Olen ostamassa kevaria ja olen vielä auki, että kumpa tulisi ottaa, 2-tahti vai 4-tahti. Olen yrittänyt perehtyä asiaan, mutta nämä suomi24 ja mopojonnejen keskustelupalstojen idioottimagneetti keskustelut eivät ole paljoa auttaneet. Sen verran ymmärsin, että 2-tahti=vauhtia ja laittoa ja että 4-tahti=pihin köröttelyä.
Sen takia ajattelin kysyä kunnon moottoripyörämiehiltä, jotka asiasta tietävät. Kumpi on parempi? Laitto ei sinänsä ole ongelma kunhan ei tarvitsisi joka 100km jotain rassata.
Nelitahti. Ei haisevia vaatteita, ei infernaalista steroideilla boostatun sorsapillin pärinää, ei öljyn kanssa läträämistä, enemmän vääntöä, kestää paremmin kilsoja, pitää hintansa paremmin. Ja daamit istuu kyytiin huomattavasti mieluummin![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Husqvarna voiso olla mukava 2t peli körötelläEi tarvi huoltaa juuri lainkaan ja ei vie ainetta kuin n.6L/100km !
Nettimotossa on tutulla myynnissä "ei hinnoiteltuna" Husqvarna WR, 2008 vuosimalli ja ajettu 23tkm ja rempattu
Uudestisyntynyt REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
noi 4-T piikit on niin vässyköitä etten niihin rahaa tuhlais.
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
Eli kuten jo näistä vastauksista jotka yllä on esitetty niin ei tää foorumi hirveen paljon asiata ainakaan
helpota. Viisi vastausta ja suhde 2/3 eli sama vääntö jatkuu. Voisiko tästä päätellä myös sen että ne suomi24 ja mopojantterit jatkaa "isompina" sitten täällä sitä samaa iänikuista vääntöä johon ei tule koskaan yksiselitteistä voittajaa.
Aja ihan itse molemmilla vempaimilla ja mikä itselles tuntuu käteen käyvimmältä ja parhaalta niin sinnä sulle kevari alle.
Itseluottamus kehiin!
Honda XL1000VA 2006
2-tahtinen:
+ Karvan kevyempi
+ Helposti enempi tehoa jos viskaa kuristuksilla vesilintua
+ Helpompi huoltaa itse
- 2-tahtiöljyn kanssa läträäminen/Haisee pahalle
- Vaatii jonkin verran nelaria enemmän huoltoa.
- Vittumainen korvia repivä pärinä
4-tahtinen
+ Laillisena vähän 2-tahtaria vääntävämpi kone
+ Pieni kulutus
+ Harvempi huoltotarve
- Kalliimpi virittää
- Sen viritysmökäputken jälkeen pitää niin infernaalista putputusta, että tekisi mieli kiduttaa sellaisella ajava kuski hitaasti hengiltä.
- Vaikeampi huoltaa itse
Noissa nelareissa on sitten aika isoja eroja pyörien välillä. Esim. kyykyissä Honda CBR vs Yahaman vastaava. Honda on aika rimpulan oloinen verrattuna Yamahaan, joten kone ei ole suinkaan ainut ero eri pyörien välillä. Kannattaa käydä koeajamassa mahdollisimman montaa erilaista laitetta. Huolloista en nyt kovin paljon huolehtisi. 2-tahtarilla isompi huolto on männän vaihto 10tkm välein (tai ainakin oli silloin muinoin kun itse oli tuossa iässä), nelarilla taas tulee venttiilinvälysten säätöä ja tarkastelua. Eli tähän ei liene yhtä ainoaa totuutta vaan kuskin mieltymys ratkaisee enemmän.
Superbike #7
Kiitti asiallisista vastauksista.
Ei taida muu auttaa, kuin vaan että kokeilemaan.![]()
Ei ne 4T moottorit mitään tykkejä ole mutta tarviiko sen ollakkaan jos pyörä tulee teinille jolla on ajamisessa enenmmän intoa kuin järkeä?
Vanhempi poika surautteli 3 vuotta mopolla ja heti ekan kesän jälkeen tuli selväksi että toista 2T pyörää meille ei tule katukäyttöön. Nuoremman pojan kanssa päätettiin jättää mopot väliin ja siirtyä suoraan 4T kevariin ja päätös oli oikea, vaikka ne 2T kevarit ripeämpiä onkin.
