Tänään oli vähän keskustelua siitä et auton rengas olisi hyvä mp:n takapyöränä.Pitempi ikäinen eikä paljonkaan välitä noista urista.Kerkesin kyllä ostaa mp:n pyörän mutta olis hieno tietää onko tuossa vaihdossa mitään mieltä kun ei vastaan ole tullut moista viritystä.![]()
Kyllä hän se kestää kauemmin... Mutta ajo-ominaisuudet on mitä on, se kun on nääs vähän kulmikkaamman puoleinen.![]()
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Sikäli kuin olen nähnyt niin niitä on lähinnä asennettu sellaisiin pyöriin, joiden ajo-ominaisuudet ei siitä enää huonone.![]()
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Good point.
Mutta en itse ainakaan lähtis ihan heti kokeilemaan.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Hyvä rengas varmaan jos ei tarvitse kääntyä
Voipi olla hupaa hengelle seuraavassa mutkassa.
V-maxissa auton rinkula ei ainakaan ollut miellyttävä mutkissa. No ei se kyllä ollut muutenkaan kovin herkkä mutkissa kääntymään, mutta se auton rengas vei loputkin halut kääntyä. Ja kun sen sai taipumaan kallelleen, loppui pito saman tein. Kyllä sillä sitten oli kiva piirtää pitkiä mustia suoria viivoja pitkin kaupungin katuja, kun ei tarvinnut välittää renkaan kulumisesta ja seuraavana päivänä oikea rengas alle.
Älä laita, jos meinaat ajaa muutenkin kuin suoraa ja yli 60 km/h.
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Taitaapa tuo setä sinisen ohjekirjakin sen kieltää jos kyseessä ei ole sivuvaunullinen taikka trike
Josta tietty Piaggio MP3 LT. Tuohan on B-kortilla ajettava kolmipyörä = periaatteessa lain kirjain autorenkaan käyttöön täyttyisi, mutta...
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
"Takarenkaana voi käyttää myös hyväksyttyä henkilöautonrengasta edellyttäen, että se ei vaikeuta moottoripyörän hallittavuutta (kaarreajo-ominaisuudet ja kääntyvyys)."
Tuon edellytyksen täyttyminen onkin sitten jo vähän tulkinnanvarainen kysymys. Jos ajo-ominaisuudet ovat valmiiksi aivan paskat, ne eivät huonone. Normaalissa pyörässä huononevat -> kielletty.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Autonrenkaita käytettiin ennen kuin oli tarpeeksi leveitä mp-renkaita saatavilla. Nykyään tosin 'pallo'-takarenkaatkin alkavat olla jo out of time.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Anteeksi tyhmä kysymys mutta mikä on pallokumi?![]()
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Hyvin leveä takarengas.
0.28320900+1343197955.jpg
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
niin autossa ei välitä, kun se on neljällä pyörällä. Mp:ssä auton rengas on ihan hemmetin uraherkkä.Pitempi ikäinen eikä paljonkaan välitä noista urista.
Itse haaveilin auton renkaasta mp:ssä silloin kun olin nuori ja tietämätön ja pihi. Enää en haaveile.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eikös elämysmatkailu ole nykyään muotia? Veikkaan, että autonrengas tarjoaisi juuri niitä elämyksiä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Muotohan sen MP-renkaan ajo-ominaisuudet tekee, kulutuspinta on pallomainen ja ominisuudet eivät muut siis kaarreajossa. Ja sitten kun rengas on kulunut ja tulee renkaaseen se kantti, niin ajo-ominaisuudet huononevat. Jos aikoo ajaa pelkää suoraa moottoritietä, niin kyllä se autorengaskin jollain lailla pelittää, mutta kun on alla urille kulunut tienpinta, niin on ajaminen varsinaista seikkailua.![]()
Alpeilla käyty pitkäkeulalla autonrengas takana,eikä mitään ongelmaa.Rengaspaineita ei saa olla liikaa,ei ihan niin ketterä,eli siinä vähän häviää pyöreä reunaselle renkaalle,mutta voi olla jopa parempi kuin kulmikkaaks ajettu motskarinrengas,se kun ei oiken jousta renkaanrungosta.Oon 50 tonnia ajanut autonrengas takana ja täytyy sanoa,että ura herkkä ei tosiiaankaan oo!Kosketuspintaa enemmän autonrenkaassa,eikä joka ura tiessä vaikuta.Kestää helposti 30-40 tonnia tietyillä merkeillä.Ajaisin vieläkin.mutta renkaan halkaisija 20milliä pienempi ja turhaan välitykset siten tihenee.Vaatii vähän totuttelua,mutta parin viikon jälkeen on tuntuma kohillaan...siis jos on tervettä asennetta,eikä hifistelyyn taipuvainen pilkunviilaajaa-tyypiäniin kyllähän tuo kustomeissa tai isoissa laukkupyörissä voi tulla kysymykseen,nyt joku viisastelee kuitenki,että kustomeilla muutenkaan voi ajaa,mutta se on taas niitä makuasioita ja tietyn asenteen puutetta mitä tarvii eri kalustolle (sitä ei kaikilla oo eikä tarvikkaan) ja kaikille löytyy rauhoittavaa keskiviivaa- - - tai juntua.Tärkeintähän matkalla olo hyvin pyörivien renkaiden päällä.
<p>keskiviiva rauhoittaa- - -riders on the storm</p>
Onhan näitä myös ihan Suomessakin ajossa, mm. sivuvaunun ja peräkärryn kanssa ajelevan roksukuskin tiedän. Se myös haaveilee turboa siihen, että perheen kera matka joutuisi. Toissa kesänä rengasparin (etu+taka) hinta huollossa oli alta alle 600eur, joilllakin raketin kapteeneilla on vaikeuksia päästä kymppitonnia takasella, niin auton renkaat on yksi kilpailukykyinen vaihtoehto...
Luukutetaan parit videot:
https://www.youtube.com/watch?v=WIhqvdk6O-U
Niin ja se turbo:
https://www.youtube.com/watch?v=jEAke-cLxys
laittaahan ne jotkut kuormauton öljyä päärrään niin miks ei vois auton rengastakin laittaa jos tykkää
zzr1400
hulkster iski keskusteluun myös delvacin,ihime että mää vaan pärjään parjatuilla pitkäkeulalla,"väärillä öljyillä" ja auton renkaalla vuosia,,,turha hifistely pois,tai no,toto tai black sabbath,tuo kertonee paljon.
<p>keskiviiva rauhoittaa- - -riders on the storm</p>
Just eilen bongasin tämän FJR takasen
https://triggert1911.wordpress.com/2...placement-fjr/
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei