Nyt on hätätilanne. Ratakausi lähestyy uhkaavasti ja mopon jarrut vilkuttaa ABS valoa. Sama homma oli jo viime syksynä satunnaisesti ja nyt keväthuollossa jarrut ilmattiin ja luulin jo vian poistuneen, mutta paskanmarjat, siellähän se keltainen lamppu taas iloisesti tänään vilkutteli.
Eli, kaipaisin (mieluiten kokemukseen tai tietton perustuvia) ilmiantoja siitä, kuka osaisi tsekata ja korjata nuo jarrut, ei pelkästään arvella ja kokeilla. Pari paikallista pajaa täällä Kuopiossa on hommaa yrittänyt, mutta enempi on mennyt homma tuumailuksi.
Paras tietysti olisi, jos korjaaja löytyisi mahdollisimman läheltä Kuopioo, mutta hätätilanteessa kuskaan mopon vaikka Kuusamoon, jos se on siitä kiinni.
Eli, siis mopoliike, korjaamo tai yksityishenkilö. Kaikki käy, kunhan homman saa kuntoon. Asiallisesta työstä maksan asiallisen korvauksen.
Saahan sitä vian syytä arvuutella tähänkin ketjuun, mutta voin kertoa etukäteen että googlailtu on ja monia syitä jo poissuljettu.
Tossa ko. bladessa on ollu ainakin joskus ongelmaa takarenkaan ABS-kehän kanssa. Ilmeisesti joskus saanu jonkun kolauksen rengasta vaihtaessa ja ei oo ihan 100% suoria ne kaikki hampaat siinä kehällä. Tarkista myös antureiden kiinnitykset. Ja kyllä sillä pystyy ajamaan ihan normaalisti vaikka ABS valo palaa, sillon ei vaan absit toimi. Ja kysäse Streethawkilta lisää jos se muistas oliko jotain muuta mistä toi saatto herjata.
Juu, Streethawkin kanssa on erilaisia syitä pohdittu, ilman järkevää lopputulosta. Anturitkin on tsekattu ja puhdistettu moneen kertaan. Vois kyllä kokeilla tekeekö samaa noilla toisilla vanteilla myös.
CBF:n service manual kun sattuu olemaan, niin siinä vikakoodin näemmä saisi abs-valon morsetuksesta. Ensin valo käy päällä kun virrat laittaa, sitten morsettaa pitkällä 1,3s valolla ensimmäisen numeron (esim kolme pitkää - 3) ja sitten lyhyillä 0,3s toisen numeron (esim yksi lyhyt - 1). Vikakoodi 31 olisi abs-yksikön solenoidin jumitus ja koko abs-pömpeli menisi vaihtoon. Muille vikakoodeille, esim 12 etupyörän nopeusanturin häiriö, on hyvät vianselvitysohjeet huolto-oppaassa. CBF:ssä ilmeisesti pitää kytkeä penkin alta abs-huoltoliittimestä pari nastaa yhteen että morsetus käynnistyy, samasta liittimestä saa abs-vikamuistin nollattua.