Onhan ne liinat ja sidonnat aika tiukoilla jos tulee äkkijarrutuksia ja jopa tärmäyksiä...
Törmäysenergia nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu, esim jos auto törmää 50 nopeudella esteeseen 80 kiloisen ihmeisen aiheuttama törmäyvoima on 3000kg ja jos nopeus on 100 niin jo 12000kg
T7
Äkkijarrutuksessa mopo haluaa liikahtaa eteenpäin n. 0,8G:n suuruisella voimalla jos jarrut on kunnossa ja alla hyvät renkaat. 200kg mopo siis pyrkii jatkamaan matkaansa n. 160kg voimalla. Kolari onkin sitten asia erikseen ja siinä on ihan tuurista kiinni millaisia voimia mopon kiinnitys näkee. Koukusta irronneen kärryn törmäys suorassa kulmassa kallioleikkaukseen on tod. näk. voimiltaan aika paljon isompi kuin nokkakolari vastaantulijan kanssa kun asiaa katsotaan kärryssä olevan mopon näkökulmasta.
Superbike #7
2000/4000kg ( nimellis/murtolujuus) liinoja saa kympillä kahella- mahtanee olla yksinkertaisempi ratkasu
kun hifistellä laskuja törmäysvoimista. Niitä pari niin varmasti kestää- eikä pitäis talous kaatua.
Amerikkaa
Mistä toi kerroin 0.8? Minusta vaan tuntuu että voimat kyllä huomatavasti suurempia äkkijarrutuksissakin... ja googletin niin löysin ainakin tämän;
Törmäysvoimat yllättävän suuria
Karkeasti laskettuna äkkijarrutus 50 kilometrin tuntivauhdista 40-kertaistaa esineen massan. Suuremmilla nopeuksilla törmäysvoima kasvaa edelleen: tavanomaisilla maantienopeuksilla jo kilon painoinen tavara voi törmätä edellä istuvaan 70 kilon suuruisella voimalla.
http://yle.fi/tekstitv/arkisto/turva...isaa_4988.html
T7
Kuormaliinat kyllä riittää, mutta sidontaa toi teline helpottaa jonkun verran. Itselläni on yks tommonen teline käytössä ja yleensä kaksi mopoa kärryssä mukana. Molemmat sidon identtisesti, mutta on se vaan helpompi varsinkin väsyneenä rataviikonlopun jälkeen tökätä mopo telineeseen ja vetää liinoilla kiinni. Ilman telinettä sitoessa kun joutuu käyttämään karvan enemmän päätä ja lihaksia ja kummatkaan ei oikein parin ratapäivän jäljiltä toimi ihan optimaalisesti.
Superbike #7
Hienoa, on hyvä että on erilaisia tarpeita, näkökantoja ja ongelman ratkaisuja.![]()
F=ma, jossa F=voima, m=massa ja a=kiihtyvyys. Aika harvassa autossa on semmoset kumit alla, että varsinkaan kärryn kanssa päästään yli 0,8g=7,85m/s^2 hidastuvuuteen. Edit. Vertailuksi ratamopon renkailla taitaa päästä parhaillaan 1,0-1,2g arvoihin ellei ilmanvastusta huomioida.
Mä haluun kans tommoset renkaat, joilla pääsee 40g:n kiihtyvyyksiin. Siinä menee rataenkat uusiks niin että kolisee. Tosin mutkissa pitää olla varovainen, ettei lähe taju. Se kun pakenee normaalilta ihmiseltä jossain 8-9g välillä viimeistään.
Kuten yllä olevasta kaavasta helposti näkee, ei törmäysvoimaan nopeus vaikuta millään tavalla vaan voima johtuu pelkästään kiihtyvyydestä (=hidastuvuudesta). Tietenkin kiihtyvyys aikalailla paljon kasvaa jos samalla matkalla pysähdytään tuplasti isommasta nopeudesta. Kappaleen törmäysvoimaan vaikuttaa siis kappaleen massa ja hidastuvuus. Kappaleen massaan vaikuttaa planeetan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys. Tietty sitten kun liikutaan kovempaa kuin n. 10% valonnopeudesta, alkaa kappaleen massa kasvamaan nopeuden kasvaessa. Tai oikeammin se kyllä kasvaa jo aiemmin, mutta sillä ei ole juuri käytännön merkitystä.![]()
Viimeksi muokannut: Nitrous; 26.02.2015 klo 18:08.
Superbike #7
Kappas, nitrouskin mokaa joskus.. ei se planeetta siihen massaan vaikuta, painoon toki..
Pitää varoa ettei eksy ArDeen kyytiin, vähän turhan kiukkuiset jarrut ja renkaat tosiaankin..![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Olisi varmaan syytä, ettei käy kuin suksille tässä:
https://www.youtube.com/watch?featur...&v=8onesnDgFv0
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tultiin MP-messuilta ja motarilla oli kokelma kalustoa.
Ekana oli auto ---n. 5m--- kelkka ja kuomu ----n. 5m---- peräkärri ja viimeisenä oli poliisiauto
Mitä lie sattunut, mutta se oli kommeen näky, kun tien reunassa on peräkärrin kuomu ja sen alta pilkistää moottorikelkka...
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Juuri näin. Hävittäjälentäjät taitavat olla yksiä harvoja ihmisryhmiä, jotka pääsevät noihin kiihtyvyyksiin kiihdytysautoilijoiden lisäksi. Mutta ero on, että lentäjillä g-voiman ollessa + -merkkinen veri pakkautuu jalkoihin- päässä veren määrä vähennee--> huppu himmenee.
Tuota veren pakenemista varten on olemassa ihan omat harjoitteet ja temput, millä lentäessä tuota veren pakenemista vähennetään, mutta kyllä siellä silmät sumenee, jos pidempään jatkuu...![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Koulut ja frysikan tunnit käyty ennen vuosituhanteen vaihtumista, mut ainakin sen aikaisen fysikan oppien mukaan, kahdesta massasta tuli yx, kun/jos ne liimas/sito/ruuvas/tmv yhteen...
Mitenköhän tää on nykyään?![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Onhan se...
Mitäs mieltä porukka on näistä renkaan päälle laitettavista sidontaratkaisuista. Onko kokeilemisen arvoinen?
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Ihan upseerivarman näköinen ratkaisu. Itselläkin ollut tapana vetää takapyörän liina mielummin vanteen kello kahdestatoista. Oon nähnyt joidenkin vetävän kiinni kello kolmesta tai kuudesta, mutta mun logiikalla se ei ole fiksuin kohta.
Ens kesäksi ajattelin etupyörätelakan kaveriksi ostaa ne Bilteman kahvantuppisukat ilman räikkiä.
Pysyy jos pysyy, mut on ainakin väsyneenä helppo laittaa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
En oo ite päässy kokeilemaan, mutta ne joilla nuo on käytössä kehuvat kyllä kovasti. Iso plussahan noissa on se, ettei tartte vetää jousitusta länään, jolloin pyörän oma jousitus pääsee ottamaan töyssyt vastaan.
Edit. Tosin suosittelen semmosta versiota, jossa on räikkäkiristys integroituna tuohon hässäkkään. Tuo linkin mukanen mallihan tarttee vielä räikkäliinat kaveriksi molemmin puolin.
Superbike #7
No saiko ketjun aloittaja pyörän kotio?
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
http://www.logy.fi/media/liitetiedos...-kasikirja.pdf
https://www.theseus.fi/bitstream/han...pdf?sequence=1
Lisäksi kannattaa katsoa suomalainen tv-sarja "kukkia ja sidontaa".
Jos noilla ei mopo pysy kärryssä kiinni, niin sitten kannattaa ajaa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tilaanpa piruuttani yhden kokeeksi.
Toinen saman tyyppinen tuote oli Acebikesin valmistama, joka maksoi reilu 80e.Ei tunnu siihen nähden tuo parinkympin verme pahalta, vaikka se pelkkää turvavyöhihnaa ja tikkausta onkin..
Otin yamahasta takajalkatapit pois ja tuli mieleen, että siihenkin saisi tehtyä pienet sidontasilmukat. Tosin tässä tapauksessa se jousitus menisi kasaan mitä itse en koe niin pahana asiana. Lähdetään nyt kumminkik tuosta rengasliinasta liikkeelle.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Jos sinne jäi kierteet järkevälle paikalle niin Nostomutteri ammattikielella DIN580. Tai naaraskierteellä sama DIN 582
http://tuotteet.pameto.fi/main.html?...93&style=view0
http://tuotteet.pameto.fi/main.html?...1143770&path=1
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Kannatusta Jalkatappireikien rengastukselle. Ja jousitus sopivasti länään kiristäessä etukolmiosta. Ei sitä tartte ihan pohjalle kiristää kun pysyy mutta on kiinnitys ainakin kokoaikasesti jousten kiristyksen alla. Neljä liinaa nurkkiin niin pysyy.
Tuli vaan mieleen tollasesta takanakista sivutuen ottavasta kiristyksestä, jos vallankin ainoat kiinnitykset,, että vaikka vanne mopossa on luja niin ei mopon vannetta ole suunniteltu ottamaan vastaan sivuttaisheiluntaa kovin paljoa. Ja tuossa kiinnitystavassa muu mopo kiinnityksen yläpuolella toimii momentin omaavana heilahdusvartena. ( tuli vaan mieleen kemoran liittymistie ja sen kiinnityksiä koeponnistava asvaltti,, ja pari muuta röykkykohtaa Suomen sinänsä hyviltä teiltä.)
edit noita muttereita löytää esim biilteemaasta ja mätänetistä. Ihan markettikamaa eivät ole mutta rautakaupoista yleensäki.
editedit,, noita renkaita kokeiltu 600 kwassa todeten Toimii.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.