02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kun inssissä ajettiin C se tehtiin kuorma-autolla, tuolloin vielä sellaisella jossa ei ollut synkronoitua vaihteistoa jolloinvaihtaminen edellytti välikaasun käyttöä, jolloin B painttiin korttiin ilman ensimmäistäkään kilometriä henkilöautolla, mutta ei se silloinkaan lahjalta tuntunut, kun kuorma-autoilua opettelin ja kortin ajoin Hämeenlinnassa.
Edelläolevassa olen todennut, että lahjakorttilaisen käsite on tuulesta temmattu, joulukortit ovat sitten erikseen.![]()
<p>.</p>
Höpöhöpö, vanhaan hyvään aikaan tää maailma oli vaan siinä mielessä sallivampi, ettei katsottu tarpeelliseksi säännellä jokaista pikku asiaa. Nykyinen valvonta- ja säätelykulttuuri = positiivista kehitystä yksilön kannalta!?Tissiposkikukkahattutäti tai isovelivalvoo mentaliteetti on kukkinut vähän turhankin tuuheasti viime vuosikymmenillä! Ja mihin suuntaan kehitys kehittyy, milloin maailma on valmis!?
- sorry ot, ei liity suoranaisesti vakuutuksiin...
![]()
MAD (mean absolute deviation)
Ei olekaan, ennen 1.10.1990 voimassa ollut ajokorttiasetus antoi ajo-oikeuden B-luokan kuljettajatutkinnolla myös moottoripyöriin. Kyseessä ei siis ole mikään lahja vaan asetukseen perustuva oikeus moottoripyörän kuljettamiseen.
Itse en kuulu joukkoon jolle on myönnetty A ajo-oikeus B-kortin yhteydessä vaan on menty pitkän kaavan mukaan. Kevarikortti -69 joka muuttui ison pyörän kortiksi pari vuotta myöhemmin. B-kortille ei ollut tarvetta aikoihin kun pyörälläkin pääsi, ympäri vuoden, sinne minne pitikin joten B-kortti tuli vasta vuonna -74 jonka jälkeen kirjaimia on tullut tarpeen mukaan, C CE D.
Kuitenkaan minusta ei hiukan halveksuva ilmaus lahjakorttilaisista ole perusteltu, on toimittu voimassa olevan lainsäädännön mukaan eikä ole näiden henkilöiden syy että laki on ollut tällainen. Lähinnä näistä puheista kuultaa läpi kateus siitä että jotkut ovat saaneet jotain helpommalla kuin itse on saanut.
Viimeksi muokannut: Patukka; 14.02.2015 klo 13:05.
Siihen lahja-aahan tosin sisälty ekan vuoden 80-lätkä kuten siihen beehenkin, paitsi jos oli alla yli vuoden vanha KT- kortti jolloin a:lla sai heti ajaa 120km/h. Nykyäänhän noi mopot on noviiseilla muodollisesti kuristettu, ettei he telo itteään nykymopoilla![]()
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
noniin nyt saatiin vänhä tietoa euulta ,aikas pyöree vastaus mut jos jokuu osaa tulkita niin hyvä.Lähetämme ohessa vastauksen kysymykseenne. Huomatkaa, että Sinun Eurooppasi neuvonnan antama opastus on riippumatonta neuvontaa eikä sen voida katsoa edustavan Euroopan komission tai muun EU:n toimielimen tai niiden henkilöstön näkemyksiä. Annetut neuvot eivät myöskään sido Euroopan komissiota tai muita EU:n tai jäsenvaltioiden toimielimiä.
Kiitos, että otitte yhteyttä Sinun Eurooppasi – Neuvontaan!
Vakuutusyhtiöt voivat vapaasti myydä tuotteitaan koko EU:ssa joko perustamalla sivukonttorin toiseen maahan tai tarjoamalla palveluitaan ulkomaille suoraan tai välittäjien kautta.
Mikäli palveluntarjoaja tarjoaa vakuutuspalveluja toisesta EU maasta, ilmoittaa vakuutusyhtiön kotimaan viranomainen tästä Suomeen Finanssivalvonnalle, joka pitää listaa näistä ilmoituksista.
Ennen vakuutuksen ottamista teidän on hyvä varmistaa seuraavalta verkkosivulta löytyvästä Finanssivalvonnan palvelusta, että palveluntarjoajasta on tehty asianmukainen ilmoitus ja täten sillä on oikeus tarjota vakuutuspalveluja Suomeen:
http://www.finanssivalvonta.fi/fi/To...fikaatiot.aspx
Vakuutuspalvelujen tarjoajat saavat kuitenkin vapaasti päättää, tarjoavatko he palveluitaan toisiin EU maihin.
Toivomme, että vastauksemme on teille hyödyksi.
Jos haluatte lähettää uuden kysymyksen, voitte tehdä sen Sinun Eurooppasi neuvonnan kautta, mutta älkää vastatko tähän sähköpostiviestiin.
Alkuperäinen tiedustelunne oli:
esim, moottoripyörän vakuutaminen toisessa maassa vaikka saksassa .voiko näin tehdä vaikka asuu suomessa ,suomen vakuutus yhtiöt ei osaa vastata tähän ,sentaki tämä kiinnostaa kun suomessa moottoripyörän vakuutus maksu saattaa olla jopa 2000e ja saksassa saman moottoripyörän vakuutus maksu 60e.ja jollei onnistu vakuutaminen toisessa maassa niin miksei
Ystävällisin terveisin
Sinun Eurooppasi neuvonnan
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Kateus? Olen enemmänkin kuvitellut kyseen olevan valmiuksista hypätä pyörän selkään kylmiltään keski-iässä, ja käsitettä lahjakorttilainen käytettävän näitä valmiuksia vahvasti kyseenalaistavana. En nyt ihan lahjakorttilaiseksi laskisi kaveria, joka on mopoilla aloittanut joskus 60-70-luvulla ja jatkanut tähän päivään.
Tämähän on tietty täysin subjektiivinen näkemys, että varmaan joku voi kateellinen ollakin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No jos tuo lasketaan lahjakortiksi, niin kyllä minullakin on sellainen, eikä haittaa yhtään.
Kun riitti 16-vuotiaana, että ajaa A1, siitä 2vuotta, niin on taskussa pikku-a, ilman mitään teoria/käsittelyä, sama siitä 2 vuotta, niin löytyy iso-A. Niin helppoa se oli, mutta kyllä siinä liikenne asenne kasvoi sitä mukaan kun ikää tuli ja järjellinen käsitys liikenteestä. Itse hyppäsin suoraan A1 16- siitä about 10v väliä, niin suoraan 25kW 500cc motoon.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ei kait kukaan kuvittele, että autokoulussa ajotaitoa opetetaan? Kyllä siellä pääosassa on liikennesäännöt, ja liikenteessä pärjääminen, sekä asenne noihin sääntöihin. Ja se taitaa näillä "lahjakorttilaisilla" olla enemmän kohdallaan, kuin näillä spesifisen kortin ajaneilla, joille jokainen liikennesääntö (paitsi ehdoton etuajo-oikeus) on pelkkä heitä vastaan tehty kiusa.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Et ole vissiin käynyt A korttia ajamassa lähiaikoina? Kyllä siinä ihan saa tosissaan vääntää pyörää porteista kun ei ole sitä hallintataitoa pohjalla. Vois olal kyllä kiva kokeilla että miten viiden vuoden jälkeen kertyneellä ajomäärällä menis noi portit nykyään. Voi olla että väistö menis helpommin ja pujottelu huonommin. Varmaan jarrukin olis helpompi.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mitä siinä A-kortissa on ajotunteja, vähän alta 4 tuntia? Josta ensimmäinen puolituntinen meni siihen että setä kertoo millä puolella on kytkin ja millä jarru (ei mopokokemusta).
Aivan varmasti parempi kun se, että olis itse selvittänyt asian, mutta en nyt alkais autokoulun käyneitä kuskeja näillä eväillä pitämään automaattisesti muita parempina.
Vakuutusasiaan..eipä tässä voi muuta kun toivoa ettei lähtis ihan lapasesta koko touhu. Ensimmäiset korotukset nähtäneen jo ennen muutoksen tuloa jos se nyt edes tulee. Vähän kuin bensan hinta.. ilmoitetaan tulevasta polttoaineveron korotuksesta niin hinta nousee samana päivänä, ja sitten uudelleen annettuna päivämääränä![]()
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Saisi tosiaan vakuutukset muuttua henkilökohtaiseksi, tai edes vakuutusyhtiöt tehdä paketteja.
