Kävin Liikenneturvan Mitä moottoripyöräilijöiden kuolemankolareista voidaan oppia? -koulutuksen Järvenpäässä 7.3.2015.
http://www.liikenneturva.fi/fi/koulu...en-jatkokurssi
Linkki aineistoon löytyy liitetiedostona yllämainitulta sivulta.
Materiaalin ensimmäisellä varsinaisella sivulla väitetään mm. seuraavaa:
• 1990-luvulla 8—16 kuolonuhria/vuosi
• 2000-luvulla 20—30 kuolonuhria/vuosi
Oikeat luvut ovat:
• 1990-luvulla 8—34 kuolonuhria/vuosi
• 2000-luvulla 10—33 kuolonuhria/vuosi
Tiedot voi tarkistaa Liikenneturvan omilta sivuilta: https://www.liikenneturva.fi/fi/tutk...t-tilastokirja, klikkaa Tieliikenneonnettomuudet -tilastokirja 2013. ja katso taulukko 7 numeroidulla sivulla 29.
Miten temppu tehdään? Aineistossa mainitut luvut saadaan esimerkiksi siten, että jätetään 1990-luvun pahimmat vuodet pois, jotka olivat 1990, 1991 ja 1992 sekä unohtamalla 2000-luvun parhaat vuodet, 2000 ja 2001. Tuo tarkoittaa viiden vuoden poisjättämistä 20 vuoden tarkastelujaksolta. Huonolla matikkapäälläni 25% aineistosta. 2008 vuoden poisjättäminen on minulle mysteeri.
Ensimmäinen versio tästä koulutusmateriaalista julkaistiin 2010. Jo silloin, vuoden 2010 lanseeraustilaisuudessa, huomautin ko. asiasta, mutta mitään ei ole tapahtunut viiteen vuoteen. Samat luvut uudessakin materiaalissa.
Motiivina vuonna 2010 on arvailujeni mukaan ollut osoittaa kuolonkolarien määrän järisyttävä kasvu, mikä ei pidä paikkaansa. Uudistetun materiaalin tietojen manipulointia en ymmärrä vähääkään. 90-luvun lamavuosien tilastot ovat toki vähemmän synkkää luettavaa, mutta syy em. vuosien kauniimpiin onnettomuuslukuihin on hyvin ymmärrettävä.
Mitä tarkoitusperiä tällainen tietojen manipulointi palvelee, eiköhän aihe ole aivan riittävän vakava muutenkin?
Mistä liikenneturva saa rahoituksensa? Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin avustuksena valtiolta? Jos liikenneturva saisi oikeasti liikenteen turvallisemmaksi ja kuolonkolarien määrän vähentymään, niin seuraisiko siitä liikenneturvan rahoituksen vähentyminen? Kun rahat vähenee, niin siitä seuraa YT-neuvottelut ja työpaikkojen vähentyminen.
Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!
Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
Nyt Liikenneturva saa osuuden liikennevakuutusmaksuista. Liikennevakuutuslainsäädännön uudistuksen yhteydessä hallitus esittää lakia liikenneturvallisuusmaksusta, jossa Trafi keräisi vastaavaa maksua ja jakaisi sitä hakemusten perusteella. Hyvää: LT:n raha-automaatti poistuisi, huonoa: Trafi istuisi rahakirstun päällä
Trafilla alkaa olla jo melko paljon valtaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
"2010-luvun alussa hieman yli 20 kuolonuhria vuosittain"
16-28, keskiarvo 22,25.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Aloinkin lueskella tuota materiaalia. Melkoisia huumoripläjäyksiä
"Jos seurueessa juodaan alkoholia, kannattaa varmistua etukäteen siitä, että moottoripyörä ei ole käytettävissä. [...] Pyörän omistajan kannattaa vaikka [...] irrottaa sytytystulpat."
![]()
![]()
![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tuohan on ihan käypä neuvo. Jos Hondassa on tulpat irti ja pyörää alkaa sitten 2.0 promillen kunnossa kasaamaan, niin juuri siinä 12 tunnin jälkeen kun on pää selvinnyt, on myös pyörä ajokunnossa.
