Tulli tilastojen mukaan uusista pyöritä tehtiin verotuspäätöksiä tammi-kesäkuussa 4717 kpl vähemmän kuin vuosi sitten. Käytettynä tuoduissa pudotusta oli 1434 kpl. Onneksi myyntimäärät ainakin vielä on selväsi suuremmat kuin 90-luvun alkuvuosina. Kuitenkin pudotusta saattaa tulla koko vuonna jopa 50% viime vuoteen verrattuna.
Jos talous nykytilasta parissa- kolmessa vuodessa toipuu niin saattaa tulla pientä pulaa hyväkuntoisista käytetyistä koska uusien myynti on nyt voimakkaasti pudonnut.
Ei kannata kauppiaita näinä aikoina kadehtia...
Tuossa tuttu kauppias puheli 40 pinnan vähennyksestä uusien myynnissä. Toisen liikkeen myyjä sanoi että ei ole juurikaan muutosta edelliseen kesään. Kyllähän varmaan yleisesti vaikuttaa taantuma ja paljonkin. Mutta karsii varmaan ensimmäisenä näitä muoti-ilmiön mukana mukaan tulleita. Pari viime vuotta on ollut melkoista pyörän ostoa vähän yhdellä jos toisella. Kaikkien on ollut pakko saada pyörä...
HD Sgs, Te300i, 748r, 990 Adv ,Hp2 Sport, S1000rr
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999 Xerox, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r, Zx10r, exc450, Superduke r x2, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
Itse kun olen kiertänyt pyöräkauppoja, niin jotenkin on tullut sellainen tuntu, että sekä uusien että käytettyjen varastot pidetään aika minimissä tällä hetkellä. Sama tuntuu välillä olevan varustepuolellakin tilanne - hirveitä varastoja (esim. kokovalikoimaa) ei haluta pitää ja vanhoista pyritään alennuksilla eroon.
Tosin, itselle on kyllä löytynyt varusteita ja muuta sälää ihan mainiosti, ja aina on luvattu tilata kokeiltavaksi jos hyllystä ei löydy.![]()
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Kuka kallista tavaraa haluaa varastoida? Ei oikeastaan kukaan nykyään. Tuotetta jota menee 2x 6kk aikana ei ole mitään järkeä pitää hyllyssä ^^
Näin se ABC laskenta toimii. Kiertämättömät / arvo tuotteet veks, myymälä tyhjäksi. Kaikki parin päivän toimituksella siite eteenpäin.
![]()
This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
KTM SM 690 2007
Yamaha YZ250F 2008 (Myynnissä)
X: Suzuki Hayabusa 2003
X: Kawasaki Z750 2007
Joo, itsekin tuon tiedän ko vähän on liiketaloutta tullut "harrastettua". Siksipä pyrin itse ostamaan ne kamat liikkeistä, joita siellä käyn sovittamassakin. Jos koko bisnes menee siihen että käydään liikkeessä sovittamassa ja tilataan netistä, niin eivät ne myymälät kauaa ole pystyssä.(moukku @ Heinä. 14 2009,10:33) kirjoitti
Ja disclaimerkiksi vielä: tämä ei ole mikään kannanotto nettikauppoja vastaan...
![]()
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Lisää aiheesta Kauppalehdessä
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
On se ikävää. Aika kuluu parta kasvaa ja on unelma mutta täytyy pihistellä.... vastemmielinen ajatus.
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Jatketaan vanhaa topiikkia.
Tuli vastaan uutinen pyörien myyntimääristä:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/mo...ujaan/NyH7iff3
"Ei ota elpyäkseen moottoripyöräkauppa Suomessa. Rekisteröintimäärät jäivät tammi-heinäkuussa melkein 12 prosenttia pienemmiksi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna." Joku sentään jopa kasvatti myyntiään.
1. Yamaha 573 2,5
2. KTM 341 4,9
3. BMW 309 - 33,5
4. Honda 269 – 27,7
5. Kawasaki 157 – 6,0
6. H-D 145 – 37,5
7. Suzuki 110 –19,7
8. Triumph 98 – 18,3
9. Piaggio 97 22,8
10. Ducati 74 17,5
Yhteensä 2 619 – 11,6 %
BMW F800GT -13
Kyllä siinä rupeaa jo vähän kokeneemmallakin kauppiaalla olemaan nesteet sukassa kun myynnistä lähtee 1/3 vuodessa = n. 100kpl pyöriä jää yllättäen ko. merkillä myymättä ja tuota -30% rajaa kilkuttelee tuossa listassa jo useampikin merkki
Ja taas toisaalta siellä iloisemmalla puolella joku Pinokkion +23% selittyy helposti pienehköllä kpl-määräisellä lähtötasolla. Toisaalta esim. X10 on kieltämättä aika hyvän näköinen - skootteriksi ja ajokortti-ongelmiinkin on heillä on tarjota MP3 LT, jota kuskataan B-kortilla![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ja mitenkähän se ajokorttiuudistus vaikuttikaan asiaan ???
