Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 81:sta
  1. #1
    Tuoreimman Bike- lehden innoittamana, (2/-15), päätin viimein tehdä tuon Gessun orggisvalollekkin päivitystä.
    Pitkissä nyt kun valotehot riittää, (2 sumaria + 2 lisäLED:iä), mutta lyhyet ovat ainoastaan orkkis H4.

    TÄSTÄ meinasin saada valoa yöhön, luvataan ainakin 3600 LM, 30w teholla, valkoista valoa?

    Eilenä lähti tilaus (ebay), ja luvattiin tulevaksi Tue. Feb. 3 - Thu. Mar. 5 .....w´ll see?

    Bikessa testattavana oleva oli Cyclops LED, mutta tuplahintaisena, jäi vain katseluasteelle. Samanlaisiahan nuo muuten ovat, puhaltimella varustettuja ja vedenkestäviä........vuoden takuulla.

    Testin mukaan, lyhyen valon kantama tuplaantui ja pitkillekkin tuli kantamaa 20 metriä lisää!

    Kokemuksia muilla?
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 24.01.2015 klo 14:57.
  2. #2
    No juuri noista halogeeneja korvaavista ledeistä ei omakohtaisia kokemuksia löydy, mutta muuten ledeistä kyllä.

    Monesti noissa korvausviritelmissä tulee ongelmaksi valokuvio. Etenkin usean ledin rakennelmissa valolähde levittyy laajemmalle alueelle ja sijaitsee eri kohdassa kuin oikeassa polttimossa. Sitten vähän heijastimen rakenteesta riippuen tämä vaikuttaa enemmän tai vähemmän kuvioon. Tuossa linkin tapauksessa tämä puoli saattaa olla kohtuullisessa järjestyksessä, jos ja kun sitä käytetään pelkästään lyhyille.

    Sitten näissä halpistuotteissa yleensä liioitellaan valotehoja aika surutta. Esimerkiksi tässä sun polttimossa väitetään olevan 3kpl Cree:n ledejä, joille oikeasti luvataan 1000lm/10W per kpl. Eli tuo 3600lm on heti teoriassa yläkanttiin. Muutenkin käytännön yläraja tehon ja valomäärän välillä on noin 100lm/W, eli jos mainoksessa luvataan enemmän, niin kannattaa epäillä. Myös tuota sähkötehoa liioitellaan varsin useasti, yleensä syynä tähän on lämmöntuotto. Jotta tuostakin ledistä saa oikeasti 10W/kpl ulos, niin jäähdytyksen täytyy olla aika hyvällä mallilla. Lisäksi muuntajaelektroniikkakin tuottaa lämpöä sitä enemmän mitä enemmän tehoa tarvitaan. Noin silmämääräisesti arvioiden vähän epäilen, että tuollaiseen polttimon runkoon ei ihan helpolla saa tehtyä riittävää jäähdytystä 30W teholle. Ja tähän myös viittaa se, että ilmoituksessakin on "Power consumption: 15w-30w", eli tuo 15W voisi olla realistinen arvio. Tällä sitten valotehoksi tulisi noin 1500lm. No, kun vastaavan halogeenin valoteho on luokkaa 1000lm, niin ei tuo ihan huonosti ole. Eli jos valokuvio on edes suunnilleen kohdillaan, niin voi tuossa jonkun verran tulla parannusta. Ja hintakin on sen verran kohtuullinen, että ei tuossa kovin korkealta putoa.

    Itse olen sitä mieltä, että xenon-muunnossarjat on edelleen aika hyvä vaihtoehto, jos halogeeniumpioon haluaa lisää valotehoa. 35W xenon antaa oikeasti noin 3000lm pihalle ja yleensä valokuviokin on kohtuullisen hyvin kohdallaan.
    Arttu
  3. #3
    Itsellä pyörässä 2x H7 xenonit, ei tulisi mieleenkään palata takaisin halogeeneihin.
    Autokäyttöön olen jonkin aikaa katsellut noita Led polttimoita.
    Kannattaa hieman silmäillä noiden settien laatua kun saa ne hyppysiinsä, ns. laadukkaatkin ovat monesti ihan samaa tavaraa kuin ne halvemmatkin, tässä eräs kaveri selvitteli VLED:ien vilkkumis ongelmaa, as palvelu suositteli käyttämään "capacitor wire harness:ia". No, ongelma olikin vähän eri.
    https://www.youtube.com/watch?x-yt-t...yt-cl=84411374
    Älä korjaa ehjää....
  4. #4
    Mikähän tämmönen mahtais olla - ainakin on melkoset mainospuheet:
    http://www.ebay.co.uk/itm/Bike-Car-4...item418668e090
    ZH2 2020
  5. #5
    Mielenkiintoinen aihe ja olisi tosiaan kiva kuulla käytännön kokemuksia. Juurikin siitä syystä, että kaikilla on mielipide ja yleensä negatiivinen, mutta harvoilla käytännön kokemusta. Ja kyllähän se speksien ja järjen perusteella on epäilyttävää.
  6. #6
    ArttuH kirjoittaa täyttä asiaa.... valokuvio ongelmia tiedossa. Tällaiset yleisledit antaa kapean valkokentän, jota ei suunniteltu mihinkään tiettyyn umpioon. Kunnon Xenon H4 poltin on varmasti parempi.
    Tehokkaiden ledien suurin ongelma on kuumeneminen, jos niistä otetaan kovat valotehot ja kun led kuumenee, niin silloin sen elinikä putoaa radikaalisti. Tästä johtuen led laitetaan elektronisesti vilkkumaan todella nopeaan tahtiin, jolloin lämpeneminen vähenee olennaisesti. Halvoissa Led tuotteissa tämä vilkkuminen voi näkyä ja huonossa tapauksessa valovoima voi jäädä murto osaan luvatusta (lasketusta)
    Ei kiinnosta pätkääkään
  7. #7
    Mitä itte kattonut kuvia ulkomaisilta foorumeilta niistä, valotehoa näyttäisi olevan aika paljon enemmän
    kun ovat pistäneet verrokkikuvia, ja horisontaalinen valon raja on yhtä terävä kuin H4 polttimolla.
    Sivuille päin taas näyttäisi tulevan reilusti hajavaloa, eikä reunat ole teräviä. Lisäksi
    reunoilla se valo näyttäisi olevan epämääräistä, näyttää olevan mustia kohtia keskellä valaistua
    aluetta ( reunoilla), ikäänkuin valo aaltoilisi ilman mitään selkeitä rajoja. Leveämmälle se toki näyttää, mutta miten lie häikäsee kaikki muut. Nämä kuvat siis on juuri jollain H4 korvaavilla Cree-ledeillä 7" pyöreästä umpiosta.
    Amerikkaa
  8. #8
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Tuoreimman Bike- lehden innoittamana, (2/-15), päätin viimein tehdä tuon Gessun orggisvalollekkin päivitystä.
    Pitkissä nyt kun valotehot riittää, (2 sumaria + 2 lisäLED:iä), mutta lyhyet ovat ainoastaan orkkis H4.

    TÄSTÄ meinasin saada valoa yöhön, luvataan ainakin 3600 LM, 30w teholla, valkoista valoa?

    Eilenä lähti tilaus (ebay), ja luvattiin tulevaksi Tue. Feb. 3 - Thu. Mar. 5 .....w´ll see?

    Bikessa testattavana oleva oli Cyclops LED, mutta tuplahintaisena, jäi vain katseluasteelle. Samanlaisiahan nuo muuten ovat, puhaltimella varustettuja ja vedenkestäviä........vuoden takuulla.

    Testin mukaan, lyhyn valon kantama tuplaantui ja pitkillekkin tuli kantamaa 20 metriä lisää!

    Kokemuksia muilla?
    laitahan kokemuksia sitten kuin saat paikalle .itseä kans kiinnostaa noi ledit.
    KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
    Honda xx 1100 02
    ex cbr1000f 93
    zzr1100 92
    diversion 600 93
    rg125
    cb125
    pv50
    tunturi50
    cresent50
  9. #9
    Juu, iliman muuta laittelen sitten testituloksia tulemaan - ja kiitos ArttuH:lle asiantuntevista kommenteistasi!

    Mainospuheet ovat aina puheita ja tiedossa on kyllä tuo "3600LM", että hyä jos sitten puolet siitä olisi se todellinen teho, mutta anyway, kaikki mikä vain on enempi nykyiseen H4-lyhkäseen on parempi !
    Nämä "ropelipolttimot", kun ovat uutta tekniikkaa, niin kokeillahan sitä silloin pitää. Ongelma tosiaan on se, miten tuo/nuo LED:it saadaan keskelle, (samalle kohdin umpiota kuin se hehkulanka), loistamaan H4:n lankoihin verrattuna. Osassa noissa kun LED: on vain jollakin puolen, jos polttimon runko on esim kolmion muotoinen, ja joista sitten palaa joko 2 tai 3, LED:iä riippuen onko pitkät vai lyhyet valot käytössä.

    Eli valokuvio on suurella todennäköisyydellä ainakin vähän erilainen, kuin H4:lla. Mutta onko se leveämpi, tarkka, pitempi vai synnyttääkö se useampia (haja-) kuvioita, siihen vaikuttaa tämän LED-polttimon ohella itse heijastin ja lasi, (rihlattu linssi/lasin rihlaus). Em. seikoista johtuen, epäilisinkin, että valokuviot ovat erilaiset eri pyörämerkkien ja lamppumallien välilläkin? Bike:n testissä, pitkien valojen kuvio, oli huomattavasti leveämpi, normi H4:een verrattuna, mikä ei tuolla Norbottenissa kaamosaikaan ole yhtään huono asia!!!

    Houkutus kokeiluun on kuitenkin melkoinen, etenkin kun ei tarvitse alkaa johtoja sen paremmin virittelemään, kun on "plug and (ride) play" - systeemi , ja samoin, kun virrankulutus puolittuu, tai jopa enemmän - joka ei tosin Gessussa ole ongelma, mutta talviajossa kaikki "turha" virrankulutus kun tulee karsia pois!

    XENON- lampuille ei meikä lämpiä, kun kaverinkaan GS:ssa ei net taho pakkasella syttyä......( jo -10¨c:ssa takkuaa ! )

    Ja samana päivänä, tilasin vielä toisenkin het samalla kertaa, eli TURBO-mallin, (3000LM).

    Tuuletin varsin kookas, joten kaiketi lämmöt pysyy aisoissa, ja ollaan ehkä lähempänä tai jo yli 2000LM:ää?
    Lisäksi tämän polttimon (ainakin kuvassa), valokuvion raja näytti tasaisen hyvältä, tosin kuva on kotilon umpioista.. mutta sittenhän tuo nähdään, kun tulee! (mainos = mainos!)

    Viimeksi muokannut: mchuurre; 24.01.2015 klo 13:49.
  10. #10
    Joo, laita ihmeessä testiraporttia. Mielenkiintoista kuulla miten toimii käytännössä.

