Onnistuuko Hondan 6-johtoisen virtalukon korvaamaan 3-johtoisella?
Työn alla on -82 CB 250 RS josta pitäis Street Tracker rakennella eikä nykyinen lukko oikein sovi kuvioihin. On jo muutenkin sen verran tinailtu pohjasta ettei se enää taida kauaa kestää. Wrenchmonkeeseilta löytyisi näppärän kokoinen lukko jonka pistän kiinni mikäli se on mahdollista.
Elikkä apuja siis siihen kuinka johdotetaan uudella lukolla?
http://www.wrenchmonkees.com/webshop...ey-switch.html
honda-cb-250-rs-wiring.gif
Viimeksi muokannut: Muikkunen; 06.04.2015 klo 15:09.
Kun tuota kytkentäkuvassa olevaa virtalukon toimintakaaviota katsoo, on selvää ettei tuota voi suoraan korvata kolmijohtoisella.
Virtalukollahan siis näyttää olevan kolme oleellista tehtävää (+parkit). Ensinnäkin offilla se maadoittaa yhden cdi-boksiin menevän johdon. Toiseksi, on-asennossa se yhdistää bat1 ja bat2 keskenään, sekä tl1 ja tl2 keskenään. Eli siis "päävirta" ja "valojen syöttö" sekä tulevat että lähtevät omina piireinään, ilmeisesti erillisistä sulakkeista johtuen.
Homma on tehtävissä, mutta se vaatii pari relettä avukseen. Päävirran kytkentä toimii moitteetta kolmijohtoisellakin lukolla, mutta valoja varten siihen pitäisi laittaa rele hoitamaan tuo tl1 ja tl2 yhdistäminen kun virrat kytketään. Lisäksi tuo cdi-boksin maadoituskytkentä tarvitsee releen joka yhdistää silloin kun päävirta katkaistaan, ja irroittaa kun virrat kytkee. Parkkivalokytkennän melkein unohtaisin, tai korvaisin sen tavallisella katkaisijalla jossain piilossa.
Edit: siitä en ole varma tarvitaanko tuo cdi-boksin maadoituskytkentä vain koneen sammuttamiseen, vai onko sen tarkoitus myös estää koneen käynnistäminen ilman virta-avainta, koska tappokytkin maadoittaa saman johdon. Sekin selviäisi kun tuota kaaviota lukisi tarpeeksi kauan, mutta ei tästä tabin ruudulta jaksa...![]()
Parkkivaloille ei ole tarvetta.
Periaatteessa siis yhdellä sulkeutuvalla- ja yhdellä avautuvalla releellä saisi kolmijohtoisen virtalukon pelaamaan. Se melkein kannattaa tehdäkkin jos ton virtalukon joutuu uusimaan.
Minkälaisilla spekseillä hommaan releet? Kysytään tietäviltä niin ei tarvii tehdä moneen kertaan.
Voisin tähän samaan ketjuun pistää toisenkin kysymyksen jos joku osaa auttaa. Samassa pyörässä on tällä hetkellä tilanne se että ei etu- tai takavalot, vilkut, töötti toimi ollenkaan. Pyörästä oli sähköjohdot kokonaan pois talvella ja nyt uudelleen kokoamisen jälkeen sain tämän ongelman. muuten kyllä mopo käy ja kukkuu kivasti.
Kannattaako lähteä etsimään vikaa akusta valoille päin vai päin vastoin? Omistan yleismittarin ja osaan sitä vähän käyttääkkin.
Lisäys:
Virtalukosta oli tinaukset pettäneet siksi ei valot toimineet.
Viimeksi muokannut: Muikkunen; 06.04.2015 klo 18:16.
Periaatteessa mikä tahansa vähintään 15A kestävä vakiorele riittää sulakkeiden koosta päätellen. Mutta toisaalta, jos käyttää vaihtavaa relettä molemmissa (kytkee vaan eri päin ulostulot), niin sitten releet voi tarvittaessa vaihtaa testauksen vuoksi päikseen ongelman iskiessä.
Esimerkiksi Motonetin mikroreleet ja kannat:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4819...A-5napa-vaihto
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4819...nta-jatkettava