Erittäin hyvä ja kätevä kuljetusmuoto![]()
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Pahvilaatikoissa 4kpl Biltemasta ostettua 1000kg:n vetoa kestävät liinat, toisessa saman verran kevytrakenteisempia.Juhis kirjoitti
![]()
Löytyy myös omasta peräkärristä.
Toki DIY-versio ja läpipultattuna, että kestää kunnolla paikoillaan.
Nopea irroittaa ja kiinnittää.
Pyörän kuljetus on todella helppoa ja turvallista tuommoisen kanssa.
Pari liinaa kaveriksi niin se on siinä![]()
Kakkosnelosesta saa tehtyä helposti vastaavanlaisen![]()
T7
Ei pari 8mm reikää haittaa.
Miula on kärryn pohjassa (alapuolella) leveä lattarauta tiukasti kiinni pultattuna, johon on hitsattu mutterit läpipulteille.
Sitten kun teline ei ole paikoillaan, niin kierrän niihin reikiin pultit, niin säilyy kärrin pohjassa olevat mutterien kierteet kunnossa.
Itellä on motonetin eturengasteline ja se ei ole missään kiinni. Laitan yhdet liinat ala t-palan ja keulaputkien välistä etuviistoon ja yksi leveämpi liina takaswingin läpi taakse alaviistoon. Jouduin lisäämään kärryn etu- ja takapäähän yhdet sidontalenkit lisää, jotta kärryyn saa kaksi mopoa edellämainitulla sidontatavalla kiinni.Omalla kohdalla toiminut täydellisesti.
Kärryn etulaitaa vasten en uskalla mitään laittaa, koska se ei todennäköisesti tule kestämään kovin pitkään. Etukulmien pystytolpat on niin kapeat, että niitä vasten en uskalla rakentaa mitään pönkärakennelmaa.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Motonetin mallia ei missään myymälässä eikä nettimyynnissäkään, tuollaista kanssa ensiksi ajattelin. mutta en jaksanut 3 viikkoa odotella tilauksesta. Etulaidan heppoisuuden takia minäkin tuon telineen asentelin tuolla tavalla, pitää olla jarrutuksen kestävä rakenne, kun koskaan ei tiedä mitä tiellä tapahtuu. Jos pelkillä liinoilla kiinni, pitääkin varmaan olla lisäkiinnikkeitä, ei ole mukavaa keräillä katteenpalasia hakureissun jälkeen.
http://keskustelu2.motonet.fi/viewto...84e55c7b5a5233
Edit: linkki motonetin foorumille
Viimeksi muokannut: eegas; 26.02.2015 klo 05:26.
Kawasaki ZZR 1100 D1 -93 ja muutama SAABbi
Ei niitä katteenpalasia tarvi välttämättä juurikaan haeskella jos mopo tulee takaikkunasta sisään…![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hyvin pysyi ilmankin telinettä..Stongasta molemmin puolin liinoilla veto etulaitaa vasten ja taka jalkatapeista veto taakse..ei liiku mihinkään..![]()
Suzuki b-king -08
Ex Yamaha fz-1 n -07
Ex Suzuki gsf 1250 -07
Ex Suzuki gsf 1200 s -03
Ex Suzuki sv 650 s -99
Pitää paikkaansa, mutta...
Pyöriä tulee kuskattua aika paljon, joten sen takia teline.
Pyörä on helppo lastata, kun tyrkkää telineeseen, niin liinat on sen jälkeen helppo laittaa. Ei tarvitse vaivata kuningatarta.
Jotenkin tuntuu turvallisemmalta kun enskaa kuskaa mökille ja hiekkatietä on viimeiset 25km, että se varmasti kestää siellä kärrissä.
Minä toin syksyllä yli 300 km tavallisella kärryllä pelkillä liinoilla kiinnitettynä, kuten Teemu 79. Liinat kiristetään vaan tarpeeksi että jouset laskevat riittävästi alas niin ei pahemmin jousta pyörä kärryn kyydissä. Kärryssähän on jo jouset. Ei pääse liinat löystymään. Tarkastaa vaan lähdön jälkeen ensimmäisen 10 km jälkeen että kaikki on ok. Omassa kuljetuksessani oli kaikki kunnossa lähdön jälkeen kun oikein laitettu. Katsoo vaan ettei liinat osu katteisiin välttääkseen mahdolliset hankaumajäljet.
Liinathan vedetään eteenpäin ja taaksepäin, käytännössä nurkkia kohti. Silloin estää liikkeen etulaitaan ja kiihdytyksessä taakse päin. Liinojahan ei kiinnitetä suoraan sivuille, niinkuin näkee joskus veneiden kuljetuksessa jolloin se on se ja sama äkkijarrutuksessa.
Omani ostin Motovilleltä Espoosta, merkkiä en muista, sellainen musta jossa on kumiset jalat. Vastaava idea kuitenkin noissa kaikissa on. Toisethan vetää noi vaan kahdella liinalla kiinni tuon pukin luota, mutta itse olen sen verran innostunut sidontaan, että vähintään kolmella, mielummin neljällä liinalla vedän kiinni. (Kaksi alakolmiosta etuviistoon ja yksi tai kaksi takaswingista taaksepäin). Periaatteena olen yrittänyt pitää sitä, että yksi liina saa katketa, eikä pyörä saa silti kaatua kärryssä. Se vitutuksen määrä on muuten aika käsinkosketeltava kun onnistuu kaatamaan pyöränsä Kemorantiellä noin 300m ennen varikkoa ja jää ajot ajamatta sen takia. Itse en tuota ole kokenut, mutta vierestä olen tätä kärsimysnäytelmää seurannut.
Toinen mikä on suhteellisen huvittavaa on se, että porukka kuljettaa yli kymppitonnin pyörää kärryssään, laittaa tonneja ties mihin hipohipoblingbling juttuihin ja sitoo pyöränsä kärryyn niillä halvimmilla bilteman rättiliinoilla jotka ovat jo kuluneet rispaantuneiksi vuosien käytön jälkeen.![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Todella hyvät liinat löytyy Konekeskolta.
http://www.konekesko.com/Global/Vene...tarvikkeet.pdf
Sivulta 10.
Tuotekoodi PK800017. Hinta 66,00 euroa setti, jossa 4 kappaletta 2500 kilon (muistaakseni) liinaa.
Erityisesti veneille: kiristin on
suoraliitoksella koukussa eikä vahingoita
veneen kylkeä. 4 kpl liinoja (2 x 1,7 m ja 2
x 3 m) ja 4 kpl kiristimiä koukulla.
Näissä on silmukka toisessa päässä ja tuo suoraliitos on se juttu. Silmukanhan saa mihin tahansa kiinni kun vetää sen liinan läpi siitä. Ei tule koukuista naarmuja pyörään. Koukkupää jää vaan traileriin.
Yhden lipan olen nähnyt kun Motoparkissa stonga murtui käteen pääsuoran päässä. Syy oli mitä ilmeisimmin se että oli ollut raivopäisesti liinoilla kiinni kärryssä. Jonkun verran hirvittää, kun täällä puhutaan kahden ja puolen tonnin räikkäliinoista.
Mopo kun on täysin kyljellään, vain n 100 kiloa voimaa riittää nostamaan sen sarvista pystyyn. Puolen kilon voima riittää pitämään mopon pystyssä sen seisoessa paikoillaan. Toki kärryssä kärryn jousitus ja liike luo voimia, mutta ei sitten niin takuuvarmasti kohdistu pariasataa kiloa liinaan missään ajotilanteessa.
Eli järki päähän millaisella voimalla noita mopoja kiinni vedetään. Varsinkin jos liinoja on useita.
Oma tyylini on laittaa remmit kulkemaan alakolmioiden päältä eikä koskaan stongasta. Hyvin on pysynyt mopot pystyssä.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Tuosta syystä vedän itse mopon kiinni näillä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/46113...kolla--25mm30m
Vetolujuutta on riittävästi ripustaa vaikka koko mopo yhden liinan varaan ja on pirun nopea sitoa kun vain nykäsee kireälle samalla kun painaa jousitusta alas. Takapään sitten vedän räikkäliinalla siinä tapauksessa jos ei saa painettua juositusta vasten vaan joutuu sitomaan esim takahaarukasta. Ja keula tietty mieluummin alakolmiosta kuin stongasta kiinni jos käytössä on alumiinikliparit.
Superbike #7
Aika raivopäisesti täytyy mopo vetää kärryyn kiinni että se murtaisi tangon, silloin jousten on täytynyt olla pohjassa jo hyvän aikaa ja rengaskin litteänä. Tangothan täytyy mitoittaa kestämään vähintäänkin ajamisesta tulevat iskut, jotka saavat jousituksen pohjaamaan ja sitten vielä siihen varmuuskertoimet päälle. Uskoisin että kyseessä on ollut kaadettu mopo josta stonga on oikaistu, valmistusvirhe tai sitten väärin mitoitettu aftermarket osa.
Alumiinisiahan ne kliparit taitaa kaikki olla, orkkisklipareissa en uskoisi väsymisongelmaa juurikaan olevan, ne mitoitetaan todennäköisesti väsymisrajan yli, jollei ole sitten valmistusvirhe tai kaatumisesta aiheutunut murtuma. Mutta aftermarket osissa esim. rearseteissä näkee todella ohuen näköistä mitoitusta ja ne joustavatkin paljon kuormitettaessa. Niistä kun ei tiedä että miten ne on mitoitettu tai vai onko suunnittelu ollut pelkästään mututuntuman perusteella. kevyiden race aftermarket osien kuntoa kannattaa tarkastella useammin ja heittää osa romukoppaan, jos pientäkin säröä on päässyt syntymään...
Täytyy hieman korjata omaa viestiä: Teräksellä on selkeä väsymisraja, alumiinissahan ei varsinaista väsymisrajaa ole vaan se murtuu kun vaan kuormitussyklejä tulee riittävästi, tosin alumiiniset rakenteet mitoitetaan normaalisti niin että syklimäärät ovat niin isoja että niitä ei käytännössä voi saavuttaa.
