Kyllä tää on pääosin taivaan tosi. Oman näkemykseni mukaan tosin ajotaidon puute näkyy kaikissa teho-, koko-, ja ikäluokissa. Jonkin sortin empiiristä kokemustakin asialle on letkailun saralta. 40+ ikäryhmät ei todellakaan erottuneet epäedullisesti ulosajojen määrässä. Aseet ei tapa ihmisiä, ihmiset tappaa ihmisiä. Kaikkein selkeimmin tämä näkyy yllättävissä ääritilanteissa jossa soivan pelin lisäksi mitataan kuskin osaamistaso. Hartialukot, väistöt ja muut tilanteet ovat vasta ne joissa osaaminen punnitaan. Jokanen kykenee kuljettamaan pyörää ilman häiriötekijöitä.
Vakuutusyhtiöiden kykenemättömyys tiedostaa rata-ajon onnettomuuksia estävä vaikutus on huiminta osaamattomuutta aikoihin. Tämä pätee niin soraränniin kuin asfalttiratoihinkin. Paras tie olisi saada rata-ajosta todistus ja siirtää sen määrä vakuutusmaksujen alentamiseen suoraan. Lisäksi Bonusjärjestelmä tulisi venyä aina 90% saakka. Mm itse olen maksanut mp-vakuutuksia rouheat 30 tuhatta euroa elämäni aikana, ja nostanut ulos tasan nolla euroa. Kyse ei nyt ole siitä että mittailisin omaa osaamistani vaan sitä että onnettomuusalttiuden vähäisyyden todistamisen tulisi olla vahvin tie vakuutusmaksujen laskemiseen.
Lähellä on ollut ja monta kertaa. Mutta uskallan myös väittää että aikanaan vietetyt vajaat kymmenen vuotta motocross radoilla on pelastanut tieliikenteen onnettomuudelta lukuisia kertoja. Ihan saman vaikutuksen väitän olevan aktiivisella asfalttiratojen kiertämisellä. Se vaan tahtoo olla niin että vakuutustulojen vähenemiseen tähtääviä tilastoja ei edes haluta tehdä.
Täss jos missä, olisi Smoton kaltaisen instanssin paikka osoittaa osaamisensa, ja tilastoida läheltäpiti-tilanteiden ja varsinaiseen onnettomuuteen joutuneiden motoristien mp-harrastustaustat ja niiden vaikutus onnettomuuden syntyyn tai siitä välttymiseen.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Noissa tapauksissa ei ole sitä vastaantulevien kaistaa enää "varoalueena", vaan heti kun linja menee leveäksi edes sen pari senttiä asfaltin yli niin pöpelikkö tai kaide kutsuu ja rasti onnettomuustilastoon. Oikealle kääntyvissä mutkissa tuollaiset lievät lipsumiset kaistan yli voi vielä pelastaa vastaantulevien kaistalla, kunhan ei kukaan tule vastaan.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Liikennevakuutukset vapaaehtoiseksi niin päästäis turhista maksuista ja sais vaikka laittaa säästöhön neki rahat myöhempää käyttöä varte.
Mulla ei olis yhtäkää vakuutusta jos ne ei olis pakollisia.
Turhaa rahastusta vain sen takia jos joskus sattuis jotain...
Aivan sama jos pitäis aina vaippoja housuus vain sen takia ku on kerran lirahtanu![]()
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
Entäs sitten kun sinun ajovirheen takia toisen osapuolen kuski tai matkustajat loukkaantuvat vakavasti (ja jäävät esim. sairaseläkkeelle). Mistä kaivat sadat tuhannet eurot korvaamaan vastapuolen vahingot? Entäs jos vahinkosi takia tuhoutuu useampi kulkuneuvo? Oletko sitä varten laittanut kuukausittain sukan varteen? Miten ajattelit hoitaa korvauksen vastapuolelle?
Kerta "lirahdus" riittää.
Viimeksi muokannut: Tuuchen; 19.02.2015 klo 14:37.
On tullut vuokrattua tuollainen alitehoinen kahdella pyörällä ja moottorilla liikkuva kulkine ainakin kymmenessä valtiossa Euroopassa ja saman verran löytyy maita Euroopan ulkopuolelta, eikä vielä koskaan missään ole kukaan yrittänyt tehdä minusta autonsa keulakoristetta. Edes Intiassa taiThaimaassa en muista yhtäkään läheltä piti tilannetta, vaikka lienen törttöillyt aikas lahjakkaasti, ennen kuin vääränpuoleinen liikenne on mennyt selkäytimeen.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Mulla tulee mieleen sellanen skenaario, ettei sulla ole vakuutuksia ja joku toinen vakuutukseton runnoo sun kaluston ja ehkä sinutkin siinä mukana. Rahaa sillä ei ole, eikä se ole ottanu vakuutusta, kun ei koskaan mitään satu. Kenen rahoilla tässä sut sitten korjataan ja kuinka helppo prosessi on edessä?
SV1000 -03
No mihis luulet niitä kolminkertaisia vakuutusmaksuja vakuuttamattomalta ajalta kerättävän, kun käry käy? Ne menee sinne liikennevakuutuskeskuksen tilille, josta maksetaan tällaisten tapausten korvaukset.
http://www.lvk.fi/fi/Vakuuttaminen/Hyvikeperinta/
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Voihan tuota liikennevakuutusta nykyäänkin pitää vapaaehtoisena.Vai onko joku joskus tien päällä kysellyt kuitin perään?
Taitaa nykyisellä menolla jäädä molemmilta kalusto omaan piikkiin, saikku korvataan tuolta liikennevakuutuskeskuksesta. Tosin, jos kaksi ääliötä tuolleen törmää, niin saattaapi olla, että kulut peritään takaisin (jos ei kylkiluut ala kasvaa horsmaa).
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Pari asiaa selväksi:
Liikennevakuutus on tänä päivänäkin vapaaehtoinen, ei ole pakko maksaa jos ei ole rahaa tai ei halua. Haittapuolena se, että laite poistuu rekisteristä ns. vuosipoistona, kun Trafiin ei ole vuoteen tullut ilmoitusta maksetusta liikennevakuutuksesta. Ajamista tosin voi tietysti tässäkin tapauksessa jatkaa, nalli vaan napsahtaa ennemmin tai myöhemmin, joko ratsiassa tai mällissä.
Ja kun tuosta maksun luistamisesta jää tien päällä kiinni, niin LVK arvioi, kauanko filunkia on jatkettu (joko siitä viimisestä maksulapusta, taikka sitten siitä, kun laitteen hallinta on sulle siirtynyt), ja ko. ajalta räpsähtää kolminkertainen vakuutusmaksu (ja joo, seisonta-aikaa ei noissa tunneta).
Ja tällaisen ääliön neliraajahalvaukset (kuten myös sen syyttömän osapuolen) korvataan juurikin tuolta LVK:n rahoista, joita toiset samanlaiset (kiinnijääneet) ääliöt rahoittaa.
Muoks: Ja tuosta ei tarvii tienpäällä jäädä kiinni, riittää kun myyt laitteen eteenpäin. Seuraava omistaja rekisteröi sen, ja huomataan, että sulta jäänyt jotain rästiin, ja lasku tulee perässä. Toi mun projekti-GT tuli maksamaan myyjälle varmaan nejä kertaa enempi, kuin siitä sai myydessä, mullekin tuli lasku kahdelta päivältä, kun ei itsenäisyyspäivän aikoihin päässyt vakuutusta ottamaan. Samoin pojalle rakennettu piikki, joka oli ollut kolme vuotta ilman vakuutusta. Miltäs tuntuisi yhdeksän vuoden maksut, yhdellä llapulla?
Ja toinen, LVK kyllä maksaa korvaukset, mutta keneltäköhän se perii ne takaisin? Jos ei käy hyvä säkä, ja henki lähde, niin juurikin siltä vakuuttamattomalta kuskilta, vaikka sitten KELA-päivärahoista.![]()
Viimeksi muokannut: ts18056; 19.02.2015 klo 19:07.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tuo vuosipoisto on romuautodirektiivin jälkeen taaksejäänyttä elämää, Direktiivin alaisia vekottimia ei enää saa rekisteristä pois ilman romutustodistusta ja sen taas voi antaa virallinen romuttaja. Esim. autopurkamo.
Lopullinen poisto romutustodistuksella
Romudirektiivin alaisen ajoneuvon eli henkilö- tai pakettiauton tai kolmipyöräisen mopon poistaminen rekisteristä on maksutonta. Romuajoneuvon omistaja voi toimittaa romuajoneuvonsa maksutta Suomen Autokierrätys Oy:n valtuutettuun romuajoneuvojen vastaanottopisteeseen romutettavaksi. Vastaanottopiste tarkistaa luovuttajan oikeuden luovuttaa romuajoneuvo. Vastaanottopiste myöntää ajoneuvon luovuttajalle romutustodistuksen todistukseksi ajoneuvon lopullisesta poistamisesta. Vastaanottopiste huolehtii rekisteristä poistosta oman kierrätysoperaattorinsa kanssa, joten ajoneuvon luovuttajan ei tarvitse itse tehdä ilmoitusta romuajoneuvon rekisteristä poistamisesta.
Lopullinen poisto viranomaisselvityksellä
Mikäli romudirektiivin alainen ajoneuvo eli henkilö- tai pakettiauto tai kolmipyöräinen mopo on tuhoutunut esimerkiksi kolarissa tai tulipalossa, ajoneuvon omistaja voi pyytää lopullista poistoa Trafista. Omistajan tulee tällöin toimittaa Trafiin allekirjoittamansa pyyntö poistosta, jonka liitteenä on poliisin tai palo- ja pelastuslaitoksen antama viranomaisselvitys ajoneuvon tuhoutumisesta. Asiakirjat toimitetaan Trafin kirjaamoon.
Lopullinen poisto ulkomailla romutetulle tai tuhoutuneelle ajoneuvolle
Mikäli romudirektiivin alainen ajoneuvo eli henkilö- tai pakettiauto tai kolmipyöräinen mopo on romutettu tai tuhoutunut ulkomailla, ajoneuvon omistaja voi pyytää lopullista poistoa Trafista. Omistajan tulee tällöin toimittaa Trafiin allekirjoittamansa pyyntö poistosta, jonka liitteenä on ulkomainen romutustodistus tai viranomaisselvitys. Asiakirjat toimitetaan Trafin kirjaamoon.
Vakuutusyhtiön tai kunnan tekemät poistot
Vakuutusyhtiöt hoitavat lunastamiensa tuhoutuneiden ajoneuvojen lopulliset poistot toimittamalla ajoneuvot romuajoneuvojen vastaanottopisteeseen.
Romudirektiivin ulkopuolisten ajoneuvojen lopulliset poistot
Romudirektiivin soveltamisalaan kuulumattomien ajoneuvojen kuten kuorma- ja linja-autojen, mopojen, moottoripyörien, mönkijöiden, traktoreiden, työkoneiden sekä moottorikelkkojen lopulliset poistot tehdään Trafissa. Ajoneuvon omistajan tulee toimittaa Trafin kirjaamoon luotettava kirjallinen selvitys ajoneuvon tuhoutumisesta tai romuttamisesta. Selvitykseen tulee omistajan allekirjoituksen lisäksi kahden todistajan allekirjoitukset ja nimenselvennykset sekä osoitteet ja syntymäajat. Selvityksen liitteenä on oltava tuhoamisesta vastanneen tahon todistus, mikäli ajoneuvoa ei ilmoiteta itse puretuksi.
Vakuutusten osalta homma menee nykyään näin:
•Käytännössä kaikilla ajoneuvoilla pitää olla liikennevakuutus. Myös kaikki rekisteröimättömät ajoneuvot pitää vakuuttaa, jos ne ovat käytössä.
•Moottoriajoneuvo on liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä myös silloin, kun käytät tai siirrät sitä teiden ulkopuolella esimerkiksi piha-alueella, pellolla, metsässä tai jäällä.
•Vakuuttamattomasta ajoneuvosta joutuu maksamaan hyvikettä eli korotettua vakuutusmaksua ajalta, jonka ajoneuvo on ollut todistetusti vakuuttamaton.
Lain mukaan kaikki ajoneuvot pitää liikennevakuuttaa. Monille tulee yllätyksenä, että myös rekisteröimätön ajoneuvo pitää vakuuttaa. Silläkään ei ole merkitystä, missä ajoneuvolla ajetaan. Näin ollen esimerkiksi nuorison peltoauto tai pihamönkijä tulee vakuuttaa.
- Ainoan poikkeuksen tekevät täysin eristetyt alueet, mutta mikään oma motocross-rata tai oman lammen jää ei ole eristetty alue, koska sinne voi aina tulla joku toinen, sanoo Veikko Valkonen Liikennevakuutuskeskuksesta.
Hyvike rokottaa lompakkoa
Jos Trafin tai poliisin tietoon tulee vakuuttamaton ajoneuvo, lähtee siitä ilmoitus Liikennevakuutuskeskukselle, joka perii ajoneuvon omistajalta tai haltijalta hyvikkeen. Hyvike on maksu, joka maksetaan koko siltä ajalta, jonka ajoneuvo on ollut todistettavasti vakuuttamaton.
- Hyvike on korotettu vakuutusmaksu ja se määräytyy ajoneuvon vakuutusmaksun perusteella. Ensimmäiseltä neljältä kuukaudelta se on kolminkertainen ja sen jälkeen kaksinkertainen. Perintäkirjeitä lähetetään noin viisikymmentätuhatta vuodessa, Valkonen kertoo.
Vahingon sattuessa vakuuttamaton ajoneuvo on omalla vastuulla. Kolaritilanteessa hyvikettä peritään kuusinkertainen määrä.
- Jos vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajaa jonkun päälle, niin Liikennevakuutuskeskus korvaa henkilövahingon syyttömälle ulkopuoliselle, mutta kuljettaja ei saa mitään korvauksia, tiedotuspäällikkö Valkonen täsmää.
Jos omistaa ajoneuvon, jota ei oikeasti käytä missään, kannattaa se poistaa liikenteestä. Silloin vakuutusmaksuja ei tarvitse maksaa. "
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Muualta juttua samasta aiheesta:
Jos tästä voi jotain päätelmiä vetää niin aiemmin mainitsemani "korkeariskinen toiminta" pyritään, ainakin osittain, saamaan liikennevakuutuksen korvausehtojen ulkopuolelle. Mutta tapa jolla sitä yritetään ei vaikuta kovin kunnialliselta.Nopealla silmäilyllä toi STM:n luonnos oli tässä vaiheessa valmisteltu lähinnä vakuutusyhtiöiden kanssa. Kilvettömien vakuuttamisvelvollisuus pysyisi edelleen mutta vakuutusyhtiöiltä poistuisi korvausvelvollisuus.
Vakuuttamisvelvollisuudesta vapautuminen edellyttää luonnoksessa edelleen "liikenteestä eristettyä aluetta". Sellaisia ajopaikkoja ei Suomesta taida ihmeemmin löytyä.
Lainaa:
Ehdotetun pykälän 2 momentin 3 kohdan mukaan moottoriajoneuvoa ei käyttäisi tässä laissa tarkoitetulla tavalla liikenteeseen, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, testaustarkoituksiin tai kilpailuun välittömästi liittyvää harjoitteluun.
Korvausvelvollisuus kuitenkin poistuisi, vaikka alue ei olisi eristetty:
Lainaa:
Liikennevahinkoa ei korvattaisi, kun se on aiheutunut kilpailu- tai testaustoimintaan osallistuneelle henkilölle.
- - -
Lisäksi edellytyksenä säännöksen soveltamiselle on, että vahinko aiheutuisi kilpailu-, harjoittelu- tai testaustilanteissa, joissa liikennesääntöjä ei noudateta ja joissa otetaan tietoinen vahinkoriski.
- - -
Säännöksessä ei edellytetä, että vahinko olisi sattunut muusta liikenteestä eristetyllä alueella. Myös kilpailuun välittömästi liittyvässä harjoittelussa aiheutuvat vahingot rinnastettaisiin kilpailutoiminnassa aiheutuneiksi.
Eli jos meinaisi esim. turrailla kuntoilumielessä paikallisella lippusiimalla merkatulla enskaradalla, joutuisi pyörään ottamaan edelleen liikennevakuutuksen. Vahingon sattuessa vakuutusyhtiölle jää kuitenkin takaportti olla korvaamatta mitään.
Viimeksi muokannut: Patukka; 19.02.2015 klo 21:26.
Asioista kuuluu "keskustella".
Vain sitä kautta on mahdollista muodostaa
perusteltuja mielipiteitä.....
Ilman pohjalla olevaa keskustelua.....
mennään "mielipiteillä" .
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ihan peruskauraa. Samalla tavoin nykylaissa lukee, että jos olet alkoholin vaikutuksen alainen törttöillessäs, voi vakuutusyhtiö pienentää korvausta tai evätä sen kokonaan. Sen vois äkkiseltään tulkita, että jos on 0,000001 promillea veressä, olet alkoholin vaikutuksen alainen, joten... Mutta ei se niin mene.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
BINGO !
Eli laajemmin ilmaistuna....
Jotain lukee jossain.... ja mitä se konkreettisesti
tarkoittaa.....
Se tulkitaan jossain.
Tällä mennään... ja jos tähän halutaan
vaikuttaa, tai muutosta tulkintaan.....
On kyse "välillisestä vaikuttamisesta", jota täytyy hoitaa
omalla tavallaan ilman illuusiota mielipiteenilmauksen
välittömästä vaikutuksesta asiaan.
Tässä on ehkä yksi maailman pahiten
"väärin ymmäretyistä" asioista......
VÄLILLINEN VAIKUTTAMINEN.
Jostain kumman syystä se väärinymmärrys tahtoo konkretisoitua
"edustuksellisen demokratian" puitteissa!
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Äkkiseltään voi tulkita mutta rattijuoppuden alaraja Suomessa on 0,5 promillea eli olosuhteista riippuen 0,51 riittää vahingonkorvauksen pienentämiseen. Tämä on selkeätä.
Lainaus on vuodelta 2010.Rattijuopon kallis paukku
Vakuutusyhtiö perii rattijuopon aiheuttamat korvaukset takaisin
Rattijuoppo on aiheuttajana joka neljännessä kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa. Useimmiten kuljettaja on ajanut kuolonkolarin tuhdissa humalassa. Lisäksi vuosittain tapahtuu satoja muita rattijuopon aiheuttamia liikenneonnettomuuksia, joista vakuutusyhtiöt maksavat henkilö- ja omaisuuskorvauksia.
Useimmassa tapauksessa lopullinen lasku lankeaa rattijuopolle itselleen.
”Mikäli onnettomuuden aiheuttaneella kuljettajalla on ollut alkoholia veressään törkeän rattijuopumusrajan (1,2 promillea) ylittävä määrä, vakuutusyhtiö perii kaikki onnettomuudesta maksamansa korvaukset takaisin,” sanoo yksikönjohtaja Asko Nio Liikennevakuutuskeskuksesta. Näin menetellään myös, jos liikenneonnettomuus on aiheutettu törkeällä huolimattomuudella tai luvattomasti käyttöön otetulla ajoneuvolla.
”Lopulta siis humalassa ajava kuljettaja joutuu itse korvaamaan täysimääräisesti omaisuusvahinkojen lisäksi kaikkien kyydissä olleiden ja muidenkin onnettomuudessa vammautuneiden sairaanhoitokulut, kuntoutukset, ansionmenetykset ja eläkkeet. Jos rattijuoppo kuolee itse, korvaukset peritään hänen kuolinpesältään. Käytännössä perintä tapahtuu ulosottoteitse”, Asko Nio selvittää.
Takaisin perinnän lisäksi törkeässä humalassa onnettomuuden aiheuttanut kuljettaja ei saa lainkaan korvauksia omista vahingoistaan.
”Jos on yhdessä joukossa nautittu alkoholia, ”selvimmän humalaisen” valitseminen kuljettajaksi saattaa tulla myös taloudellisesti hyvin kalliiksi”, yksikönjohtaja Asko Nio korostaa.
Muissa rattijuopumusvahingoissa korvausta alennetaan
Vakuutusyhtiöillä on oikeus alentaa tapauskohtaisesti myös humalassa alle törkeän rattijuopumusrajan ajaneiden kuljettajien omia henkilökorvauksia. Alentamisharkinnassa otetaan huomioon teon laatu sekä huolimattomuuden ja rattijuopumuksen aste. Tällöinkin ääritapauksessa rattijuopon oma henkilökorvaus voidaan evätä kokonaan.
Suomen liikennevakuutus poikkeaa yleisesti Euroopassa vallitsevasta vakuutusjärjestelmästä erityisesti siinä, että se korvaa myös onnettomuuden aiheuttaneen kuljettajan henkilövahingot – rattijuoppoustapauksia lukuun ottamatta.
Viime vuonna vakuutusyhtiöt maksoivat liikennevahingoista korvauksia 445 miljoonaa euroa. Siitä henkilökorvausten osuus oli 57 prosenttia. Henkilökorvauksista kaksi kolmannesta on eläkkeitä.
Nopeasti ajateluna tuossa lakiluonnoksessa määräävänä on se onko liikennesääntöjä - mm. nopeusrajoituksia Suomessa max. 120 km/t - noudatettu tai onko niitä ylipäätään ollut tarkoituskaan noudattaa ja toisaalta ympäristö jossa ajetaaan ts. jonkinmoinen rata. Tulkinnan varaa on eikä ennen lopullista lakiesitystä voi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä. Seurataan tilannetta.
Viimeksi muokannut: Patukka; 19.02.2015 klo 22:15.