Sivu: 10 / 12:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 89101112 ViimeinenViimeinen
Tulokset 271:stä 300:een 358:sta
  1. #271
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Oikeampi päätelmä on, että riskinottoon taipuvaiset ihmiset ostavat tietyn tyyppisiä pyöriä (esim. tehokkaita kyykkyjä) ja siksi nuo ovat korostuneena onnettomuustilastoissa. Ei ihmisen riskitaso muutu pyörää vaihtamalla, mutta vakuutushinnossa se näyttää siltä, koska pyörämallin mukaan kaikki omistajat tasapäistetään samaan ryhmään.

    Edit. Nykyisin toki alkaa ton reikäpäisyyden lisäksi näkymään tilastoissa sitten ajotaidon puute tuolla 40+ ikäryhmässä. Eli siinä porukassa, joka on ikänsä liikkunut autolla ja hankkinut ensimmäiseksi pyöräksi jotain vähän turhan haastavaa.
    Kyllä tää on pääosin taivaan tosi. Oman näkemykseni mukaan tosin ajotaidon puute näkyy kaikissa teho-, koko-, ja ikäluokissa. Jonkin sortin empiiristä kokemustakin asialle on letkailun saralta. 40+ ikäryhmät ei todellakaan erottuneet epäedullisesti ulosajojen määrässä. Aseet ei tapa ihmisiä, ihmiset tappaa ihmisiä. Kaikkein selkeimmin tämä näkyy yllättävissä ääritilanteissa jossa soivan pelin lisäksi mitataan kuskin osaamistaso. Hartialukot, väistöt ja muut tilanteet ovat vasta ne joissa osaaminen punnitaan. Jokanen kykenee kuljettamaan pyörää ilman häiriötekijöitä.

    Vakuutusyhtiöiden kykenemättömyys tiedostaa rata-ajon onnettomuuksia estävä vaikutus on huiminta osaamattomuutta aikoihin. Tämä pätee niin soraränniin kuin asfalttiratoihinkin. Paras tie olisi saada rata-ajosta todistus ja siirtää sen määrä vakuutusmaksujen alentamiseen suoraan. Lisäksi Bonusjärjestelmä tulisi venyä aina 90% saakka. Mm itse olen maksanut mp-vakuutuksia rouheat 30 tuhatta euroa elämäni aikana, ja nostanut ulos tasan nolla euroa. Kyse ei nyt ole siitä että mittailisin omaa osaamistani vaan sitä että onnettomuusalttiuden vähäisyyden todistamisen tulisi olla vahvin tie vakuutusmaksujen laskemiseen.

    Lähellä on ollut ja monta kertaa. Mutta uskallan myös väittää että aikanaan vietetyt vajaat kymmenen vuotta motocross radoilla on pelastanut tieliikenteen onnettomuudelta lukuisia kertoja. Ihan saman vaikutuksen väitän olevan aktiivisella asfalttiratojen kiertämisellä. Se vaan tahtoo olla niin että vakuutustulojen vähenemiseen tähtääviä tilastoja ei edes haluta tehdä.

    Täss jos missä, olisi Smoton kaltaisen instanssin paikka osoittaa osaamisensa, ja tilastoida läheltäpiti-tilanteiden ja varsinaiseen onnettomuuteen joutuneiden motoristien mp-harrastustaustat ja niiden vaikutus onnettomuuden syntyyn tai siitä välttymiseen.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  2. #272
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Olen jokusen tunnin uhrannut lukemalla noita Itävallan ja Saksan MP-onnettomuustilastoja taajamissa, mutkapätkillä ja autobahnoilla. Mahdollisesti joku osaa linkata tänne, jos liikenneturvalta tai vakuutusyhtiöiltä kotimaasta jotain löytyy.

    Tämän kW:n vaikutus vakavaan onnettomuuteen lisäksi sieltä löytyy monta muuta miiettimisen arvoista tietoa.
    Esim. Vaikka onnettomuuksista yli puolet tapahtuu taajamissa, niin vakavista loukkaantumisista ja kuolemista 85% on taajaman ulkopuolella.