    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    XENON- lampuille ei meikä lämpiä, kun kaverinkaan GS:ssa ei net taho pakkasella syttyä......( jo -10¨c:ssa takkuaa ! )
    Noissa on melkoisesti laatuvaihtelua, etenkin halvemmissa. Näitä on tullut nähtyä, kun nuukana aina ostelee ebay:stä kaikkein halvinta krääsää Juurikin noita satunnaisesti syttyviä, sitten hyvin nopeasti hajoavia, jotkut on olleet selvästi alitehoisiakin. Mutta on noissa halvoissa ollut ihan hyviäkin. Niissä hyvissä ei ole ollut mitään ongelmaa kovemmillakaan pakkasilla. Suurin puute xenoneissa on hidas syttyminen, mikä on hiukan ärsyttävää jos pitkät on omalla polttimolla.
    Arttu
  11. #11
    Lainaa ArttuH kirjoitti Katso viesti
    Noissa on melkoisesti laatuvaihtelua, etenkin halvemmissa....
    Tarkoitin siis BMW:n omaa, R1200GS:n orggis-Xenonia....
  12. #12
    Satuin lukemaan itsekin tuon Biken jutun ja ihan positiivisen kuvan sain LED ajovalopolttimoista. Polttimon lisäksi näyttäisi näissä paremmissa sarjoissa tulevan jokin pieni boksi, mutta silti kompaktimpi kokonaisuus verrattuna Xenoneihin. Ilmeisesti kannattaa hankkia tuollaiset, missä on polttimon pohjassa jäähdytysrivat.

    Pitää ennen tilaamista mittailla paljonko tuon vanhan kymppiärrän umpion takakannen sisässä on tilaa ettei tarvitse alkaa muotoilemaan mitään uudestaan.
    Kawasaki ZX-10R -05
  13. #13
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Tarkoitin siis BMW:n omaa, R1200GS:n orggis-Xenonia....
    Oho! Aika yllättävää, että niissä on tuollaista ongelmaa. Tuo on kyllä ihan vika tai suunnittelukämmi, ei mikään xenonien yleinen ominaisuus.
    Arttu
  14. #14
    Itellä oli CB1000R:ssä tämmönen, kun lähinnä halusin että näyn muille paremmin...
    Kuulemma oli melko kirkas ainakin edelläajavan taustapeileissä ja kyllä se jonkun verran paremmin näkyi halogeeniin verrattuna. Valokuvio oli, kuten arvata saattaa, pelkkä valomöykky ilman sen tarkempia rajoja. H4:ssa kun kuitenkin polttimolla on oma osansa kuvioon...
    15000 km ehdin ton lampun kanssa ajelemaan, joten itse ainakin olin ihan tyytyväinen kestävyyteenkin. Nykyiseen pyörään en sitä kuitenkaan aio asentaa, siinä kun on toi päiväledi vakiona ja varsinaiseen tien valaistukseen kunnollinen halogeenipolttimo on kyllä parempi...
    KTM 1290 Super Duke R '14
  15. #15
    Saa nähdä ehtiikö paketti rapakon takaa ajoissa perille että päästäisiin Huuruksen kanssa vertailemaan valotehoja jo ABBM:ssä; tilasin näet omaan kantturaani tuon "kykloopin" version LED-polttimosta
  16. #16
    Lainaa HessuL kirjoitti Katso viesti
    Saa nähdä ehtiikö paketti rapakon takaa ajoissa perille että päästäisiin Huuruksen kanssa vertailemaan valotehoja jo ABBM:ssä; tilasin näet omaan kantturaani tuon "kykloopin" version LED-polttimosta
    Häätyykö meän tehä Gessuille sit oikein avantoki, et päästään testaamaan tuon polttimon vedenkesto myös ?
  17. #17
    Väliaikaraporttia Kiinan- ihimeestä:

    Eilenä, tai oikeastaan jo toissapäivänä tuli Kiinan paketti, (By Air-Mail), että nopiaa toimintaa sikäli!

    itse polttimo, näytti kuin kuvassa mutta on painava, joka tieätty johtuu tuosta "ydinreaktorista", eli kovin on massaa jota/joka kuumenee ja voi siten jäähdyttää tuo ropeli. Pituutta on about 3-4 cm enemmän, kuin normi H4:ssa, joka tosin kuvastakin oli jo nähtävissä, mutta kummastusta aiheutti tuo "istukkalautasen" irtonaisuus. Siis se ei ole mitenkään kiinni lamppurungossa!

    Elikkäs, tuo LED- lamppurunko, se liikkuu ulos ja irti tuosta H4- istukasta, joten sen pysyvyys pitää sitten varmistaa jollain, pyörämallista ja umpiosta riippuen. Itse polttimon kytkentä sujuu 5.ssä sekunnissa, onhan se "Plug & Ride, (Play)".

    Gessun (1100), umpio on koteloitu muovisen lamppukuvun sisälle, jossa ei aivan tuota polttimon lisätilaa ollut sellaisenaan, (aivan kuten olin arvellutkin). Alkuun olin suunnitellut, että poraisin tuon muovisen lamppukuvun pohjaan LED- polttimon kokoisen reijän, ( about 35mm), josta sitten tuo LED- polttimo työntyisi ylimääräisen mitan verran vastaavasti ulos, mutta tällöin olisin menettänyt umpion originaalin ja laadukkaan BMW-system korkeudensäätömekanismin.

    Sitten kun mittailin lisätilatarvetta uudelleen, mielessäni edelleen tuo ajatus: "millä saan pysymään LED- polttimon umpion sisällä paikoillaan?" Jousi, kumipallo, vaahtomuovi? Lopulta oivalsin että hei!

    Muuta ei tarvita, kuin umpionkehyksen (3), pitemmät ruuvit, ja pohjaan jokin kuminen pehmustetulppa tuon korkeudensäätömutterin kantaan, koska muutoin se kantaa sellaisenaan "ydinreaktorin" pohjaan.

    Ja näin teinkin, ja vaikka muovikoteloon pääsisikin vesi, tai pöly, ei se umpioon asti kulkeudu, koska umpion kanta tulee täysin pöly- ja vesitiiviiksi noilla alkuperäisillä BMW-osilla, toki "ydinreaktori" voi pölystä kärsiä, mutta tiivistän nuo raot sitten ennen kuin kesä tulee. Itse "reaktori" on vesitiivis!

    Sitten kun laitoin virrat päälle, (lyhyet valot = 2 LED:iä), niin valoteho oli very GOOD, ja luulinkin että oli vahingossa jo pitkät päällä! Ja sitten kun laitoin pitkät päälle, niin valoteho olikin jo EXCELLENT !

    Tämä tosin vain paikallaan, autotallin valkoista ovea vasten tarkasteltuna. Mutta ero oli "melkoinen" verrattuna siihen keltaisen-kelmeään, lyhkäiseen H4:een, eli mitä olin lähtenyt päivittämäänkin!

    Lyhyen valon valokuvio oli sitten aivan erilainen, (kuten olin jo arvellutkin), mutta ei se huonolta näyttänyt. Ei tarkkaa / terävää ylärajaa, mutta raja kuitenkin. Valokuvio muutoin oli sellainen "3-osainen", mutta kaikki tämä siis vasta seinästä katsottuna. Lumisateesta johtuen, en vielä saanut, (ei olisi kannattanutkaan), kuvia vielä otettua, mutta ehkä jo huomisiltana, jolloin myös vastaantulijoiden reaktiot selviää......

    Uskaltaisin jo kuitenkin tässä vaiheessa jo sanoa, että H4 jää varmasti nyt vain varalle, koska senhän voin "reaktorivian" yllättäessä heittää nopeasti takaisin milloin vain, koska mitään pysyvää "vahinkoa" tai muutosta en muoviseen lamppukoteloon alkanut tekemään.

    Huurus suosittelee, ainakin toistaiseksi: VARAUKSIN !
  18. #18
    Ja nyt sitten kuvat kehiin:

    Pientä lumisadetta oli koko illan ajan, mutta siitä huolimatta, kävin piänen lenkin ja siten sain kuvia vihdoinkin..
    (Pahoittelen, ettei ole verrokkikuvia saunalyhty H4:sta, mutta kaiketi nämä kuvat nyt jotain kertoo!)

    Eli tässä kuvassa näkyy tuo lyhyen valon kuvio, jos sitä nyt kuvioksi voi edes sanoa
    Tavallaan siitä löytyy 2 eri "tasoa", mitkä ovat päällekkäin, eli käytössä on 2 LED:iä.
    Huom. Gessu on sivujalallaan, eli nuo "valotasot" tulevat täysin vaakatasoon ajettaessa!
    Mutta kirkautta löytyy karkeasti sanottuna tuplasti sen entiseen saunalyhtyyn verrattuna, vähintäin!



    Ja tässä ollaan sitten täysin pimiällä maaseutu- tilustiellä. Kauempana tulee jalankulkia heijastimineen, HYVÄ!
    Ja huomaa tien vasen puoli. Sinne ei valoa tule juurikaan, eli pysyy jollain lailla koossa oikealla puolen, kuten pitääkin! Ja tuosta löytyy edelleen ne 2 LED:iä, (lyhyet valot päällä).



    Nyt sama tilanne kuin edellisessä, mutta ilman kameraa häiritsevää jalankulkiaa, ( 2 LED:iä, eli lyhyet päällä).



    ZOOMATTU valokuvio, edelleen lyhyet päällä, ja huomaa mutka tien päässä, jonka jopa erottaa!:



    Pitkät valot, eli se 3.s LED mukana:



    Ja lopuksi, kaikki Gessun valot, eli pitkät päällä:



    Yhteenvetona: Ehdottomasti kannatti vaihtaa tämä "reaktorilamppu H4:n tilalle! Vastaantulijat eivät vilkutelleet, ja vielä tuosta videosta huomaatte, kuinka valo pysyy kutakuinkin oikealla puolen ja sitten pitkille vaihdettaessa, 3.s LED paikkaa sen tumman alueen, tien vasemmasta laidasta.

    0.21s kohdilla laitan kaikki lisävalot päälle. Siihen asti palaa vain päävalo, lyhyet / pitkät vuorotellen. Kauempana näkyvät heijastimet ovat taloliittymän postilootan heijastimia.
    Lyhyeen valoon tuli siis valovoimaa lisää, sekä kantamaan pituutta, juuri sitä mitä olin vailla!



    ps. Nyt vaan Gessu ei enää lataa, liekkö "reaktorilampun" lisäominaisuus. Täytyy tarkistaa valoisalla kytkennät.....tai muutoin ABBM 2015 meni Transalppireissuksi (mutinaa....)

    Mutta tämä tuote saa, ainaskin nyt tässä vaiheessa: "Huurusmiähe hyväksynnän", kahtoo nyt sitten vielä tuolla vuonoilla ja alemmissa temperatureissa + tärinäväylillä ~4000km tai enemmän......
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 01.02.2015 klo 21:12.
  19. #19
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Ja nyt sitten kuvat kehiin:

    Pientä lumisadetta oli koko illan ajan, mutta siitä huolimatta, kävin piänen lenkin ja siten sain kuvia vihdoinkin..
    (Pahoittelen, ettei ole verrokkikuvia saunalyhty H4:sta, mutta kaiketi nämä kuvat nyt jotain kertoo!)
    Tuon valokuviossa näkyvän ylemmän ledin jos saisi sammutettua niin sitten olisi ihan OK. Noi kaks valokuviota päällekkäin näyttää aika kamalalta, ja muutenkin näyttää että olis pitkä+lyhyt samaan aikaan päällä. Tarviiko lyhyen edes näyttää noin kauas? Pääasia että olis lyhkänenkin valo kirkas, pitkät hoitaa sitten asiansa. 06 aamusella ja vastoin 16 kotiin ajaessa häikäsee jo noi vastaantulevien halogeeneille tarkotettuihin projektoriumpioihin työnnetyt 50w xenoni-viritelmätkin jo niin paljon (valotehon kasvaessa saattaa heijastuksen määräkin kasvaa, joka voi olla todella kamala kohtaamistilanteessa) että ei toi "tuplakuvio" nyt ihan terveeltä näytä.. 1 ledi olis paljon inhimillisempi.
  20. #20
    kiitoksia mchuurteelle .valot lähtee tilaukseen kunhan saan mopo kuviot selville et millä ajellan keväällä
    KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
    Honda xx 1100 02
    ex cbr1000f 93
    zzr1100 92
    diversion 600 93
    rg125
    cb125
    pv50
    tunturi50
    cresent50
  21. #21
    Kovasti on alkanut kiinnostaa ledipolttimo. Itse olen ajatellut tällaisia: http://www.ebay.co.uk/itm/1613684858...%3AMEBIDX%3AIT
    Ainakin jonkun mainoksen mukaan olisi "uusinta tyyppiä" ja mainoksiahan me uskotaan. Lisäksi tuntuisi, että valokuvio voisi ehkä olla tuolla paremmin kohdallaan. Huono puoli on, että en ole mistään löytänyt tuollaista yksittäisenä, vaan aina pareittain myynnissä.
  22. #22
    Lainaa Tuuchen kirjoitti Katso viesti
    Tuon valokuviossa näkyvän ylemmän ledin jos saisi sammutettua niin sitten olisi ihan OK. Noi kaks valokuviota päällekkäin näyttää aika kamalalta, ja muutenkin näyttää että olis pitkä+lyhyt samaan aikaan päällä. Tarviiko lyhyen edes näyttää noin kauas? ...
    No ainahan voi lamppua laskea, eikä silloin valoteho heikkene....
  23. #23
    Kun Gessu lopetti latauksensa, tuon Kiinan polttimon jälkeen, niin toivottavasti kukaan ei sitä säikähtänyt, ei ole mikään ominaisuus, vaan:

    - Pelkästään viimeaikaiset ääriolosuhteet olivat syynä tähän, eli tänään sitten irroitin Gessun laturin, joka on pelittänyt niin moitteettomasti kaikki 82tkm, mutta sisällä olikin sitten aikas yllätys!

    Nimittäin hiilien ja liukupintojen väliin oli muodostunut "suolakerros", eli kun kotiuduin tuolta "VuojePimiä-ajosta", jossa lämpötilat vaihtelivat - 30 c:n pakkasista lopulta +4´c:hen ja vielä kun paluu Oulusta - JKL:ään oli sitten pelkkää SUOLATTUA sohjoa & rapaa & kuraa, niin olihan sitä suolasumua sitten mennyt tuonne laturin sisäänkin asti.

    Ja sitten kun Gessu oli poikkeuksellisesti vieläpä sen pari viikkoa käynnistämättä tuon jälken, ehti pinnoille tulla tuo suola-kalkki-kerros, ja olikin muuten aikas lujassa saaha se pois! Että jos olisinkin ajellut vielä muutat km:t tuon suola-tripin jälkeen, ei tämmöstä olisi varmaan ennättänyt tapahtua! Noo, tulipahan vaihdettua uusi laturinhihna samalla kun oli nyt niin helppoa.....

    Ja nyt lataa sen 14.5V, kuten pitääkin!

    ps. ja ne hiilet olivat aivvan kuin uudet, eli noilla km:llä ei puhettakaan, että vaihdella niitä...



  24. #24
    Nää LED-polttimot kiinnostaa kyllä, laitatko samoin testituloksia siitä turbo-polttimosta kun saat sen ? Siinä taitaa olla matalampi se kantaosa.
    "Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
  25. #25
    Lainaa DOHC kirjoitti Katso viesti
    Nää LED-polttimot kiinnostaa kyllä, laitatko samoin testituloksia siitä turbo-polttimosta kun saat sen ? Siinä taitaa olla matalampi se kantaosa.
    Juu, laittelen. Se kun tulee Transuun ja tuli muuten tänään postista! Tai eilen se siellä jo oli....
    Mutta todella, tuo mallli on lähes saman mittainen kuin vakio H4:nen, että helpompi asentaa !
    Led:it on "kolmiossa" aivan vierekkäin ja pienemmat kuin tuossa ekassa, "atomivoimalass"
  26. #26
    Täytyypä laittaa harkintaa nuo "turbo" mallit. Huurteen testituloksia odotellessa.
  27. #27
    Lainaa DOHC kirjoitti Katso viesti
    Nää LED-polttimot kiinnostaa kyllä, laitatko samoin testituloksia siitä turbo-polttimosta kun saat sen ? Siinä taitaa olla matalampi se kantaosa.
    Nonnih! turbo- mallin heitin sitten iltasella Transalpin H4:sen tilalle, ja häätyy kyllä sanoa, että oli piäni pettymys, siihen ekaan malliin, eli "reaktorimalliseen" verrattuna, josta olen kyllä tyytyväinen! Absolut !

    Tää Turbo- malli on kyllä normi H4:sen pituinen, mutta siihen ne hyvät ominaisuudet ehkäpä jääkin. Valoa ON toki arviolta enemmän kuin H4:ssa, mutta luulin että paljon enempi, ja mikä hämmästytti, tuo puhallin lähtee päälle heti? Olisin ottanut kuviakin illalla, mutta umpioni kun oli vielä liian paljon alas suunnattu, joten kuvaan vasta tänä iltana.

    Kytkentä on siis "Plug & Play", joten helppoa kuin saippua. Valokuvio lyhyellä on "ehjä" mutta ei mitään tarkkaa rajaa, mutta tässä mallissa ei ole "läikkiä" kuten siinä "reaktorimallissa". Valo on valkoista, (6000K), kuten luvataankin.

    Mutta palatakseni vielä tuohon järempään "reaktorimalliin", nyt kun polttimo sai sen 2700km "oikeaa" ja kaikenlaista jutauskyytiä, niin uusia kommentteja:
    - Gessun valoteho kasvoi arviolta tuplasti, tuli kantamaa lisää, eivätkä oikean suuntauksen jälkeen, autoilijat ole enää vilkutelleet.
    - parhaiten valotehon kasvun huomaa siitä, että esim pitkillä valoilla näkyy myös tien varren ja lähitienoon ympäristön kaikki mahdolliset; maitolaitureiden, puutarhatraktoreiden, takapihojen peräkärryjen, bussipysäkkien, yms, heijastimet.
    - parhaimmillaan, pärrän valot heijastuvat jopa 450 metrin päässä olevasta suunnistus-liikennetaulusta! (matkan laskin sähkötulpista ja moneen kertaan = 9 tolppaa).
    - vastaantulevat autot, vaihtavat lyhyille pääsääntöisesti aikaisemmin, kuin itse ennätän!

    Että ruma mutta ISO oli toistaiseksi parempi!
  28. #28


    Lyhyen valon kuvio, vaan edelleen suuntaus liian alas, mutta valokuvio tullee tästä nyt ainakin selville?



    Ja pitkät, tosin lisävalot nyt mukana, (2 x Kiinan LED:it )
  29. #29
    Tämä on sitä journalismia parhaimmillaan. Iso peukku Joka forum ja topic pienimmästäkin asiasta on aina täynnä mutuiua, ei kokemuksia puhuttamakaan tälläisestä testailusta.

    Onko löytynyt uusia mielenkiintoisia malleja testattavaksi?
  30.  
  31. #30
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Tämä on sitä journalismia parhaimmillaan. Iso peukku Joka forum ja topic pienimmästäkin asiasta on aina täynnä mutuiua, ei kokemuksia puhuttamakaan tälläisestä testailusta.

    Onko löytynyt uusia mielenkiintoisia malleja testattavaksi?
    No tnx kiitoksista Vklnuppi ! Eipä nyt toistaiseksi ole enää tarvetta, mutta JOS tätä saisi 12v:n järjestelmään käypäisenä, (esim 10v- 30v kuten nuo aiemmatkin), olisi ehdoton lisäpitkä!

    Mulla on nimittäin kypärivalona tämä ja on mahdottoman pitkäkeilainen ja kirkas, mut kun on akkukäyttöinen!
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen