Tulokset 1:stä 6:een 6:sta
  1. #1
    Iltoja!
    Näitä samanlaisia 'topikkeja' on kyllä useita mutta aloitan silti uuden kun mielessä kaluston vaihto. Nykyinen VFR800 vtec on kyllä kohtuullisen hyvä mutta mieli tekisi vähän toisentyyppistä ajopeliä. Tuolla nykyisellä ei oikein ajele muuta kuin pikiteitä eli olisi aika hyvä jos tien muuttuessa soraksi ei tarvitsisi kääntyä takaisin. Pääpaino kuitenkin edelleen pikiteillä. Ajot pääasiassa yksin, kaksin ja vielä laukkujen kera eli perusmatkailua + lisäksi ironbutt -ajot kikarissa.

    Tässä listattuna speksejä / toiveita:
    - Ajo-asento saisi olla nykyistä hieman pystympi kun kuskilla vähän selkävaivaa. Hakusessa siis sellainen rennonletkeä ajo-asento.
    - Nykyisen ajokin tehot riittää eli jokseenkin samaa luokkaa saisi olla uudenkin tehoreservi. Lisäteho ja etenkin lisävääntö plussaa.
    - Kantavuutta jousituksessa sen verran että kantaa vaivatta kaksi hankilöä tavaroineen eli jotain 200 kg luokkaa.

    Tässä vähän ajokokemuksia erilaisista mitä tullut ajettua
    - Honda CBF600, (muutamia tuhansia kilometrejä), ajo-asento kohtuu ok, mutta etenkin kuormattuna 'huteran' oloinen. Lisäksi kaipasi voimaa kuormattuna
    - VFR800 vtec, (~35 tkm) eli nykyinen ajokki. Tekniikka toimii ja kulkee riittävästi myös kuormattuna. Suurin puute mahdollisuus ajella myös muita kuin pikiteitä ja miinuksena myös vähän liian etukeno ajo-asento. Ja ehkä väännön puute mutta sen kanssa voi elää kun vaihtaa pienempää pykälää
    - Bandit 1250 S, (muutamia kymmeniä kilometrejä), ajoasento loistava ja se ajamisen helppous. Mahtava vääntö tuntui mukavalta. Muuten raskas käsitellä eikä niin vakaa kuin VFR
    - BMW F800GS, kävin kokeilemassa kun sattui koeajopvä kohdalle. Päällimmäisenä jäi mieleen että todella helppo-ajoinen ja ajo-asentokin aika ok. Motarilla puisteli ehkä enempi kuin vfr mutta kone jotenkin "hereämpi" kuin vfr:ssä.

    Tässä muutama mielessä oleva vaihtoehto
    - BMW f800 gs,
    - triumph tiger 800,
    - suzuki vstorm 1000
    - joku muu?
    Onko bmw tai trumppa jo liian endurotyyppisiä kun pääpaino pikiteillä? Vai ajanko vfr:llä ja vältän pikiteitä? Toisaalta ajettavien teidän määrä olisi merkittävästi suurempi kun myös soratieosuudet voisi ajella.

    ai niin, vuosimalli voisi olla jotain 2005 -> ja butjetti 5-10 k€
  2. #2
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Onko bmw tai trumppa jo liian endurotyyppisiä kun pääpaino pikiteillä?
    Ei.

    Ja onko joku KTM Adventure kokonaan poissa laskuista?
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  3. #3
    Triumph Tiger 800 on mielestäni menevän näköinen ja oloinen. Trumpassa 3-sylinterinen moottori (10hp enemmän kuin 800GS) joten sounditkin on kohdallaan. Tämä 800cc luokka on siitä mukava että ovat kevyempiä pyöriä käsitellä (n.200kg) kuin tonniset tai sitä isommat. Ei muuta kuin liikkeeseen kokeilemaan.
  4. #4
    - Honda CBF1000: kokeilin rinnan Banditin kanssa ja mun makuun oli selkeästi ketterämpi ja parempi ajettava (ajoasento), mutta vakuutukset melko kalliit
    - Kawasaki Versys tai Suzuki V-Strom - erittäin hauskoja myös mutkateillä ja jaksaa istua myös rautaperseajon
    - BMW K1200GT: sporttisuutta hyvillä matkaominaisuuksilla (muttei ehkä hyvä hiekkatiepyörä)
    - BMW R1150GS: iso ja raskas, mutta sillä ajaa vaikka maailman tappiin (ja pirun halvat vakuutukset)
    BMW K1200rs
  5. #5
    Kannattaa käydä kokemassa tuo 800 Tiikeri.
    Oli varsin positiivinen kokemus, kun oli huollosta sijaispyöränä päivän.

    Hyvä vietävä niin asfaltilla kuin sorallakin, kone on kokoisekseen varsin vetävä tapaus.
    Hieno voimantuotto läpi kierrosalueen.
    Royal Enfield Classic 2024
  6.  
  7. #6
    tere!
    Ehkä nuo ktm:t on liian race-henkisiä minun makuuni. Sinällään varmaan mainioita vekottimia.
    Tuo trumppa kyllä kiinnostaisi, ainoa vaan ettei niitä ole oikein tässä Oulun lähialueiden liikkeissä koeajettavana. Kuis tuon trumpan tekniikka, onko se sellaista pomminvarmaa joka kestää ja kestää. Siis tottakai kulutusosat jne on normaalia 'vikaantumista' mutta sellaiset ylimääräiset rytmihäiriöt ja mekaaniset viat ei oikein innosta. Nykyinen Honda on kyllä pelittänyt kuin kello, ei kertakaikkiaan mitään teknisiä ropleemia. Ketju ja rattaat taitaa olla alkuperäiset ja ihan priimakunnossa. Toki varmaan säännöllinen voitelu ja kiristys sekä erityisesti rauhallinen ajotapa vaikuttaa kestävyyteen?

    Pari lisähuomiot vielä..
    - Tuon pikkuGessun käyntiääni oli kyllä aika erikoista papatusta, vaikka en ne vfr:n äänetkään mitenkään säväyttävät ole, lukuunottamatta kun antaa kierroksia reilusti. Mieluusti pidän äänet maltillisina kun valitettavasti se ääni tuo harvemmin tehoa. Eli tottumiskysymys.
    - Saapikos trumppaan osia muualtakin kuin marmoritiskiltä ja onko niillä jotain maahantuontiropleemia, näin muistan lukeneeni jostain? Ilmeisesti Motormannikaan ei enää myy trumppaa?
    Saapikos trumppaan sellaista tuulisuojaa joka todellakin suojaa muttei muistuta masi-lumikolaa?
    Onko kokemusperäistä tietoa trumpan polttoaineenkulutuksesta. Honda vie sen 4,8-5,5 / 100 km riippuen vauhdista ja onko laukut vai ei. Sinällään tuolla ei niinkään suurta merkitystä mutta toimintasäteellä kylläkin.

    Pittääpä alkaa haeskelemaan noita trumppeja josko kojolle pääsis...ja kiitoksia näistä vastauksista