Otsikko kertookin jo ihmettelyn aiheen.
Nyt kun on tullut mopon hankinnan (juu, oikean mopon) talouteen, niin miksi monen "huippumallin" mopoissa on etuhaarukka "väärinpäin"? Mitä hyötyä tuosta rakenteesta on?
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Maastomopoissa oleellinen asia myös, pyöränakselin alapuolelle reilusti tulevat teleskoopin päät saatin pois. Vanhoissa enskoissa saattoi olla kymmenkunta senttiä putkia akselin alapuolella. Ne nappas välillä aika lujaa kantoihin ja spoorin reunoihin. Kokemuksesta voin sanoa, ei tunnu hyvältä, kun olkapää lähtee sijoiltaan kisan alkumetreillä ja kaksi päivää ajettavaa![]()
Kiitokset vastauksista. Mopon kyseessä ollessa taitaa olla enemmän striit kredibilitistä kuin ajo-ominaisuuksista.
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Jos siis puhutaan 50cc laitteista niin niissä yleensä tuon upside-down keula on kaikilta ominaisuuksiltaan selkeästi perinteistä parempi. Eron tuntee jo paikoillaan pumppaillessa, koska nuo upside-down keulat on yleensä tuossa kokoluokassa selkeästi isommilla liukuputkilla varustettu kuin perinteisen malliset. Toki erot eri mallien välillä vaikuttaa tässäkin.
Superbike #7
Joustovaraa ei saa enskaan riittävästi jos ei mennä akselin alapuolelle. Alapää jää niin lyhyeksi. Alapää kun ei voi mennä alakolmiota ylemmäs. Usd haarukassa voi.
Lisäksi iso aluputki taipuu vähemmän kuin teräsputki, joten saadaan kevyempi ja jäykempi keula. Enskalla ero on suuri. Katupyörässä perinteinen keula voi olla hyvä, jos on tehty hyvin ja sisäputket on jotain 48mm luokkaa, esim thunderace.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050