Mä olen ajokamojen kanssa lähes sadan kilon keijukainen ja välillä ajellut pojan 4T Betalla, eihän se mikään tykki ole mutta hyvin sillä pystyy ajamaan liikenteen seassa ja vähän kikkailemaan. 4T "huoltovapaus" ja varmat kilometrit on tehoja tärkeämpää, samoin moottorin ajettavuus ja hajuttomuus sekä pieni bensan kulutus. Beta sykkii menemään 2.7-4.5L/100km riippuen ajosta ja kaasukädestä, mulle tärkeä seikka kun käydään tankkaamassa mun piikkiin, ja pojalle tärkeämpi juttu kun saa viikossa 10€ bensarahaa, pienellä kulutuksella enemmän kilsoja.
Kyllä ne junnut kerkee tehokkaammilla pyörillä ajamaan kun sen aika tulee.
Virittämiseen en ota kantaa ettei taas aleta sovittamaan jotain hattua jonkun päähän
Epäselvän hölötyksen jälkeen ehdoton kyllä 4T kevarille jos se on tulossa katukäyttöön.
Kylätason kurapyöräilijä.
Suosittelen unohtamaan sen suoli24 foorumin, siellä on trollareita paljon.
Tuossa 2-tahtisessa on sekin huono puoli, on varmaan enemmän poliisin kanssa tekemisessä, kuin hiljaisella 4-tahtisella. Kyllä poliisit tietää nykyään noista virityksistä. Itse kanssa suosittelen 4-tahtia, sen hiljaisuuden, kulutuksen takia. Siihen en suosittele mitään mökä pönttöä sen takia, kun kaverilla pikkasen nopeampi piikki.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
2-tahti! Ne alkaa jo tuntumaan oikeilta moottoripyöriltä. Nuo 4-tahdit ovat ihan kivoja ja hauskoja laitteita, mutta se tehottomuus vaivaa kyllä.
Isommalla tiellä on hankala pitää matkavauhtia yllä kun mopoa joutuuu huudattamaan kokoajan.
2-tahdilla pystyy hyvin heittämään reissua ja ovat luotettaviakin jos jaksaa huoltaa. Itse ajoin n. 20tkm 2-tahti kevarilla ilman mitään murheita. 10tkm kohdalla vain isompi remontti eli männänvaihto yms. Itse jos tekee senkin niin ei tule montaa satasta kustantaa. Muuten selvisi ihan öljynvaihdoilla ja kulutusosien vaihdolla. Potkua ja kulkuakin saa jo tollasesta 2-tahdista kivasti irti. Eipähän jää jalkoihin.
2-tahti jos alkoi kiinnostaa niin kannattaa katsoo Cagiva Mitoja tai Raptoreita, jos haluaa nakua/kyykkyä. Noista supermotoista Husqvarnan Sm125s taitaa olla melko luotettava 2-tahti peli.
Jos nyt nelitahtia katsoo niin tuolta Fanticilta taitaa löytyy muutamia mielenkiintoinen malli, jotka eivät ole niin laiskojakaan![]()
Viimeksi muokannut: antti_p; 29.08.2013 klo 10:34.
Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 250L Rally 18
Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
Mulla oli kevariaikana Varadero, eikä silläkään huono ollu reissua heittääKyytiläisen kanssakin pysyy ihan huoleti vauhdissa 100km/h rajoituksilla, oikeastaan ei juuri ollut väliä oliko yksin vai kaksin, jos kyytiläinen on kuskia pienempi. Joitain saa ohitellakin, muttei se ohituskiihtyvyys ihan hurja ole. 120km/h pystyi mittariin pitämään, mutta sillon mennään kaasu pohjassa koko ajan. Itse annan mukavalle väännölle enempi arvoa kuin huippunopeudelle (jonka saa jo nelitahtisilla laittomaksi
) ja joskus viisauksissani kokeilin, että Varaderon V2:lla pysty viitosvaihteella ajamaan kylältä kaupunkiin (kun liikennevalot osui sopivasti, eikä tarvinnu pysähtyä) treeneihin, vaikka välissä on 40 rajoitusta ja pari liikenneympyrää.
Teho-kulutus-huollot on edellisissä tullukin esille, joten niihin ei lisättävää. Pyörän hankkija itse priorisoikoon nuo ominaisuudet ja tekee oman valintansa.
Fanticissa on se sama Yamaha/Minarelli 11kw 4T kone mikä on monessa muussakin pyörässä. Ilman kuutiotilavuuden kasvattamista, kannen ja nokan vaihtoa ei niistä tehoja saada revittyä irti joten aika samalla viivalla Fantic on Betan, Hussen, Yamahan ja Riejun kanssa.
Muutenhan Fantic on yksi hienoimpia ja kalliimpia 4T kevareita.
Kylätason kurapyöräilijä.
2t on arkiajoon hanurista, haisee vaatteet ja reppu.
ja bensankulutus on aika merkittävä, koska moni sahaa kevarilla aika paljon km:jä. 2T:ssä voi ajaa puolet pyörän hinnasta bensaan parissa vuodessa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Itsellä oli 2t kevari (Husqvarna) ja jos saisi jälkeenpäin päättää niin ehdottomasti 4t. Nelarit melko vaivattomia laitteita, ei öljyn kanssa läträämistä ja seosten kyttäilyä, ja onhan niissä kulutuskin melkoisen pieni, 3-4l/100km.
2t oli kyllä "nopeita" ja sellaisia laitteita, että kun ne toimi, niin olihan niillä kiva ajaa. Silti tuntui että 2tmiehet olivat pyörän kimpussa kolme kertaa enemmän kuin nelarikuskit.
Summasummarum: Jos olet valmis huoltamaan (tietysti pyöräkohtaista) enemmän ja tankkaamaan enemmän ja ylipäätään hoivamaan pyörää enemmän niin 2tahti. Jos taas haluat huolettomia ja halpoja kilsoja (taas pyöräkohtaista) niin siinä tapauksessa 4tahti.
Itse en hirveästi perustelisi sillä että 4tahtia on vaikeampi huoltaa, samanlailla niihin vaihdetaan öljyt ja tulpat, venat ny joutuu säätään mutta ei sekään ole paha rasti. Ainakaan omaan mieleen ei tule ketään joka olisi joutunut avaamaan konetta omasta 4t kevaristaan. Ja pidemmälle reissulle ottaisin ehdottomasti 4t kevarin.
2tahdeista jos nyt sellaiseen päädyt niin Yamaha dt on ainakin varma valinta![]()
Viimeksi muokannut: tumb1; 29.08.2013 klo 13:26.
Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
Kyllähän tuo 2-tahti vakionakin tuntuu paremmin kulkevan kun vastaavat 4-tahti kevarit. Ainakin omien kokemuksien perusteella. Ajanut aikoinaan cebarilla, vakio hussel, varaderol, Derbi Sendalla, Houysungilla ja omal cagivalla.
Sekä noissa laadukkaammissa 2-tahdeissa on/oli brembon jarrut ja kunnon alusta. Nämä tietenkin pohjautuu vain omiin kokemuksiin.![]()
Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
MAN
MAN
Paljonko 2-tahdilla pystyy ajaa maantievauhtia ilman, että pelkää, että mopo leikkaa kiinni? Kuulemma ovat aika herkkiä junttaamaan..![]()
Ei ne kauheen helposti vedä juntturaan kunhan on seokset kunnossa ja vältät moottorijarruja![]()
Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
Jep. Nsr kesti motariajoa niin kauan kuin tankissa oli bensaa urku auki. En silti suosittele
seokset 3,5% ja tuorevoitelu pois. Kampiakselilta n. 35hp arviolta, huiput kummiskin 20km/h enemmin kuin ttnä jolloin luvataan 31hp kampiakselilta. Hussesta olen saanut paskan maun, jokaisen kaverin husse on leiponut vähintän kerran ja kahdesta alle 10k ajetusta on alakerta levinnyt. 4t pyörissä taas vältä noita minarellin 4t koneita enemmin ajettuna jos mäntää ei ole vaihettu. Alkaa useasti nettipalstojen kokemuksien mukaan syödä öljyä 30t kohdalla. Hondan kone kestää x määrän ajoa, ei käsittääkseni ajamalla kulu. Ja 2013 cbr ei edes näytä mopolta, vaan on kilpailijoiden kokoa.
Itse valitsin 2tn ja valitsisin vieläkin. Syy? 8s nollasta sataan on helvetisti vähemmän kuin 15s. Vikoja ei ollut yhtään jos väärin vetämääni puristuksiin jäänyttä bensaletkua ei lasketa.
Kirjoitin puhelimella joten laatu paskaa
E: jos päädyt kaksitahtiin, opettele säätämään kaasutin, omani oli säädetty niin, että tyhjäkäynnillä sammui 2min käytyään ja ykkösvaihde röpelsi välillä, urku auki ajaessa toimi hyvin ja kaupungissa meni vähän tukkoon ennen kuin availi. Kävi vähän rikkaalla ja söi soppaa, mutta ei leiponut. Rikkaan käynnin tulpien syöntikin on joko paskapuhetta tai itsellä olo satumainen tuuri, Br9eg kesti 15t ajoa![]()
Pearl White F4i
Kyllähän tommosella 2-tahdilla voi ihan hyvin ajaa 110-120km/h mittarinnopeutta maantietä ja ei ole pelkoa että leikkaisi. Kunhan on voitelu kunnossa.
Itse tuli jopa omalla kevarilla ajeltua radalla jonkin verran ja ei mitään ongelmia. Ainoa että suorilla tulivat isommat pelit aina ohi![]()