Eikä se kierrosaikakaan aina ole kokototuus.
Täpärän ohituksen syy pannaan helposti ohittajan vastuulle. Mutta välillä se kyllä saa alkunsa siitä että tällaisen suorat täysillä ja mutkat taluttaen tyypin taakse alkaa kertymään jonoa. Aina kaveri ei tajua päästää ohi vaan alkaa yrittää kiskoa kaulaa sillä ainoalla aseella, eli ajaa suorat vieläkin kovempaa. Kasvaneesta suoranopeudesta tulee se ikävä seuraus, että myös jarrutus alkaa aikaisemmin kuin edellisellä kierroksella. Näin se kaveri tulee sieltä sitten ennen mutkaa oikeasti peräedellä vastaan. Tällöin kakkos/kolmospyörän lienee turvallisempaa puikata ohi kuin saada nelonen ja vitonen omaan takalaatikkoon?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Tuollaisessa tilanteessa ainut oikea toimintamalli letkassa tokana olevalle on koukata varikon kautta. Portilla tai setin jälkeen sitten käy vinkkaamassa porttivahdille/järkkäreille ryhmään sopimattomasta ajotavasta. Tällöin ko. kuljettajan ajotyyliin voidaan järkkäreiden puolesta puuttua.
Näissä tilanteissa pitää muistaa se, että vastuu on aina ohittajalla, koska se edellä menevä ei välttämättä edes tiedä, että takana olisi joku tulossa ohi. Ei siis ole mitään järkeä alkaa aiheuttamaan ohittajana vaaratilanteita kun ongelma on noinkin helposti ratkaistavissa.
Ystävällisin terveisin
Koulutusvastaava
MotOrg Ry
Superbike #7
Itse ajan korvatulpat päässä, harvoin joku ajaa niin lähellä takana että sen kuulisi, en tiedä kuulisko ilman tulppiakaan. Taakse kuikuilu nyt ei oikein tule kysymykseen. Ainoat paikat on ennen kahvilan mutkaa, palmasin avaus jossa kuulohavaintojen perusteella olen arvannut jonkun olevan puskurissa.
Suorat täysillä tyypeistä, jokaisella varmaan on oma käsityksensä siitä kovaa ajosta mutkissa, vaikea sitä on itse täysin hahmottaa. Isoilla matkapyörillä tuota olen havainnut haitaksi asti, loput sitten menee jokaisen henkilökohtaiseen taitotasoon osaa yhden mutkan toinen taas ottaa varovaisemmin. Lippumiehiltä periaateessa olis mahdollista saada infoa milloin siellä takana on koko ryhmä, tämä idea kaatunee taas omaan mahdottomuuteensa koska...
K8-1000
Olen kanssa saanut pari kertaa kokea tuon paskat housuun ohituksen. En käynyt varikolla kysymässä että luottiko kaveri minun ajolinjaan, vai halusiko vaan lesoilla.
Mutta säikähdyksen jälkeen se antaa puhtia omaan harjoitteluun, kun näkee, että jarrun voi aloittaa metritolkulla myöhemmin ja mutkankin selviää melkein tuplanopeudella. Siitä vaan leuka rintaan ja perään.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Taakse ei saa tosiaan kuunnella tai katsella, koska silloin tulee taas tuo GuessWhon mainittema tilanne että aletaan väistelemään. Mutta se on tosiaan käytännön tasolla vähän vaikea määritellä mikä on suoralla luukuttamista ja mikä ei.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Juu, näinhän sitä pyritäänkin toimimaan. Mutta aina se ei ole mahdollista. Kun yleensä se piikkipaikalla olija huomaa kahvilanmutkassa, että hups perässä on letka. Sitten se lähtee ku NATOn ohjus sinne pääsuoralle. Kukaan perässätulija ei tajua taittaa varikolle, kun kaikki luulee että sehän parantaa ku sika juoksuaan. Todellisuudessa piikkipaikan pitäjä ajaa siinä vaiheessa aivan taitojensa äärirajoilla. Sitten käy niin, että se jännäkakka lisää painetta siellä ennen palmasia ja ohjelma takana tulevilla alkaa.
Ei niistä perässä ajavista kukaan mennyt sinne tahallaan hetsaamaan, ne luki tilanteen väärin ja luuli että mutkataluttaja pääsuoralla osasi oikeasti kiristää vauhtia omalla mukavuusalueella.
Tuo mukavuusalueella ajaminen kun tuntuu olevan hemmetin vaikeaa. Mutta toisaalta siksi me ja Skotit olemme pärjänneet mötörsportissa paremmin ku Venäjä, Afrikka ja Intia. Vaikka niitä on vähän enemmän ku meitä.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Tässä vielä toinen vinkki kaikille vähemmän rataa ajaneille: Käytännössä aina jos saat hitaamman kuskin kiinni, ei sen kuskin vauhti merkittävästi siitä muutu seuraavallakaan kierroksella. Eli ei kukaan opi suoran alussa rullan aukaisemalla ajamaan sitä seuraavaa mutkaa yhtään sen paremmin kuin suoraa edellistävääkään mutkaa, vaan todennäköisesti se seuraava mutka menee vielä huonommin kun kova suoranopeus vaikeuttaa mutkan arviointia. Eli se hitaampi kuski on hitaampi myös seuraavalla kierroksella ja jos näyttää, ettei ohitse turvallisesti pääse radalla, kannattaa tosiaan koukata sieltä varikon kautta etsimään vapaa rako radalta.
Superbike #7
Morjesta,
Oisko vielä lippuja jäljellä vai enään vaan huutelemalla mahdollista saada?
Olisi kiinnostusta hitaaseen ryhmään, jos ajotaito 2. vielä tilaa jäljellä. Muuten lippua keskihitaaseen.
Lippua siis huomiselle 10.6 keskiviikko päivälle.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Niin kai tästä pitää aina jankata
Eli kun myyt lippusi, liputusvuorosi niin kerro kuka myy, nikki ja nimi millä se on lippu kaupasta ostettu!
Sekä tämän lisäks viellä mikä ryhmä! ja kelle se lippu/liputusvuoro on myyty!
Ei tälläsiä:
myin ostokseni nro: 666 jolleki tyypille
terv: Irmeli
edit:
ja myykä niit lippuja vain päiville minne olette lipun oikeasti ostaneet, ei sellaselle mille vain luulette sen hankkineen!
Viimeksi muokannut: pupu; 09.06.2015 klo 15:09.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Tarjous PARANEE: maksan NELJÄkymppiä riihikuivaa rahaa kuka hoitaa mun torstain keskinopeen liputusvuoron (ryhmänvaihto EHKÄ mahdollinen järjestäjien suostumuksella). Tästä ei ratailu enää halpene ;)
Priva tai nol-viis-nol 66703/jukka (txt klo 17 asti, sen jälkeen pystyn vastaamaankin)
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
ja torstain vuorot, lisätty myös aloitusviestiin
Liputusvuorot to 11.6
varalla: JiiBee
kello portti lippu1 lippu2 10-12
Mikuni shyhander Ladybird 12-14 Bacalao Amanau Iigel 14-16 Jasu75 talli21 Pete457 16-18 Dealhill kyypakkaus talli21 18-19:20 Compinho JP78 Wanico
![]()
Viimeksi muokannut: pupu; 09.06.2015 klo 15:45.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
^ Ei niinmutta kello saattaa kertoa toista
Sellainen ilmoituskaavake vois olla hyvä mitä ei voi lähettää ennenkuin kaikki tekstikentät on täytetty. Kaikki tarvittava tieto olis kerralla saatavilla. Tietty jos joku tiivitaavi rustailee sinne "en tiiä" kentät täyteen, niin sitten on eri asia.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
[QUOTE=shyhander;6385393]Nyt varmistui että mulla ei ole toista jarrusatulaa, joten annetaan kummallekin päivälle liputusvuoro keskihitaaseen ryhmään.[/QUOTE
Tänne kelpaisi torstaille keskihitaaseen paikka![]()
Z 1000