Itse vedän r1:n kahdella kolmioiden välistä keulaputkien ympärille sidotulla liinalla. Etupyörä on pelkästään perälautaa vasten ja hyvin on pysynyt. Katteet on tiellä ja liinojen sitominen putkien ympärille on hieman hankalaa, joten jotain nopeampaa ja helpompaa voisi kehitellä, niin että saisi tarvittaessa myös kaksi pyörää kiinni lavalle...
Itse olen kahdella liinalla vetänyt keulaputkien suuntaisesti ja lenkki kiinni yläkolmioon. Aina sen saanut siihen tukevasti kun vähän pohtii. Ja nimenomaan keulaputkien suuntainen kiinnitys ettei väännä keulaputkia. Ja niitä liinoja ei tarvi paljoa kiriä. (Niin että muutaman sentin painuu keula) Takaa en ole kiristänyt. Joskus takapukin laittanut perään ihan tilankäytön takia.
Ja on pysynyt vaikka kerran unohdin kipin lukita ja hyppäs koppi pystyyn ajossamopo pysyi mutta tavarat vähän haki paikkaansa...
www.trackpunkracing.com
Et taida ymmärtää ettei 2500 kilon liinalla tarkoiteta sitä että se vedetään niin helvetin tiukkaan että 2500 kilon veto kohdistuu esim. pyörän ohjaustankoon. Vai luulitko? Sehän tarkoittaa sitä että se liina kestää sellaisen voiman. Kuormaa eteenpäin liikkumasta estävän menetelmän pitää kestää kutakuinkin kuorman massa ja taaksepäin liikkumista estävän menetelmän puolet massasta. Jos liinassa on "reserviä" niin mitä sitten. Ja jos käyt kaupassa katsomassa minkälaista materiaalia mainitsemani liina on niin näet että voittaa kaikki paska motonetbiltema liinat. Eikä tarvitse ostaa useita eriliinoja joka kilolle ja noilla voit vetää sitten jo aika isoa venettäkin.
Tottakai ymmärrän. Mutta olen myös 30 vuotta erilaisilla radoilla pyörinyt ja nähnyt kaikkea pyykkinaruista rahdin sidontaliinoihin. JA myös sellaisia tapauksia joissa maalaisjärki on ollut todella hukassa. Tänäkin talvena näin sidonnan Espoon crossiradalla, jossa ekalla yrityksellä mopo pysyi kärryillä hieman vajaa 100 metriä, sitten sitä vedettiin liinalla kärryn perässä.
Ei kai järjenkäyttöön kehottaminen pitäisi osua kuin sellaisiin koiriin joihon kalikka kalahtaa?
Kyllähän mopo pysyy aika pienellä pystyssä normitilanteissa. Lähinnä noi kolarihommat minulle tulis mieleen, kuinkapaljon vaikka 90 vauhdista nokkakolaroidessa vaaditaan liinalta vetolujuutta että 200 kg mopo ei lähde keilaamaan kolarin osapuolia.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tietääkseni liinoilta vaaditaan vain se kuorman massa. Eli 200 kg:n pyörään riittää 200 kilon liina, mutta jokaisen liinan tulee se kestää siltä varalta että se on ainoa ehjä joka ottaa voiman vastaan, jos kuorma otetaan 0-60 asteen kulmassa vastaan.
Vastaavasti 800 kilon liina jos on yli 80 asteen sidontakulma.
Sidontakulma vaikuttaa valittavan liinan nimellislujuuteen.
Sidontakulma Sallittu sidontavoima
0 - 60º Vöiden nimellislujuus
70º 0,7 kertaa vöiden nimellislujuus
80º 0,35 kertaa vöiden nimellislujuus
yli 80º 0,25 kertaa vöiden nimellislujuus
Korjatkaapa jos ollaan väärässä.
Mun täytyy myöntää että tässäkin keskustelussa olen osaamaton. En tiedä miten liinoja muut käyttää, mutta ainakin sillä sidontavalla mitä itse käytän, liinaan kohdistuu aina vain ja ainoastaan liinan suuntainen suora veto. Sillä ei kai ole mitään merkitystä missä kulmassa liina on moottoripyörään nähden.
Pikkusen meinaa taas mennä hifistelyksi tämä keskustelu, mikäli vertaa alkuperäiseen viestiin.
Tässä keskustelua samasta aiheesta
http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%A4-pakussa
Mun mielestä tuo Motonetin kuljetuspukki on hyvä (biltemakin tekee tehtävänsä). Lisäksi olen laittanut jalkatapeista tai sieltä läheltä yhdet liinat kummillekin kärryn sivuille. Sillai, että vetää hieman etu- ja alaviistoon. Sillä pysyy mainiosti.
Jos on kyykkypyörä, niin tuon etupukin lisäksi mulla on ollut käytössä takapukki, niin silloin olen vienyt yhdellä liinalla. Eli takapukin ja swingin läpi menee liina, joka ei kuormita jousitusta yhtään, mutta on todella tukeva. (sori ei oo kuvaa)