    Erikoista oli myös havainto, että riippumatta siitä kumpaan suuntaan samaa mutkapätkää ajettiin tapahtui 85% suistumisista vasurin mutkissa.
    Sen voin uskoakin että tehokkailla kyykyillä töhöillään paljon, mutta silti väite siitä että yli 70kw mentäessä samalla kuljettajalla riski joutua vakavaan onnettomuuteen tuplaantuu kuulostaa stetsonista vedetyltä esso-faktalta
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
  3. #273
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä tuossa jokunen vuosi takaperin, kun pojalle piikin kunnostin, tuli sillä pari viikkoa pyörittyä, ml. työmatkat Kehä 1:tä, myös motaria ja maantietä. Nuhanenhan toi oli tonnisatkuun verrattuna, mutta ei tuolla kuolemanvaarassa, ainakaan tehon puutteen takia, ollut kertaakaan.
    Koskahan vetomies ite on piikillä viimeksi pyörinyt?
    Viime kesänä. 2t-laitteisiin tottuneena vielä luulin, että noilla voisi jotenkuten ajaa. Ei voi: yhden iltapäivän aikana neljä hätäjarrutusta ja kaksi kertaa nurmikolla (muiden aiheuttamasta syystä). Jossain kehän jonossa voisi pärjätäkin, mutta maanteillä ei.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  4. #274
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Erikoista oli myös havainto, että riippumatta siitä kumpaan suuntaan samaa mutkapätkää ajettiin tapahtui 85% suistumisista vasurin mutkissa.
    Noissa tapauksissa ei ole sitä vastaantulevien kaistaa enää "varoalueena", vaan heti kun linja menee leveäksi edes sen pari senttiä asfaltin yli niin pöpelikkö tai kaide kutsuu ja rasti onnettomuustilastoon. Oikealle kääntyvissä mutkissa tuollaiset lievät lipsumiset kaistan yli voi vielä pelastaa vastaantulevien kaistalla, kunhan ei kukaan tule vastaan.
  5. #275
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Tuossa kannattaa jo harkita onko mitään järkeä maksaa (täys)kaskosta. Sorruin yhden kesän pitämään täyskaskoa kun nuorempana ostin ns. kaikilla rahoillani pyörän, sen jälkeen menty ilman. Säästyneillä rahoilla kärsisi jo mällätä yhden pyörän versus mitä olisi täyskaskoihin uponnut rahaa.
    Entäs se katkennut jalka ja kuntoutuksesi ? Sulla on varmaan toi säästynyt raha jossain jemmassa tätä kuntoutusta ja uutta pyörää varten ?
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  6. #276
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Entäs se katkennut jalka ja kuntoutuksesi ? Sulla on varmaan toi säästynyt raha jossain jemmassa tätä kuntoutusta ja uutta pyörää varten ?
    Mihinkäs omissa vammoissa kaskoa tarvii? Tietysti, jos perseet olalla vetää, ja jää korvauksitta.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  7. #277
    Liikennevakuutukset vapaaehtoiseksi niin päästäis turhista maksuista ja sais vaikka laittaa säästöhön neki rahat myöhempää käyttöä varte.

    Mulla ei olis yhtäkää vakuutusta jos ne ei olis pakollisia.
    Turhaa rahastusta vain sen takia jos joskus sattuis jotain...
    Aivan sama jos pitäis aina vaippoja housuus vain sen takia ku on kerran lirahtanu
    Honda Monkey 83'
    KTM 660 SMC 06'
    ex:Yamaha TRX850 96'
  8. #278
    Lainaa JHV 654cc kirjoitti Katso viesti
    Liikennevakuutukset vapaaehtoiseksi niin päästäis turhista maksuista ja sais vaikka laittaa säästöhön neki rahat myöhempää käyttöä varte.

    Mulla ei olis yhtäkää vakuutusta jos ne ei olis pakollisia.
    Turhaa rahastusta vain sen takia jos joskus sattuis jotain...
    Aivan sama jos pitäis aina vaippoja housuus vain sen takia ku on kerran lirahtanu
    Entäs sitten kun sinun ajovirheen takia toisen osapuolen kuski tai matkustajat loukkaantuvat vakavasti (ja jäävät esim. sairaseläkkeelle). Mistä kaivat sadat tuhannet eurot korvaamaan vastapuolen vahingot? Entäs jos vahinkosi takia tuhoutuu useampi kulkuneuvo? Oletko sitä varten laittanut kuukausittain sukan varteen? Miten ajattelit hoitaa korvauksen vastapuolelle?

    Kerta "lirahdus" riittää.
    Viimeksi muokannut: Tuuchen; 19.02.2015 klo 14:37.
  9. #279
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Mihinkäs omissa vammoissa kaskoa tarvii? Tietysti, jos perseet olalla vetää, ja jää korvauksitta.
    Juuri näin, kasko ei korvaa henkilövahinkoja.
  10. #280
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Juuri näin, kasko ei korvaa henkilövahinkoja.
    Se on hyvä että maksaa jostain vaikka ei ole varma mistä.
  11. #281
    No mutta enhän mä ketää kiältäny ottamasta vakuutusta vaan, että se olis jokaasen oma asia ottaako vakuutuksen vai ei...
    Mutta eihän suames saa itte päättää omista asioosta vaan pitää olla samanlaanen lammas ku muutkin... BÄÄ

    Lainaa Tuuchen kirjoitti Katso viesti
    Entäs sitten kun sinun ajovirheen takia toisen osapuolen kuski tai matkustajat loukkaantuvat vakavasti (ja jäävät esim. sairaseläkkeelle). Mistä kaivat sadat tuhannet eurot korvaamaan vastapuolen vahingot? Entäs jos vahinkosi takia tuhoutuu useampi kulkuneuvo? Oletko sitä varten laittanut kuukausittain sukan varteen? Miten ajattelit hoitaa korvauksen vastapuolelle?

    Kerta "lirahdus" riittää.
    Honda Monkey 83'
    KTM 660 SMC 06'
    ex:Yamaha TRX850 96'
  12. #282
    Lainaa Tuuchen kirjoitti Katso viesti
    Se on hyvä että maksaa jostain vaikka ei ole varma mistä.
    Osa porukasta on aika mukavasti kartalla eri vakuutuksista.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  13. #283
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Ota nelaripiikki, aja sillä tunti jossain missä on muitakin tielläliikkujia niin huomaat. Olet säännöllisesti hengenvaarassa pyörän alitehoisuuden vuoksi ja lopun aikaa hengenvaarassa sen vuoksi, että autoilijat luulevat laitetta mopoksi, ts ohittelevat molempiin suuntiin niin, että joudut ajelemaan penkoilla.
    On tullut vuokrattua tuollainen alitehoinen kahdella pyörällä ja moottorilla liikkuva kulkine ainakin kymmenessä valtiossa Euroopassa ja saman verran löytyy maita Euroopan ulkopuolelta, eikä vielä koskaan missään ole kukaan yrittänyt tehdä minusta autonsa keulakoristetta. Edes Intiassa taiThaimaassa en muista yhtäkään läheltä piti tilannetta, vaikka lienen törttöillyt aikas lahjakkaasti, ennen kuin vääränpuoleinen liikenne on mennyt selkäytimeen.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  14. #284
    Lainaa JHV 654cc kirjoitti Katso viesti
    Liikennevakuutukset vapaaehtoiseksi niin päästäis turhista maksuista ja sais vaikka laittaa säästöhön neki rahat myöhempää käyttöä varte.

