Vai oottaako tämän:http://www.uusisuomi.fi/asiasanat/tomtom-rider-410
Tässä vähän parempi linkki: http://www.uusisuomi.fi/autot/173522...ttori-uudistui
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Jos tuo toimii myös niin, että voin valita määränpään (=tavallaan nykyinen reitti) ja lisätä sitten matkan varrelle muutaman välietapin, niin on varmaan juuri sitä, mitä kaipaan.
Sainkin jo tämän keskustelun perusteella kovin ystävällisen tarjouksen. Saan ko. navin lainaksi, jotta voin perehtyä rauhassa. Hienoa, että järjestyiVarsinkin kun reittien määrittely navilla on sellainen asia, jonka helppous/käyttökelpoisuus selviää oikeastaan vain kokeilemalla.
Tulipa mieleen mainostaa tässä samalla kikkaa, millä jopa vanhan riderin käyttö onnistuu hanskat kädessä. Mulla on jarruletkun kyljessä kiinni muutaman sentin pituinen pätkä jotain vanhaa letkua, johon olen tökännyt Nintendon käsikonsolin "kynän". Letku on kuristettu pienellä nippusiteellä "kynälle" passeliksi. Sillä on hyvä naputella esim. kirjaimia osoitteisiin niillä pienillä näppäimen kuvilla, joihin en osuisi edes paljain käsin.
------
Kun ollaan matkalla, niin olemassaolevan reitin tyyppiä voi vaihtaa (nopein, lyhyin, biokaasuttavin, mutkainen, sano no to motari, kävellen, fillarilla). Tai vaihtoehtoisesti kunkin valitun tyypin sisällä voi laskea kolme eri reittivariaatiota. Pystyy lisäämään vältettäviä kohteita tai lisäämään käytäviä paikkoja.
Laite tuli hommattua vuodenvaihteen tietämillä niin ei oikein osaa sanoa miten käyttökelpoisia yllä olevat oikeasti on. Se tuli huomattua, että Suomi-tyyppisessä tiestössä "mutkainen" -vaihtoehto helposti kierrättää jokaisen aitan ja vajan nurkan luona. Aiempi referenssilaite ollut puhelimen näyttö. Siihen verraten edistysaskel vaikuttaa valtavalta.
Isoin miinus laitteessa on mp3-soittimen puute. Se olis hyvä moottoritiemarssilla, ei tartteis asioikseen rueta puhelinta liittämään.
Viimeksi muokannut: TIJ; 23.02.2016 klo 20:10.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Näissä kun tuli reissujen päälle tavaksi päivittää gps-fixit kesällä päivittäin, aiemmilla malleilla se oli kymmenien sekuntien homma, tällä uudella aparaatilla pitää siihenkin varata reilusti aikaa.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
No niin, uusi kartta ladattavissa. 5779Mb tiedosto. Aloitan päivityksen NYT (16.55)!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Päivitys valmis klo 17.30. Kartat oli ladattu n. 8 minuutin kohdalla, silloin navi sanoo että jäljellä oleva aika on n. 1h 10min, mutta aikaa meni 28 minuuttia.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Suunnilleen saman verran meni tääl ku Gozalla ku toissapäivänä tuli päiviteltyä.
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Kuulostaa vaan omaan korvaan niin oudolta kun sanotaan että "pari tuntia menee" kun olen päivittänyt ite paljon nopeemmin!
Onko sulla Jack SSD levy mihin toi TomTom MyDrive Connect on asennettu?? Se nimittäin kirjoittaa sen varmuuskopion samalla kun päivittää navia. Eli jos on vanhanlainen "ruksuttava" kovo niin on varmaan aika paljon hitaampi!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
R1200GSA -09
Kyllä nämä vain ottaa aikansa
- Rider 40 viimeisin kartta 1.09 tuntia.
- Samanaikaisesti saman wifi-yhteyden kautta vastaava Länsi-Euroopan kartta-aineisto kännykän TomTom Go Mobile sovellukseen 1.07.
- TomTom Start 25 kartta-aineisto (vastaava kuin Rider 400) 57 min.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
2Megan nopeudella oleva taloyhtiön laajakaista antaa arvioksi 5 tuntia. Laitoin 07:45 käyntiin...
5 tuntia siinä meni. Yhden aikaan valmista.
Viimeksi muokannut: Ossinmopo; 26.02.2016 klo 16:40.
Vertailun vuoksi:
Rider 5:n viimeisin karttapäivitys + muut fixit kotona n. 50M wifillä/imacilla 23min ja valmis.
TEAM CAMPARI
BMW R1250 GS Adventure
EST,LT,LV,SWE,DEN,PL,GER,AUT,ITA,CRO,SUI,LU,SLO,SV K,HUN,SRB,BIH,RO,UA,MNE,FRA,NL,BE,
http://ekoteko76.blogspot.fi
Mulla meni eilen femman päivitykseen 1 h 4 min. En kyllä tuosta harmistunut enkä olis harmitunut vaikka olis kestänyt 2 h. Aina tulee tuo päivitys tehtyä ennen reissuun lähtöä tai muuten vain kun siltä tuntuu mutta ei koskaan reissussa.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Rider 400, 100(?) megan netti, win10 ja SSD suunnilleen kolme varttia meni juuri päivitykseen. Josko tuon nyt sitten huomenna ruuvaisi pyörään kiinni uuteen SW-Motechin telineeseen.
.
Sain Rider 400:n äsken lainaksi. Tarkoituksena oli ensin selvittää pari reitin suunnitteluun liittyvää asiaa a) reitin suunnittelu navilla b) reitin suunnittelu Mac:lla
Laitanpa aiheesta hieman tietoa, jos joku muukin pohtii samoja juttuja (ainakin navin lainaajaa varmaan kiinnostaa reittien teko Mac:lla)
a) Uuden reitin määrittely navilla on mahdollista. Toimii hieman niin kuin tuolla aiemmin mainittiinkin. Määritellään määränpää ja sitten voi lisätä välietappeja kartasta klikkaamalla. Optioina voi valita kuinka paljon mutkia ja mäkiä haluaa reitille (kolme eri tasoa molemmissa). Valintoja voi muuttaa jälkikäteenkin.
Sellaisia ominaisuuksia en kuitenkaan löytänyt, kuin esim. välietappien lisääminen POI:n tai osoitteen perusteella tai määritellyn reitin tallettaminen nimellä myöhempää käyttöä varten.
b) Reitin määrittelyn Mac:lla saa varmaan toimimaan useallakin tavalla, mutta tässä mun kokemukset.
Tomppa oli kiinni Mac:ssa USB-kaapelilla, joka tuli navin mukana (OSX:stä uusin versio).
Ensin kokeilin MyDrivea, joka näytti kyllä ihan hyvältä, mutta en sitten uskaltanut ruveta ottamaan sitä käyttöön lainalaitteen kanssa.
Seuraavaksi kokeilin tyren uudella webbiversiolla eli tällä: http://www.myrouteapp.com. Sen ohjeen mukaan asensin pluginin, mutta sain ilmoituksen, ettei navia löydy. En selvittänyt tätä enempää... ehkä siihenkin on joku konsti.
Tässä se tapa, jolla sain naviin haluamani mutkareitin Espoosta Tampereelle:
1) Tein espoo-tampere reitin http://www.myrouteapp.com saitilla ja valitsin save as gpx
2) Asensin android tiedostonsiirto-ohjelman tuolta https://www.android.com/filetransfer/#tips (tapa, jolla TomTom jakaa "levyn" ei ole suoraan tuettu Mac:ssa)
3) Laitoin tompan päälle ja klikkasin reittien lataus nappia (siirtää kuulemma tompan siihen tilaan, että levy näkyy tiedostonhallinnassa eli tässä tapauksessa siinä tiedostonsiirto-ohjelmassa)
4) Raahasin gpx tiedoston android siirto-ohjelman ikkunaan
5) Tompan asetuksista laitoin "mutkareitit" valinnan päälle
6) Avasin omat reitit tompassa ja valitsin route-espoo-tampere (tarjolla myös track-espoo-tampere)
7) Tuloksena oli mukavasti moottoritietä väistelevä opastus Tampereelle.
Track vaihtoehtoa en kokeillut, koska gpx-tiedoston track-osassa oli ne sadat MyRoute App:n track pisteet, jotka oli motarilla. Route:ssa on vain ne mun asettamat waypointit, jolloin navi pääsee reitittämään itse.
------
) Uuden reitin määrittely navilla on mahdollista. Toimii hieman niin kuin tuolla aiemmin mainittiinkin. Määritellään määränpää ja sitten voi lisätä välietappeja kartasta klikkaamalla. Optioina voi valita kuinka paljon mutkia ja mäkiä haluaa reitille (kolme eri tasoa molemmissa). Valintoja voi muuttaa jälkikäteenkin.
