olla 131 euroa, jotta se 50 miljoonaa euroa saataisiin kerättyä.
Toki tuota veroa nostaa rekisteristä poistettavien veneiden määrä, joka voisi olla arviolta 20% (36 000kpl), joka aiheuttaisi vielä lisää veronnostopaineita ja sitten ollaan jo helposti 150 euroa / kulkupeli / vuosi.
Kun tähän lisätään se, että toisena vuonna isompi osa kulkupeleistä ei maksa täyttä veroa, niin sekin nostaa veronkorotuspaineita, jolloin ollaan 165€ / kulkupeli / vuosi.
Joten tasavero olisi parin vuoden päästä n. 165 euroa kulkupeliä kohden.
Paljon yhteiskunnalle aiheutuu tästä veronkeräämisestä kuluja, kun kulkupelien omistajat vekslaa liikennekäytöstä poistoja?
Rahaa maksetaan, sitten hyvitetään ja taas maksetaan uudestaan.
Ps. En anna hyvitystä mahdollista laskuvirheistä...
Jos kyseessä ei ole tasavero, niin millainen komitea pitää perustaa määrittelemään veron suuruus ja sen perusteet.
Kuinka väärinkäytöksiä valvotaan.
Mitkä on sanktiot.
Yms. Yms.
Tästä syystä se 50 miljoonaa euroa tuntuu aika pieneltä, koska sitä pitää kerätä paljon enemmän, että vuoden lopussa on se 50 miljoonaa "puhtaana käteen" jaettavaksi...
Muutamia tarkennuksia tuohon larion postaukseen, ei pilkunviilaamisen mielessä vaan mielenkiinnosta asiaa kohtaan.
Moottoripyöriä 30.6.2015 oli rekisterissä 258465 joista liikennekäytössä 240540kpl.
Muita mahdollsia veronmaksajia olisivat:
mopot 313628
moottorikelkat 141028
kolmi- tai nelipyörät L5/L5e 1102
kevyet nelipyörät L6e 13481
nelipyörät L7e 18782
traktorit 408507
moottorityökoneet 59652
Se miten verot määrättäisiin tai kerättäisiin, sitähän ei lue missään ja piruja on turha alkaa maalailemaan seinille. Varmaa on kuitenkin että tästä harrastuksesta saamme maksaa, nestemmäisen veron lisäksi mikä tankkiin laitetaan. Kohta maksellaan mut toivottavasti nyt ei mitään 165€ tasaveroa mitä edellisessä postauksessa oli kerrottu. Mopoautoja saa verottaa mun puolesta rankasti, ei haittaa![]()
ZZR1400
Eli kalliiksi tulee, sille joka ei hyödy mitään autoveron poistosta![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
En nyt jaksanut koluta koko ketjua läpi, mutta...
Autoissakin lienee niin, että liikennekäytöstä poiston ajalta ei makseta ajoneuvoveroa, häh? Mopo vaan syksyllä pois liikennekäytöstä ja keväällä takaisin käyttöön, niin kohtuullistuupahan vähän. Paitsi että säätävät lain tietysti niin ettei käy päinsä.
Tulee ajettua niin vähän vuosittain, että joka kilsan kulut kasvaa koko ajan. Haluuko ne, että lopetan kokonaan??
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Minun veikkaus on, että MP-vero tulee. Tässä kukkahattutätien ja valtionhallinnon virkamiesten luvatussa maassa pitäisin varsin outona, jos MP-vero ei olisi tehoperustainen. Siitä vaan pitää maksaa, että ajaa tehokkaalla moottoripyörällä. Se on maan tapa. Autoissahan se jo näin on vaikka se on naamioitu "viherveroksi" CO2-päästöluokituksen mukaan.
Auton, veneen ja MP:n omistajana alkaa hissukseen ihmetyttää näiden uusien verojen määrä.
Voisin kuvitella että joo, koska tällä rasitetaan ilmastoa, tietä jne. Halutaan että kaikki kulkisi julkisilla ja yksityinen kulkeminen on mahdollisimman vaikeata..
Tuosta mp-verosta, ihan varmaan tulee, sitä voi sanoa myös kateusveroksi. Sama meni sen katsastuksen kanssa, kaikki jolla ei ole pyörää, niin kitisee että pyörissä pitää olla katsastus, eturekisterikilpi jne..
