Tulipa vastaan havainnollinen esimerkki päällystepaikan ja etujarrun yhteisvaikutuksesta. Nätti ilma ja MT-01 kuski kruisailee pitkin mukavan näköistä mutkatietä
https://www.youtube.com/watch?v=RRVo5kyNJFM
Todella yllättävä tilanneKuskin kommentin mukaan vauhtia 90km/h.
K1200GT & 701Enduro
Häh? Nykäs etujarrun lukkoon ja totes, ettei gorekamat oikein suojaa kaadossa? Oliko tossa jotain tiessä mitä en ymmärtäny?
Superbike #7
Ei siinä sen enempää ollut. Hyvä video missä näkyy päällystepaikkajarrutus. Kohtahan se pikipaikkakausi taas alkaa.
K1200GT & 701Enduro
Mistä tuo päällystepaikka tähän tuli? Videon kuvaaja kirjoittaa ymmärtääkseni videon kommenteissa, että kaadon syy ei ollut paikkaus tai tietyö, vaan tavallista tielle valunutta irtosoraa, jossa hän refleksinomaisesti nykäisi etujarrua.
Tässä on taas hyvä mietinnän paikka. Onko se yllättävässä tilanteessa jarrutus, hyvä refleksi vai pitäisikö keskittyä sen vapaan reijän hakemiseen.![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Hyvin huomaa taas kuinka paljon iloa on noista minkin-nahka hanskoista![]()
Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
Näin sorakokkareen ja säikähdin niin, että kaaduin. Ei näin poijjaat...
Mp:llähän pääsee vaikka kannettoman sadevesiviemärin, kuitupuun tai kohtalaisen kokoisen railon yli jos ei jarruta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ja irtosoraahan näiltä kulmilta löytyy. Ei tuossa ehdi kissaa sanomaan kun lukkiutunut etunen lentää alta.
K1200GT & 701Enduro
Kyllä sen etujarrun yleensä ehtii vapauttamaan jos se jarrussa menee lukkoon. Tosin tässä tilanteessahan virhe oli se, että säikähdettiin ja paniikissa puristettiin jarrua. Kuski ei siis kaatunut pikipaikkaa, ei soraan vaan omaan ajovirheeseensä. Veikkaan, että olisi jarruttanut keulan alta ilman soraakin, jos siis olisi säikähtänyt jotain muuta.
Superbike #7
Mitäs se ny rupee tollases paikas jarruu nykii?
No enskerral ostaa pyörän saksasta ni saa ABsit samaan hintaan![]()
Sitä minäkäkin, mistä se tienpaikka kohta löytyy, katoin videon monta kertaa peräkkäin, otsikko antaa vähän väärän kuvan..
Muutenkin vähän ihmetyttää että mitä se tekee, siis jarruttaa juuri tuon soran kohdalla, miksi...Eihän tuollaista pitäisi säikkyä ja vielä jarruttaa. Näyttää kyllä niin hullun kuriselta hommalta, irto sora, etujarrua, ei kyllä ole hyvä yhdistelmä
Joo, kyllä nahka varusteet seuraavaksi...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Hallittu kaato.
Ainoa oikea ratkaisu kun tiellä on vähän hiekkaa.
Ilmankos mä olen nutullaan melkein jatkuvasti kun ajelen pikiteitä vältellen. Pitää seuraavalla kerralla huutaa kypärämikkiin että hallittu kaato kun moped lähtee kintaasta![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Sora tiellä on monelle ulkomaanelävälle vähän outo juttu. Puhumattakaan ihan oikeista sorateistä. Esmees monessa Euroopan maassaa pyritään asvaltoimaan kaikki kinttupolutkin, tai ainakin jollakin tavalla pinnoittamaan. Toki niitä sorapätkiä löytyy, mutta niillä ei motoilla yleensä ajeta. Meillä pystyy saamaan mm. Ironbuttinkin soratieajona. Mp-korttia ajaessa pitäisi olla pakollisena liukasajo (soratie, soraa asvaltilla, vettä jne.). Tulisi tuota tuntumaa siihen, mitä pitää ja ei pidä tehdä kun tuollainen 10 m:n soraputura tulee vastaan kun ajaa vaijeri kireällä.
