Joo, eli pojallani on Derbi Senda 125 kevari. Siinä on sama moottori kuin Yamaha XT:ssä, eli ilmajäähdytteinen nelitahtikone. Kone leikkasi öljyn vähyydestä sylinteristä kiinni. Sylinteri on nyt koneistamolla uuden männän kanssa, joten se asia on kunnossa. Nyt kaivattaisiinkin tietäjää kuinka moottorin perusajoitus laitetaan kohdalleen. Nokka-akselin rattaassa on hahlo ja kannen valussa pykälä, siinä on vissiin nokan asento? Kampiakselista tai vauhtipyörästä ei oikein tahdo merkkejä löytyä saati lohkosta. Eli miten sen asento tulee olla nokkaan nähden?
Auttakee pliis tietämätöntä että pääsee poika äkkiä![]()
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Vauhtipyörän puolella on tulppa josta merkkien pitäisi näkyä, tulpan reijän ylä osassa pitäisi olla v mallinen "kärki" joka on lohkon merkki.
Vauhtipyörässä on merkit T ja I T on muistaakseni nokan ajoitus ja I sytkän ajoitus merkki.
Lampun kanssa tarkasti katsomalla nuo merkit saattavat löytyä.
T taitaa tarkoittaa myös yläkuolokohtaa joten kun käännät kampiakselin siihen asentoon niin merkin pitäisi olla kohdallaan.
Kaikki tämä perustuu muistiin (suht hataraan) joten voin olla väärässäkin.
Älä korjaa ehjää....
Kiitos! Nyt on askelmerkit selvillä. Tuossa pyörässä on stanssattuna vain kolme pistettä vauhtipyörään ja yksi niistä on selvästi ykk lohkon merkkiin nähden. Laitellaan siis siihen...
Sinänsä huvittava homma, kun tarvikemäntää tuohon ei suomesta löydy. Maahantuojalta saa tilattua muutaman viikon toimitusajalla männän renkaineen ja tappeineen maltilliseen 350€ hintaan. Englannista tuli mäntä kolmessa päivässä, mutta hinta oli karmaisevat 41£. Oli kuitenkin Yamahan paketissa....
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness