Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Tarkoitus vaihtaa ledivilkut, mutta vain taakse. Etupäässä on peiliin integroidut vilkut, joten ei nappaa alkaa niitä hajottamaan. 21 watin polttimot on ja vastukset pitäisi kai lisätä väliin. Releen vaihto ei kait nyt auta?

    Mutta kuinka iso vastukset? Ermaxin Amandet olisi hyvä vaihtoehti, mutta Stormin tuotetiedoissa ei ole mitään valaistusta ledien tehosta. Eikä googlekaan auttanut, höpisi ranskaa vaan ei watteja missään. Voisi jotkut muutkin laittaa, kun vain tietäisi minkälaista vastusta hankkii kaveriksi.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  2. #2
    Jos sulle jää eteen ne hehkut, ni hyvin todennäköistä että pelittää heittämällä.

    Ei välttämättä tarvii mitään ylimääräisiä vippaskonsteja.

    Näin ainakin mulla Ducatissa ja Bemussa.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  3. #3
    Laita elektroninen rele, ei tartte vastuksia.
  4. #4
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Jos sulle jää eteen ne hehkut, ni hyvin todennäköistä että pelittää heittämällä.
    Tuurilla menee noin ja minun tuurilla ei.

    Taidan silti kokeilla ja miettiä sitten mitä pitää hankkia lisää.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  5. #5
    Kannattaa joo kokeilla ennen kuin tekee asioista turhaan monimutkaisia. Ja plussana voit sitten mitata ledin ottaman virran ja jännitteen sekä laskea niistä tehon, niin vastuksen mitoitus on helpompaa. Hommahan on sinänsä varsin yksinkertaista peruskoulun puimuri-säännön soveltamista. Eli p=u*i ja u=r*i -kaavoilla käänteisesti saa vaikkapa seuraavan esimerkin... Oletetaan että jännite on 14v ja ledi syö 3w niin jäljelle jää 18w edestä virtaa joka pitäisi kuluttaa vastukseen.

    P / U = I eli 18W / 14V = 1,29 A
    U / I = R eli 14V / 1,29A = 10,9 ohm

    Tuosta voi sitten pyöritellä lukuja suuntaan tai toiseen. Vastuksen tehonkesto pitänee olla suuruusluokkaa 10W jotta se ei kuumene ihan törkeästi, ehkä enemmänkin. Mieluummin kuitenkin liikaa ohmeja kuin liian vähän, jotta vilkun virtapiiri ei joudu liian isolle kuormitukselle, joten kannattaa pyöristää ylöspäin seuraavaan sopivaan ohmilukuun mitä valmiista vastuksista löytyy. Ja se vastushan sitten asennetaan sen ledivilkun rinnalle "oikosulkuun" piuhojen väliin ihan samaan tapaan kuin se hehkulampun lankakin on jota vastus matkii.
  6. #6
    Omassani vastaava tehty; Motoetin elektroninen vilkkurele ei auttanut mitään, joten laitoin taakse vilkut muistaakseni ~7 Ohmin vastuksien kanssa. Edessä edelleen hehkut vilkkuina.
    Ilman vastuksia vilkkumisnopeus oli tiheä ja em. vilkkureleen vaihtokaan ei auttanut. Vastukset tuskin juurikaan lämpenee, koska melko lyhyen aikaa vilkkuled palaa.
    Varmasti löytyisi toimiva elektroninen vilkkurele, mutta tuohon saumaan en viitsinyt alkaa metsästämään.
  7. #7
    Motonetista löytyy tosiaan elektronisia vilkkureleitä ja ainakin omaan mopoon löyty ihan valmiilla liittimellä, eli homma oli plug n play. Oudosti vaan motonetin haku ei löytänyt mp-osaston releitä, vaan tarjos pelkästään jotain lieriön muotoista yleismallia.
    Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
    Kawasaki Z750R 2012 exä
  8. #8
    Ebay toimittaa monenlaista relettä..
    Suzuki b-king -08
    Ex Yamaha fz-1 n -07
    Ex Suzuki gsf 1250 -07
    Ex Suzuki gsf 1200 s -03
    Ex Suzuki sv 650 s -99
  9. #9
    Ite just eilen hain motonetistä vastukset ledi vilkuille. olisko ollu 12 euroo pari. Pittääpä ilmotella tänne miten pelitti kuhan saan paikolleen.
    zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
  10. #10
    Mihin pyörään olet laittamassa?

    Omassa pyörässä oli vastaava tilanne aikoinaan, eli edessä hehkuilla ja takana ledeillä. Nykyään on enää ajovalot hehkuilla, ledeillä saa pudotettua virrankulutusta melko radikaalisti.

    Ainakin Bläkkäriin sopi kahdestakin eri paikasta ostettu elektroninen rele (ostinkohan itse Mc Lifestylestä joskus, kaveri haki muistaakseni Biketeamista), molemmat toimivat erinomaisesti. Jostain muistelisin, että Motonetin releissä oli ns. jotain, kun tätä samaista asiaa aikoinaan itsekin selvittelin.

    Tuo vastusten kanssa leikkiminen on ainakin omasta mielestä aivan turhaa touhua, kun tuon todellakin voi hoitaa releelläkin. Bonuksena tulee todellisen virrankulutuksen säästön lisäksi releen "naksumattomuus"...tuntuu pyörä heti uudemmalta, paremmalta, nopeammalta yms.

    Rele taisi kestää 100W tehon, joten vilkkuja voi huoletta laittaa useampiakin.
    -06 Mustarastas, mustana
    ex. -93 Suzuki PV, mustana

    Tehoero vain 100-kertainen...
  11. #11
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Tarkoitus vaihtaa ledivilkut, mutta vain taakse. Etupäässä on peiliin integroidut vilkut, joten ei nappaa alkaa niitä hajottamaan. 21 watin polttimot on ja vastukset pitäisi kai lisätä väliin. Releen vaihto ei kait nyt auta?

    Mutta kuinka iso vastukset? Ermaxin Amandet olisi hyvä vaihtoehti, mutta Stormin tuotetiedoissa ei ole mitään valaistusta ledien tehosta. Eikä googlekaan auttanut, höpisi ranskaa vaan ei watteja missään. Voisi jotkut muutkin laittaa, kun vain tietäisi minkälaista vastusta hankkii kaveriksi.
    Tarkkaan ottaen niitä vastuksia ei lisätä väliin vaan rinnalle. Eli ledivilkun + puolesta maihin.
    FJR -17
  12. #12
    Ledien laittoa vilkkuihin virrankulutuksen säästön kannalta voi tuskin perustella... Aika marginaalinen osa - ellei tykkää ajella vilkut päällä.
  13. #13
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Niintoi, mites se pyörissä meni, eikös sitä sähköä synny saman verran per kierrosluku riippumatta sähkön kulutuksesta, jolloin se menee jännitteensäätimessä lämpönä harakoille jos ei mene hyötykäyttöön. Vai kuinka se oli?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  14. #14
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Niintoi, mites se pyörissä meni, eikös sitä sähköä synny saman verran per kierrosluku riippumatta sähkön kulutuksesta, jolloin se menee jännitteensäätimessä lämpönä harakoille jos ei mene hyötykäyttöön. Vai kuinka se oli?
    Säätäjän 51 napa mittaa koko ajan jännitettä ja säätää generaattorin magnetointivirtaa sen mukaan mikä on akun jännite.

    Linkissä erittäin lyhyt oppimäärä.
    http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektro...i/kytkent1.htm
  15. #15
    No... joka tapauksessa. Laitoin nuo motonetin vastukset joissa oli johdot ja liittimet valmiina. ( ei väärinkytkennän mahdollisuutta jos näkee värit.)
    Eessä vakio vilkut ja takana ledi vilkut niin oikeen vilkuttaa nyt. Elikkä toimii hyvin. ( jos kestää sähkön tuhlauksen ;)
    zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
  16. #16
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Säätäjän 51 napa mittaa koko ajan jännitettä ja säätää generaattorin magnetointivirtaa sen mukaan mikä on akun jännite.

    Linkissä erittäin lyhyt oppimäärä.
    http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektro...i/kytkent1.htm
    Sulla taitaa olla joku eksoottisempi pyörä, jos siitä oikea laturi ja jännitteensäädin löytyy. Bemareissa tiedän noita olevan, mutta onko muitakin? Useimmissa pyörissä "laturi" on enemmänkin magneetto, jonka tuottama jännite ja virta ovat suoraan kierrosluvun mukaan muuttuvat, ja sitten tosiaan "ylimääräinen" enegria haihdutetaan lämmöksi regulaattorilla.
  17. #17
    No ainakin niinkin eksoottisessa mopossa ku suzuki banditissa on ihan oikea laturi
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  18. #18
    Lainaa woke kirjoitti Katso viesti
    No ainakin niinkin eksoottisessa mopossa ku suzuki banditissa on ihan oikea laturi
    Ehkä tuossa sigusi -02:ssa sitten on ollut... Ainakaan GSX-F -10:ssä ei ollut, ja tuskin sen ikäisessä bandiitissakaan jossa on aikalailla identtinen tekniikka.
  19. #19
    Täältä ääni releen vaihtamisen puolesta, mikäli osoittautuu, että etupään alkup. vilkut ei riitä sen orkkis-releen toimintaan. Se vastusten kanssa pelleily on vähän semmonen work-around vaivaan, releen vaihtaminen ihan oikea korjaus.
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  20. #20
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Sulla taitaa olla joku eksoottisempi pyörä, jos siitä oikea laturi ja jännitteensäädin löytyy. Bemareissa tiedän noita olevan, mutta onko muitakin?
    Suzukin osalta voit katsella esim. Alpha-Sportin sivuilta varaosakuvia. Ne joissa lukee "Alternator" on ihan "oikea" laturi, niissä joissa lukee "Magneto" tms. on tuollainen köyhän miehen versio. Eli ei noi Bimmerit sentään mitään rakettitekniikkaa ole, Suzukissa oli tuollainen jo 70-luvun alussa noissa GT-sarjan isommissa.

    Ja joo, aika mariginaalista virran säästöä, jos vilkkujen käytössä pitää säästää, parempi olisi hoitaa akku ja lataus kondikseen?
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  21. #21
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Suzukin osalta voit katsella esim. Alpha-Sportin sivuilta varaosakuvia. Ne joissa lukee "Alternator" on ihan "oikea" laturi, niissä joissa lukee "Magneto" tms. on tuollainen köyhän miehen versio. Eli ei noi Bimmerit sentään mitään rakettitekniikkaa ole, Suzukissa oli tuollainen jo 70-luvun alussa noissa GT-sarjan isommissa.
    En tiiä onko mulla sitten vaan jotenkin osunut kohdalle huonosti edustava otos pyöristä, kun kuvittelen kuitenkin tuon oikean laturin olevan marginaalikamaa... Mielestäni tuo magneettoratkaisu löytyy ainakin kawalla zzr -95:stä, ninja -05:stä, versyksestä, z1000sx:stä, yamahalla ainakin fz8, fz1 ja r1 ikäluokassa -10, ja samoin nuo jo mainitut suzukit. Samoin noista magneettotyyppisten staattori- ja regulaattorivioista on ollut puhetta niin tuolla hondaosastolla, aprilioissa ja varmaan muitakin mitä ei nyt tule mieleen.

    Mutta ledivilkut virransäästön apuvälineenä on kyllä tosiaan lähinnä vitsikäs ajatus. Eiköhän jokaisen pyörän laturin ehjänä pitäisi vilkulle ja ajovalolle tarvittava sähkö tuottaa.
  22. #22
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    En tiiä onko mulla sitten vaan jotenkin osunut kohdalle huonosti edustava otos pyöristä, kun kuvittelen kuitenkin tuon oikean laturin olevan marginaalikamaa... Mielestäni tuo magneettoratkaisu löytyy ainakin kawalla zzr -95:stä, ninja -05:stä, versyksestä, z1000sx:stä, yamahalla ainakin fz8, fz1 ja r1 ikäluokassa -10, ja samoin nuo jo mainitut suzukit. Samoin noista magneettotyyppisten staattori- ja regulaattorivioista on ollut puhetta niin tuolla hondaosastolla, aprilioissa ja varmaan muitakin mitä ei nyt tule mieleen.

    Mutta ledivilkut virransäästön apuvälineenä on kyllä tosiaan lähinnä vitsikäs ajatus. Eiköhän jokaisen pyörän laturin ehjänä pitäisi vilkulle ja ajovalolle tarvittava sähkö tuottaa.
    Juu, vilkuista nyt ei hirveästi putoa, mutta vilkut/parkki/takavaloyhdistelmä pudottaakin jo sitten ihan reippaasti ( parhaimmillaan virrankulutus omassa mopossa putosi yht. 6.3A ledien ansiosta). Näkyvyys muulle maailmalle taasen kasvoi selkeästi. Bläkkärin lataus ei taida olla kuin 460W, joten kaikki pudotettu virrankulutus mahdollistaa enemmän lisähilppeitä.

    Viimeksi muokannut: IMN; 04.04.2015 klo 02:19.
    -06 Mustarastas, mustana
    ex. -93 Suzuki PV, mustana

    Tehoero vain 100-kertainen...
  23. #23
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    En tiiä onko mulla sitten vaan jotenkin osunut kohdalle huonosti edustava otos pyöristä, kun kuvittelen kuitenkin tuon oikean laturin olevan marginaalikamaa... Mielestäni tuo magneettoratkaisu löytyy ainakin kawalla zzr -95:stä, ninja -05:stä, versyksestä, z1000sx:stä, yamahalla ainakin fz8, fz1 ja r1 ikäluokassa -10, ja samoin nuo jo mainitut suzukit. Samoin noista magneettotyyppisten staattori- ja regulaattorivioista on ollut puhetta niin tuolla hondaosastolla, aprilioissa ja varmaan muitakin mitä ei nyt tule mieleen.

    .

    http://catalogue.alternatorstarter.c...so--alternator
    Tommonen laturi ainakin banditissa on
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  24. #24
    Lainaa IMN kirjoitti Katso viesti
    Mihin pyörään olet laittamassa?

    Omassa pyörässä oli vastaava tilanne aikoinaan, eli edessä hehkuilla ja takana ledeillä. Nykyään on enää ajovalot hehkuilla, ledeillä saa pudotettua virrankulutusta melko radikaalisti.
    Fireblade -12. Rahansäästö on mielessä, muulla kulutuksella niin väliä minulle. Toinen orkkisvilkku takana on rikki eikä huvita alkaa vaihtaa alkuperäistä. Mikähän rele tuohon sitten menee ja missä rele luuraa? Sähköasiat ei ole mun juttu.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  25.  
  26. #25
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/38307...KawasakiYamaha
    tää vois olla rele. vanhaa relettä voit metsästää esimerkiksi laittamalla vilkun päälle ja kuuntelemalla missä naksuu.
    siellä jossain takakatteen uumenissa se varmaan on.
    zzr1400