Ennen oli kaikilla ajokortin omistajilla mp kortti kylkiäisenä,
kun uudistus tuli sanoin jo silloin että mp liikkeet tulee kaatumaan ja valtion veromarkat vähenemään....![]()
Tulevaisuus tulee olemaan näin ! Ei korttia , ei kilpiä, aina karkuun !
https://www.youtube.com/watch?v=NCjc3O0cXyw
Eikä tätä kohta kukaan harrasta, kun tulee vero ja katsastus...Ne viimeiset mahdollisuudet viedään pienestä vapaudesta harrastukseen pois.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Motonet vastaa tuohon tilanteeseen lisäämällä tarjontaansa MP osissa.
Sieltä saa Bemarin OEM isoja takalaakereitakin nykyään ja kytkinlevyjä sun muuta mallikohtaisesti.
Hyvä juttu.
Mutta ne kytkimen venyvät ja vaihdettavat pultit pitää vielä tilata Bemarikaupasta yli viikon toimitusajalla ainakin mun R1100GS pyörään. Tuolla ei Bemarikaupat kauaa pärjää, pultit maksoivat yhteensä 12.- euroa.
Jos pultteja ei ole Ruotsin varastossa, niin toimitus kestää ehkä kolme viikkoa Saksa-Ruotsi-Suomi reittiä ja tiskiltä pitää vielä hakea..
Vaihdoin sen levyn jokin aika sitten Motonetin uuteen levyyn.
Sitten, kun Suomesta ei saa mitään osia, niin täytyy tilata vaikka Englannista. Sieltä noi pultit tulevat kanssa viikossa kotiin kannettuina.
Pekka
Edessä on kaksi vaihtoehtoa, pienet liikkeet kuolee pois ja kaupanteko keskittyy isompiin palatseihin. Toinen vaihtoehto on että MP/varusteet löytyy kohta jonkun muun puodin yhteydestä tai liikkeessä on myynnissä muutakin kun mp kamoja. Suomen markkinat on pienet ja äärimmäisen herkkä ulkoisille vaikutustekijöille, yksi muutos ei vielä kauppoja kaada mutta kun tulee useampi asia samaan aikaan niin ovien saranat alkaa ruostua. Eikä syynä ole pelkästään ajokorttiuudistus, työttömyys kasvaa ja bkt laskee, nettikaupat tekee ulkomailta tilaamisen helpoksi jne jne.
Kylätason kurapyöräilijä.
Aivan, pelkillä muodollisuuksilla ei ole saatu kuljettajien taitoja paremmiksi, vaan ainoastaan lisättyä kansalaisten kuluja ja vähennettyä tehokkaasti kuljettajien määrää ja sen seurauksena moottoripyörien määrää. Tuo iskee myös kaikkein pahimmin pienituloisten mahdollisuuteen saada A*-kortti. Tätä menoa kortin pystyvät hankkimaan vain kovatuloiset.
Jos olisikin vaadittu ohjattua harjoittelua moottoriradalla sanotaan vaikkapa 100h - ilman jonkin organisaation rahastusta - kuljettajat olisivat huomattavasti paremmin eväin varustetut lähtiessään liikenteeseen. Tuo tuntimäärä olisi myös oppimisen kannalta kaikkein tehokkain, jos se suoritettaisiin muutamana kokopäiväpakettina eikä siten kuin nykyään autokouluissa tehdään (maksimissaan 4h päivässä). Kun kyseessä on motoristen taitojen kehittäminen, toistoja pitää olla riittävästi, jotta liikkeet menevät selkäytimeen.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
sanoisin että juurikin toi 450000 työtöntä on suurin syy mp-kaupan lamaan ja lehtitietojen mukaan lamaa syvennetään kokoajan reippaalla kädellä..eläköön kvarttaalitalous![]()
Ja tämä kuilu kasvaa koko ajan, tätä menoa meillä ei kohta ole palkkauksessa keskiluokkaa ollenkaan vaan on pienituloisia ja isotuloisia. Tämä on nähty monella alalla viime vuosina, yritykset tekee saneerauksia työvoiman suhteen että saadaan palkkataso alemmaksi ja voitot suuremmaksi. Dunarit ja herrat erotellaan tällä menetelmällä hyvin tehokkaasti ja keskiluokka alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Mitä siihen on syynä voi kukin päätellä omalla tahollaan. Tähän päälle jatkuvasti kiristyvä verotus, palkkojen jäädyttäminen ja hintojen nousu niin harrastekauppojen oven sijaan availlaan sossun ovea toimeentulotuen muodossa.
Kun ihmisillä ei ole rahaa niin kauppa ei käy, ei mp-liikkeissä, ei ravintoloissa, eikä oikein missään muussakaan vapaa-aikaan sivuavissa harrastuksissa tai tapahtumissa. Edelleen olen sitä mieltä että pelkkä ajokorttiuudistus ei hiljentänyt mp-kauppaa mutta kyllä se nostaa kynnystä kortin ajamiseen, varsinkin kun hinnat on tällä hetkellä aika poskettomia niin A kuin B kortin osalta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Toisaalta, kun saadaan moottoripyöräilyyn tuhlatut rahat parempaan käyttöön, eli muuhun kulutukseen, niin silloin raha on paremmassa käytössä.
Ketä kiinnostaa joku marginaaliharrastus ja muutama työtön mopokauppias...
Viimeksi muokannut: lario; 10.08.2015 klo 10:50.
Itsellä myös tuossa jokunen vuosi sitten kolahti talouden realiteetit omaan nilkkaan, meni duuni ja sitämyöten meni myös työsuhdeauto, tietokone, puhelin... tulotason tipahtamisesta nyt puhumattakaan => pyörä oli ihan pakko panna lihoiksi
Sieltä sitten uudelleenkoulutuksen kautta uuteen alkuun ja muutama vuosihan tuossa vierähti. Lopulta tuli sitten se uusi pyöräkin, mutta ed. kokeneena suoritin hankinnassani ns. kuluoptimoinnin => pyöräksi valikoitui tuo FJS. Nyt ei vakuutuksetkaan paljoa taloutta riipase, ajoi tahi ei, mutta kun mieli tekee niin ei kun fillarin päälle vaan jakuten taas tänäkin aamuna tuota työmatkaa tultiin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Pyörien myynnistä näkee suoraan sen, että ne merkit myy, jotka ovat tuoneet jotain uutta viime vuosina. Usein kärkipaikalla pyörineen Hondankin myynti sakkaa lopulta kun uusia malleja ei ole tullut. Kevarimyynti pitää montaa merkkiä tuolla listalla, varmaan sekin hyytynyt Hondan tapauksessa kun eurooppalaiset tuoneet vähän huokuttelevampia malleja myyntiin.
Miten sitä vaihtaa uudenpaan? Jos entinen ei kelpaa liikkeeseen vaihdossa. Kun tarjoat vanhaa vaidossa vastauksena myy suoraan ja tuu sitten ostamaan. Miksi minä liikkestä ostaisin kun ykstyiseltä saa edukkaammin, uusien pyörien kohdalla tilanne toinen niitä on harvemmin yksityisillä. Toisaalta ei se mun vanha käy uuteenkaan vaihdossa. Täytyisi kauppiaiden miettiä uusiksi nuo kaupankäynnin periaatteet.
Crossipyörämarkkina on jo iät ja ajat Suomessakin pääsääntöisesti toiminut niin että vanha laite työnnetään Kepön tai vastaavan kautta eteenpäin ja kaupasta haetaan uutta.
Jenkeissä on jo paljon ajoneuvoille ns nettimyyntiä. Kauppa on verkossa. Sieltä saa speksattua ja tilattua uusia ajoneuvoja. Vaihtoajoneuvon asiakas hukkaa omatoimisesti ja uuden saa ilman väliportaan isoja kuluja. Tämä on myös Saksassa yleistymässä. Yksi tapa hukata pari vuotta vanha mopo, on purkaa se osiin ja myydä paloina eteenpäin. Ei toimisi meillä, mutta toimii isoilla markkinoilla joissa on ison pyöräkannan kautta jatkuva tarve vähän käytetylle uutta edullisemmalle osalle. Suomessa tämän toimintamallin ongelma on verotus. Jo raskaasti verotetuissa ajoneuvoissa marginaali on suhteessa pieni. Jälleenmyyjän ei ehkä kannata edes lähteä tähän bisnesmalliin, maahantuojalla tilanne olisi toinen. Ehkäpä 5v päästä jokaisella maahantuojalla on nettikauppa, showroomin roolin hoitaa 3D virtuaaliesittelyt jne. Itseasiassa maahantuojakin on turha, tehdas voisi myydä webbikaupasta suoraan ja logistiikkakumppani tuoda mopon kotiovelle. Ainakin itse mielelläni käyttäisin tällaista kanavaa.
Ja käytetyistä mopoista ei tule pulaa. Maailmalla moni merkki tekee ennätysvuotta myynnin osalta.
Juuri tälläinen tilanne menossa, mutta käytetään noita eläkkeeseen säästettyjä rahoja, pyörää en myy, kun on lainaa vielä vähän jäljellä ja en todellakaan tietäisi mitä pyörää tilalle..No tietokone on säästynyt, ainoa mitä voisi sanoa "työsuhdeauto", no sillä kulki töihin ja takasin....
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää