Mulla on kanssa tuollainen Motonetin teline, kätevä laite. Ajan pyörän etulaitaan kiinni telineeseen, sitten liina pyöräytetty vanteen ympäri telineeseen kiinni ja vetoaisojen päiden alta kiinni, se sitoo etupään napakasti. Takaa sitten jalkatapeista vinoon taakse räikillä kiinni, ei pahemmin tutise kyydissä kun tarpeeksi vetää pakkaa kasaan. Kolme liinaa kaikkineen, aivan riittävästi normisiirroissa ja veikkaanpa, että kolarin pitäisi olla melko nasakka, että liinat pettäisivät.
Eturengas telineeseen, liinat stongasta tai kolmiosta (mitä leveemmälle saa, sitä paremmin puree) ja lopuksi takapää lankarullista takapukilla ylös. Istuu ku räkä junttilantuvan seinässä. Ei heilu, ei vatkaa. Jokusenkin tuhatta kilsaa tuollain vedetty ilman pienintäkään ongelmaa. Ei myöskään edellytä liinojen vetämistä kireelle rystyset valkoisina. Takapukki hyötykäytössä eikä vie tilaa muilta roippeilta.
Edit: taakse tietysti turvaliinat äkillistä jarrutusta varten, ettei pakka painu etuseinää/-levyä päin.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mä oon vähän tuota takapukin käyttöä karsastanut ruuvien katkomisen pelossa. Siinä joutuu kuitenkin ruuvit jonkunmoiseen rasitukseen ja leikkauslujuus koetukselle, kun epätasaisesti rytkytetään pitkin kesää. Pirullnen homma kaivella katkennut ruuvi pois puhumattakaan kippaamisen vaurioista, jos sattuu metalli väsymään...
Tätä seurasin itsekin alkuun jännityksellä. Mutta vaikka oli raskas kilogixxeri päällä, ei edes pientä taipumista ollut havaittavissa. Ja esim motoparkkiin mennessä ryskytin sentään majapaikkaan 25 kilometriä hiekkatietäkin, ilman mitään ongelmia. Kärryn jousituksen iskua pehmentävä vaikutus ja pultin lankarullalla swingiin tuettu murtolujuus on kuitenkin ilmeisen vahvaa luokkaa. Mutta koskaan en enää pelännyt mopon kippaamista koppiin kun tuohon opin luottamaan. Matkaa taittaa varovaisella normiajolla jopa ilman liinoja melko hyvin, jos siis sattuisi vaikka liina pettämään.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 09.03.2015 klo 21:26. Syy: typoja ja täsmennyksiä
Jollain tais se korvake lähtee swingistä irti kun oli huonosti hitsattu tjsp.
Mulla on ollu mopo kärryssä jonku 30 000 km biltsukan takapukin varassa ja viel ei oo mitään hajonnu. Ja nykysin on kärry niin täynä kamaa ett mopo ei pääse ees kaatumaan vaikka irtoiski tms.
3 euron räikkäliinat vetää takarenkaasta suoraa taakseppäin, ja kaatumatapeista etuviistoon.
Liinojen kireys ehkä noin 5-10 Nm, eli en todellakaan vedä jousia kasaan tms.
Joskus on unohtunu etuliinat kokonaan/ mopo pysy pelkän takapukin varassa pystyssä.
Mun mielestä paaaaljon suurempi vaara on ett mopo kaatuu varikolla, portilla tai radalla, kuin kärryssä.![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Siis, sopiva liinakiinnitys on sitävarten että mopo on ehyt kotoa lähtiissä ja radalle tullessa. Siitä sit alkaa se epävarmempi osuus mopon kannalta..
Kuitenkin kunnollisella liinauksella ei oikeastaan ole muuta virkaa vahingon sattuessa kuin virkavallan ja vakuutusyhtiön kannalta. Jälkimmäisen osalta vain jos moppelissa on voimassa täyskasko. Liikennevakuutus ja pikkukasko ei korvaa kuljetusvahinkoja. Peräkärryn liikennevakuutus ei korvaa kuormaa ollenkaan.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
No mulla noita pyörän kuskauksia lienee reilut 50 ja ainoastaan kerran olen onnistunut kellistämään mopotin.
Silloin oli läsnä kolme muuttujaa jota olen pyrkinyt tapauksen jälkeen luonnollisesti välttämään.
A takapyörä ilmassa
B perän varmistusliina vanteen keskipisteen alapuolella
C loppua kohti voimakkaasti kiristyvä liittymän kurvi
Näitä ceekohdan kukkasia on onneks jopa suomalainen liikennesuunnittelu onnistunut rakentamaan vain pari.
Esimerkkitapauksessa pyörä kellistyi kun ajetaan Vihdintietä pohjoisesta ja käännytään kehä ykköselle itään.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Aika varma tapa saada pyörä kaatumaan kärryssä on sitoa se liinalla niin, että liina menee pyörän yli.
Yleensä kun nuo kiristysliinat ovat niin pitkiä, niin tulee kiusaus laittaa liinan toinen pää kärryn pohjaan, sitten pyörän yli jostain sopivasta välistä ja kiristää sitten helvetin kireälle kärryn pohjaan toiselle puolelle.
Näyttää olevan tukevasti kiinni, mutta havaintojen perusteella pyörä alkaa kallistua ja luistaa nurin soratiellä noin 5.4 km jälkeen ja asfaltilla viimeistään 45 km kohdalla.
Oikea tapa olisi vetää toisella liinalla vasemmalle ja toisella oikealla ja varmistaa myös tavalla tai toisella, etteivät renkaat pääse liikkumaan sivusuunnassa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Satunnaiset kuljetukset innovatiivisine
ratkaisuineen ja silloin käsillä olevin vermein.
Siinä se riskiyhtälö useimmiten on.
Tuohon kun vielä yhdistää vähäisen
yleisen kokemuksen "nyyttien" tekemisestä
ja niiden kuskaamisesta, pitää olla tyytyväinen
jokaisesta ehjänä perille- kokemuksesta.
Ihmisen kekseliäisyyden määrää kuormien
teossa ja kiinnityksessä voi taas piakkoin
seurata......
Kun kevät koittaa kunnolla ja rautakaupoista
lähdetään hilaamaan kamaa mökeille sun muualle.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mahtoko olla kyseessä pyörän oma keskiseisontatuki ?
Se nimittäin on vihonviimeinen laitos kärrykuljetuksessa. Johtuen mm siitä että tuo belsebuubin keksintö, jonka olen aina karsinut omista mopoistani tyystin turhana hus pois, on kiinni -toisin kuin takaswingi- suoraan rungossa ja näin myötä täysin jousittamattomassa massassa. Saa aikaan yhdessä pienen tartuntapintansa ja tuon edellämainitun kiinnityskohdan johdosta sellaisen elämisen hyvin sidotussakin kuormassa että on ihan nei nei.
Juurikin näin, joulun alla vein pyöräni venttiilin säätöön ja etupää oli köytetty punaiseen motonetin pukkiin, pyörä keskiseisonta tuelle ja takapää molemmin puolin takalaukunraudoista vinoon köytetty liinoilla. Ok hyvin pysyi, mutta liikenneympyrässä kärry poikittain ja osui katukiveykseen -huoltopaikan pihalla keskituki oli mennyt pohjasta läpi mutta pyörä silti pystyssä ja kunnossa. Eli elkää laiskuuttanne säästäkö liinoissa -sama miten kuljetatte