Minulla on neljä moottoripyörää vakuutuksissa ja maksan niistä täydet vakuutusmaksut, vaikka perheen ainoana A-korttilaisena ajan vain yhdellä pyörällä kerrallaan - helppoa rahaa vakuutusyhtiölle kun on nelinkertaiset vakuutusmaksut yhdestä ajosuoritteesta.
Annoin tästä typeryydestä palautetta vakuutusyhtiölleni, joka ensin selitti että laki ei anna mahdollisuutta alennuksiin liikennevakuutuksessa, ja sitten myöhemmin joku päällikkö soitti vielä perään ja sanoi, että harkitsevat tulevaisuudessa pakettivakuutusta monen pyörän omistajalle.
http://winterride.com
En kuvittele. Siellä annetaan ihan perusvalmiudet pyöränkäsittelylle. Kyllä, lahjakorttilaisilla on liikenteessä ajamisen silmä todennäköisesti parempi, koska kilometrit.
Sitä vain, että jos ei ole ajanut metriäkään moottoroitua kaksipyöräistä, niin tahtoo tuo kapasiteetti mennä aluksi siihen kaksipyöräisen hallitsemiseen. Oli liikenne kuinka hallussa tahansa.
Pointtisi ovat oikeita. Sehän oli tarkoitus, muuten foorumilla jää häviölle. Sitä vain, että eivät ihan saavuttaneet sitä ydintä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Entä, jos kilvettömällä radalle viron liikennevakuutuksella?
Kävin noin vuosi sitten kirjeenvaihtoa tullin ja trafin kanssa siitä, onko veroseuraamuksia, jos ajan autoverot maksetun, mutta viron kilvillä olevalla laitteella suomessa.
Vähintään kuukausi meni kun tulli ja trafi pallotteli keskenään, kenelle asia kuuluu.
- Tulli; he eivät ajoneuvoa kahteen kertaan verota.
- Trafi; He eivät asiaan puutu.
Ainoa pykälä mihin trafi viittasi, koski ajonevon rekisteröintiä suomen kilpiin aikarajoineen!
Eli, jos tiukka paikka tulee, niin verotettu mopo viron kilpiin ja liikennevakuutukseen.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Onhan näitä systeemejä olemassa mm. Sveitsissä jossa saat ajaa yhdellä vakuutuksella useampaa kapinetta, oliko nyt kolme kappaletta max. Kysymys onkin siitä että haluaako vakuutusyhtiö lahdata lypsävää lehmää kun laki on mikä on. Mitä taas tulee ulkomaisiin yhtiöihin niin eipä taida kovin monta löyyä jotka katsoo näitä markkinoita sillä silmällä että potentiaalia olisi kovinkaan paljon tehdä tiliä täällä.
Isoimman hyödyn saa kilpailuttamalla ja tutkimalla mikä yhtiö haluaa minkäkinlaista mopoa riskeihinsä. Ja sillä vahinkohistorialla on kyllä vaikutusta siihen millaiseksi vakuutuksen myyjä riskin laskee. Vanhemmille pyörille IF on ainakin nyt ylivoimaisesti edullisin, itselläni tonninen pyörä, vakuutus 150 euroa/vuosi ympärivuotisena. Auto 132 euroa vuosi. Vahinkohistoria puhdas pyörän osalta koko ajohistorian ajan, 47 ajokautta. Kaskoa en ole koskaan ottanut enkä ota.
Henkilökohtaisiin vakuutuksiin (sama vakuutus useammassa pyörässä) saattaisi nostaa joidenkin vakuutukset pilviin, joillekin se olisi siunaus. Itselläni on kuusi pyörää kilvissä, yhdellä ajetaan ja muut on seisonnassa.
Muuten, lukiko kukaan tuota linkissä olevaa ehdotusta läpi? Minä luin eikä siitä nyt voi päätellä mitään ihmeellistä. Katsotaan mitä se tuo tullessaan.
Lakiluonnoksen mukaan, vakuutusyhtiöllä mahdollisuus myöntää molemmille pyörille täydet bonukset. Tämän lisäksi vielä alennukset, hyvästä vahinkohistoriasta johtuen.
Eli, 2 x 300.- = 600.- - lisäalennus!
