Varmaan ihan triviaaleja kysymyksiä, mutta tällainen toistaitoinen kysyy silti.
Moottoripyöräilyä alkoi opetella pienikokoinen nainen, pyöränä 2002 CB 500. Etupäätä on laskettu noin 4 cm, satula on käsintehty ja niin matala/kapea kuin voi olla, takarengas vaihdettu matalaprofiiliseen (-1,3 cm). Mutta yhä yltää maahan vain varpaat ja vasta-alkajalla se on vähän niukkaa. Toispuoleinenkaan jalan laskeminen ei ole helppoa vasta-alkajalle. Takajouset hajalla joka tapauksessa eli uusitaan. Löytyy mm. Stormilta vakio tai 45 mm lyhemmät, mutta niillä alkaa olla maavara jo liian pieni. Löytyisikö jotain sopivia esim. -20 mm? Monoperää olisi kuulemma helppo laskea koiranluilla yms., mutta perinteinen tuplajousi hankalampi.
Vai mennäänkö uusilla vakiomittaisilla, kun ihan aluksi pyörä kaatui kerran paikallaan, mutta sen jälkeen ensimmäiset harjoitusajot sujuneet ihan hyvin, maantie ja hidasajo. Pysähtyminen vain on epävarmaa ja siksi haluaa molemmat jalat maahan pysähtymisen hetkellä.
Ja saako tuohon kaasutinpeliin sopivaa vaihdenäyttöä?
Tuossa tiedot ja taustat: http://www.vanhamoto.net/2015/05/ma-...yn-kanssa.html
Reitti- ja kohdevinkkejä sekä tapahtumia kuvina:
http://www.vanhamoto.net
CX500 & K75 & CB500
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Hienoa saada uutta ja innokasta harrastajaa baanalle!!
Onko tuossa sähköinen nopeusmittari (ei mene vaijeria mittariin?)
Jos on, niin tämä pitäisi passata.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...-x-type-honda/
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Prätkäpaja oli tilannut siihen lahjamopoon uudet takajouset/iskarit, ja niiden korkeutta pystyy säätämään. Pyörä laski just sen verran, että ajotuntuma muuttui olennaisesti varmemmaksi.![]()
Stongaan laittoivat raiserit, jotka nostavat sekä tuovat stongan lähemmäksi. Nyt on ajoasento kuulemma hyvä tuntuinen.
Mutta vaihdenäyttöä ei ilmeisesti saa, kun on kaasaripeli ja vaijerinopeusmittari.
Tänää oli 130 000 ilometrin ajoharjoitus Pornaisissa ja ilman mitään ongelmia meni.
Reitti- ja kohdevinkkejä sekä tapahtumia kuvina:
http://www.vanhamoto.net
CX500 & K75 & CB500
Ei ole kumpikaan este vaihdenäytölle, ei vaijeri eikä kaasarit...
Ei varsinkaan kaasarit, mutta vaihteiston vetoakselin, tai takarenkaan, pyörimisnopeus pitäisi tietää. Sähköisessä nopeusmittarissa on se etu, että se (yleensä) ottaa pyörimisnopeustiedon laatikosta.
Toki erillinen nopeusanturi takarenkaalle tai eturattaalle paikkaa tilanteen, mutta pikkasen on rakentamista tiedossa. Eli ei ihan plug and play -tyyppistä ratkaisua taida olla olemassa. Eturenkaan pyörimisnopeuskin on toki mahdollinen, mutta sen kalibrointi voi olla hiukan hankalaa.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Jos joku tietää tuotteen, joka sopisi, niin tuo uusi kuski ilahtuisi kuulleema valtavasti... ilmeisesti esim. Stormin valikoimien laitteet eivät sovi tällaiseen pyörään.
Reitti- ja kohdevinkkejä sekä tapahtumia kuvina:
http://www.vanhamoto.net
CX500 & K75 & CB500
Ihan mielenkiinnosta, kun tuota vaimon cb500:sta pitäisi ehkä kanssa hieman pudottaa takaa, mitkä jouset pyörääsi tulevat?
Etupää on jo niin alhaalla kuin saa ja satula on madallettu. Hän yltää juuri ja juuri varpaillaan maahan. Onneksi rohkeus on jo kasvanut toispuoleiseen jalan käyttöön.![]()
Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)
CB900F Hornet, '02 (ex)
CB500, '97 (ex)
CBF500, '04 (ex)
Eli ihan sama tilanne siellä! Prätkäpaja tilasi Stormilta Bitubo-merkkiset jouset, mallista en ole ihan varma. Mutta niitä pystyi säätämään vakiojousia ylemmäs tai alemmas niin, että ennen siis varpailla maahan, nyt yltävät jo päkiät ja tuntuma on olennaisesti varmempi. Samoin ne raiserit kuulemma paransivat tosi paljon pienen kuskin ajoasentoa.
Tästä madaltamisesta on tulossa ihan juttu ja kuvat sun muut meidän blogiimme, siihen mennessä selvitän tuotteet tarkemmin!![]()
Reitti- ja kohdevinkkejä sekä tapahtumia kuvina:
http://www.vanhamoto.net
CX500 & K75 & CB500
Gipron sivuilla väittävät että X-typestä löytyisi omalla nopeusanturilla varustettu malli.
Stormin listoiltakin moinen löytyy...
Samoin Motogadgetilta, kuten varmaan muiltakin valmistajilta...
Tämmöisen vaihdenäytön tilasin. Luulisin, että on paras vaihtoehto pyörään, jossa nopeusmittari vaijerilla. Täysin mekaaninen, ja näyttää aina oikean vaihteen (vaikka kytkin on pohjassa). En ole vielä saanut lähetystä.
Vaatii toki askartelua aikalailla. Eikä ole hinnalla pilattu.
http://www.ebay.com/itm/LED-Digital-...-/191269942427
Asiaa löytyy täältä:
http://www.moottoripyora.org/keskust...C3%B6-13e-Ebay
NT650
Löysit siis Pritanniasta?
Mun kapistus tulla jolkottaa jollain kamelilla Singaporen Postilla![]()
NT650
Silkkitietä...
Yleensä tilaan kaiken briteistä kun on tullut harrastettua brittien herraskaisia maastokulkineita. Harvemmin Saksasta käyttö autoihin. Välttää tullit mukavasti.
Kerran on jäänyt paketti tulematta, sekin Hong Kongista muistaakseni. Lähettäjä lähetti vielä uudelleen (omien sanojensa mukaan) kun valitin saapumattomuutta. Ei saapunut silti.
Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)
CB900F Hornet, '02 (ex)
CB500, '97 (ex)
CBF500, '04 (ex)
Se vaara noissa "yksityisyrittäjien" lähetyksissä on, ettei tule ikinänsä.
Hitto, kun ei sattunut silmään tuolta Briteistä, vaikka kuinka etsin.
NT650
Pari viikkoa sitten tuli Briteistä Minarelli WR125 yfz125r:stä mylly ala- ja yläkerta rempattuna puoleen siitä hinnasta mitä olisi pitänyt moottori rempasta täällä maksaa. Jäi vielä varaosakone talliin. Tohon juniorin Yamaha WRään.
Vilkut tilasin omaan Hornettiin ja tuohon CB:hen myös tuossa samalla. Tähän aikaan vuodesta kun ei uskalla kadun varteen parkkeerata ilman että nuo pyörissä olevat postilaatikot olis täynnä ihmisten veroilmoituksia...![]()
Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)
CB900F Hornet, '02 (ex)
CB500, '97 (ex)
CBF500, '04 (ex)
Mielenkiinnolla seurannut tätä kun tuli ostettua vaimolle CB 500 ja haasteita tässäkin riittää. Jalat kyllä yltää maahan mutta n. 50v ja ei ikinä oikein millään kakspyöräsellä paitsi polkupyörä ajanut.No onhan se jo alkuun lähtenyt ja muutamia kymmeniä kilometrejä kertynyt, eikä edes (vielä) kaatunut.
