Potilaana CBR 600F PC23 -89, 60tkm
Monien pyörien kytkin kolisee vaihde vapaalla ja loppuu, kun kytkinkahva on pohjassa. Eli hyvin tavanomainen tilanne, jossa ei ole syytä huoleen.
Nyt on kuitenkin CBR:ssä juuri päinvastainen tilanne. Vaihde vapaalla koneesta kuuluu ihan tavallinen vaihteiston humina/kahina. Kun kytkinkahvan puristaa pohjaan, niin alkaa kuulua räpättävä ääni. Ääni loppuu heti, kun kytkimen vapauttaa tai polkaisee vaihteen päälle. Selvimmin ääni kuuluu kylmällä koneella pari minuuttia käynnistyksen jälkeen, kun ryypyn ottaa pois ja tyhjäkäyntikierrokset on normaalit.
Ajon jälkeen kun kone on kunnolla lämmennyt, niin ääntä ei enää kunnolla erota. Mutta ihan pientä kolkatusta kuuluu, kun kytkimen vapauttaa aivan hitaasti.
Pyörän toiminnassa ei kuitenkaan tunnu mitään vikaa. Kytkin ei luista eikä takerra. Vaihteet menee hyvin silmään. Vain kuumalla koneella pitemmällä luistatuksella alkaa kytkin hieman nypyttään.
Ääni muistuttaa sävyltään hieman nokkaketjun räpätystä, mutta ei se mielestäni siitä voi kuulua. Mahtaakohan olla painelaakeri tai jokin muu laakeri menossa rikki? Onko kokemuksia tämmöisistä oireista? Itse en vastaavia kertomuksia netistä löytänyt juuri lainkaan.![]()
Honda CBR600F 1989
Veikkaan painelaakeria, se kun alkaa ottaan pyörimistä vastaan kun kytkintä painaa. Helppo tsekata ja vaihtaa jos on normi peruskytkin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Avasin kytkimen. Painelaakerissa tuntuisi olevan ihan pieni vaurio. Se rutisee aavistuksen verran, kun käsissä pyörittää. Tuntuu kummalta, että ääni erottui ulospäin niin selvästi. Ilmeisesti kytkinkoppa vahvistaa tuota ääntä yllättävän paljon
Kytkin on muutenkin kuluneen oloinen. Kitkalevyjen paksuus on hyvin lähellä alarajaa, keskimäärin 0.05 mm päässä. Sisimmässä välilevyssä oli pari senttiä pitkä ja puoli senttiä leveä sinistynyt kohta - ja pari pienempää juuri ja juuri näkyvää kohtaa. Taitaa olla parempi vaihtaa välilevytkin samalla uusiin?
Painejouset oli kuoleentuneet. Vapaa pituus oli tasan millin verran sallittua lyhyempi. Nekin menee vaihtoon.
Kuinkahan paljon kytkinkorissa saa olla sivuttaisliikettä, kun sitä nitkuttaa ulkoreunoista edestakaisin? Nyt tuntuisi olevan neulalaakerissa sen verran välystä että korin reuna pääsee liikkumaan vajaan millin verran edestakaisin. Vaihtaisin laakerin, mutta sitä ei ole enää varaosana mistään saatavista, eikä mitoiltaan vastaa mitään standardilaakeria. Uskaltaakohan tuon antaa vain olla? Toinen vaihtoehto olisi käytetty kytkinkori, mutta jos niissäkin on saman verran väljää...
Kytkinkorin vaimenninjousista yksi oli ihan irti kolossaan - aika tarkkaan millin verran lyhyt. Pari muuta jousta oli ihan aavistuksen väljiä. Googletuksen perusteella aika tavallista tuommoinen. Niille ei varmaan kannata alkaa mitään tekemään?
Honda CBR600F 1989
Tutkailin tarkemmin tuota neulalaakerin välystä. Paljastui ettei siinä oikeastaan olekaan välystä juuri ollenkaan. Kytkinkori pääsee nitkumaan sivuttain, koska akselin suunnassa on osien välillä välystä puolen millin verran. Ja niin se on ollut uudesta asti, koska missään osassa ei näy pienintäkään kuluneisuutta akselin suunnassa...
Nyt kun kytkimen rakenne ja toiminta on minulle selvinnyt, niin siltikään en oikein ymmärrä tuota kuulunutta kolinaa. Miksi painelaakerin ääni kuului vain vaihde vapaalla ja loppui, kun polkaisi vaihteen päälle?
Honda CBR600F 1989
Meikäläisen maalaisjärjellä painelaakerista tuleva ääni ei voi loppua kun vaihteen laittaa päälle mutta kytkin on edelleen pohjassa, koska painelaakerihan on kuormitettu ja pyörii niin kauan kun kytkintä painetaan. Toki painelaakeri usein pyörii myös silloin kun kytkintä ei paineta, mutta silloin siihen ei juurikaan kohdistu rasitusta.
Jos pyörä on paikallaan kone käynnissä ja vaihde laitetaan päälle, niin ainoa pysähtyvä asiahan on vaihdelaatikon kytkinakseli sekä kytkimen "vaihteiston puoleiset" osat. Koska meteli ei kuitenkaan kuulu silloin kun vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä, niin ei se oikein kytkinakselin tai vapaarattaan laakerivikaankaan sovi.
Itse veikkaisin äänen lähteeksi sitä kytkinkoria vaimenninjousimekanismeineen, mutta viime kädessähän se selviää vasta kokeilemalla, että loppuiko ääni painelaakerin vaihdolla.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
^ Paitsi että nyt kun mietin asiaa lisää, niin se kytkimen keskiöhän tietty pysähtyy sen kytkinakselin mukana, jos veto kampiakselilta tulee kytkinkoriin. Eli tuolla tapaa ajatellen painelaakeri pysähtyy kun vaihde laitetaan päälle...? Vai menikö järkeily vieläkin pieleen?![]()
Niinpä tietenkin pysähtyy! Eipä käynyt mielessä.
Kylmänä vaihde vapaalla ja kytkin pohjassa akseli pyörii hissukseen öljyn viskositeetin takia, jolloin rutisee. Kuumalla koneella äänen hiljeminen johtunee siitä, että laakerin sisäinen välys kasvaa lämmetessä, jolloin takertelee vähemmän.
Nyt alkaa olemaan diagnoosi varmalla pohjalla![]()
Väljähtyneet kytkinkorin jouset jää vähän harmittamaan, mutta saa silti kelvata. Käytetyt voi olla ihan samassa kunnossa ja uusi osa maksaisi 400€. Ihan liian monta rahaa, vaikka tuo priimakuntoinen vanhus sen kyllä periaatteessa ansaitsisi.
Honda CBR600F 1989
Kytkinremontti valmistui viime viikonloppuna. Ei räpätä enää eli vika todella oli siinä painelaakerissa. Uusien levyjen ja jousien myötä kytkimen toiminta muutenkin parani selkeästi.
Mutta yksi sivuvaikutus remontilla oli. Ennen pyörässä ei ollut selkeitä moottorin tärinöitä millään kierrosluvulla. Nyt sitten tuntuu selvää tärinää, kun kierrokset on välillä 4-5 tonnia. Pahiten täristää silloin kun 5 tonnissa löysää kaasun pois.
Eipä taida mahtaa tälle asialle oikein mitään... Ilmeisesti uusilla levyillä kytkinpaketti ei ole täydellisessä tasapainossa.
Honda CBR600F 1989