Sellaisia ominaisuuksia en kuitenkaan löytänyt, kuin esim. välietappien lisääminen POI:n tai osoitteen perusteella tai määritellyn reitin tallettaminen nimellä myöhempää käyttöä varten.
kun sulla on reitti valmiina jota "ajamassa "ja haluut lisätä siihen koukkauksen jonnekkin:
- paina nappia jossa 3 pistettä
- paina "nykyinen reitti"
- selaa valikosta valinta "lisää pysähdys reitille"
- tällä kohtaa tosiaan voi tökätä suoraan kartasta
- tai vaihtoehtoisesti painaa nappia "hae" jossa pääsee näpyttämään tarkan osoitteen
- tai vaihtoehtoisesti ei näpytäkkään osoitetta vaan avainsanan, esim. "museo", jonka seurauksena luonnollistesti lista museoista. Halutessaan karttanäppäimestä (näyttää ruutulipulta) pääsee vielä rajaamaan hakeeko sitä museota nykysijainnin läheltä, olemassaolevan reitin läheltä, koko kartta-aineistosta vai parilla muulla vaihtoehtoisella rajauksella.
reitin tallennus:
- paina nappia jossa 3 pistettä
- paina "nykyinen reitti"
- selaa valikosta valinta "lisää omiin reitteihin"
Viimeksi muokannut: TIJ; 29.02.2016 klo 22:57.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Kiitoksia selkeästä ohjeesta. Toimii
Mulla jäi nuo ominaisuudet löytämättä osittain siitä syystä, että testailin ensin MyRoute-app:lla tehdyllä reitillä, jonka siirsin naviin gpx-tiedostona. Siinä tapauksessa toiminnallisuus on erailainen ja "nykyinen reitti" valikosta puuttuu nuo muokkausvaihtoehdot.
Jos reitti siirretään naviin itn-tiedostona tai tehdään navilla, on kaikki ominaisuudet käytettävissä. Teinhän mä reitin navillakin, mutta olin vaan puusilmä.
Kokeilin nyt varmuuden vuoksi senkin, että tein gpx:n ilman track-dataa, mutta se ei vaikuttanut asiaan. Lisäksi testasin eräästä toisesta lähteestä ladattua gpx:ää samoin tuloksin, joten ei pitäisi olla MyRoute-app:n vika myöskään.
Eli tämän perusteella näyttäisi siltä, että gpx-tiedostot kannattaa kovertoida itn-muotoon ennen tomppaan siirtoa, jos niitä haluaa muokata navissa (ainakin nykyisellä 15.600 ohjelmistoversiolla).
Ei ole ihan yksinkertaisia nämä... olisi ollut likimain mahdotonta näitäkään selvittää ilman täältä saatuja apuja (=lainanavi ja hyvät neuvot).
Sitten seuraavaksi kai sen kimppuun, että mites homma tomii Garminilla![]()
------
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
No, niinpäs onkin. Näkyy vain päätepisteet. Taisi muuten jättää ne välietapit myös reitityksestä pois (ehkä). Hmm... nyt en enää oikein ymmärrä, miksi tuo GPX-ominaisuus on tomppaan tehty? Ehkä vain sitä varten, että joiltain saiteilta saa ladattua yksittäisen kohteen GPX:nä? Kätsy silloin, kun ei ole osoitetta?
Mahtaakohan olla niin, että reitin suunnittelu tietokoneella ja erityisesti GPX-tiedostot on hyvin harvojen käyttämiä juttuja, kun niiden mahdollisuuksia ei oikein hyödynnetä. GPX spekseissä on mm. sellainen näppärä ominaisuus, että reitin pisteeseen voi laittaa tekstiä (vaikkapa motokätkön tiedot). No, esim. Tyre hukkaa ne tekstit, jos tiedostoa muokkaa sillä. Ja vaikka ei hukkaisikaan, niin Tomppa ei osaisi näyttää niitä.
Garminilla on sitten taas GPX:ään oma laajennuksensa, joka on oma tarinansa.
Tyren "seuraajaltakaan" ei kai voi paljoa odottaa. MyRoute-app:n tuki kertoo, että GPX tiedostoon tulee aina track data mukaan, eikä asialle voi yhtään mitään. Eli esim. 1500km reitille tulee about 2 megaa turhaa dataa, mutta se on siellä... piste! Asiasta käyty outo keskustelu löytyypi tuolta, jos jotakuta kiinnostaa: http://support.myrouteapp.com/suppor...cs/12000000309
------
Kohtahan ilmestyy uusi 410 malli tompalta, joten mulle saa tarjota yv:llä tota vanhaa romua halvalla![]()