Mutta vaihdenäytöistä sen verta asiaa kun sellaisen pyörään laitin. Hondan mittaristosta tuleva vapaa signaali (eli maadoitus kun vapaa päällä) ei kelpaa noille näytöille, eli kannattaa varautua etsimään suoraan anturilta tuleva johto (en tosin tiedä kelpaako se) tai kuten minä laiskana tein eli pienois rele vapaavalon rinnalle ja siitä kärkien kautta suora (-) maadoitus näytölle. Muuten tuo "kiinakampe" toimii hyvin.
Jatketaan harjotuksiakukin tahollamme...
Harmaa pappaskooxxeri...
Pieni alupelti palanen mikälie vesipropun alle ja siihen anturit. Magneetti kiinni pellin palaan ja polkimen ruuvin alle. Muutaman näitä asentanut ja on vähän arka paikka antureilla (yleensä) jos suoraan vaihdepolkimeen koittaa saada magneetin. Tuosta kun ensin ylämäisen (alasvaihto) anturin kiinnittää niin ylös kun mahdollista ja säätää magneetissa olevalla rimssulla säädön kohdilleen niin alamaista sitten vaan hakemaan oikealle paikalle.
Mutta tuossa kuva joka selventää huonon selityksen... http://www.ruohoset.net/honda/Kuva0095.jpg
Harmaa pappaskooxxeri...
Minä askartelin tuon "sähköpääkeskuksen" pois ketjurasvan ym. mömmön ulottumattomiin.
Ja sille löytyi oiva paikka työkaluboxin vierestä.
Vapaavalon piuha ei onnistunut merkkivalolta ja anturin piuhat on pakattu niin pirun
tiiviisti, etten alkanut purkamaan.
Mutta kun vapaalle on kerran valonsa, ei sitä tarvii. Muuten pelaa todella hyvin, ei vaikuta
onko kytkin pohjassa, vai ei.
NT650
Hmmm mielenkiintoinen kapistus, enpä ole huomannutkaan. Laittasko omaankin...
Mitä tuo näyttää, kun vaihde vapaalla?
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Näköjään nollaa. Pelittää ihan hyvin. Tein jupun mallin mukaan. Sähköt otin sulakerasialta ja vierestä löytyi kätevästi tuo vapaan signaalikin - ei tarvinnu releillä. Haynesin manuskan sähkökaaviot auttoivat aikalailla, ei tarvinnut arpoa piuhojen värejä.
.
Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)
CB900F Hornet, '02 (ex)
CB500, '97 (ex)
CBF500, '04 (ex)
No niin tietysti, jos sinne kerran vedetään vapaalta "tieto".
Ei oo hinnan kiroissa!!
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
No niin, nyt on noin 6000 km vasta-alkaja-Viivillä kokemusta, pyörä kun saatiin onnistuneesti madallettua ja siihen saatiin vaihdenäyttökin, vaikka on kaasutinmoottori ja nopeusmittari vaijerilla.
Tässä on kuvia ja sanoja aiheesta ja miltä aloittaminen on tuntunut...: http://www.vanhamoto.net/2015/08/moo...dallus-ja.html
Reitti- ja kohdevinkkejä sekä tapahtumia kuvina:
http://www.vanhamoto.net
CX500 & K75 & CB500
Paljonko tuo kaiken kaikkiaan laskeutui. Minkä mittaiselle tuo on nyt rakenneltu.
Meillä on vähän sama tilanne, vaimo on 155 senttinen ja vaihtoehdot on vähissä. Tällä hetkellä pyöränä on Honda Black widow, jolla on ajeltu 5 vuotta. Vähitellen pitäis kuulemma saada vähän tehokkaampaa. Ei mitään hirveää tykkiä haeta, mutta mielellään sais tehot nousta selvästi isompaan luokkaan. Tonniset lienee täysin pois laskuista, mutta kusiasista vois löytyä jo vähän tehoakin jos olis joku muu kuin customin moottorilla.