-juha-
Poika ajoi inssin -7 pakkasessa toissa syksynä, alla enskarenkaat jotka pakkasen kovettamana ei ollut pitävimmillään. Siitä huolimatta poika ajoi käsittelykoe radan samalla sykillä mitä oli lämpimällä kelillä katunappuloilla treenattu, nopetempoinen veto reilulla vauhdilla ilman nopeusmittariin tuijottamista. Poika sai ajaa yhden lämppärikierroksen ja sillä kierroksella pyörä oli välillä vinossa vähän joka suuntaan kun poika ajoi pidon äärirajoilla. Inssi totesi ettei tarvii uusiksi ottaa käsittelyrataa, totesi pyörän hallinnan olevan sillä tasolla ettei tarvii uusintaa ottaa
No, meillä treenattiinkin käsittelykoetta asfaltin lisäksi sorakentällä ja samoilla askelmerkeillä...![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Kun aloitin ajamista niin ihmettelin tätä väitettä kun vähän väliä tästä sai lukea, että kun etunen käy lukossa niin se on menoa. Arastelin jarrutella aluksi ja mietin tekeekö pyörän raskaus lukituksesta niin fataalin vai mikä ja päätin harjoitella soralla. Etusta sai aivan huoletta lukita reiluja pätkiä ilman, että oli edes lähellä lähtä mopo alta. Kovemmassa vauhdissa metritolkulla. Mutkat polvea raapien on tietty eri asia, mutta ihan turhaan lukituksia pelätään. Enkä tajua mitä ihmettä tuossa videolla oikein kohellettiin, että tuosta saatiin pyörä nurin?
B-King
Pyörä oli hieman kallellaan kun jarrutti. Silloin se ei pitkään pysy pystyssä etunen lukossa.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Väärä paniikki/säikähdysreaktio. Kommenteissa taisi mainita, että yrittää opetella pois eikä hoksannut tilanteessa tuolla tavoin toimineensa. Aika monella motoristilla voi mennä yhtälailla pieleen kun tielle tulee este ja reaktio on välitön jarru tai hartialukko/kohdefiksaatio. Aika paljon tuossa taisi olla soraa eli sen jälkeen kun pyörä kävi lukossa niin jarrusta päästämisenkin jälkeen rengas menee menojaan eli pieni virhe maksoi paljon.
B-King
Hitto, kaikki kuskit vaan jollekin sorakurssille, niin oppivat ajamaan.
Ihan ihme hölmöilyä asfaltilla oli tuo kaato.
Pekka
Osaamattomalle käy liian usein niin, että etunen ei vain käväise lukossa, vaan jää lukkoon. Ts. jarrukahvaa ei osata löysätä tietoisesti, vaan etupyörän lukkiutuessa kahvaa puristetaan paniikinomaisesti entistä kovemmalla voimalla. Tämä on nähty monet kerrat..
Harjoittelemalla jarruttamisenkin oppii, ei mitenkään muuten. Jarrutuksessa myös se oikea katseen käyttö vaikuttaa käsittämättömän paljon tasapainon säilymiseen ja pystyssä pysymiseen. Kun katse tipahtaa tiukassa jarrutuksessa alas, niin peli on menetetty.
Viimeksi muokannut: J@ck; 01.04.2015 klo 10:51.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Pikaopas soralle:
- pidä katse kaukana, äläkä koskaan koskaan päästä katsetta tipahtamaan siihen muutaman metrin päähän.
- löysin rantein ja rennosti, älä purista kahvoja. Anna pyörän elää, ei se siitä mihinkään karkaa vaikka hieman vaelteleekin.
- hakeudu tarkoituksella sorateille, ajamalla sen oppii..
Viimeksi muokannut: J@ck; 01.04.2015 klo 10:47.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
- jalat tapeilla, edes toinen, vaikka pyörä vähän eläisikin.
Varmaan tuossa oli vielä jotain muutakin, 10 vuotta vanha touring eturengas tai jotain.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050