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
No nääs kun sitä on vähän mahdotonta tietää, ennen kuin kausi on ohi! Tänä vuonna vasta n. 4 tkm verran poltettu bensaa ja tuupattu tienpientareet täyteen hiilidioksidia, joten saattaa jäädä saastutukset edellisvuosia pienemmäksi. Yleensä touhutonnilla on kuitattu kauden ajot, siitähän sen saastan määrän näppärästi laskee poltetuista bensalitroista...
...vaan tiedän kyllä, että tarkoitit sitä, miten verottaja tuon "saastuttamisen" laskee eli iiiiihan toisella tavalla.
Verottajan mielestä se pääosin tallissa seisova V8-jenkkilotja saastuttaa niin maan perkeleesti, kun taas 30tkm vuodessa motaria rullattu pikkuauto ei taas juurikaan. Kampaviinerimiehet tässäkin tapauksessa miettivät vielä, että paljonkos se mopo nyt voisi keskimäärin saastuttaa, jos vakioidaan yhtälöstä pois sellaiset saastuttamisen kannalta merkityksettömät pikkuseikat kuin ajomäärä ja ajotyyli.
Kävi niin tai näin, niin kulmakerroin osoittaa sitä kohti, että ihan periaatteesta pitää alkaa laittaa kalustoa seisontaan, kun joka ikisessä asiassa verokarhun tassu yrittää viedä kolikot taskusta. Kesällä esimerkiksi voi ajella mopolla, niin autoa ei tarvitse. Tietty paikallistalous kärsii, kun ei enää autoilla isoon markettiin tai erikoisliikkeisiin hakemaan kassikaupalla tavaraa, mutta julkinen talous on niin iso instituutio, että vasemman käden ei tarvitse välittää, mitä oikea käsi tekee.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Taas rivien välistä luettua, tällä kertaa tänään Ilta-Sanomista. Artikkeli koski ensi vuoden budjettia ja sen veronkiristyksiä ja siinä kirjoitettiin mm. näin:
" Jo aiemmin päätettyjä kiristyksiä ovat tupakkaveron korotus (68 milj.), ajoneuvoveron korotus (100 milj.), asuntolainan korkovähennyksen rajoittaminen (40 milj.) ja kiinteistöveron korotus (25 milj.).
Uusiin veronkiristyksiin lukeutuvat sähkösavukkeiden vero (5 milj.), lämmitys- ja polttoaineiden veron korotus (52 milj.), liikennepolttoaineveron korotus (100 milj.) sekä veneiden ja moottoriajoneuvojen vero (50 milj.)."
Vaikuttanee siltä että hallituksella on suuri halu saada moottoripyörävero voimaan 1.1.2017 alkaen.... Toivotaan että luin väärin.
Laitetaan linkki uutiseen.
http://www.taloussanomat.fi/kansanta...0168426/12?n=1
Siellä oli tuommoinen vähennys.
makeisten ja jäätelön veron poisto (110 milj.).
Mitä ihmettä?
Nyt en ymmärrä![]()
no sen siitä saa kun teollisuus itkee kurjuuttaan, mutta motskarimiehet on kovana vaan...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Tämä oli jotenkin EU-määräysten vastainen vero, jos olen oikein ymmärtänyt....
Ja muuten, henkilökohtainen verokapinani on johtanut siihen etten jatkossa osta, jos olen ostanut nytkään, Suomesta mitään mitä täältä ei ole aivan pakko ostaa. Jo nykyäänkin suuri osa mp- ja autotarpeista sekä muistakin kulutushyödykkeistä tulee muualta kuin Suomesta, jatkossa vain pitää pyrkiä henkilökohtaisen tuonnin lisäämiseen entisestään. Suomeen maksamatta jääneet ALV:t ja tuotteiden usein huomattavasti halvempi hinta kompensoinee jonkin verran valtiovallan rahankeruutoimien vaikutusta.
Viimeksi muokannut: Patukka; 11.08.2016 klo 23:48.
No mutta tässähän on taas täysi järjettömyys "Mukaan mahtuvat lisäksi kaivostoiminnan verotuksen keventäminen (21 milj.) "
Jo nykyisellään tämä maaperä kupataan, raiskataan, myrkytetään ja pilataan kaivosyhtiöiden toimesta, jotka ovat ulkomaalaisia, mutta annetaanpas nyt vielä pikkuisen halvemmalla![]()
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80