Superbike #7
Käytännössä ~5 vuotta vanhan ja ~20 vuotta vanhan hintaero ei ole kovin kummoinen ja 5 vuotta vanhassa saa kuitenkin 15 vuotta uudempaa tekniikkaa. Esim. 690 Enduro 6k€ ja 650Darra 2000-3500€. Eli tommonen keskitulosen kuukausiliksan verran eroa ostohinnassa. Se onko tuon hintaeron tuomille ominaisuuksille käyttöä jäänee jokaisen oman harkinnan varaan.
Superbike #7
Ja juuri tästä syystä moni vaihtaa näihin "+200 kg matkaenduroihin", koska oikealla rengastuksella (esim. TKC80 tai Karoo3) niillä on hauskaa soratiellä ja kärrypoluilla, pysyy helposti tourinkiletkan vauhdissa ja tekee isompaakin siivua maantiellä mainiosti yksin tai kaksin ja vielä matkatavaroidenkin kanssa. Eivätkä ne rata-ajoakaan vierasta, kunhan valitsee oikean ryhmän ja tiedostaa, että mutkaan ei ehkä kannata taittaa samaa tahtia jonkun kusiaisen kanssa.
Jos sitten painottaa enemmän sorapuolta, niin valitsee kevyempää (esim. KTM 690) ja jos kestopäällystettä, niin sitten isompaa (esim. isot GS:t).
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Näinhän tuo menee, että oikeat työkalut eri hommaan.
"Soratie", nopeudesta-leveydestä-maastoprofiilista
riippumatta on kuitenkin "tie".
Pehmeät alustat, "traktoriurat" ym. ovat ihan toinen juttu
varsinaisesta enskareitistä nyt puhumattakaan.
Pakko kyllä olla sen verran erilainen nuori tuossa
rengasasiassa noin lähtökohtaisesti.
Ihan "kivaa" se on vetää katupyörällä ja puhtaalla
katukumillakin rennosti "hiekkatietä", sitä ei käy kieltää.
Sille ei kuitenkaan löydy mitään kestävää perustetta,
ettei ns. hiekkateitä ole huomattavasti rennompaa ja
hallitumpaa + hauskempaa
vedellä katupyörälläkin muualle kuin puhtaasti
asvaltille ajatelluilla kumeilla.
.....Tai no, jos tykkää ihan sikana vaikka hiihtää
pertsaa helvetisti lipsuvilla suksilla.
Pitää... ei pidä.... pitää ei pidä.....
"Hiekkarata" kun on pinnaltaan ja pidoltaan jonkin verran
vaihtelevampi kuin paskinkaan asvalttirata.
Siinä kohtaa hiekalla "tasoittava" rengas tuo sen ilon siihen
hommaan ja voi rauhassa laittaa enemmän
paukkuja siihen varsinaiseen asiaan..... vetämiseen.
.....Mutta kukin tyylillään ja pulinat puuuuis.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ehkä täällä tavoitellaan sitä, että soraTIETÄ vetäminen esim. enskapelillä on vähän sama kun
lähtis vetää kunnolla crossia enskalla, enskasäädöillä.
Hauskaa on määrättyyn pisteeseen asti, mutta sitten ei vaan enää "skulaa".
Eli vaikka laite sinällään on "sopiva", niin alustan asetuksissa tarvitaan aika
suuria muutoksia.
Hieman samalla tavalla se alkaa assulla tökkimään, kun lähdetään "vetämään"
löysillä tourinkisäädöillä ja tiukalla kumilla.... ei skulaa.
Noihin "möhköenskoihin" jos mennään, niin käsittämättömän paljon niissä näkee
suht puhdasta assukumia alla.
Laitteet on kuitenkin assulla "niin hyviä" normipetterille, että kortin saa yhtään yrittämättäkin
hyvästellä myös mutkapätkillä, vaikka alla olis kunnolla karkeampaakin kumia.
Tuossa tahtoo käydä usein niin, että vaikka "kierrosajat" asvaltilla väistämättä laskevat,
hauskuuskerroin noin muutoin korvaa saavuttamatta jäävän rataennätyksen.
Plussalle homma nousee sitten reilusti siinä kohtaa kun alle tulee hiekka/sorapätkää ja
alusta alkaa hieman pehmenemään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kasaantuuko välineurheilijat aina foorumeille, vai onko näin moni motoristi todellakin välineurheilijoita?
Ajaminen on silloin kaiken parhaimmillaan, kun siihen yhdistää jotain muutakin aktiviteettiä. Pelkkä radankierto (oli se sitten päällystettyä tai päällystämätöntä) on minusta aika itseään toistavaa hommaa. Onhan se varmaan ihan mukava jos kierrosaika paranee sekunnilla, mutta loppupeleissä se on tavalliselle harrastajallekkin se ja sama.
Ajaminen on parhaillaan sillon, kun vaikka endurotyyppisellä pyörällä ottaa repun selkään ja sinne virvelin ja muutaman uistimen ja köröttelee jonnekkin kivalle metsäjärvelle vähän heittelemään. Silloin on se ja sama onko siinä pyörässä kolme ajomoodia ja öhlinssin huippuhypelaadukas alusta, vai onko se ihan peruskauraa. Ainut vaan että jos se peruspyörä maksaa neljä tonnia vähemmän ja ylläpito on uudempaan nähden puoli-ilmaista, niin sellainen voi olla se järkevämpi vaihtoehto???
Tämä nyt on vaan oma mielipide.
Siitä nyt vaan ei pääse mihinkään, että katupyörällä on huono ajaa päällystämättömällä oli renkaat mitkä tahansa alla.
Kunnollisilla joustovaroilla, pehmeämmällä jousituksella, loivemmalla ohjauskulmalla ja pystymmällä ajoasennolla varustetulla kohtuullisen kevyellä "enduro"pyörällä vaan nyt on paljon mukavampi ajaa päällystämättömällä.
Toki sängen voi ajella saksilla ja virosta hakea juomat kanootilla, mutta oikeilla välineillä se on vaan paljon mukavampaa.
Jokainen meistä tykkää eri asioista ja saa hyvän fiiliksen erilaisesta ajamisesta. Mulle parhaat fiilikset ajamisesta tulee siitä, että voi viedä alla olevan laitteen ominaisuudet ja omat taidot mahdollisimman lähelle rajaa. En ihan äkkiä keksi ajamisessa parempaa fiilistä kuin se, että syöttää pitkää mutkaa polvi maassa niin kovaa kuin pystyy ja tuntee kuinka takanen tulee koko mutkan pienessä luistossa. Noita fiiliksiä saa ehkä kerran-kaksi ajokaudessa, mutta on niiden jahtaaminen sitten sen arvoistakin.
Kalusto kannattaa toki mitottaa oman tarpeen mukaan. Oma tarve sitten onkin vähän vaikeammin määräytyvä juttu. Esim. itse ajelen tuollaisella alle 5k€ lähes vakio kusiaisella rataa. Viime kaudella tuli ensimmäistä kertaa vastaan se, ettei roskiskuntoisilla renkailla treenaamisesta saanut enää mitään uutta irti ja loppukaudesta vakiokeula alkoi rajoittaa kuskin tekemistä. Tämän seurauksena sitten tälle kaudelle oli pakko karvan päivittää alustaa ja hankkia vähän parempia kumeja. Toisten mielestä ehkä välineurheilua, mulle taas tarpeellinen pyörän päivitys, jonka jälkeen edelleen ollaan aika pirun kaukana näistä uusista ratamopoista.
Mulla itsellä on vähän huonoja kokemuksia vanhempien (+15v) pyörien huoltokuluista verrattuna uudempiin (alle 10v), mikä varmasti näkyy mun kommenteissa. Uudempiin riittää yleensä perushuollot kun vanhemmista alkaa pikku hiljaa hajoilemaan paikkoja vähän sieltä sun täältä.
Tässäkin tosiaan on ihmisissä paljon eroa. Mulle se soralle sopimaton katupyörä on siksi hauska, että se on soralla koko ajan "rajalla" tai ainakin se on helposti vietävissä sinne ja vähän ylikin.[/QUOTE]
Pointti onkin, että sopivan pitkälle "väärien välineiden" käyttäminen on hauskaa, mutta kun mennään riittävän pitkälle, on spesiaalivälineille oma paikkansa. Kuten enskalaitteet on ihan ykkösiä metsässä, trial pyörä kalliolla ja RR-pyörä radalla. Sama homma renkaiden kanssa. Ympäristöön nähden "väärillä" renkailla on hauskaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta rajansa kaikella.
Superbike #7
Juuri näin, kun saavuttaa tietyn tason, ja ajaa kilpaa jompaa kumpaa lajia, tai molempia samalla pyörällä. Jos tästä ikkunasta katsotaan kisaenskoja niin silloin säädöt vaihtuu käyttötarkoituksen mukaan. Mutta kun kisaenskalla voi tehdä paljon muutakin kuin ajaa kisaa, tai suomienskaa tai krossia.
Oman pyörän alusta on hinkattu kovapohjaisella krossiradalla oman maun mukaiseksi ja se on kompromissi jonka kanssa pärjää mahdollisimman monessa eri paikassa. Kisaenskan valjastaminen valkokilpiseksi antaa kuskille melkoista nautintoa alustan ja ajettavuuden osalta, tämä on se syy miksi aika moni ajaa kisapyöräksi suunnitellulla endurolla myös paljon muuta kuin pelkkää enskaa ja krossia. Mulle ajettavuus on "se juttu" ja siksi ajan kisaenskalla, vaikka en aja kilpaa, enkä oikeastaan enduroakaan. Sekakäyttäjälle kisaenskasta tehty dual-sport on monessa kapinassa osoitettu toimivaksi kokonaisuudeksi, se on huomattu aikoja sitten ulkomailla ja pikkuhiljaa myös täällä härmän perukoilla.
Näistä syistä aina särähtää korvaan yleistykset kisaenskoista, niiden kanssa maailma on aika erilainen kun ne otetaan pois siitä ympäristöstä mihin ne on alunperin suunniteltu.
Kylätason kurapyöräilijä.
Minulla on tuossa matkaenskassa ollut edessä erittäin karkea "enduro/MC" -kumi (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...as-2000021042/). Ei ole normaalissa katuajossa tullut vastaan tilanteita jossa rajoittaa ajamista. Vuokkoja en ajaa karkuun, mutten myöskään köröttelee 80:iä motarilla; radalla en aja, enkä tuolla lähtisi. Kestää noin 3k että nappulat rupeaa olemaan kumin tasalla, kumia on tuon alla vielä 4mm ennen lankoja. Kallistaa tuota saa aivan tajuttoman paljon ja silti asvaltilla pitää.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ainahan nää jutut lähtee lapasesta, oli aihe mikä tahansa
Kenda Big Block voisi kanssa olla kokeilemisen arvoinen rengas, vähän vastaava kuin TKC80 mutta on jäykemmällä rungolla: https://www.storm-motor.fi/haku/?q=k...ock&submit=Hae
Kylätason kurapyöräilijä.
Juttuhan lähti juuri sopivasti lapasesta ja asiaa tuli reippaasti
tuli hommattua tuohon xjr:rän möhköön tälläinen rengastus: (kun halvalla sai käytetyt gummit tori.fi:stä, ja näinhän jo alussa neuvottiin)
Edessä contin tkc 80 (uudenkarhea) ja takana metzeler karoo 3 joka enemmän ajettu
ekojen kilsojen jälkeen (150km) kokemus on ollut vain positiivinen ei juuri vaikutusta asvaltti ajoon, sitten hiekalla ja montulla niiiiiin erittäin hupaisaa ajelua. Asvaltilla liikkeelle lähdössä vain tuppaa sutimaan kun oikein kovasti kahvaa vääntää, näin ei edellisellä renkaalla tehnyt voi tietysti johtua että on hieman kulunut gummi
kuvaa en nyt saa ladattua.
http://aijaa.com/1b6Z6o tollanen
Viimeksi muokannut: Hanssoni; 25.04.2015 klo 22:48.
Hanssoni
Ei tullut renkaita vaihtamalla kurapyörää (TKC 80). Moottorina tuttu 660 Tenerestä siitä ei jää kiinni vaa kaikesta muusta. Hauskaa oli hetken, mutta kaukana rennosta ajelusta. Pyörä vie kuskia eikä toisinpäin.
Soralla / hiekkalla ok suoralla, mutkissa hirvittää. Varsinkin etusen pitoon ei luottoa sen verran lipsuu.
Asfaltilla ok. Nypyttää pienissä vaihdeissa ja mutkissa kallistaa todella herkästi. Kylmällä ja varsinkin märällä pito on huono vs "oikea" katukumi.
Talviajelut jäi suosiolla kokeilematta.
Liite 6952
Yamaha MT-03
Paljonko oli rengaspaineita soralla? Pitäisi olla TKC80 kanssa noin 1.5 että saa pitoa renkaalle, jos on yli 2.0 niin rengas lipsuu kun runko ei jousta yhtään.
Kylätason kurapyöräilijä.
Itellä nyt superdukessa alla mezukan roadtechia ja liikkuu soralla mielestäni sopivan liukkaasti. Syksyksi ajattelin juuri tuota tkctä. Mikäli intoa riittää niin heivaan etulokarin talveks ja piikkiä alle. Ei ne ajelut ainakaan pyörästä ole kiinni, mitä sitten kuskin pää kestää![]()
Millä alustalla ja edessä vai/ja takana? Eka testi K100 ja TKC80 vasta takana ja ensiajolta hiukan hermostunut käytös ihan hitaasti ajettaessa, sekä tuo että etenkin taas hitaasti ajettaessa kallistuu todella nopeasti. Kovemmissa vauhdeissa ei ongelmia ja soralla OK. Edessä 110/80/18 (käännetty takarengas) ja takana 140/80/17. Paineet 2,2 / 2,5
Retired
Asfaltilla noi paineet on ok, soralle pudota paineet sinne 1.5 tuntumaan että saat pitoja renkaan rungon elastisuudesta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Pidetään mielessä, tosin ajelu on varmaan 80/20 asvaltti/sora ja usein tietty samalla kerralla molempia, että ehkä jätän noin. Kiitoksia.
Retired
Itsellä tulee sora-ajoa 1,5km aina kun lähtee liikkeelle. Alla on Metzeler Z8. Katupaineillakin hyvä kovapintaisella savipohjalla, mutta tiukka kurvi alamäessä uudella soralla ei kyllä tuolle renkaalle herätä luottoa. Kyllä noillakin muuten silti sen 40-50 nopeutta ajaa. Kuka muuten vetää kolmannet uudet sorat samalle tielle ennen kesäkuun alkua? Tuolla tuli kokeiltua myös yksi mutainen traktoriurakin, mutta se oli liukas. Keväisen mutainen savitien pohjakin menee lievästä lipsumisesta huolimatta.
Scrambler-henkinen setup kiinnostaa, mutta hihna kulunee huonolla alustalla vähän liikaa. Pitänee kuitenkin teidän kokemusten pohjalta seuraavaksi katsella jotain karkeampaa alle, vaikka siirtymäetapeilla ei nyt soraa tarvitsekaan pelätä. Keep it coming![]()
pian tuleva - Victory Hardball
pian ex - BMW F800ST
TKC80 tuli vielä mieleen että takarenkaissa on koosta riippuen kahta eri nappuloiden kokoa. Jos eteen laittaa isonappulaisen renkaan niin voi hyvinkin olla pitovaikeuksia etusen kanssa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Joo. Sen verran vetoa että etupyörän voi pitää melko pystyssä luiston suuntaan ohjaamalla. Silloin se ei pääse lipsumaan. Ei ole nopein tapa mutta näin voi pitää hauskaa melko sileälläkin etusella. Oleellista on hidastaa riittävästi ennen mutkaa, veto päälle heti kun näkyvyys on ajolinjan valintaan riittävä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ja opetellaan kallistamaan pyörää kuskin alla ja kuski pysyy pystyssä, hiekalla ei kanttailla kuten asfaltilla. Sisämutkan puoleisen jalan vieminen alas eturenkaan lähelle antaa lisää tasapainoa ja siirtää painopistettä eturenkaalle. Tärkeintä on antaa pyörän elää omaa elämäänsä ja ite pyrkii olemaan mahdollisimman rentona. Myös vauhti helpottaa monesti ajamista, vauhdin kanssa kun löytää hyvän ajorytmin niin pyörän käsittely helpottuu. Liian hiljaa ajamalla kekittyy renkaiden lipsumisiin ja kaatumiseen, monesti vielä kun kuski istuu tönkkönä pyörän päällä niin saletisti tulee tuskaisia kilometrejä. Tapeilta ajaminen on sitten oma laji, mutta siinä pitää olla pyörässä pysty ajoasento ja väljä ohjaamo.
Kylätason kurapyöräilijä.
Onko järkeä kokeilla katupyörään (supertuke) esim. Metzeler Tourance Next:ä, josko se toisi lisää varmuutta soralla ajamiseen? Ko rengas näyttää ainakin aika pitkälle katurenkaalta, mutta on ilmeisesti suunniteltu möhköenskoihin...
Vstrom 1000 '15