Lähinnä siis mitä tuo pyörä oli lähtiessä ja paljonko sitä saatiin madallettua. Muillekin pyörille voi tehdä samaa. Mittoja on vaikea sanoa, mutta esim. että ensin ylsi juuri ja juuri varpaat maahan, nyt yltää kantapäätkin.
Ajosaappaiden pohjiakin voi paksuntaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tuo oli vakio CB 500. Sitä laskettiin edestä ehkä 4 cm, käsintehty satula on noin 2 cm matalampi kuin alkuperäinen, takajousitus piti muutenkin uusia ja uusilla jousilla saatiin pari senttiä alas, matalaprofiilinen takarengas madalsi pyörää 1,3 cm. Sen jälkeen 159-senttinen yltää kunnolla päkiöilläkin maahan, aluksi vain varpaat hipoivat maata. Sivutukea piti myös lyhentää, ettei pyörä jää seisomaan liian pystyyn. Stonga tuotiin raisereilla lähemmäs ja ylemmäs, mikä paransi ajoasentoa ja tavallaan helpotti sitä kautta myös yltämisasiaa.
http://www.vanhamoto.net/2015/08/moo...dallus-ja.html
Reitti- ja kohdevinkkejä sekä tapahtumia kuvina:
http://www.vanhamoto.net
CX500 & K75 & CB500
Meille löytyi Yamaha FZ6N. Se on aavistuksen korkeampi kuin tuo Honda CB, mutta ei kuitenkaan merkittävästi. Lähtötilanne oli tehtaan jäljiltä ettei vaimo saanut sitä edes pystyyn. Mitta ei vaan riittänyt eikä uskaltanut nostaa ettei kippaa nurin toiselle puolelle.
Tehtaan madallussarjalla sai pois noin 4,5 senttiä, keulaa on laskettu samalla tavalla putkista pari senttiä. Tuolla konstilla ylsi jo varpaat maahan ja pienen harjoittelun jälkeen sillä pystyi ajamaan, mutta se oli kaupungissa hankala. Piti treenata viikon verran ennen kuin vaimo uskalsi mennä kaupungin keskustaan sillä. Sittenkin joutui katsomaan tosi tarkkaan mihin sen voi pysäyttää. Missään nimessä ei ollut varaa pysäyttää minkään uran viereen niin että jalka jäisi renkaiden uraan ja pyörä harjalle.
Päätettiin vielä siis madaltaa ja löytyi penkille tekijäkin. Oulussa Sirniö teki penkistä todella siistiä työtä ja myös penkin muoto säilyi hyvin. Se mitä syksyllä ehdittiin testata, vaikutti että penkistä tuli jopa parempi kuin alkuperäinen. Oliskohan siitä lähtenyt vielä saman verran kuin jousista. Tuon jälkeen vaimolla ylsi jo kunnolla päkiät maahan ja pyörän käsittely muuttui paljon helpommaksi.
Pyörällä ajaminen ei ole kuulemma koskaan ollut noin helppoa. Viisi vuotta on takana 750 kuutioisella, 250 kiloa painavalla customilla. Ei ole sattuma että autokouluissa ei käytetä customeita opetuspyörinä.
Vaimo on todella tyytyväinen, nyt on alla pyörä jossa on tehoa niin että se lähtee kun vääntää kaasusta, mutta ei niin paljon että se hirvittäisi liikaa. Yksin ajaessa tuo liikkuu mukavasti, mutta kaksin se alkaa vähän ahdistua. Tuntuu ettei kantavuus riitä, samoin voimaa ja vääntöä sais olla enemmänkin. Se tosin ei haittaa kun tuolla ajetaan vain poikkeustapauksissa kahdestaan, muuten kumpikin ajaa omallaan.
Eli 155 senttiselle löytyi jo tehokas ja kohtuu kevyt peli. Trumpan street triplestä vois saada kans, olis vielä kevyempikin. En tosin ole tutustunut miten sitä sais madallettua, mutta eiköhän sekin onnistu.