    Mulla ei olis yhtäkää vakuutusta jos ne ei olis pakollisia.
    Turhaa rahastusta vain sen takia jos joskus sattuis jotain...
    Aivan sama jos pitäis aina vaippoja housuus vain sen takia ku on kerran lirahtanu
    Mulla tulee mieleen sellanen skenaario, ettei sulla ole vakuutuksia ja joku toinen vakuutukseton runnoo sun kaluston ja ehkä sinutkin siinä mukana. Rahaa sillä ei ole, eikä se ole ottanu vakuutusta, kun ei koskaan mitään satu. Kenen rahoilla tässä sut sitten korjataan ja kuinka helppo prosessi on edessä?
    SV1000 -03
  15. #285
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Edes Intiassa taiThaimaassa en muista yhtäkään läheltä piti tilannetta, vaikka lienen törttöillyt aikas lahjakkaasti, ennen kuin vääränpuoleinen liikenne on mennyt selkäytimeen.
    Kannattaa vuokrata pyörä Suomessa ja kokeilla sitten.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  16. #286
    Lainaa TVV kirjoitti Katso viesti
    Mulla tulee mieleen sellanen skenaario, ettei sulla ole vakuutuksia ja joku toinen vakuutukseton runnoo sun kaluston ja ehkä sinutkin siinä mukana. Rahaa sillä ei ole, eikä se ole ottanu vakuutusta, kun ei koskaan mitään satu. Kenen rahoilla tässä sut sitten korjataan ja kuinka helppo prosessi on edessä?
    Juu, ihan hyvä, että tässä asiassa "ei saa päättää itse".
  17. #287
    Lainaa TVV kirjoitti Katso viesti
    Mulla tulee mieleen sellanen skenaario, ettei sulla ole vakuutuksia ja joku toinen vakuutukseton runnoo sun kaluston ja ehkä sinutkin siinä mukana. Rahaa sillä ei ole, eikä se ole ottanu vakuutusta, kun ei koskaan mitään satu. Kenen rahoilla tässä sut sitten korjataan ja kuinka helppo prosessi on edessä?
    No mihis luulet niitä kolminkertaisia vakuutusmaksuja vakuuttamattomalta ajalta kerättävän, kun käry käy? Ne menee sinne liikennevakuutuskeskuksen tilille, josta maksetaan tällaisten tapausten korvaukset.
    http://www.lvk.fi/fi/Vakuuttaminen/Hyvikeperinta/
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  18. #288
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    No mihis luulet niitä kolminkertaisia vakuutusmaksuja vakuuttamattomalta ajalta kerättävän, kun käry käy? Ne menee sinne liikennevakuutuskeskuksen tilille, josta maksetaan tällaisten tapausten korvaukset.
    http://www.lvk.fi/fi/Vakuuttaminen/Hyvikeperinta/
    Vapaaehtoisesta liikennevakuutuksesta periminen? Tarkennatko hieman?

    ..Ja kun kaks vakuuttamatonta kilkkaa toisensa + kaluston, jostain ylijäämäkassasta kummallekkin uudet pelit alle ja raajat kuntoon? Aika hyvä diili, tohon mä voisin lähteä mukaan. Omavastuu!
  19. #289
    Lainaa Tuuchen kirjoitti Katso viesti
    Vapaaehtoisesta liikennevakuutuksesta periminen? Tarkennatko hieman?
    Voihan tuota liikennevakuutusta nykyäänkin pitää vapaaehtoisena. Vai onko joku joskus tien päällä kysellyt kuitin perään?

    Taitaa nykyisellä menolla jäädä molemmilta kalusto omaan piikkiin, saikku korvataan tuolta liikennevakuutuskeskuksesta. Tosin, jos kaksi ääliötä tuolleen törmää, niin saattaapi olla, että kulut peritään takaisin (jos ei kylkiluut ala kasvaa horsmaa).
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  20. #290
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Voihan tuota liikennevakuutusta nykyäänkin pitää vapaaehtoisena. Vai onko joku joskus tien päällä kysellyt kuitin perään?

    Taitaa nykyisellä menolla jäädä molemmilta kalusto omaan piikkiin, saikku korvataan tuolta liikennevakuutuskeskuksesta. Tosin, jos kaksi ääliötä tuolleen törmää, niin saattaapi olla, että kulut peritään takaisin (jos ei kylkiluut ala kasvaa horsmaa).

    Kuka perii ja mitä, miksi perii, kuka korvaa ja millä perusteella korvattaisiin? Sairaalasta lasku, ambulanssista lasku, ym? Tämä siis loppupeleissä vapaaehtoista liikennevakuutusta maksavien pussista?
  21. #291
    Lainaa Tuuchen kirjoitti Katso viesti
    Kuka perii ja mitä, miksi perii, kuka korvaa ja millä perusteella korvattaisiin? Sairaalasta lasku, ambulanssista lasku, ym? Tämä siis loppupeleissä vapaaehtoista liikennevakuutusta maksavien pussista?
    Pari asiaa selväksi:
    Liikennevakuutus on tänä päivänäkin vapaaehtoinen, ei ole pakko maksaa jos ei ole rahaa tai ei halua. Haittapuolena se, että laite poistuu rekisteristä ns. vuosipoistona, kun Trafiin ei ole vuoteen tullut ilmoitusta maksetusta liikennevakuutuksesta. Ajamista tosin voi tietysti tässäkin tapauksessa jatkaa, nalli vaan napsahtaa ennemmin tai myöhemmin, joko ratsiassa tai mällissä.
    Ja kun tuosta maksun luistamisesta jää tien päällä kiinni, niin LVK arvioi, kauanko filunkia on jatkettu (joko siitä viimisestä maksulapusta, taikka sitten siitä, kun laitteen hallinta on sulle siirtynyt), ja ko. ajalta räpsähtää kolminkertainen vakuutusmaksu (ja joo, seisonta-aikaa ei noissa tunneta ).
    Ja tällaisen ääliön neliraajahalvaukset (kuten myös sen syyttömän osapuolen) korvataan juurikin tuolta LVK:n rahoista, joita toiset samanlaiset (kiinnijääneet) ääliöt rahoittaa.

    Muoks: Ja tuosta ei tarvii tienpäällä jäädä kiinni, riittää kun myyt laitteen eteenpäin. Seuraava omistaja rekisteröi sen, ja huomataan, että sulta jäänyt jotain rästiin, ja lasku tulee perässä. Toi mun projekti-GT tuli maksamaan myyjälle varmaan nejä kertaa enempi, kuin siitä sai myydessä, mullekin tuli lasku kahdelta päivältä, kun ei itsenäisyyspäivän aikoihin päässyt vakuutusta ottamaan. Samoin pojalle rakennettu piikki, joka oli ollut kolme vuotta ilman vakuutusta. Miltäs tuntuisi yhdeksän vuoden maksut, yhdellä llapulla?
    Ja toinen, LVK kyllä maksaa korvaukset, mutta keneltäköhän se perii ne takaisin? Jos ei käy hyvä säkä, ja henki lähde, niin juurikin siltä vakuuttamattomalta kuskilta, vaikka sitten KELA-päivärahoista.
    Viimeksi muokannut: ts18056; 19.02.2015 klo 19:07.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  22. #292
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Pari asiaa selväksi:
    Liikennevakuutus on tänä päivänäkin vapaaehtoinen, ei ole pakko maksaa jos ei ole rahaa tai ei halua. Haittapuolena se, että laite poistuu rekisteristä ns. vuosipoistona, kun Trafiin ei ole vuoteen tullut ilmoitusta maksetusta liikennevakuutuksesta. Ajamista tosin voi tietysti tässäkin tapauksessa jatkaa, nalli vaan napsahtaa ennemmin tai myöhemmin, joko ratsiassa tai mällissä.
    Ja kun tuosta maksun luistamisesta jää tien päällä kiinni, niin LVK arvioi, kauanko filunkia on jatkettu (joko siitä viimisestä maksulapusta, taikka sitten siitä, kun laitteen hallinta on sulle siirtynyt), ja ko. ajalta räpsähtää kolminkertainen vakuutusmaksu (ja joo, seisonta-aikaa ei noissa tunneta ).
    Ja tällaisen ääliön neliraajahalvaukset (kuten myös sen syyttömän osapuolen) korvataan juurikin tuolta LVK:n rahoista, joita toiset samanlaiset (kiinnijääneet) ääliöt rahoittaa.

    Muoks: Ja tuosta ei tarvii tienpäällä jäädä kiinni, riittää kun myyt laitteen eteenpäin. Seuraava omistaja rekisteröi sen, ja huomataan, että sulta jäänyt jotain rästiin, ja lasku tulee perässä. Toi mun projekti-GT tuli maksamaan myyjälle varmaan nejä kertaa enempi, kuin siitä sai myydessä, mullekin tuli lasku kahdelta päivältä, kun ei itsenäisyyspäivän aikoihin päässyt vakuutusta ottamaan. Samoin pojalle rakennettu piikki, joka oli ollut kolme vuotta ilman vakuutusta. Miltäs tuntuisi yhdeksän vuoden maksut, yhdellä llapulla?
    Ja toinen, LVK kyllä maksaa korvaukset, mutta keneltäköhän se perii ne takaisin? Jos ei käy hyvä säkä, ja henki lähde, niin juurikin siltä vakuuttamattomalta kuskilta, vaikka sitten KELA-päivärahoista.
    Mitenkäs nykyään.... ja hieman aikaa taaksekinpäin..... on tuon "vuosipoiston" osalta todellinen tilanne????
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  23. #293
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Mitenkäs nykyään.... ja hieman aikaa taaksekinpäin..... on tuon "vuosipoiston" osalta todellinen tilanne????
    Tuo vuosipoisto on romuautodirektiivin jälkeen taaksejäänyttä elämää, Direktiivin alaisia vekottimia ei enää saa rekisteristä pois ilman romutustodistusta ja sen taas voi antaa virallinen romuttaja. Esim. autopurkamo.

    Lopullinen poisto romutustodistuksella

    Romudirektiivin alaisen ajoneuvon eli henkilö- tai pakettiauton tai kolmipyöräisen mopon poistaminen rekisteristä on maksutonta. Romuajoneuvon omistaja voi toimittaa romuajoneuvonsa maksutta Suomen Autokierrätys Oy:n valtuutettuun romuajoneuvojen vastaanottopisteeseen romutettavaksi. Vastaanottopiste tarkistaa luovuttajan oikeuden luovuttaa romuajoneuvo. Vastaanottopiste myöntää ajoneuvon luovuttajalle romutustodistuksen todistukseksi ajoneuvon lopullisesta poistamisesta. Vastaanottopiste huolehtii rekisteristä poistosta oman kierrätysoperaattorinsa kanssa, joten ajoneuvon luovuttajan ei tarvitse itse tehdä ilmoitusta romuajoneuvon rekisteristä poistamisesta.
    Lopullinen poisto viranomaisselvityksellä

    Mikäli romudirektiivin alainen ajoneuvo eli henkilö- tai pakettiauto tai kolmipyöräinen mopo on tuhoutunut esimerkiksi kolarissa tai tulipalossa, ajoneuvon omistaja voi pyytää lopullista poistoa Trafista. Omistajan tulee tällöin toimittaa Trafiin allekirjoittamansa pyyntö poistosta, jonka liitteenä on poliisin tai palo- ja pelastuslaitoksen antama viranomaisselvitys ajoneuvon tuhoutumisesta. Asiakirjat toimitetaan Trafin kirjaamoon.
    Lopullinen poisto ulkomailla romutetulle tai tuhoutuneelle ajoneuvolle

    Mikäli romudirektiivin alainen ajoneuvo eli henkilö- tai pakettiauto tai kolmipyöräinen mopo on romutettu tai tuhoutunut ulkomailla, ajoneuvon omistaja voi pyytää lopullista poistoa Trafista. Omistajan tulee tällöin toimittaa Trafiin allekirjoittamansa pyyntö poistosta, jonka liitteenä on ulkomainen romutustodistus tai viranomaisselvitys. Asiakirjat toimitetaan Trafin kirjaamoon.
    Vakuutusyhtiön tai kunnan tekemät poistot

    Vakuutusyhtiöt hoitavat lunastamiensa tuhoutuneiden ajoneuvojen lopulliset poistot toimittamalla ajoneuvot romuajoneuvojen vastaanottopisteeseen.

    Romudirektiivin ulkopuolisten ajoneuvojen lopulliset poistot

    Romudirektiivin soveltamisalaan kuulumattomien ajoneuvojen kuten kuorma- ja linja-autojen, mopojen, moottoripyörien, mönkijöiden, traktoreiden, työkoneiden sekä moottorikelkkojen lopulliset poistot tehdään Trafissa. Ajoneuvon omistajan tulee toimittaa Trafin kirjaamoon luotettava kirjallinen selvitys ajoneuvon tuhoutumisesta tai romuttamisesta. Selvitykseen tulee omistajan allekirjoituksen lisäksi kahden todistajan allekirjoitukset ja nimenselvennykset sekä osoitteet ja syntymäajat. Selvityksen liitteenä on oltava tuhoamisesta vastanneen tahon todistus, mikäli ajoneuvoa ei ilmoiteta itse puretuksi.


    Vakuutusten osalta homma menee nykyään näin:

    •Käytännössä kaikilla ajoneuvoilla pitää olla liikennevakuutus. Myös kaikki rekisteröimättömät ajoneuvot pitää vakuuttaa, jos ne ovat käytössä.
    •Moottoriajoneuvo on liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä myös silloin, kun käytät tai siirrät sitä teiden ulkopuolella esimerkiksi piha-alueella, pellolla, metsässä tai jäällä.
    •Vakuuttamattomasta ajoneuvosta joutuu maksamaan hyvikettä eli korotettua vakuutusmaksua ajalta, jonka ajoneuvo on ollut todistetusti vakuuttamaton.

    Lain mukaan kaikki ajoneuvot pitää liikennevakuuttaa. Monille tulee yllätyksenä, että myös rekisteröimätön ajoneuvo pitää vakuuttaa. Silläkään ei ole merkitystä, missä ajoneuvolla ajetaan. Näin ollen esimerkiksi nuorison peltoauto tai pihamönkijä tulee vakuuttaa.

    - Ainoan poikkeuksen tekevät täysin eristetyt alueet, mutta mikään oma motocross-rata tai oman lammen jää ei ole eristetty alue, koska sinne voi aina tulla joku toinen, sanoo Veikko Valkonen Liikennevakuutuskeskuksesta.

    Hyvike rokottaa lompakkoa

    Jos Trafin tai poliisin tietoon tulee vakuuttamaton ajoneuvo, lähtee siitä ilmoitus Liikennevakuutuskeskukselle, joka perii ajoneuvon omistajalta tai haltijalta hyvikkeen. Hyvike on maksu, joka maksetaan koko siltä ajalta, jonka ajoneuvo on ollut todistettavasti vakuuttamaton.

    - Hyvike on korotettu vakuutusmaksu ja se määräytyy ajoneuvon vakuutusmaksun perusteella. Ensimmäiseltä neljältä kuukaudelta se on kolminkertainen ja sen jälkeen kaksinkertainen. Perintäkirjeitä lähetetään noin viisikymmentätuhatta vuodessa, Valkonen kertoo.

    Vahingon sattuessa vakuuttamaton ajoneuvo on omalla vastuulla. Kolaritilanteessa hyvikettä peritään kuusinkertainen määrä.

    - Jos vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajaa jonkun päälle, niin Liikennevakuutuskeskus korvaa henkilövahingon syyttömälle ulkopuoliselle, mutta kuljettaja ei saa mitään korvauksia, tiedotuspäällikkö Valkonen täsmää.

    Jos omistaa ajoneuvon, jota ei oikeasti käytä missään, kannattaa se poistaa liikenteestä. Silloin vakuutusmaksuja ei tarvitse maksaa. "
  24. #294
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Tuo vuosipoisto on romuautodirektiivin jälkeen taaksejäänyttä elämää, Direktiivin alaisia vekottimia ei enää saa rekisteristä pois ilman romutustodistusta ja sen taas voi antaa virallinen romuttaja. Esim. autopurkamo.
    Ookki, vähän siis muuttunut tässä parin viimeisen "tapauksen" jälkeen.

    Mutta pääasia edelleen ihan sama, syytön saa korvaukset, ja syylliselle lankeaa lasku, joko vahingolla tai ilman.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  25. #295
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Tuo vuosipoisto on romuautodirektiivin jälkeen taaksejäänyttä elämää, Direktiivin alaisia vekottimia ei enää saa rekisteristä pois ilman romutustodistusta ja sen taas voi antaa virallinen romuttaja. Esim. autopurkamo.

    Lopullinen poisto romutustodistuksella

    Romudirektiivin alaisen ajoneuvon eli henkilö- tai pakettiauton tai kolmipyöräisen mopon poistaminen rekisteristä on maksutonta. Romuajoneuvon omistaja voi toimittaa romuajoneuvonsa maksutta Suomen Autokierrätys Oy:n valtuutettuun romuajoneuvojen vastaanottopisteeseen romutettavaksi. Vastaanottopiste tarkistaa luovuttajan oikeuden luovuttaa romuajoneuvo. Vastaanottopiste myöntää ajoneuvon luovuttajalle romutustodistuksen todistukseksi ajoneuvon lopullisesta poistamisesta. Vastaanottopiste huolehtii rekisteristä poistosta oman kierrätysoperaattorinsa kanssa, joten ajoneuvon luovuttajan ei tarvitse itse tehdä ilmoitusta romuajoneuvon rekisteristä poistamisesta.
    Lopullinen poisto viranomaisselvityksellä

    Mikäli romudirektiivin alainen ajoneuvo eli henkilö- tai pakettiauto tai kolmipyöräinen mopo on tuhoutunut esimerkiksi kolarissa tai tulipalossa, ajoneuvon omistaja voi pyytää lopullista poistoa Trafista. Omistajan tulee tällöin toimittaa Trafiin allekirjoittamansa pyyntö poistosta, jonka liitteenä on poliisin tai palo- ja pelastuslaitoksen antama viranomaisselvitys ajoneuvon tuhoutumisesta. Asiakirjat toimitetaan Trafin kirjaamoon.
    Lopullinen poisto ulkomailla romutetulle tai tuhoutuneelle ajoneuvolle

    Mikäli romudirektiivin alainen ajoneuvo eli henkilö- tai pakettiauto tai kolmipyöräinen mopo on romutettu tai tuhoutunut ulkomailla, ajoneuvon omistaja voi pyytää lopullista poistoa Trafista. Omistajan tulee tällöin toimittaa Trafiin allekirjoittamansa pyyntö poistosta, jonka liitteenä on ulkomainen romutustodistus tai viranomaisselvitys. Asiakirjat toimitetaan Trafin kirjaamoon.
    Vakuutusyhtiön tai kunnan tekemät poistot

    Vakuutusyhtiöt hoitavat lunastamiensa tuhoutuneiden ajoneuvojen lopulliset poistot toimittamalla ajoneuvot romuajoneuvojen vastaanottopisteeseen.

    Romudirektiivin ulkopuolisten ajoneuvojen lopulliset poistot

    Romudirektiivin soveltamisalaan kuulumattomien ajoneuvojen kuten kuorma- ja linja-autojen, mopojen, moottoripyörien, mönkijöiden, traktoreiden, työkoneiden sekä moottorikelkkojen lopulliset poistot tehdään Trafissa. Ajoneuvon omistajan tulee toimittaa Trafin kirjaamoon luotettava kirjallinen selvitys ajoneuvon tuhoutumisesta tai romuttamisesta. Selvitykseen tulee omistajan allekirjoituksen lisäksi kahden todistajan allekirjoitukset ja nimenselvennykset sekä osoitteet ja syntymäajat. Selvityksen liitteenä on oltava tuhoamisesta vastanneen tahon todistus, mikäli ajoneuvoa ei ilmoiteta itse puretuksi.


    Vakuutusten osalta homma menee nykyään näin:

    •Käytännössä kaikilla ajoneuvoilla pitää olla liikennevakuutus. Myös kaikki rekisteröimättömät ajoneuvot pitää vakuuttaa, jos ne ovat käytössä.
    •Moottoriajoneuvo on liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä myös silloin, kun käytät tai siirrät sitä teiden ulkopuolella esimerkiksi piha-alueella, pellolla, metsässä tai jäällä.
    •Vakuuttamattomasta ajoneuvosta joutuu maksamaan hyvikettä eli korotettua vakuutusmaksua ajalta, jonka ajoneuvo on ollut todistetusti vakuuttamaton.

    Lain mukaan kaikki ajoneuvot pitää liikennevakuuttaa. Monille tulee yllätyksenä, että myös rekisteröimätön ajoneuvo pitää vakuuttaa. Silläkään ei ole merkitystä, missä ajoneuvolla ajetaan. Näin ollen esimerkiksi nuorison peltoauto tai pihamönkijä tulee vakuuttaa.

    - Ainoan poikkeuksen tekevät täysin eristetyt alueet, mutta mikään oma motocross-rata tai oman lammen jää ei ole eristetty alue, koska sinne voi aina tulla joku toinen, sanoo Veikko Valkonen Liikennevakuutuskeskuksesta.

    Hyvike rokottaa lompakkoa

    Jos Trafin tai poliisin tietoon tulee vakuuttamaton ajoneuvo, lähtee siitä ilmoitus Liikennevakuutuskeskukselle, joka perii ajoneuvon omistajalta tai haltijalta hyvikkeen. Hyvike on maksu, joka maksetaan koko siltä ajalta, jonka ajoneuvo on ollut todistettavasti vakuuttamaton.

    - Hyvike on korotettu vakuutusmaksu ja se määräytyy ajoneuvon vakuutusmaksun perusteella. Ensimmäiseltä neljältä kuukaudelta se on kolminkertainen ja sen jälkeen kaksinkertainen. Perintäkirjeitä lähetetään noin viisikymmentätuhatta vuodessa, Valkonen kertoo.

    Vahingon sattuessa vakuuttamaton ajoneuvo on omalla vastuulla. Kolaritilanteessa hyvikettä peritään kuusinkertainen määrä.

    - Jos vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajaa jonkun päälle, niin Liikennevakuutuskeskus korvaa henkilövahingon syyttömälle ulkopuoliselle, mutta kuljettaja ei saa mitään korvauksia, tiedotuspäällikkö Valkonen täsmää.

    Jos omistaa ajoneuvon, jota ei oikeasti käytä missään, kannattaa se poistaa liikenteestä. Silloin vakuutusmaksuja ei tarvitse maksaa. "
    RESPEKTIÄ !
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  26. #296
    Muualta juttua samasta aiheesta:

    Nopealla silmäilyllä toi STM:n luonnos oli tässä vaiheessa valmisteltu lähinnä vakuutusyhtiöiden kanssa. Kilvettömien vakuuttamisvelvollisuus pysyisi edelleen mutta vakuutusyhtiöiltä poistuisi korvausvelvollisuus.

    Vakuuttamisvelvollisuudesta vapautuminen edellyttää luonnoksessa edelleen "liikenteestä eristettyä aluetta". Sellaisia ajopaikkoja ei Suomesta taida ihmeemmin löytyä.

    Lainaa:
    Ehdotetun pykälän 2 momentin 3 kohdan mukaan moottoriajoneuvoa ei käyttäisi tässä laissa tarkoitetulla tavalla liikenteeseen, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, testaustarkoituksiin tai kilpailuun välittömästi liittyvää harjoitteluun.

    Korvausvelvollisuus kuitenkin poistuisi, vaikka alue ei olisi eristetty:
    Lainaa:
    Liikennevahinkoa ei korvattaisi, kun se on aiheutunut kilpailu- tai testaustoimintaan osallistuneelle henkilölle.
    - - -
    Lisäksi edellytyksenä säännöksen soveltamiselle on, että vahinko aiheutuisi kilpailu-, harjoittelu- tai testaustilanteissa, joissa liikennesääntöjä ei noudateta ja joissa otetaan tietoinen vahinkoriski.
    - - -
    Säännöksessä ei edellytetä, että vahinko olisi sattunut muusta liikenteestä eristetyllä alueella. Myös kilpailuun välittömästi liittyvässä harjoittelussa aiheutuvat vahingot rinnastettaisiin kilpailutoiminnassa aiheutuneiksi.

    Eli jos meinaisi esim. turrailla kuntoilumielessä paikallisella lippusiimalla merkatulla enskaradalla, joutuisi pyörään ottamaan edelleen liikennevakuutuksen. Vahingon sattuessa vakuutusyhtiölle jää kuitenkin takaportti olla korvaamatta mitään.
    Jos tästä voi jotain päätelmiä vetää niin aiemmin mainitsemani "korkeariskinen toiminta" pyritään, ainakin osittain, saamaan liikennevakuutuksen korvausehtojen ulkopuolelle. Mutta tapa jolla sitä yritetään ei vaikuta kovin kunnialliselta.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 19.02.2015 klo 21:26.
  27. #297
    Asioista kuuluu "keskustella".

    Vain sitä kautta on mahdollista muodostaa
    perusteltuja mielipiteitä.....

    Ilman pohjalla olevaa keskustelua.....

    mennään "mielipiteillä" .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  28. #298
    Ihan peruskauraa. Samalla tavoin nykylaissa lukee, että jos olet alkoholin vaikutuksen alainen törttöillessäs, voi vakuutusyhtiö pienentää korvausta tai evätä sen kokonaan. Sen vois äkkiseltään tulkita, että jos on 0,000001 promillea veressä, olet alkoholin vaikutuksen alainen, joten... Mutta ei se niin mene.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  29. #299
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Ihan peruskauraa. Samalla tavoin nykylaissa lukee, että jos olet alkoholin vaikutuksen alainen törttöillessäs, voi vakuutusyhtiö pienentää korvausta tai evätä sen kokonaan. Sen vois äkkiseltään tulkita, että jos on 0,000001 promillea veressä, olet alkoholin vaikutuksen alainen, joten... Mutta ei se niin mene.
    BINGO !

    Eli laajemmin ilmaistuna....

    Jotain lukee jossain.... ja mitä se konkreettisesti
    tarkoittaa.....

    Se tulkitaan jossain.

    Tällä mennään... ja jos tähän halutaan
    vaikuttaa, tai muutosta tulkintaan.....

    On kyse "välillisestä vaikuttamisesta", jota täytyy hoitaa
    omalla tavallaan ilman illuusiota mielipiteenilmauksen
    välittömästä vaikutuksesta asiaan.

    Tässä on ehkä yksi maailman pahiten
    "väärin ymmäretyistä" asioista......

    VÄLILLINEN VAIKUTTAMINEN.

    Jostain kumman syystä se väärinymmärrys tahtoo konkretisoitua
    "edustuksellisen demokratian" puitteissa!
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  30.  
  31. #300
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Ihan peruskauraa. Samalla tavoin nykylaissa lukee, että jos olet alkoholin vaikutuksen alainen törttöillessäs, voi vakuutusyhtiö pienentää korvausta tai evätä sen kokonaan. Sen vois äkkiseltään tulkita, että jos on 0,000001 promillea veressä, olet alkoholin vaikutuksen alainen, joten... Mutta ei se niin mene.
    Äkkiseltään voi tulkita mutta rattijuoppuden alaraja Suomessa on 0,5 promillea eli olosuhteista riippuen 0,51 riittää vahingonkorvauksen pienentämiseen. Tämä on selkeätä.

    Rattijuopon kallis paukku
    Vakuutusyhtiö perii rattijuopon aiheuttamat korvaukset takaisin

    Rattijuoppo on aiheuttajana joka neljännessä kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa. Useimmiten kuljettaja on ajanut kuolonkolarin tuhdissa humalassa. Lisäksi vuosittain tapahtuu satoja muita rattijuopon aiheuttamia liikenneonnettomuuksia, joista vakuutusyhtiöt maksavat henkilö- ja omaisuuskorvauksia.

    Useimmassa tapauksessa lopullinen lasku lankeaa rattijuopolle itselleen.

    ”Mikäli onnettomuuden aiheuttaneella kuljettajalla on ollut alkoholia veressään törkeän rattijuopumusrajan (1,2 promillea) ylittävä määrä, vakuutusyhtiö perii kaikki onnettomuudesta maksamansa korvaukset takaisin,” sanoo yksikönjohtaja Asko Nio Liikennevakuutuskeskuksesta. Näin menetellään myös, jos liikenneonnettomuus on aiheutettu törkeällä huolimattomuudella tai luvattomasti käyttöön otetulla ajoneuvolla.

    ”Lopulta siis humalassa ajava kuljettaja joutuu itse korvaamaan täysimääräisesti omaisuusvahinkojen lisäksi kaikkien kyydissä olleiden ja muidenkin onnettomuudessa vammautuneiden sairaanhoitokulut, kuntoutukset, ansionmenetykset ja eläkkeet. Jos rattijuoppo kuolee itse, korvaukset peritään hänen kuolinpesältään. Käytännössä perintä tapahtuu ulosottoteitse”, Asko Nio selvittää.

    Takaisin perinnän lisäksi törkeässä humalassa onnettomuuden aiheuttanut kuljettaja ei saa lainkaan korvauksia omista vahingoistaan.

    ”Jos on yhdessä joukossa nautittu alkoholia, ”selvimmän humalaisen” valitseminen kuljettajaksi saattaa tulla myös taloudellisesti hyvin kalliiksi”, yksikönjohtaja Asko Nio korostaa.

    Muissa rattijuopumusvahingoissa korvausta alennetaan

    Vakuutusyhtiöillä on oikeus alentaa tapauskohtaisesti myös humalassa alle törkeän rattijuopumusrajan ajaneiden kuljettajien omia henkilökorvauksia. Alentamisharkinnassa otetaan huomioon teon laatu sekä huolimattomuuden ja rattijuopumuksen aste. Tällöinkin ääritapauksessa rattijuopon oma henkilökorvaus voidaan evätä kokonaan.

    Suomen liikennevakuutus poikkeaa yleisesti Euroopassa vallitsevasta vakuutusjärjestelmästä erityisesti siinä, että se korvaa myös onnettomuuden aiheuttaneen kuljettajan henkilövahingot – rattijuoppoustapauksia lukuun ottamatta.

    Viime vuonna vakuutusyhtiöt maksoivat liikennevahingoista korvauksia 445 miljoonaa euroa. Siitä henkilökorvausten osuus oli 57 prosenttia. Henkilökorvauksista kaksi kolmannesta on eläkkeitä.
    Lainaus on vuodelta 2010.



    Nopeasti ajateluna tuossa lakiluonnoksessa määräävänä on se onko liikennesääntöjä - mm. nopeusrajoituksia Suomessa max. 120 km/t - noudatettu tai onko niitä ylipäätään ollut tarkoituskaan noudattaa ja toisaalta ympäristö jossa ajetaaan ts. jonkinmoinen rata. Tulkinnan varaa on eikä ennen lopullista lakiesitystä voi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä. Seurataan tilannetta.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 19.02.2015 klo 22:15.
Sivu: 10 / 12:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 89101112 ViimeinenViimeinen