Muuten olen sitä mieltä, että turvallisuusasioissa lapsille valehtelemisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos heille hokee, että metsässä asuu peikko joka syö sinut heti jos sinne menet, hän kokeilee asiaa varmasti ennemmin tai myöhemmin (tai yllyttää isomman kaverin kokeilemaan). Sitten hän huomaa, ettei mitään tapahtunut eikä sen jälkeen usko enää mitään. Ei edes sellaista mitä kannattaisi uskoa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ikiliikkuja. Kun ottaa asennuskaljaa tulppia irrottaessaan, niin on hyvät nousut päällä, kun tulpat on irti. Kun vielä käy vähän saunassa ja grillaa, niin voikin alkaa laittaa tulppia takaisin. Ja kas, kun pyörä on ajokunnossa, niin sitä on itsekin, minkä jälkeen kännissä ajamisen ehkäisemiseksi voi alkaa taas raottaa katteita asennuskaljan voimalla.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Jännä juttu. Luin noin viikko sitten Turkulaisesta, että motoristien kuolemat ja vakavat loukkaantumiset ovat kääntyneet laskuun viimeisen kolmen vuoden aikana.
Oiskohan lehti jossain tallessa, niin skannais sen pienen pienen jutun tänne.
Tietenkin tämäkin on OT, sillä noista kuolemista voi oppia oli määrä mikä tahansa, mutta en ymmärrä, mikäli opetusmateriaalissa tilastoja vääristellään.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo. Pitänee varmaan vaivata Liikenneturvaa tällä.
KUOLEMANKOLAREIDEN MÄÄRÄN KASVU ON TAITTUNUT
1990-luvulla 8—16 kuolonuhria/vuosi (8-34)
2000-luvulla 20—30 kuolonuhria/vuosi (10-33)
2010-luvun alussa hieman yli 20 kuolonuhria vuosittain (16-28)
Taittunut? No alle 30 on pysytty.
Loukkaantuneet 90-luvulla 313-731
00-luvulla 404-692
2010: 638
2011: 626
2012: 516
2013: 504
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Lähde: Liikenneturva.
mouks: Sory, mut ilkee mode-pupu joutu poistaa skannauksen
ku sattuu olemaan tekijänoikeuksien vastaista, skannata ja laittaa forumille toisten tekemiä juttuja![]()
Viimeksi muokannut: pupu; 14.03.2015 klo 11:36. Syy: skannatun lehtiartikkelin poisto
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Minkä päivän lehti?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Turkulainen, viikonvaihde 7.-8. maaliskuuta
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Justiin olen tsiigaamassa suhteessa ajoneuvokantaan.
Mutta LT itse painottaa, ettei onnettomuuksia voi suhteuttaa ajoneuvokannan kasvuun, eli jos kanta kasvaa, ei absoluuttinen onnettomuusmäärä saa nousta. Tähän en jaksa nyt lähdettä kaivaa, löydät varmaan itsekin, onhan tuo yksi perusmantroista.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Noin. Siinä olis. Kuolemia on niin vähän etten muuta lähtis väittämään, kuin että 90-luvun lopulta ollaan oltu aika vakiossa kantaan suhteutettuna (poislukien 2000-luvun innostuksen vuodet). Loukkaantumisten suhteen sen sijaan ollaan ihan hyvällä mallilla. 2012 ja 2013 on tosin epäilyttävän matalat, epäilen kohinaksi.
Joku muu saa tehdä tieteellisen analyysin jos jaksaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Jos näitä lukuja verrataan tuohon viereisen ketjun Itävalta tilastoon
( siellä 30% enemmän mopoja ja väkeä, mutta noin kymmenkertainen liikennetiheys)
Niin sivulla 21/64 nähdään luvut 68 kuollutta ja vajaa 3.500 loukkaantunutta.
Meillä tuo loukkaantuneiden määrä on aina laskettu sadoissa ja siellä tuhansissa.
Lienee laskentatavassa joku merkittävä ero?
Sorry, yli 3.500 loukkaantunutta
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Otinpa vielä viisivuotiskeskiarvot (paitsi viimeisestä nelivuotisvastaavan)
loukkaantuneet/1000 kuolleet/1000 90-94 8,157 0,340 95-99 5,467 0,167 00-04 3,924 0,156 05-09 3,510 0,153 10-13 2,379 0,093
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Meillä loukkaantuneeksi näyttäis pääsevän ihan järkevällä vaivalla. Tilastokeskuksen mukaan loukkaantunut on "henkilö, joka ei ole kuollut (30 vuorokauden kuluessa onnettomuudesta), mutta on saanut onnettomuudessa vammoja, jotka vaativat hoitoa tai tarkkailua sairaalassa, hoitoa kotona (sairauslomaa) tai operatiivista hoitoa, esimerkiksi tikkejä. Jos henkilö on saanut mustelmia, naarmuja tai muuta sellaista, joista ei aiheudu edellä mainittua hoitoa, häntä ei katsota loukkaantuneeksi."
1000
Mä en oikein tiedä miten ajoneuvomäärää kannattaa verrata vahinkoihin. Mun mielestä muuttuja on lähtökohtaisesti väärä. Loukkaantumisia pitäis verrata ajettuihin kilometreihin, vasta se kertois jotain moottoripyöräilyn turvallisuuden kehittymisestä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ongelma on, että ajosuoritetta ei ole tilastoitu, ei edes arviota. Ajoneuvomäärää parempaakaan vertailukohtaa ei ole käytettävissä.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Näyttää ainakin siltä että kun otetaan käyttöön pienempi kaukalo ja lisätään samalla pelaajien määrää, ni johan alkaa sattumaan ja tapahtumaan.
Tuohon MP onnettomuuksien määrään kun lisätään mopot ja skootterit niin päästään lähes 10 tuhanteen kupperskeikkaan vuodessa. Ja sielläkin on 3 kk talvi, joten ajokausi ei ole merkittävästi pidempi kuin meillä.
Tuskin Polizei jaksaa kirjata jokaista Heidin ja Güntherin asfaltti-ihottumaa ja farkkujen puhkeamista onnettomuudeksi. Joten täytynee tuollakin tilastoihin päästäkseen luultavasti vähintään sairaalassa käydä, tai vakuutuksesta korvausta hakea.
Appro poo vakuutukset, mahtaa olla huimat maksut kun ajokauden aikana 50 kertaa päivässä kakspyöräisillä kolisee....
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Eikö järkevintä olis verrata vuosittaista loukkaantuneiden (tai kuolleiden) määrää kyseisen vuoden Suomen väkilukuun?
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Taikka vaikka kuukauden keskilämpötilan ja sademäärän suhteeseen?
Eikä tämä edes ollut vitsi. Tuon Itävaltalaistilaston mukaan 30 vuoden aikana merkittävin vaikuttaja kuolonkolarien vuotuiseen määrään on ollut nimenomaan keli.
Eli jos ilmat jatkuu tällaisena, niin meilläkin on odotettavissa kuolonkolareissa mustin huhtikuu miesmuistiin.
Koitaeaanpa yhdessä muistaa, että ennen Vappua ei autoilijat osaa pätkääkään ottaa meitä motoristeja huomioon.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tämmönen viesti tuli Liikenneturvan suunnalta kun toisaalla tuota asiaa tiedusteltiin:
"Me olemme mokanneet oppaan sisäsivun tilastonumeroissa, aivan kuten kritiikissä tuodaan esille. Juttelin muun tekijäporukan kanssa heti tänä aamuna ja niin siinä on käynyt. Moka on tehty jo oppaan ensimmäisen version kohdalla, eli vuonna 2009/2010. Nyt kun opasta uudistettiin, emme huomanneet sitä ja sama virhe pääsi uimaan uudistettuun versioon. Me korjaamme asian ottamalla oppaasta uuden painoksen ja siirtymällä siinä vaihteluvälien kuvauksesta vuosikymmenten keskiarvoihin, 90-luvulla 16,6 kuolemaa, 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä 23,5 kuolemaa ja toisella vuosikymmenellä viime vuoteen asti 21 kuolemaa. Uuden oppaan otsikko määrän kasvun taittumisesta säilytetään, koska se pitää paikkansa. Esimerkkitapaukset taas on valittu niin, että ne edustaisivat mahdollisimman hyvin sitä ryhmää, josta ne on otettu ja toisaalta antaisivat riittävästi aineksia toimiakseen koulutuksen pohjana. Olen vilpittömän pahoillani tilastonumerojen virheestä. Toivon, että tämä vastaus jaettaisiin myös muihin foorumeihin, jossa asiaa on käsitelty. / Antero Lammi"
Superbike #7
Kun minun skannattu juttu moderoitiin, niin vetelenpä tähän karkeasti ulkomuistista tuon uutispätkän, jossa Liikenneturva on lähteenä.
Motoristien kuolemat lähes puolittuneet
Moottoripyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on lähes puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantuneiden määrä on laskenut viidenneksellä.
Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut keskimäärin 20 ja loukkaantunut 500 moottoripyöräilijää vuodessa. Kaikista tieliikenteestä menehtyneistä ja loukkaantuneista seitsemän prosenttia on ollut moottoripyöräilijöitä. Miehiä menehtyneistä oli 92 prosenttia ja loukkaantuneista 87 prosenttia.
Taakamien ulkopuolella tapahtui kaksi kolmesta kuolemasta ja puolet loukkaantumisista. Uhreista puolet menehtyi olosajoissa ja joka viides kohtaamisonnettomuudessa.
Edit:
Eli onhan tuo trendi laskeva jo 2000-luvun puolivälistä uutisen perusteella. Riippuu sitten miten noiden aikavälien kanssa kikkailee, niin saa hieman erilaisia tuloksia.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.