Kolmen pyörän loukussa olevana, tää olis nannaa. Aamulla kun ei vielä tietäis millä laitteella liikenteeseen.![]()
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Eikös se vahinkoa aiheuttava kuski maksa enemmän jo nyt menetettyjen bonusten muodossa.Mielestäni tuossa lakimuutoksessa ei ole kysymys muusta kuin ahneudesta,osakkeen omistajat haluaa enemmän fyffeä,ja me raadellaan toisiamme![]()
Näin tässä luonnoksessa sanotaan Liikennevakuutuksen vakuutusmaksujen hinnoittelun suhteen. Kaskot ovatkin sitten oma juttunsa.
Lainaus:
Vakuutusmaksut
Bonusasetus ehdotetaan kumottavaksi ja sen sääntely ehdotetaan siirrettäväksi vain osittain liikennevakuutuslakiin. Vakuutusmaksujen laskuperusteita koskevista yleisperiaatteista ehdotetaan säädettäväksi aiempaa täsmällisemmin lain tasolla. Vakuutusmaksun olisi voimassa olevan lain tapaan oltava kohtuullisessa suhteessa vakuutuksesta aiheutuviin kustannuksiin. Tätä periaatetta tarkennettaisiin lisäämällä lakiin myös odotettavissa olevien kustannusten pääoma-arvon huomioiminen. Lisäksi laissa todettaisiin, että vakuutusyhtiöllä on oltava vakuutusmaksujen laskuperusteet, joita on sovellettava yhdenmukaisesti kaikkiin vakuutuksenottajiin.
Vaatimus siitä, että vahinkohistorian tulee lähtökohtaisesti vaikuttaa vakuutusmaksuun eli käytännössä niin sanottu bonusjärjestelmä, ehdotetaan säilytettäväksi. Yksityishenkilöiden kohdalla vahinkohistoria tulee huomioida vakuutuksenottajan laadultaan ja käytöltään samanlaisen ajoneuvon vakuutusmaksussa. Tämä säilyy jatkossakin, mutta tämän rinnalle tuodaan vakuutusyhtiöille mahdollisuus ottaa vahinkohistoria laajemmin huomioon. Yhden ajoneuvon vahinkohistoria voidaan ottaa huomioon useamman ajoneuvon hinnoittelussa tai päinvastoin. Yritysajoneuvojen kohdalla vahinkohistorian huomioiminen ja hinnoittelu on ollut yritysajoneuvojen käytön ja laadun monimuotoisuudesta johtuen varsin sääntelemätöntä, eikä tähän ehdoteta muutosta. Yritysajoneuvojenkin osalta maksuperusteilta vaadittavia yleisperiaatteita tulee noudattaa.
Vakuutuksenottajalla on vakiintuneen käytännön mukaan mahdollisuus välttyä bonusmenetykseltä
maksamalla aiheuttamansa vahinkoa vastaavan määrän vakuutusyhtiölle. Yritysasiakkaat ovat lisäksi tehneet jonkin verran vakuutussopimuksia, joissa nimenomaisesti sovitaan korvauksien takaisinmaksusta tiettyyn rajaan asti. Edellä mainitut suoritukset vaikuttavat vakuutuksenottajan vakuutusmaksuun eivätkä ne näy vakuutusmaksutulossa, joten ne kaventavat jossain määrin jakojärjestelmän rahoituspohjaa. Vakuutuksenottajan tasapuolisen kohtelun ja jakojärjestelmän rahoituspohjan turvaamisen vuoksi ehdotetaan, että tällaiset suoritukset otettaisiin jatkossa huomioon jakojärjestelmän kustannusosuuksia määrättäessä.
Liikennekäytöstä poistetuksi ilmoitetun moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutuvan vakuutusmaksun korotuksen perusteista säädettäisiin nykyistä täsmällisemmin laissa. Lisäksi vakuutusmaksun vanhentumista koskevaa sääntelyä selkeytettäisiin.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Mulla oli 6 tuntia, korotin siis B-kortin AB-kortiksi. Eikä tossa ajassa kyllä mitään varsinaista varmuutta siitä tullu, että saa väistöt ja jarrutukset tehtyä. Keilat mä olisin pujotellut varmaan yhdelläkin kädellä ajaen, mutta mä olin siinäkin suhteessä vähän outo. Jarrussa ajoin niin että asvalttiin jäi mustia laikkuja, inssi juosten tarkistamaan että onko ABS:t, ja kun ei ollu niin totes olleen erittäin tehokas jarru. No pakko se oli, kun tuli kelattua vahingossa pikkasen liikaa vauhtia![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)