Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 77:sta
  1. #31
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Pikaopas soralle:

    - pidä katse kaukana, äläkä koskaan koskaan päästä katsetta tipahtamaan siihen muutaman metrin päähän.
    - löysin rantein ja rennosti, älä purista kahvoja. Anna pyörän elää, ei se siitä mihinkään karkaa vaikka hieman vaelteleekin.
    - hakeudu tarkoituksella sorateille, ajamalla sen oppii..
    Lisätään vielä että mutkat vähän kiihdyttäen ja jarrutus tapahtuu suoralla.
    Itse käytän pelkkää etujarrua, jota pumppaan. Kun on katusliksit alla, soralla takajarru on lukossa heti. (160 000km samoilla takajarrupaloilla). Katusliksien sivuttaispito soralla on olematon joten, mitä pystymmässä pyörän saa pidettyä, sen parempi.
    Soralla kannatta ajaa pienellä vaihteella. Jos etupää lähtee vaeltamaan saa sen rivakkaalla kiihdytyksellä rauhoittumaan.

    Kuten sanottua kokeilemaan. Ajamalla sen oppii. Suomesta löytyy aivan mahtavia sorateitä ja maisemia. Suosittelen
    Elämä on onneksi mutkikasta
  2. #32
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Soralla kannatta ajaa pienellä vaihteella. Jos etupää lähtee vaeltamaan saa sen rivakkaalla kiihdytyksellä rauhoittumaan.
    Ja mitä pehmeempi alusta (=tien pinta) on, sen varmemmin pätee ohje: Paino taakse ja hanaa.
    Superbike #7
  3. #33
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tuli lasattua Nitrouksen vinkkaama kindleversio racetechin fieteröintioppaasta, niin siinä oli vastaus miks mopo mene levottomaks pehmeellä hiekalla. Silloin käy niin että renkaan upotessa hiekkaan etujättö menee negatiivisek tai pienenee huimasti. Ei ihme että turva-alueillakin mp on kovasti venkuroiva. Tää ei tietty liity mitenkään asvaltilla olevaan hiekkaan, mutta (pehmeällä) hiekalla etujarruttamiseen kyllä, ts jos eturengas uppoaa niin mopon ohjauksesta tulee lievästi sanottuna vikuroiva.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #34
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Soralla kannatta ajaa pienellä vaihteella.
    Myös siitä syystä että hyrrävoimat kasvaa kierrosten noustessa joka rauhoittaa pyörän käytöstä.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  5. #35
    Hyviä tipsejä tullut tuohon soralla ajeluun, kiitos. Nuo kaikki on oikeastaan tuttuja juttuja teoriassa, jotenkin vaan kynnys käytännön kokeiluun on ollut turhan suuri (=olen välttänyt parhaani mukaan sorateitä ja jos sellaiselle olen joutunut niin mahd. varovasti vaan pois...). Kun ei ole mitään ahnunkia siitä milloin ja miten se pito loppuu kun edelliset soratiekokemukset on jostain 80-luvun alusta, Kawa 250KL. Tuota taustaa vasten kyselin mahdollista ohjattua opastusta sorateiden saloihin. Mutta kohta laitetaan Conti TKC70:set alle mennään kokeilemaan, sillähän se selviää!

    -jp-

    PS. Modet voisi irrottaa nää soratiekeskustelut omaksi topicikisi, saattais olla hyötyä muillekin.
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  6. #36
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Tuli lasattua Nitrouksen vinkkaama kindleversio racetechin fieteröintioppaasta, niin siinä oli vastaus miks mopo mene levottomaks pehmeellä hiekalla. Silloin käy niin että renkaan upotessa hiekkaan etujättö menee negatiivisek tai pienenee huimasti. Ei ihme että turva-alueillakin mp on kovasti venkuroiva. Tää ei tietty liity mitenkään asvaltilla olevaan hiekkaan, mutta (pehmeällä) hiekalla etujarruttamiseen kyllä, ts jos eturengas uppoaa niin mopon ohjauksesta tulee lievästi sanottuna vikuroiva.
    Ei aloiteta.... mutta .

    On tuolla oma vaikutuksensa.

    Kuten myös sillä, että "pehmeä hiekka", mitä se sitten onkaan, ei ole mitään tasaista "seisovaa vettä".
    Eli se "ohjaa" etupäätä uskomattoman paljon.
    Tämän takia se "paino taakse ja hanaa" vakauttaa menoa pehmeässä..... ja
    geometrian muutoksien vaikutus on vähemmän merkityksellinen, vaikka ei täysin merkityksetön.

    Tuohon pehmeän "ohjaavuuteen" kun sitten yhdistää buusteriksi heikon kitkan/pidon edessä, alkaa juoni selvitä
    ja samalla painonsiirtymänkin suuri vaikutus.

    Toisaalta.... jos ei speewaytä vedetä, tahtoo se takunen tulla siinä urassa perässä... ja
    etupään "sukellusta" geometrian suhteen samalla helpottaen.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  7. #37
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Ei aloiteta.... mutta .

    On tuolla oma vaikutuksensa.

    Kuten myös sillä, että "pehmeä hiekka", mitä se sitten onkaan, ei ole mitään tasaista "seisovaa vettä".
    Eli se "ohjaa" etupäätä uskomattoman paljon.
    Tämän takia se "paino taakse ja hanaa" vakauttaa menoa pehmeässä..... ja
    geometrian muutoksien vaikutus on vähemmän merkityksellinen, vaikka ei täysin merkityksetön.

    Tuohon pehmeän "ohjaavuuteen" kun sitten yhdistää buusteriksi heikon kitkan/pidon edessä, alkaa juoni selvitä
    ja samalla painonsiirtymänkin suuri vaikutus.

    Toisaalta.... jos ei speewaytä vedetä, tahtoo se takunen tulla siinä urassa perässä... ja
    etupään "sukellusta" geometrian suhteen samalla helpottaen.
    Kyllä se pehmeässä hiekassa vikurointi johtuu lähes 100% siitä, että pyörän etujättö muuttuu negatiiviseksi. Normaalistihan tuo positiivinen etujättö aiheuttaa sen, että ohjaus pyrkii palautumaan keskelle kun rengas kääntyy. Kun etujättö muuttuu negatiiviseksi pyrkii ohjaus kääntymään lisää siihen samaan suuntaan. Ellei kuski ole tässä kohtaa hereillä, löytää hän itsensä melko nopeasti horisonttaalisesta asennosta. Paino taakse ja hanaa keventää eturengasta, jolloin se ei uppoa niin paljon ja myös ohjauksen vaikutus pyörän käytökseen on pienempi kun renkaan kääntö ei pyri niin voimakkaasti muuttamaan pyörän suuntaa.

    Se miks etujättö muuttuu negatiiviseksi, johtuu siitä, että renkaan eteen muodostuu "mäki", jolloin renkaan kosketuspiste maahan siirtyy huomattavasti normaalia edemmäksi.
    Superbike #7
  8. #38
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kyllä se pehmeässä hiekassa vikurointi johtuu lähes 100% siitä, että pyörän etujättö muuttuu negatiiviseksi. Normaalistihan tuo positiivinen etujättö aiheuttaa sen, että ohjaus pyrkii palautumaan keskelle kun rengas kääntyy. Kun etujättö muuttuu negatiiviseksi pyrkii ohjaus kääntymään lisää siihen samaan suuntaan. Ellei kuski ole tässä kohtaa hereillä, löytää hän itsensä melko nopeasti horisonttaalisesta asennosta. Paino taakse ja hanaa keventää eturengasta, jolloin se ei uppoa niin paljon ja myös ohjauksen vaikutus pyörän käytökseen on pienempi kun renkaan kääntö ei pyri niin voimakkaasti muuttamaan pyörän suuntaa.

    Se miks etujättö muuttuu negatiiviseksi, johtuu siitä, että renkaan eteen muodostuu "mäki", jolloin renkaan kosketuspiste maahan siirtyy huomattavasti normaalia edemmäksi.
    Tää on taas oiva esimerkki "kielimuurin" vaikutuksesta.... ihan vilpittömästi

    Viittaan nyt tuohon mainitsemaani "pehmeän aiheuttamaan ohjaavuuteen"

    Tuo "mäki" todella muuttaa juuri kertomallasi tavalla geometriaa.

    Erillisillä tekijöillä ja niiden yksittäisillä vaikutuksilla olisi välillä mielenkiintoista tehdä
    käytännön vertailevaa poikkitieteellistä tutkimusta..... erityisesti kokeilla niiden vaikutuksen määrää ja
    konkretisoitumista erilaisilla reunaehdoilla.

    Tässä esim. siten, että muutetaan asvaltilla ainoana asiana geometria vastaamaan
    reilun pehmeässä hiekassa ajamista..... ja ihmetellään miten se käytös sitten muuttuu ja kuinka
    paljon..... yhden argumentin/muuttujan vaikutuksesta.
    Onko "vastaavalla" geometrian muutoksella yhtä mielnkinntoista ajella pitävällä asvaltilla ja "samalla suoritteella".
    Konkreettinen lopputulema on kuitenkin se, mikä meillä tuolla on käsissä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  9. #39
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Mädäri oli askarrellut tuollaisen fillarin Orgin kesäpäiville.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  10. #40
    Joko tässä saatiin vastaus "Kaatuuko pyörä etunen lukossa" keskusteluun?
    Eka katselukerralla jo säikähdin, että voiko se todella noin lähteä kuivalla tiellä paikan ansiosta yht. äkkiä lapasesta. No onneksi ei...
  11. #41
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Myös siitä syystä että hyrrävoimat kasvaa kierrosten noustessa joka rauhoittaa pyörän käytöstä.
    Ei unohtakaa ne hyrrävoimat
    Elämä on onneksi mutkikasta
  12. #42
    Lainaa hondapena kirjoitti Katso viesti
    Tulipa vastaan havainnollinen esimerkki päällystepaikan ja etujarrun yhteisvaikutuksesta
    Lainaa leinoan kirjoitti Katso viesti
    Joko tässä saatiin vastaus "Kaatuuko pyörä etunen lukossa" keskusteluun?
    Eka katselukerralla jo säikähdin, että voiko se todella noin lähteä kuivalla tiellä paikan ansiosta yht. äkkiä lapasesta. No onneksi ei...
    Niin ja vielä kun otsikko ja tuo kommentti antaa ihan väärän kuvan tässä, itsekkin ihmettelin tuota, mutta kun katsoo videota, niin näkee kuinka siinä asfaltilla on irto hiekkaa, eikä päällystepaikkaa ja totta kai se etunen lähtee alta kun tuollaisessa paikassa vetää liinat kiinni..
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  13. #43
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    ^
    Mädäri oli askarrellut tuollaisen fillarin Orgin kesäpäiville.
    Itseasiassa se oli "vain" neutraalin ihjausgeometrian fillari. Eli siitä oli pyritty poistamaan kaikki 2-pyöräisen itse stabiloivat tekijät. Tuo fillari ja ne kolme muuta tullaan muuten näkemään orgin koulutuskäytössä jatkossakin.

    Ja bone: Jos joskus kirjoittaisit asiasi yksiselitteiseen muotoon ilman kielikuvia, ei tarvitsisi arvailla viestisi sisältöä ja tarkoitusta. Nykyisellään kun se ei aukene syntyperäiselle savolaisellekaan. Assulla tuo negatiivinen ohjausgeometria olisi tod. näk.vielä hurjempi kuin hiekalla, koska renkaan sivuttaisluisto ei pehmentäisi ohjauksen vaikutusta. Helpotusta toki tulisi siitä, että jättö pysyisi koko ajan samana, toisin kuin pehmeässä hiekassa, jossa ajaessa jättö muuttuu jatkuvasti.
    Superbike #7
  14. #44
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Se miks etujättö muuttuu negatiiviseksi, johtuu siitä, että renkaan eteen muodostuu "mäki", jolloin renkaan kosketuspiste maahan siirtyy huomattavasti normaalia edemmäksi.
    Tuossahan se juttu onkin. Kiitos.
    Eipä ole negatiivinen jättö tullut ikinä pieneen mieleenikään.
    Itse olen muksahdellut monen monta kertaa möhköBemarillani upottavassa hiekassa, kun noin on käynyt. Etupyörä ei enää toimikaan niin kuin normaalisti eli se ei palaudu ja korjaa tasapainoa. Kun on liian hidas vauhti.
    Kun olen oppinut pikkuhiljaa pitämään kunnolla vauhtia myös upottavassa hiekassa, niin tuota "mäkeä" ei ehdi muodostua ja meno on vakaata.

    Hyviä ohjeita oli tuolla edellä jo soratie ajeluihin. Kiitos. Ja lisään vielä yhden oleellisimman, kai: Vauhtia pitää olla reilusti, niin pyörä hoitelee menon ihan itsekin.
    Katupyöräilijää tuo vauhdin lisääminen sorateillä hirvittää sillä jollain Cebarilla, mutta se kannattaa tehdä.
    Kun pääsee sen kynnyksen yli nopeudessa niin silloin oikeasti huomaa mitä vauhti merkitsee ajon vakauteen. Cebarilla muuten jotkut ajavat Suomessakin sorateitäkin ja metsäteitä ihan sikana ja lujaa.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 03.04.2015 klo 22:01.
    Pekka
  15. #45
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Harvemmin tietty tavallisella hiekkatiellä etunen uppoaa yhtään mihinkään. Jonkun kerran on ollu kylmä rinki alla hiekkatiellä, kun julmetun tiukka pimeä mutka edessä ja tie on mallia kapea ja kupera, keskeltä puolimetriä korkeampi kuin reunoilta, ja autot tulee vastaan reippaasti... Sinne reunalle kun ohjaa niin nutullaan on katupelillä katurenkailla. Sinne reunalle kun vielä siirtyy kaikki irtomolkot ja krouvimpi sora.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  16. #46
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Cebarilla muuten jotkut ajavat Suomessakin sorateitäkin ja metsäteitä ihan sikana ja lujaa.
    Cebarilla ei oo tullu hiekkatielle eksyttyä, mutta tonnisella Gixerillä tuli todettua, että hiekkatie on käytännössä ainut paikka, jossa kyykyllä on kadulla ajaessa kivaa.
    Superbike #7
  17. #47
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Cebarilla ei oo tullu hiekkatielle eksyttyä, mutta tonnisella Gixerillä tuli todettua, että hiekkatie on käytännössä ainut paikka, jossa kyykyllä on kadulla ajaessa kivaa.
    Tuolla jotain kyykkykaahailua hiekkapoluilla
    Tai ei toi kai ollut ihan kyykky.
    Ei se ole pyörästä kiinni, kun vaan vauhtia on tarpeeksi.
    Pekka
  18. #48
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Tuolla jotain kyykkykaahailua hiekkapoluilla
    Tai ei toi kai ollut ihan kyykky.
    Ei se ole pyörästä kiinni, kun vaan vauhtia on tarpeeksi.
    Kerrankin me ollaan jostain samaa mieltä. Edit. En kylläkään katsonut videota.
    Superbike #7
  19. #49
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kerrankin me ollaan jostain samaa mieltä. Edit. En kylläkään katsonut videota.

    No tuli sekin päivä vielä
    Pekka
  20. #50
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Cebarilla ei oo tullu hiekkatielle eksyttyä, mutta tonnisella Gixerillä tuli todettua, että hiekkatie on käytännössä ainut paikka, jossa kyykyllä on kadulla ajaessa kivaa.
    Mökkitietä tullut koluttua, tuosta wanhasta GS750:stä lähtien, ja ylläri pylläri, toi vesi-Gixeri on se kaikkein rauhallisimmin käyttäytynyt pyörä hiekalla.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  21. #51
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Mökkitietä tullut koluttua, tuosta wanhasta GS750:stä lähtien, ja ylläri pylläri, toi vesi-Gixeri on se kaikkein rauhallisimmin käyttäytynyt pyörä hiekalla.
    Mun oli karvan uudempaa vuosikertaa. En rauhalliseks sanois, mutta ei tossa K7:ssa ainakaan sitä tarvinnu pelätä, että voima loppus kesken sladin kesken.
    Superbike #7
  22. #52
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Ei unohtakaa ne hyrrävoimat
    Hyvä että täältä löytyy asiantuntevia tieäjiä jotka kertoo totuudet asioista joita muut pitää itsestäänselvyytenä
    Kylätason kurapyöräilijä.
  23. #53
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Hyvä että täältä löytyy asiantuntevia tieäjiä jotka kertoo totuudet asioista joita muut pitää itsestäänselvyytenä
    Jokin aika sitten oli itsestäänselvää että maa on lättänä.
    Kannattaa noi Nitrouksen jutut lukea ajatuksella. Miettiä mitä se kaasun lisäys aiheuttaa.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  24. #54
    Kannattaa ajaa enduropyörällä pehmeässä ja katsoa mitä eri kierroksilla ja nopeuksilla ajaminen vaikuttaa etenemiseen.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  25. #55
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa ajaa enduropyörällä pehmeässä ja katsoa mitä eri kierroksilla ja nopeuksilla ajaminen vaikuttaa etenemiseen.
    Tätä ei kukaan kiistä. Tiedät hyvin, miten vetää enskaa käytännössä. Se on oleellista. Itse en osaa. Itse asiassa vetomies on jo todennut, että kyllä täällä osataan ajaa käytännössä, muttei mitään käryä, miten ajaa teoriassa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  26. #56

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Cebarilla ei oo tullu hiekkatielle eksyttyä, mutta tonnisella Gixerillä tuli todettua, että hiekkatie on käytännössä ainut paikka, jossa kyykyllä on kadulla ajaessa kivaa.
    Näin on. Samanlainen japanin voimalaitos, käytetyt sateiset alla, tukka taakse ja tuppi nurin. En siis minä tietenkään, mutta olen kavereilta kuullut, että on kiellettyä ja hauskaa :=)

    Ja on muuten treenin kannalta ihan ok sadekelin simulaattori
  27. #57
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ja bone: Jos joskus kirjoittaisit asiasi yksiselitteiseen muotoon ilman kielikuvia, ei tarvitsisi arvailla viestisi sisältöä ja tarkoitusta. Nykyisellään kun se ei aukene syntyperäiselle savolaisellekaan. Assulla tuo negatiivinen ohjausgeometria olisi tod. näk.vielä hurjempi kuin hiekalla, koska renkaan sivuttaisluisto ei pehmentäisi ohjauksen vaikutusta. Helpotusta toki tulisi siitä, että jättö pysyisi koko ajan samana, toisin kuin pehmeässä hiekassa, jossa ajaessa jättö muuttuu jatkuvasti.
    Niin.... mikä esim. menee aiheesta keskustelussa yli hilseen kun puhutaan että
    "pehmeä hiekka ohjaa etupäätä uskomattoman paljon" ?

    Aika helposti, pitäisi sanoa, suorastaan väistämättömästi, kaksipyöräisellä havaitsee tuo
    ilmiön.

    Ei liioin tarvita ruudinkeksijää, tippainssistä puhumattakaan, hokaamaan miksi se
    "pehmeä" ja käytänössä myös sen "pehmeän" vaihtelu eri tavoin "vie" etupyörää (ohjausta).

    Käytännön realiteetti syineen ja seurauksineen voidaa toki "avata" myös täysin teknisestä
    näkökulmasta siihen liittyvine termeineen.

    Tässä "pehmeän ohjaavuudessa" on oikeastaan hyvä esimerkki siitä, miten eri tavoin
    aiva samaa asiaa voidaan lähestyä ja käsitellä..... ja niin, että
    eri laidan kulkijat eivät välttämättä tajua hepan peppaa mistä toinen puhuu.....
    varsinkaan jos lähtökohta on se, että "tieteellinen" lähestyminen siihen kuuluvine
    terminologioineen on ainoa oikea ja ymmärrettävä ilmaisutapa . No... kilin pilit.

    Hieman "vaarallisille vesille" kuitenkin ajaudutaan helposti sitä kautta, että
    "olosuhdemuutoksen" (esim. asvaltti . pehmeä hiekka) vaikutusta laitteen hallintaan
    aletaan automaattisesti ja väistämättä lähestymään....... muuntamalla se esim.
    mopon "geometrian muuttumiseen".

    Taitaa ylivoimaisesti suurimmalle osalle mopoilijoita olla hedelmällisempää lähestyä
    ko. aihetta(kin) yhtä suoraan ja vauhdilla kun se "pehmeä paikka" tulee ajaessa vastaan.

    Ajellaan sitten kadulla, hiekassa tai metsäpoluilla/spooreissa.......
    se "konttaaminen" ei ihan äkkiä vähene, muista ei-toivottujen asioiden vähenemisestä puhumattakaan,
    jos ihan selkeät ja kohdattavat hallintaan vaikuttavat olosuhdemuutokset pitää
    väistämättä "derivoida" teknistä ja tieteelistä tarkastelua kestävin argumentein käytäntöön.

    Sitä voi sitten jossain muualla "derivoida"..... kun siitä ei ole välitöntä haittaa, vaarasta puhumattakaan.

    Vähän sama kun siinä "paskooko karhu metsään".
    Kadunmies kun toteaa: PASKOO, tiedemies ei ymmärrä mistä puhutaan..... ja joka tapauksessa
    se Juttu)on täyttä paskaa ellei siitä ole tarkastettua ja hyväksyttyä väikkäriä.

    Toisaalta.... jos ei ole (väikkäriä), meillähän on sitten selkeästi kyse Muumista.
    Se ei pasko metsäänkään..... kun sillä ei ole persereikää.
    Tähän voidaan EHKÄ päätyä kattavaan kuvamateriaaliin tutustumisen jälkeen.... pitkin hampain....
    kun ei löydy väikkäriä.

    No.... sounot.... kadunmies toteaa heti alkuunsa.... ei satuolento pasko yhtään mihinkään.
    Samalla tavalla se tajuaa..... että pehmeä hiekka "ohjaa aika lailla".
    Ihan sama muuttuuko joku geometria jossain ja minkä verran.
    Kun kova alusta on taas alla, mennään taas enemmän "geometrian" ehdoilla.

    "Muuttuvat tekijät" käsittää usein ja käytännössä aika lailla myös "muuttuvat olosuhteet".....
    jotka kohdataan.... ja muuttuva geometria haldataan sitten siellä Esson baarissa.

    PS. Mitäs ollaan mieltä....

    Kumpi noin ylipäänsä on vähemmän ongelmaa aiheuttavaa......

    Johdonmukainen käytös (vaikka huonompikin) ja vakaat olosuhteet.....
    Vai jatkuvasti ja osin arvaamattomastikin vaihtuvat ja eri tavoin vaikuttavat "olosuhdemuutokset" ???

    Veikkaan.... ja ainakin omasta kokemuksesta..... jälkimmäisistä asioista on helvetin paljon enemmän riesaa.
    Mitä nopeammin ja yksinkertaisemmin "tavoittaa ja hahmottaa" nuo asiat käytännössä, sen varhemmin ja varmemmin
    pysyy kumipuoli alaspäin ja kroppa ehjempänä.

    Vaan samapa tuo.... miten tajuaa ja oppii olla "kusematta tuuleen".

    Voi vaan todeta, että Wuiddu.... tolleeen kastuu kintut.
    Toisaalta.... voi sen derivoidakin.

    Siinä kohti alkaa kivestää kun menee yli hilseen ja ettei "haluta ymmärtää" että
    voi vaan kääntyä myötäiseen ja kusta kuivin lahkein.

    Kukas tommosta ymmärtää?

    Ei sellainen ainakaan, joka ei saa letukasta jakopään koppaa auki kun kone on paikoillaan.....
    ja kysyessään viisaammilta saa vastauksena kysymyksen:

    Onko öljypohja irti?
    Sitten tallilla:

    Joo.... kysyin mä, mut vittu sieltä mitään vastausta saanu.... runkkarit!
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  28. #58
    ^ Täydellinen esimerkki Nitrouksen jo aiemmin mainitsemasta sekavasta jargonista.
  29. #59
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa ajaa enduropyörällä pehmeässä ja katsoa mitä eri kierroksilla ja nopeuksilla ajaminen vaikuttaa etenemiseen.
    Kumpi vakauttaa pyörää enemmän sutiva takapyörä vai hiekan päällä noussut eturengas. Tosi vähän olen enskalla ajanut, mutta katupyörällä homma toimii ainakin paremmin kun rengas kulkee hiekan päällä ja paino on takapyörällä. Mut jokainen tietty niin kuin itse parhaaksi tietää.
    Niin ja hyvää pääsiäistä kaikille.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  30.  
  31. #60
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen