Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 77:een 77:sta
  1. #61
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    ^ Täydellinen esimerkki Nitrouksen jo aiemmin mainitsemasta sekavasta jargonista.


    Muumit, derivoinnit, karhun metsään paskomiset, letukan öljypohjat ja monta muuta juttua löysin, mutta ei mitään käryä mitä tuo deliriumissa kirjoitettu jargonsoppa tarkoitti? Ehkä tuo pitäisi dekoodata ja lukea esim joka 7. sanasta vain kolmas kirjain...

    Itse aiheesta voisi todeta, että kevyttä nakupyörää (street triple) oli mukava viedä sorateillä. Kivaa vetää kahva edellä mökkiteitä.
    B-King
  2. #62
    Lainaa Triplex kirjoitti Katso viesti
    Muumit, derivoinnit, karhun metsään paskomiset, letukan öljypohjat ja monta muuta juttua löysin, mutta ei mitään käryä mitä tuo deliriumissa kirjoitettu jargonsoppa tarkoitti? Ehkä tuo pitäisi dekoodata ja lukea esim joka 7. sanasta vain kolmas kirjain...
    Nyt tarvittaisiin Alan Turingia koodin purkuun, mutta hän on jo kuollut.
    Bone on kyllä vielä hieman närkästynyt siitä, kun joskus kirjoitin täällä, että hänellä ei ole ihan kaikki muumit laaksossa.
    Pekka
  3. #63
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Kumpi vakauttaa pyörää enemmän sutiva takapyörä vai hiekan päällä noussut eturengas.
    Ei pehmeällä koko ajan ajeta tolla tyylillä koska sutiva takarengas kasvattaa vauhtia ja kohta pusikko kutsuu. Pehmeällä ajamisessa on muitakin tilanteita ja pelkkä kiihdyttäminen ei ole vaihtoehto kuin tilapäiseen tilanteen korjaamiseen. Hyrrävoimat on yksi oleellinen tekijä kun ajetaan pehmeällä pinnalla ja hyrrävoimia et saa aikaiseksi muuten kuin pyörintänopeutta noistamalla, niin renkaissa kuin moottorissa.

    Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäinen tekijä ja ne joilla on pehmeän ajon tekniikka hallussa, selviää pisimpään pystyssä.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  4. #64
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Hyrrävoimat on yksi oleellinen tekijä kun ajetaan pehmeällä pinnalla ja hyrrävoimia et saa aikaiseksi muuten kuin pyörintänopeutta noistamalla, niin renkaissa kuin moottorissa.
    Oikeasti noilla moottorin hyrrävoimilla ei ole mitään tekemistä pyörän pystyssä pysymisen kannalta.
    Minullahan menisi BoxeriBemari heti kumoon, jos niillä olisi vaikutusta kaasua annettaessa. Siinä kun noi moottorin hyrrävoimat pyrkii kallistamaan pyörää, kun ne ovat toiseen suuntaan kuin yleensä pyörissä. Kaasuahan mä lisään aina reilusti upottavissa hiekkaesteissä.
    Pekka
  5. #65
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Myös siitä syystä että hyrrävoimat kasvaa kierrosten noustessa joka rauhoittaa pyörän käytöstä.
    Mite bokseribemun hyrrävoimat ?
  6. #66
    Nyt on moottorin pyörivien massojen hitausmomentit ja hyrrävoimat sekaisin.
    Hitausmomentti on sitä nykäystä kun painat rälläkän liipasimesta, hyrrävoimat sitä vastustusta kun kääntelet käyvää rälläkkää.
  7. #67
    Kokeiles, Pekka, ajaa pehmeää tietä tasakaasulla samaa vauhtia. Ensin isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla, sen jälkeen pienellä vaihteella ja isoilla kierroksilla.

    Tämän jälkeen voi tehdä johtopäätöksiä moottorin hyrrävoimien käytännön vaikutuksesta, ero ei ole massiivisen suuri mutta aikansa kun ajelee niin eron huomaa.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  8. #68
    Eihän nämä otsikon alle sovi, mutta mielenkiintoista soralla-ajojuttua kuitenkin.

    Negatiivinen etujättö upottavan soran vaikutuksesta ja siitä johtuva vikurointi oli taas yksi uusi mielenkiintoinen teorian tiedonjyvänen, jonka tältä palstalta sai oppia. Tapahtumaketju on kyllä kokemuksen kautta tullut tutuksi, mutta eipä ole tullut mietittyä ilmiötä tarkemmin. Hitaassa vauhdissa upottavassa kohdassa etupyörä ikäänkuin karkaa kääntymään omia aikojaan, kääntymisen seurauksena uppoaa vielä vähän lisää ja kääntyy vielä voimallisemmin. Ja sitten seuraa jos minkälaista ohjemaa. Esimerkiksi minulla ainoa luunmurtumaan johtanut kaato. (broken bones, you know....)

    Ihan varmasti kyllä muutkin ilmiöt kuin tuo etujätön vaihtelu soratiellä aiheuttavat vikurointia. Mitähän niitä voisi olla: huonompi pito yhdistettynä erilaisiin kalteviin pintoihin ja uriin, renkaan alla pyörähtelevät yksittäiset irtokivet jne.

    Hyrrävoimistakin on taas keskusteltu. Tässäkin tapauksessa niiden vaikutus lienee aika merkityksetön. Olisikohan pehmeällä pinnalla pienemmällä vaihteella ajamisesta tuleva hyöty kuitenkin enemmän sitä, että pyörä reagoi paremmin kaasuun.

    Ja erikseen vielä bokserin hyrrävoimat. Joku tuota jo kommentoikin, mutta aika yleisesti sekoitetaan hyrrävoimiin tuo bokserin (tai muun pitkittäin rungossa olevan moottorin) sivuttainen heilahdus kaasua käännettäessä. Siinähän ei ole kysymys hyrrävoimasta. Hyrrävoimissa on kuitenkin se ero, että bokserin moottorin hyrrävoimat eivät anna sitä vähäistäkään sivulle kallistumista vastustavaa voimaa, joka tulee runkoon nähden poikittaisen koneen hyrrävoimista.
    Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
    SUZUKI DL650A
  9. #69
    Lainaa Kiertotiehuvitus kirjoitti Katso viesti
    Hyrrävoimistakin on taas keskusteltu. Tässäkin tapauksessa niiden vaikutus lienee aika merkityksetön. Olisikohan pehmeällä pinnalla pienemmällä vaihteella ajamisesta tuleva hyöty kuitenkin enemmän sitä, että pyörä reagoi paremmin kaasuun.
    Lienee aika merkityksetön?

    Ehkä me lukuisat kurapyörä harrastajat ja ammattilaiset ollaan väärässä kun eletään edelleen fysiikan lakien uskossa ja hyödynnetään niitä pehmeällä ajamisessa. Renkaiden osalta hyrrävoimien vaikutukset tuntee kurapyörissä (21/18) eri painoisten renkaiden, jopa eri paksuisten sisärenkaiden vaihtamisen jälkeen. En voi missään nimessä vähätellä näissä vehkeissä hyrrävoimien vaikutusta ajamisen vakauteen, varsinkin pehmeällä pinnalla.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  10. #70
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Lainaa Kiertotiehuvitus kirjoitti Katso viesti
    Hyrrävoimistakin on taas keskusteltu. Tässäkin tapauksessa niiden vaikutus lienee aika merkityksetön. Olisikohan pehmeällä pinnalla pienemmällä vaihteella ajamisesta tuleva hyöty kuitenkin enemmän sitä, että pyörä reagoi paremmin kaasuun.
    Lienee aika merkityksetön?

    Ehkä me lukuisat kurapyörä harrastajat ja ammattilaiset ollaan väärässä kun eletään edelleen fysiikan lakien uskossa ja hyödynnetään niitä pehmeällä ajamisessa. Renkaiden osalta hyrrävoimien vaikutukset tuntee kurapyörissä (21/18) eri painoisten renkaiden, jopa eri paksuisten sisärenkaiden vaihtamisen jälkeen. En voi missään nimessä vähätellä näissä vehkeissä hyrrävoimien vaikutusta ajamisen vakauteen, varsinkin pehmeällä pinnalla.
    Luepa Koheltaja tuo aikaisempi kirjoitus uudelleen; ei kai tässä kukaan muukaan väittänyt, etteikö renkaiden hyrrävoimilla olisi merkitystä, vaan siitä, että onko motin kierroksilla vaikutusta mopoilijan pystyssäpysymiseen - taisit itse avata pelin tällä. Edellisen kirjoittajan pointti taisi olla se, että kun kierrokset ovat korkealla, niin tuolloin (väitetysti) helpompi pystyssäpysyminen johtuisi ennemmin siitä, että pyörä reagoi helpommin kaasuun, eikä siitä, että koneen kierrosten aiheuttamat hyrrävoimat pitäisivät pyörän pystyssä.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  11. #71
    Jahas.

    Kimposihan tänne ihan asiapohjaistakin
    uutta näkökulmaa liittyen siihen kun
    vehkeellä vedetään pehmeeseen ja pehmeessä.

    ......Jos ymmärrätte mitä tarkoitan

    Toden totta, "kielikysymykset" ovat oikeasti
    hankalia.

    Ei tarvita kun "viralliset" kotimaiset murteet ja
    siihen sekaan eri koulutus/ammattisuuntien
    termistö...... ja eri toimialoilla, eri puitteissa
    käytettävä ns. company language.

    Jokainen voi olla kaikesta tästä ihan omaa mieltään
    ja vieläpä perustellusti.

    Lähtökohta kuitenkin on se, että "laidoilla liikkuvat"
    eivät juuri toisiaan ymmärrä vaikka kuinka samalla
    reiällä pilkkisivät.

    Varsin mielenkiintoista on kuitenkin se näkemys,
    että joku porukka katsoo oman "jorinansa".....
    siis ihan oikeasti.... objektiivisesti katsoen "jorinan"
    olevan ainoa oikea ja ymmärrettävä kieli.

    Tässä kertauksena:

    Kaveri seisoo lauantaina Starkin kassajonossa, sen puhelin
    soi..... ja hän vastaa perinteiseen kysymykseen:

    Mis oot?

    Tämän jälkeen kyselee, tartteeko tuoda ruokakaupasta jotain.

    Eli: Vastaus

    Realiaikainen positioni kotimaisen rautakauppaketjun vähittäismyymälässä
    indikoi piakkoin tapahtuvaa kaupallista transaktiota.

    jatkuu.....

    Kahvi maistuis kun pääsen täältä kotiin =
    Laittoi asian tiedoksi toimenpiteiden aktivointia varten !!!!

    Tarviiko kaupasta juustoa tai jotain? =
    Avaatko kylmäsäilytettävien meijerituotteiden
    täydennystarpeen tutkinnan.

    Jätkät hei..... Tää on aika "tiukkaa settiä", mutta aidosti
    elävästä elämästä poimittua!!!!!

    Kyseessähän on sen kummemmin leimaamatta.......
    "Nokian inssi".

    Arvatkaa vaan, lähdetäänkö siitä, että tuollakin kaverilla on
    luja usko ja kova tahtotila siihen, että tämä on oikea malli
    "kommunikoida" .

    Että tuosta vähän näkökulmaa "jargoniin".

    Jätetään tämä, mutta
    keskitytään vaikka tuohon asiapuoleen.

    Hyrrävoimat .

    Näyttää ihan perinteiseltä.

    Yhden mielestä koko asia täyttä mielikuvituksen tuotetta.
    Toinen esittää ihan järkeviä perusteluja asian puolesta.

    Mielenkiintoisinta oikeastaan on se, kuinka tiuhalla kammalla
    ja miten irti konkreettisista asioista tuota tarkastellaan.

    Yhden "karvan" paino ei ole kummoinen......
    mutta kukaan ei kiistä sitä, että se yksi karva
    sitten kuitenkin sen kamelin selän katkaisee .......

    Jos nyt kukaan ymmärtää mitä tarkoitan
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  12. #72
    Mopon ajaminen.

    Tulee muuten aika helvetin pitkä
    siitä listasta johon aletaan kasaamaan
    kaikki tekijät joilla on välitöntä ja välillistä
    vaikutusta hallittuun etenemiseen haluttuun suuntaan
    hieman silmänräpäystä pitemmällä tarkastelulla.

    Kaikki ajoneuvon tekniikkaan eri tavoin liittyvät asiat.
    Kaikki olosuhdetekijät (huomioiden myös etenemisen myötä jatkuvasti vaihtelevat/muuttuvat)
    Kuljettajan toimet

    Ei ole ihme, että on niin "vaikeaa" ja juttua riittää .

    On muuten ihan jokunen "muuttuja" .

    "Fysiikan lait" eivät toki kumoudu mopoillessakaan......
    mutta leukaan sattuu sitä enemmän ja useammin kun
    kaksipyöräisellä liikkumista koittaa hahmottaa
    "staattisina palasina" ja "rajattuna, hyvin hallittavissa olevana prosessina".

    Se on vähän kuin muijan paneminen.

    Liikaa kun jää "derivoimaan", se joko nukahtaa kesken..... tai lähtee menee
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  13. #73
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Mopon ajaminen.

    Tulee muuten aika helvetin pitkä
    siitä listasta johon aletaan kasaamaan
    kaikki tekijät joilla on välitöntä ja välillistä
    vaikutusta hallittuun etenemiseen haluttuun suuntaan
    hieman silmänräpäystä pitemmällä tarkastelulla.
    Perusasiat saa mahtumaan aika tarkkaan 360 sivuun. Sitten kun mennään yksityiskohtiin tarvitaan jokunen tuhat sivua lisää jos kaikki nyanssit halutaan eritellä. Normaaliin ajamiseen tuo 360 sivuakin on tosin aika paljon liikaa informaatiota. Käytännössä ajamiseen vaikuttavat asiat ja ilmiöt saa tiivistettyä alle kymmeneen sivuun ja todennäköisesti yksi A4 riittää.
    Superbike #7
  14. #74
    Fysiikan lait koskee meitä kaikkia mutta kun ajetaan niin mennään perstuntumalla ja kokemuksella. Ajamalla oppii ajamaan
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  15. #75
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa woke kirjoitti Katso viesti
    Fysiikan lait koskee meitä kaikkia mutta kun ajetaan niin mennään perstuntumalla ja kokemuksella. Ajamalla oppii ajamaan
    Oma kokemuksen mukaan reilu 90% ihmisistä oppii ajamalla vain "ajamaan väärin".
    Superbike #7
  16. #76
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Oma kokemuksen mukaan reilu 90% ihmisistä oppii ajamalla vain "ajamaan väärin".
    Toki on hyvä joitain asioita tietää teoriassakin ja saada ajo-opetusta jne. Tarkoitin vaan että ei kukaan ajaessa ehdi miettimään että hetkinen... Miten tämä nyt niinku teoriassa pitäis ajaa
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  17.  
  18. #77
    Lainaa villho kirjoitti Katso viesti
    Luepa Koheltaja tuo aikaisempi kirjoitus uudelleen;
    Joskus on hyvä lukea hätäisesti ja kommentoida suurella innolla
    Kylätason kurapyöräilijä.
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123