Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 74:sta
  1. #31
    Onhan ne liinat ja sidonnat aika tiukoilla jos tulee äkkijarrutuksia ja jopa tärmäyksiä...

    Törmäysenergia nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu, esim jos auto törmää 50 nopeudella esteeseen 80 kiloisen ihmeisen aiheuttama törmäyvoima on 3000kg ja jos nopeus on 100 niin jo 12000kg
    T7
  2. #32
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa ArDee kirjoitti Katso viesti
    Onhan ne liinat ja sidonnat aika tiukoilla jos tulee äkkijarrutuksia ja jopa tärmäyksiä...

    Törmäysenergia nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu, esim jos auto törmää 50 nopeudella esteeseen 80 kiloisen ihmeisen aiheuttama törmäyvoima on 3000kg ja jos nopeus on 100 niin jo 12000kg
    Äkkijarrutuksessa mopo haluaa liikahtaa eteenpäin n. 0,8G:n suuruisella voimalla jos jarrut on kunnossa ja alla hyvät renkaat. 200kg mopo siis pyrkii jatkamaan matkaansa n. 160kg voimalla. Kolari onkin sitten asia erikseen ja siinä on ihan tuurista kiinni millaisia voimia mopon kiinnitys näkee. Koukusta irronneen kärryn törmäys suorassa kulmassa kallioleikkaukseen on tod. näk. voimiltaan aika paljon isompi kuin nokkakolari vastaantulijan kanssa kun asiaa katsotaan kärryssä olevan mopon näkökulmasta.
    Superbike #7
  3. #33
    Lainaa T1mppa kirjoitti Katso viesti
    Pikkusen meinaa taas mennä hifistelyksi tämä keskustelu, mikäli vertaa alkuperäiseen viestiin.

    Tässä keskustelua samasta aiheesta

    http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%A4-pakussa

    Mun mielestä tuo Motonetin kuljetuspukki on hyvä (biltemakin tekee tehtävänsä). Lisäksi olen laittanut jalkatapeista tai sieltä läheltä yhdet liinat kummillekin kärryn sivuille. Sillai, että vetää hieman etu- ja alaviistoon. Sillä pysyy mainiosti.

    Jos on kyykkypyörä, niin tuon etupukin lisäksi mulla on ollut käytössä takapukki, niin silloin olen vienyt yhdellä liinalla. Eli takapukin ja swingin läpi menee liina, joka ei kuormita jousitusta yhtään, mutta on todella tukeva. (sori ei oo kuvaa)
    No enpä tiedä, eikös tässä nyt ole jo todistettu ettei kannata laittaa rahaa noihin rautavirityksiin, koska kuormaliinat riittävät täydellisesti.
  4. #34
    2000/4000kg ( nimellis/murtolujuus) liinoja saa kympillä kahella- mahtanee olla yksinkertaisempi ratkasu
    kun hifistellä laskuja törmäysvoimista. Niitä pari niin varmasti kestää- eikä pitäis talous kaatua.
    Amerikkaa
  5. #35
    Rahastonhoitaja
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Ossinmopo kirjoitti Katso viesti
    No enpä tiedä, eikös tässä nyt ole jo todistettu ettei kannata laittaa rahaa noihin rautavirityksiin, koska kuormaliinat riittävät täydellisesti.
    Varmasti, mutta kuormaliinoja on melkolailla kivempi sitoa jso pyörä pysyy kärryssä pystyssä itsekseen kun liinoja laittaa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  6. #36
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Äkkijarrutuksessa mopo haluaa liikahtaa eteenpäin n. 0,8G:n suuruisella voimalla jos jarrut on kunnossa ja alla hyvät renkaat. 200kg mopo siis pyrkii jatkamaan matkaansa n. 160kg voimalla. Kolari onkin sitten asia erikseen ja siinä on ihan tuurista kiinni millaisia voimia mopon kiinnitys näkee. Koukusta irronneen kärryn törmäys suorassa kulmassa kallioleikkaukseen on tod. näk. voimiltaan aika paljon isompi kuin nokkakolari vastaantulijan kanssa kun asiaa katsotaan kärryssä olevan mopon näkökulmasta.
    Mistä toi kerroin 0.8? Minusta vaan tuntuu että voimat kyllä huomatavasti suurempia äkkijarrutuksissakin... ja googletin niin löysin ainakin tämän;

    Törmäysvoimat yllättävän suuria
    Karkeasti laskettuna äkkijarrutus 50 kilometrin tuntivauhdista 40-kertaistaa esineen massan. Suuremmilla nopeuksilla törmäysvoima kasvaa edelleen: tavanomaisilla maantienopeuksilla jo kilon painoinen tavara voi törmätä edellä istuvaan 70 kilon suuruisella voimalla.

    http://yle.fi/tekstitv/arkisto/turva...isaa_4988.html
    T7
  7. #37
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Ossinmopo kirjoitti Katso viesti
    No enpä tiedä, eikös tässä nyt ole jo todistettu ettei kannata laittaa rahaa noihin rautavirityksiin, koska kuormaliinat riittävät täydellisesti.
    Kuormaliinat kyllä riittää, mutta sidontaa toi teline helpottaa jonkun verran. Itselläni on yks tommonen teline käytössä ja yleensä kaksi mopoa kärryssä mukana. Molemmat sidon identtisesti, mutta on se vaan helpompi varsinkin väsyneenä rataviikonlopun jälkeen tökätä mopo telineeseen ja vetää liinoilla kiinni. Ilman telinettä sitoessa kun joutuu käyttämään karvan enemmän päätä ja lihaksia ja kummatkaan ei oikein parin ratapäivän jäljiltä toimi ihan optimaalisesti.
    Superbike #7
  8. #38
    Hienoa, on hyvä että on erilaisia tarpeita, näkökantoja ja ongelman ratkaisuja.
  9. #39
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa ArDee kirjoitti Katso viesti
    Mistä toi kerroin 0.8? Minusta vaan tuntuu että voimat kyllä huomatavasti suurempia äkkijarrutuksissakin... ja googletin niin löysin ainakin tämän;
    F=ma, jossa F=voima, m=massa ja a=kiihtyvyys. Aika harvassa autossa on semmoset kumit alla, että varsinkaan kärryn kanssa päästään yli 0,8g=7,85m/s^2 hidastuvuuteen. Edit. Vertailuksi ratamopon renkailla taitaa päästä parhaillaan 1,0-1,2g arvoihin ellei ilmanvastusta huomioida.

    Lainaa ArDee kirjoitti Katso viesti
    Törmäysvoimat yllättävän suuria
    Karkeasti laskettuna äkkijarrutus 50 kilometrin tuntivauhdista 40-kertaistaa esineen massan.
    Mä haluun kans tommoset renkaat, joilla pääsee 40g:n kiihtyvyyksiin. Siinä menee rataenkat uusiks niin että kolisee. Tosin mutkissa pitää olla varovainen, ettei lähe taju. Se kun pakenee normaalilta ihmiseltä jossain 8-9g välillä viimeistään.
    Lainaa ArDee kirjoitti Katso viesti
    Suuremmilla nopeuksilla törmäysvoima kasvaa edelleen: tavanomaisilla maantienopeuksilla jo kilon painoinen tavara voi törmätä edellä istuvaan 70 kilon suuruisella voimalla.

    http://yle.fi/tekstitv/arkisto/turva...isaa_4988.html
    Kuten yllä olevasta kaavasta helposti näkee, ei törmäysvoimaan nopeus vaikuta millään tavalla vaan voima johtuu pelkästään kiihtyvyydestä (=hidastuvuudesta). Tietenkin kiihtyvyys aikalailla paljon kasvaa jos samalla matkalla pysähdytään tuplasti isommasta nopeudesta. Kappaleen törmäysvoimaan vaikuttaa siis kappaleen massa ja hidastuvuus. Kappaleen massaan vaikuttaa planeetan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys. Tietty sitten kun liikutaan kovempaa kuin n. 10% valonnopeudesta, alkaa kappaleen massa kasvamaan nopeuden kasvaessa. Tai oikeammin se kyllä kasvaa jo aiemmin, mutta sillä ei ole juuri käytännön merkitystä.
    Viimeksi muokannut: Nitrous; 26.02.2015 klo 18:08.
    Superbike #7
  10. #40
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tietty sitten kun liikutaan kovempaa kuin n. 10% valonnopeudesta, alkaa kappaleen massa kasvamaan nopeuden kasvaessa. Tai oikeammin se kyllä kasvaa jo aiemmin, mutta sillä ei ole juuri käytännön merkitystä.
    Jos noin on, niin pitäskö kärrissä olla sitten erillinen teline 2T-öljylle?
  11. #41
    Kappas, nitrouskin mokaa joskus.. ei se planeetta siihen massaan vaikuta, painoon toki..

    Pitää varoa ettei eksy ArDeen kyytiin, vähän turhan kiukkuiset jarrut ja renkaat tosiaankin..
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  12. #42
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Jos noin on, niin pitäskö kärrissä olla sitten erillinen teline 2T-öljylle?
    Olisi varmaan syytä, ettei käy kuin suksille tässä:
    https://www.youtube.com/watch?featur...&v=8onesnDgFv0
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  13. #43
    Tultiin MP-messuilta ja motarilla oli kokelma kalustoa.
    Ekana oli auto ---n. 5m--- kelkka ja kuomu ----n. 5m---- peräkärri ja viimeisenä oli poliisiauto

    Mitä lie sattunut, mutta se oli kommeen näky, kun tien reunassa on peräkärrin kuomu ja sen alta pilkistää moottorikelkka...
  14. #44
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mä haluun kans tommoset renkaat, joilla pääsee 40g:n kiihtyvyyksiin. Siinä menee rataenkat uusiks niin että kolisee. Tosin mutkissa pitää olla varovainen, ettei lähe taju. Se kun pakenee normaalilta ihmiseltä jossain 8-9g välillä viimeistään.
    Riippuu hyvin pitkälle kiihtyvyyden suunnasta tuo tajun pakeneminen. Väittäisin että tasaista sivuttaissuuntaista kiihtyvyyttä ihminen kestää tajuissaan huomattavasti paljon enemmän kuin 8-9G:tä. Toki nopealla kiihtyvyyden muutoksella voi taju lähteä jo parilla geellä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  15. #45
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    F=ma, jossa F=voima, m=massa ja a=kiihtyvyys. Aika harvassa autossa on semmoset kumit alla, että varsinkaan kärryn kanssa päästään yli 0,8g=7,85m/s^2 hidastuvuuteen. Edit. Vertailuksi ratamopon renkailla taitaa päästä parhaillaan 1,0-1,2g arvoihin ellei ilmanvastusta huomioida.



    Kuten yllä olevasta kaavasta helposti näkee, ei törmäysvoimaan nopeus vaikuta millään tavalla vaan voima johtuu pelkästään kiihtyvyydestä (=hidastuvuudesta). Tietenkin kiihtyvyys aikalailla paljon kasvaa jos samalla matkalla pysähdytään tuplasti isommasta nopeudesta. Kappaleen törmäysvoimaan vaikuttaa siis kappaleen massa ja hidastuvuus. Kappaleen massaan vaikuttaa planeetan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys. Tietty sitten kun liikutaan kovempaa kuin n. 10% valonnopeudesta, alkaa kappaleen massa kasvamaan nopeuden kasvaessa. Tai oikeammin se kyllä kasvaa jo aiemmin, mutta sillä ei ole juuri käytännön merkitystä.
    no niinhän se...viimesistä fyssan tunneista onkin jo 30v ja miljoona koria kaljaa

    Mistäköhän noi ylen ja autoliiton jutut...tai mitä niillä sitten tarkoitetaan
    T7
  16. #46
    Lainaa ArDee kirjoitti Katso viesti
    Mistäköhän noi ylen ja autoliiton jutut...tai mitä niillä sitten tarkoitetaan
    Irtonaisten romujen kimpoilua auton sisällä.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  17. #47
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Riippuu hyvin pitkälle kiihtyvyyden suunnasta tuo tajun pakeneminen. Väittäisin että tasaista sivuttaissuuntaista kiihtyvyyttä ihminen kestää tajuissaan huomattavasti paljon enemmän kuin 8-9G:tä. Toki nopealla kiihtyvyyden muutoksella voi taju lähteä jo parilla geellä.
    Juuri näin. Hävittäjälentäjät taitavat olla yksiä harvoja ihmisryhmiä, jotka pääsevät noihin kiihtyvyyksiin kiihdytysautoilijoiden lisäksi. Mutta ero on, että lentäjillä g-voiman ollessa + -merkkinen veri pakkautuu jalkoihin- päässä veren määrä vähennee--> huppu himmenee.

    Tuota veren pakenemista varten on olemassa ihan omat harjoitteet ja temput, millä lentäessä tuota veren pakenemista vähennetään, mutta kyllä siellä silmät sumenee, jos pidempään jatkuu...
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  18. #48
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa LaMasquerade kirjoitti Katso viesti
    Kappas, nitrouskin mokaa joskus.. ei se planeetta siihen massaan vaikuta, painoon toki..
    Hups, näinhän se on, kiitos korjauksesta.
    Superbike #7
  19. #49
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Koulut ja frysikan tunnit käyty ennen vuosituhanteen vaihtumista, mut ainakin sen aikaisen fysikan oppien mukaan, kahdesta massasta tuli yx, kun/jos ne liimas/sito/ruuvas/tmv yhteen...
    Mitenköhän tää on nykyään?
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  20. #50
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Tultiin MP-messuilta ja motarilla oli kokelma kalustoa.
    Ekana oli auto ---n. 5m--- kelkka ja kuomu ----n. 5m---- peräkärri ja viimeisenä oli poliisiauto

    Mitä lie sattunut, mutta se oli kommeen näky, kun tien reunassa on peräkärrin kuomu ja sen alta pilkistää moottorikelkka...
    Todistin saman näyn. Taisi olla Lahden tiellä jossain Mäntsälän kohdilla. Aloin kans miettimään noita kiinnityssysteemejä vähän huolellisemmin.
    Mopoton mies
  21. #51
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Juuri näin. Hävittäjälentäjät taitavat olla yksiä harvoja ihmisryhmiä, jotka pääsevät noihin kiihtyvyyksiin kiihdytysautoilijoiden lisäksi. Mutta ero on, että lentäjillä g-voiman ollessa + -merkkinen veri pakkautuu jalkoihin- päässä veren määrä vähennee--> huppu himmenee.

    Tuota veren pakenemista varten on olemassa ihan omat harjoitteet ja temput, millä lentäessä tuota veren pakenemista vähennetään, mutta kyllä siellä silmät sumenee, jos pidempään jatkuu...
    Mikäli en ole väärin ymmärtänyt, niin hävittäjälentäjän puvulla on myös oma osansa tossa mihin se veri pakkaantuu ja milloin vintti pimenee
    Elämä on onneksi mutkikasta
  22. #52
    On se pitkä talvi ollu
    www.trackpunkracing.com
  23. #53
    Onhan se...

    Mitäs mieltä porukka on näistä renkaan päälle laitettavista sidontaratkaisuista. Onko kokeilemisen arvoinen?
    Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
    Kawasaki Z750R 2012 exä
  24. #54
    Lainaa Pitkiss kirjoitti Katso viesti
    Onhan se...

    Mitäs mieltä porukka on näistä renkaan päälle laitettavista sidontaratkaisuista. Onko kokeilemisen arvoinen?
    Ihan upseerivarman näköinen ratkaisu. Itselläkin ollut tapana vetää takapyörän liina mielummin vanteen kello kahdestatoista. Oon nähnyt joidenkin vetävän kiinni kello kolmesta tai kuudesta, mutta mun logiikalla se ei ole fiksuin kohta.

    Ens kesäksi ajattelin etupyörätelakan kaveriksi ostaa ne Bilteman kahvantuppisukat ilman räikkiä.
    Pysyy jos pysyy, mut on ainakin väsyneenä helppo laittaa.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  25. #55
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pitkiss kirjoitti Katso viesti
    Onhan se...

    Mitäs mieltä porukka on näistä renkaan päälle laitettavista sidontaratkaisuista. Onko kokeilemisen arvoinen?
    En oo ite päässy kokeilemaan, mutta ne joilla nuo on käytössä kehuvat kyllä kovasti. Iso plussahan noissa on se, ettei tartte vetää jousitusta länään, jolloin pyörän oma jousitus pääsee ottamaan töyssyt vastaan.

    Edit. Tosin suosittelen semmosta versiota, jossa on räikkäkiristys integroituna tuohon hässäkkään. Tuo linkin mukanen mallihan tarttee vielä räikkäliinat kaveriksi molemmin puolin.
    Superbike #7
  26. #56
    No saiko ketjun aloittaja pyörän kotio?
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  27. #57
    http://www.logy.fi/media/liitetiedos...-kasikirja.pdf

    https://www.theseus.fi/bitstream/han...pdf?sequence=1

    Lisäksi kannattaa katsoa suomalainen tv-sarja "kukkia ja sidontaa".

    Jos noilla ei mopo pysy kärryssä kiinni, niin sitten kannattaa ajaa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  28. #58
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    En oo ite päässy kokeilemaan, mutta ne joilla nuo on käytössä kehuvat kyllä kovasti. Iso plussahan noissa on se, ettei tartte vetää jousitusta länään, jolloin pyörän oma jousitus pääsee ottamaan töyssyt vastaan.

    Edit. Tosin suosittelen semmosta versiota, jossa on räikkäkiristys integroituna tuohon hässäkkään. Tuo linkin mukanen mallihan tarttee vielä räikkäliinat kaveriksi molemmin puolin.
    Tilaanpa piruuttani yhden kokeeksi.

    Toinen saman tyyppinen tuote oli Acebikesin valmistama, joka maksoi reilu 80e. Ei tunnu siihen nähden tuo parinkympin verme pahalta, vaikka se pelkkää turvavyöhihnaa ja tikkausta onkin..

    Otin yamahasta takajalkatapit pois ja tuli mieleen, että siihenkin saisi tehtyä pienet sidontasilmukat. Tosin tässä tapauksessa se jousitus menisi kasaan mitä itse en koe niin pahana asiana. Lähdetään nyt kumminkik tuosta rengasliinasta liikkeelle.
    Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
    Kawasaki Z750R 2012 exä
  29. #59
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pitkiss kirjoitti Katso viesti
    Tilaanpa piruuttani yhden kokeeksi.

    Toinen saman tyyppinen tuote oli Acebikesin valmistama, joka maksoi reilu 80e. Ei tunnu siihen nähden tuo parinkympin verme pahalta, vaikka se pelkkää turvavyöhihnaa ja tikkausta onkin..

    Otin yamahasta takajalkatapit pois ja tuli mieleen, että siihenkin saisi tehtyä pienet sidontasilmukat. Tosin tässä tapauksessa se jousitus menisi kasaan mitä itse en koe niin pahana asiana. Lähdetään nyt kumminkik tuosta rengasliinasta liikkeelle.
    Jos sinne jäi kierteet järkevälle paikalle niin Nostomutteri ammattikielella DIN580. Tai naaraskierteellä sama DIN 582

    http://tuotteet.pameto.fi/main.html?...93&style=view0

    http://tuotteet.pameto.fi/main.html?...1143770&path=1
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
  30.  
  31. #60
    Lainaa Bolt kirjoitti Katso viesti
    Jos sinne jäi kierteet järkevälle paikalle niin Nostomutteri ammattikielella DIN580. Tai naaraskierteellä sama DIN 582

    http://tuotteet.pameto.fi/main.html?...93&style=view0

    http://tuotteet.pameto.fi/main.html?...1143770&path=1
    Kannatusta Jalkatappireikien rengastukselle. Ja jousitus sopivasti länään kiristäessä etukolmiosta. Ei sitä tartte ihan pohjalle kiristää kun pysyy mutta on kiinnitys ainakin kokoaikasesti jousten kiristyksen alla. Neljä liinaa nurkkiin niin pysyy.

    Tuli vaan mieleen tollasesta takanakista sivutuen ottavasta kiristyksestä, jos vallankin ainoat kiinnitykset,, että vaikka vanne mopossa on luja niin ei mopon vannetta ole suunniteltu ottamaan vastaan sivuttaisheiluntaa kovin paljoa. Ja tuossa kiinnitystavassa muu mopo kiinnityksen yläpuolella toimii momentin omaavana heilahdusvartena. ( tuli vaan mieleen kemoran liittymistie ja sen kiinnityksiä koeponnistava asvaltti,, ja pari muuta röykkykohtaa Suomen sinänsä hyviltä teiltä.)

    edit noita muttereita löytää esim biilteemaasta ja mätänetistä. Ihan markettikamaa eivät ole mutta rautakaupoista yleensäki.

    editedit,, noita renkaita kokeiltu 600 kwassa todeten Toimii.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen