ei ole tarkoitus ajella satoja kilometrejä jep jep. kun saat sen hyvä pyörän alle ja kaunis kesäpäivä niin koitahan muistaa tämä lupaus![]()
zzr1400
Tuossa kulutus- ja käyttökustannukset ketjussa hyvä huomio: vakuutusmaksut.
Pienikulutuksinen 125cc voi olla paljonkin kalliimpi vakuuttaa kuin isommat vaihtoehdot.
Nettimotosta kiinnostavien pyörien rekkarit ylös ja vakuutusyhtiöiden laskurien kanssa ihmettelemään. Tunnissa on jo paljon viisaampi.
ex-Monster M750, nyt pyörätön
Mä ottaisin tällasen tai ostaisin... tyyliä, halvat vakuutukset ja varmaan aika yksinkertainen. Arvonkin luulis säilyvän
http://www.nettimoto.com/vespa/sprint/1802613
T7
Joo aloittajalla olikin kokemusta moposkoottereista. Tollanen joku pikkukone, piikki tai kakspuolikas, vois jo lämmetä käyntikuntoon nopeesti käynnistyksen jälkeen. Isompi nelitahtikone kyl ilman ruiskua säätävää elektroniikkaa on ikävä ajaa kunnes kone on käyntilämmin. Ilmajäähy XJllä se ryypyn kanssa pelaaminen kesti hyvinkin kymmenen minsaa tai vartin, nykyisellä vesijäähykoneella selvästi lyhyemmän aikaa vaikka lämpömittari ei kovin nopeesti nousekaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Itsellä on mp hankintasuunnitelmat hyvinkin samanlaisella pohjalla kuin ketjun aloittajalla, sillä muutoksella etttä pyrällä olisi tarkoitus pystyä ajamaan noin 200 km mökkimatkaa tarvittaessa. Yritän tähän luetella pyöriä, jotka itseäni ovat kiinnostaneet. Osa näistä ei ehkä talviajon osalta täytä aloittajan vaatimuksia.
-Honda CBF125 http://www.nettimoto.com/honda/cbf/1747029
Mukavan oloinen kevari todella alhaisella kulutuksella, ajoasento näyttäisi olevan myös melko pysty.
-Yamaha YBR125 http://www.nettimoto.com/yamaha/ybr/1813660
Tästä löytyy poljinkäynnistys.
Honda XL 125V Varadero http://www.nettimoto.com/honda/xl/1824400
Tämä ei tietenkään ole enää moottoriltaan niin yksikertainen, mutta kilometrejä nämä kuulemma kestää hyvin.
250-400cc valkokilpi enduroita ja supermotoja on hirveä määrä, niihin en ole ehtinyt enempää perehtymään.
Honda VTR 250 http://www.nettimoto.com/honda/vtr/1710708
Aloitin tuon "Mp-kulutus ja käyttökustannukset" ketjun tarkoituksena löytää juuri edullisesti ylläpidettäviä pyöriä, jotka sopisivat omiin toiveisiin pyörästä.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Aiemmassa viestissä listasin ton kokoluokan katukäyttöön tehdyt ja soveltuvat endurot, listasta puuttui Yamaha WR250X/R. Muut ton kokoluokan enskat alkaa olla kisapyöriä ja niiden kanssa tulee vastaan omat haasteensa huoltojen ja koneremppojen osalta.
Edelleen painotan sitä että jos ajokortti sallii ajaa suurempaa pyörää niin piikit kannattaa unohtaa. Mä olen pojan nelari enduro piikillä ajelltu parina kesänä ja kyllä se 11kw on tuskaisen laiska ajettava, isoissa mäissä ja kovassa vastatuulessa joutuu tarjoomaan pienempää vaihdetta ja käytännön maksimi vauhti on 90kmh, joutuu ajamaan melkein koko ajan tuppi nurin. Kannattaa suosiolla katsoa 250+ kokoluokkaa, hinta on samaa luokkaa kuin piikissä mutta ominaisuuksia on enemmän, niin moottorissa kuin ajettavuudessa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Voin suositella kokemuksesta Suzuki DR-Z 400:sta, ihan hyvät tehot kyseisestä pyörästä lähtee (+30kw) sekä on huoltovapaampi verrattuna johonkin KTM 450exc. Öljyt vaihdoin 2tkm välein, ja se olikin sitten siinä. Koneen avaamista ei tartte miettiä kuin vasta 25-30tkm jälkeen.
Tosin noita on aika vähän Suomessa, eikä lisää enää tule koska päästörajoitukset...
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Omien kokemuksien mukaan moponkin koneen kuuluu kestää se 50t ilman suurempia remontteja. Siitä syystä on vaikea ymmärtää ettei suuremmat koneet aina kestäisi vaivattomasti jopa 100t kilometriä. Toki suuremmissa koneissa saattaa olla suurempi viritysaste, joka luonnollisestikin lisää huollon tarvetta.
Niin moponahan itselläni oli Honda Monkey, siihen tuli kone avattua kerran 40t kohdalla, kun en ollut tajunnut vaihtaa venttiilinvarren kumeja ajoissa. Pakoventtiili alkoi kantamaan karstoittumisen takia, samalla kun kone oli auki, niin siellä ei ollut mitään kulumia näkyvissä missään muualla.
Muilta osiltaan kuin moottorin osalta tuo Monkey kyllä levisi käsiin, mutta moottori oli kyllä käsittämättömän kestävä.
Eli sellaisissa 50-60 nopeuksissa sekä kesällä, että talvella saattaisi 125cc Monkey kopio olla kätevä, pitkääkin matkaa voi ajaa, tosin ei varmasti kovin mukavasti.
Yhtenä vaihtoehtona voisi siis nähdä Skyteam ST Monkeyn
http://www.nettimoto.com/skyteam/st/1097266
Tollanen on kevyt, helppo siirrettävä, kaupunkinopeuksissa ihan riittävä. Kunnon talvirenkailla on helppo ajettava myös talvikeleillä.
Itseäni tosin ihmetyttää, että tuollaisia saa moottoripyöränäkin myydä, mutta minultahan se ei ole pois.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Eikö tuollainen matka mene jo sähkömopolla/mp:llä? Lähtee käyntiin, bensankulutus enemmän kuin kohtuullinen, halvat vakuutukset jne... Samalla tulee automaattisesti pidettyä emännälle annettu lupaus siitä, että ihan vaan pikkumatkoja ajelen.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
hauskaa orin tyyliin http://www.nettimoto.com/pyrkija/luxus/1659732![]()
T7
Hondan 125cc CLR Cityfly vois mennä aika mukavasti spekseihin, montaa ei ole myynnissä mutta halpoja ovat
Kiksi kylläkin puuttuu jos sen kokee ehdottoman tarpeelliseksi...
Niin tai mieluummin tollanen niin riittää nopeus ja toimintasädekin.
http://www.ebay.de/itm/135Kph-WORLDS...item4ae6daa862
![]()
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
http://www.nettimoto.com/honda/clr/1820679 <--- Nettimoton ainoa CLRHienoa että joku muukin tykkää näistä pikkupyöristä tänä tehohulluna aikana. Nimimerkillä "kuka vaihtaisi mun kuussatkun kevariin".
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
Jep, itseäni kiinnostaa suunnattomasti Honda CBF 125. Tehoa on toki niukasti, mutta 80 km/h rajoituksiin asti koneella pitäisi tulla toimeen aivan mukavasti. Houkuttavimpana tekijänä on järjettömän alhainen kulutus.
http://www.fuelly.com/motorcycle/honda/cbf125 Fuelly sivuston mukaan kulutus vaihtelee 2,1 ja 2,3 l/100km välillä. Taloudellisella ajolla voi päästä jopa alle 2 l/100km
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Ootteko nyt ihan tosissanne noiden museo skoottereiden ja patterifillareiden kanssa ympärivuotiseen käyttöön? Jotenkin tuntuu siltä että moni ehdottaa sellaisia kaksipyöräisiä mistä ei ole itsellä kokemusta, tai on jonkinlaisena haaveena joskus ostaa. Mutta koska haaveiltua peliä ei ole vielä ostettu niin se ei sitten ollutkaan hyvä vaihtoehto?
Niitä piikkisiä nelareita kannattaa käydä koeajamassa ja sen jälkeen tehdä syvällisempiä johtopäätöksiä miten hyvin niillä pärjää 80kmh rajoituksilla ja normi liikenteen mukana. Onhan ne halpoja ostaa ja varsin edullisia ajaa 2.5-4L/100km kulutuksen johdosta, kestäviäkin ovat kun käytetään järjellä ja huolletaan ajallaan.
Mika91 kiteytti asian aika hyvin, monesti "se juttu" löytyy ihan jostain muualta kuin isoista tehoista. Omata pyörät on pykälä kerrallaan vaihtuneet pienempiin, nyt on alla 400 ja voi olla että tulevaisuudessa siirrytään 250-300 kokoluokkaan
Kylätason kurapyöräilijä.
Tuo Honda CLR hieman alkoi kiinnostaa siitä syystä, että pyörä on 16 vuotta vanha, mutta ajettu vain 20.000 km. Olisikohan tuo vuoden 1999 teknologia yksinkertaisempi kuin n. 2005 mallien pyörät?
Toisaalta olen vähän alkanut miettiä niitä argumentteja, miksi ei osta 250-kuutioista, koska kortti ei ole este, ja sellaisella ei sitten tulisi ongelmia, jos pitää voida ajaa liikenteen mukana 100 km alueella.
Alkaa valinnan laajuus kohta stressaamaan, pitää varmaan vaan ostaa ensin jokin edullinen kevari ja aloittaa sillä harrastus - ja ostaa sitten tehokkaampi, jos innostuu enemmän.
Tuo CLR:n moottori kun on yksisylinterinen, 2-venttiilinen ilmajäähdytteinen kaasarikone niin voi aika hyvällä omatunnolla todeta että siitä ei paljon yksinkertaisemmaksi tekniikka enää muutu.
Itse ajoin oman piikkikortin tuollaisella aikanaan ja mukava ensikosketushan se oli kaksipyöräisten maailmaan![]()
80-90kmh riittää varsin hyvin moneen paikkaan, kunhan koneessa on sen verran ötyä ettei se hyydy vastatuulessa/ylämäessä ja kyseisen vauhdin ylläpito onnistuu ilman kikkailua. Jos ollaan kulkujen kanssa lähellä äärirajoja niin se alkaa nopeasti syömään fiilistä ajamisessa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Itse ajoin kaksi talvea piikillä.Ekan Hondan XR125:lla ja sit Motohispania 125duna hard road endurolla ja kiteytän sen näin.Pikkupolulla ja maastossa kivaa,kaupungissa siedettävää.Isolla tiellä tuulessa tuskaa.Kukkarolle kivaa.
Nyt alla Beta4.0 alp,joka on todella hauska joka paikassa.Edullinen ylläpitää(japsitekniikka)
http://www.bikeforum.fi/ajoneuvot/kaytetyt-pyorat/
Mielstäni tuo täyttäisi kaikki ketjun aloittajan kriteerit,tuo Bikeforumin Beta,yksink.Suzuki dr350 tekniikalla,kevyt,matala helppo ajaa,halvat käyttökustannukset,eikä ihan mopo enää,pysyy liikenteen rytnissä,jne.Jos asia kiinnostaa,voin puolestasi käydä tarkemmin tutkimassa.
Nimim.kokemusta omaava![]()
Viimeksi muokannut: gixxerman; 25.03.2015 klo 09:04.
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Etenkin ensimmäiseksi pyöräksi myös pyörän hankintahinnan olisi syytä olla ainakin itselläni hyvin edullinen. Tätä ajatusta vasten nettimotoa seuratessa alkaa hyvin nopeasti muodostua käsitys, että esim. alle 1500 budjetilla ei kannata katsella mitään muuta kuin piikki koneita. Muutamia suurempiakin tuohon hintaan löytyy, mutta piikkejä on aivan hirveä määr laatumerkkejä kohtuullisilla kilometreillä.
Itsellä nimenomaan näihin perustuen on hyvin todennäköistä, että ensimmäinen pyörä on juuri 125cc vaikka sillä ei sitten ylämäissä tai vastatuulessa aivan tavoitenopeutta pääsisikään.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Oli vähän työkiireitä tässä välillä. Nyt alkaa kesäloma ja ajattelin uudestaan aloittaa moottoripyörän etsimisen kertomillani spekseillä. Olisikohan tässä ehdokas:
http://www.nettimoto.com/yamaha/rd/1846631
Yamaha RD LC 10-W/123
Osaako joku sanoa, onko tuo ikä ja ajetut kilometrit mahdollinen ongelma? Onko tuo ns. luotettava malli, jota yleensä ajan hammas on kohdellut lempeästi? Olisiko tuo sellaista vanhempaa mallia, jossa ei olisi mitään elektroniikkaa tai muita hienouksia ja jota olisi helppo opetella itse korjaamaan? Hieman askarruttaa tuo ikä ja ajetut kilometrit, ettei heti tule jotain isoja ja kalliita remontteja.
Pitäisi tutustua johonkin moottoripyöräharrastajaan, jonka luokse voisi tuoda tuollaista koeyksilöä näytille. :-)
Taivas saa odottaa
Ostin sitten heti ensimmäisenä lomapäivänä elämäni ensimmäisen moottoripyörän. Skyteam Monkey 125. Eli Honda Monkey -kopio, jossa 125-kuutioinen moottori (joku tässä viestiketjussa sellaista ehdottikin). Minulla oli 15-vuotiaana aito Honda Monkey, joten tuossa ostossa oli vähän sellaista nostalgiaa, kun on päässyt ajelemaan pikkuteitä samanlaisella pyörällä kuin nuorena. :-) . Hauska peli on ollut. Ja kun se on kevytmoottoripyörä, niin pääsee ajamaan laillisesti yli 45 km/h. Sen vain huomasin kehä I:lla, että ei tuolla kyllä kovin mielellään ajele 80 km/h. Sellainen 60-70 km/h on vielä kiva vauhti, mutta kovemmalla nopeudella se alkaa olla tosi epävakaa keveyden ja pienien renkaiden takia. No, pyörä on täyttänyt speksieni osalta (ks. viestiketjun ensimmäinen kirjoitus) kaikki kriteerit. Nyt kesän jälkeen vain on nälkä hieman kasvanut ja ensi kesänä ajattelin ostaa jonkin 250cc pyörän; harkinnassa on joko jokin kaunis custom tai enduro.
Olen ajanut tuolla Skyteam Monkey 125:lla nyt n. 1,5 kk:ssa noin 500 km. Enimmäkseen on ollut tosi hauskaa. Siinä on selvästi hyvät ja huonot puolensa:
Plussaa:
- Pieni ja kevyt (n. 70kg), voi helposti viedä huoltoihin omaan kellariin.
- Ketterä ajaa pikkuteitä.
- Halpa (uutena 1300e + 200e autovero; 2v takuu).
- Halvat käyttökustannukset (kuluttaa tosi vähän bensaa, halvat huollot).
- Pääsee 60 km/h teillä ajamaan liikenteen mukana helposti (tämä plussa verrattuna mopoon).
- Tykkään, että pyörä on tosi yksinkertainen: manuaaliryyppy, sähkökäynnistimen lisäksi potkukäynnistin yms. Ei pitäisi tulla pahemmin vikoja kun ei ole mitään monimutkaisia osia, jotka voivat mennä rikki.
Miinusta:
- Heppoinen ajaa teillä, joilla pitäisi liikenteen mukana mennä 80 km/h (esim. kehä I). Pyörä on keveytensä ja pienien renkaiden takia tosi epävakaa suurilla nopeuksilla. Onneksi pääkaupunkiseudulla pääsee helposti paikasta toiseen myös lähiöteitä.
- Kevytmoottoripyöränä ei saa ajaa mopoille sallittuja pyöräteitä (tämä miinus verrattuna mopoon).
- Keveyden takia helppo varastettava; pitää aina muistaa laittaa U-lukolla kiinni johonkin kiinteään objektiin.
- Kerää ehkä hieman liikaa huvittuneita katseita ja joissakin autoilijoissa kummallisia aggressioita ("tuon mopon ohi on päästävä, vaikka itse törmäisi liikenteenjakajaan ohitustilanteessa" (kuten juuri tänään kävi)).
Hauska kesä on ollut. Olen ajellut sillä aika paljon pikkuteitä Helsingissä ja Espoossa. Esim. olen monta kertaa Kannelmäestä ajanut Lassilan ja Pitäjänmäen kautta Leppävaaraan ja sieltä Vanhaa Turuntietä Espoon keskukseen, jossa iäkkäät vanhemmat asuvat. Muistisairas isänikin osasi pihalla kommentoida pyörää katsoessaan "Eikö sinulla ollut tuollainen tossu-mopo viisitoistakesäisenä?"). :-) Kun ajaa rauhallista 40-60 km/h vauhtia pikkuteitä, niin maisemia ehtii katsella ja nauttia ajosta.
Ensi keväänä pitää kyllä tuon kaveriksi hankkia jokin vähän isompi n. 250 cc pyörä. Joko enduro ajettavuuden takia tai sitten jokin kaunis custom-pyörä. Työpaikan pihalla on elokuussa joka päivä ollut todella kaunis Harley Davidson. Taitaa vain olla liian kallis omalle budjetille. :-)
Kehä I:lla 80-rajoitusalueella kerran kokeilin liikenteen mukana 80 km/h ja sitten itsesuojeluvaisto sanoi, että tämä oli sitten tässä. :-)
Sen jälkeen olen kiltisti ajellut pienempiä teitä - onneksi niillä Helsingissä/Espoossa/Vantaalla pääsee minne vain.
Tässä iässä tuo nopeus ei muutenkaan ole enää se juttu. Kun saan asuntolainan maksettua, niin voisin kyllä palkita itseni jollain 250 cc customilla tai endurolla, mutta en silläkään tule varmasti kovin kovaa ajamaan.
Nonni, tolla pääsee hienosti alkuun ja täyttää sun alkuperäiset speksit melkoisen hyvin. Siitä kun into kasvaa niin 250cc pyörää alle ja aukee taas uusi maailma ajamisen osalta![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Näin kilpamopojakin harrastelevana väittäisin että rimpula takahaarukka on varmaan yksinään iso syy tuohon huteruuteen. Ylä- tai alatuen hitsaamalla, tai vaihtamalla -esim. tällaisen- ,tai vastaavan, meno tukevoittuisi varmasti paljonkin. Tuo on toki pidempikin, mikä sekin vaikuttaa.
Viimeksi muokannut: Ytsför; 09.08.2015 klo 11:18.
Ajattelin liittyä esim. HMPK-kerhoon ja jos siellä vähän oppisi lisää, millainen vähän isompi pyörä kannattaisi etsiä seuraavaksi kesäksi. Pyörän pitäisi tosiaan olla sellainen, että sen saisi jotenkin väännettyä omaan kellariin huoltoon. Ongelmana on lähinnä jyrkkä ramppi (rappuset, johon olen keskelle tehnyt laudoista pienen rampin: suuri paino aiheuttaa ongelmia) ja rappusten alla oleva kohtalaisen ahdas 90-kulma ennen ovea. Ainakin tyttären skootterin (Solifer SFR - Baotioan BT49QT: pituus 1660 mm, paino 87 kg) sain vietyä kohtalaisen kivuttomasti ramppia alas ja kulmassa skootteria hieman hivuttamalla sain sen ovesta sisään. Mutta paljon tuota isompaa moottoripyörää sinne ei varmaankaan saa (pitäisi kokeilla). Jokin kevyt/pienehkö katuenduro, joka täyttäisi nuo speksit ja jolla voisi vielä kohtalaisen mukavasti ajaa kehä I:lla liikenteen seassa 80-90 km/h (toisin kuin tuolla Skyteam Monkey 125:lla) olisi aika passeli.