Mä käytän kunnon aurinkolaseja (eikä mitään marketin kympin ritsoja) ajaessani siitä simppelistä syystä että kirkkaalla säällä niiden kanssa näkee paremmin eikä silmät rasitu.
Jos jonkun mielestä meikäläisen pärstävärkki näyttää paremmalta niiden kanssa niin plussaa, mut mielestäni tärkein ominaisuus on nuo edellämainitut ...
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Koska en jaksa uskoa, että kypärävalmistajat tekevät noita erivärisiä visiirejä vain ulkonäön ilosta niin osin siinä lienee takana tätä filosofiaa: http://www.silmaasema.fi/aurinkolasi...-ostajan-opas/ Joku optikko voi tätä varmasti avata enemmän.
Eli esim. keltainen linssi (keltaisen sävy) tuo paremmin esille rajoja laskettelussa ja toimii pykälän paremmin pilvisellä säällä. Kun puolestaan tummat visiirit eivät korosta mitään värejä vaan näyttävät ne neutraaleina. Jos vaikka Shoein visiirejä katsot niin huomaat, että niissä on aika suuria eroja miten kovasti kasvoja peittävät mikä puolestaan kielii, että sillä värisävyllä pyritään muuhunkin kun silmien piilotteluun.
Jossain oli maininta, että peilaava visiiri vähentäisi kasvoille iskevää kuumuutta (Australia) mutta tästä ei varmuutta.
Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
Juu, tiedän kyllä nämä perusasiat linsseistä. Aurinkovisiireissä onkin se ehkä ainoa vika, että niitä saa yleensä vain yhtä tiettyä väriä, eli tumman harmaa. Ruskea sävy toimisi paremmin kontrastien (tien penkat auringonpaisteella) kanssa. Saattaisi olla hyvä sellainen ruskean sävyinen aurinkovisiiri, ainakin kokeilisin jos löytyisi. Aurinkolaseissa toimii, mutta vaihdapa ne äkkiä ajotilanteessa. Joskus kuskasin useampaa perinteistä visiiriä reissussa, mutta mokomat naarmuuntuvat helposti pakaaseissa.
^
Naarmuuntumista voi ehkäistä visiirin suojapussilla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Naarmuuntumista saa ehkäistyä autovahalla, vaha sulkee huokoisen polycarbonaatti pinnan ja vähentää naarmuuntumista merkittävästi. Lisäksi vahan kanssa visiiri hylkii vettä kuin hanhen selkä. Visiirin puhdistuksen teen punaisella Autoglymillä ja naarmuuntumista ei ole vaikka monesti on hanskalla pyyhkäisty ravat pois visiiristä. Tällä käsittelyllä visiirit on kestäneet useamman ajokauden eikä visiirit muistuta hämähäkin seittiä.
Kylätason kurapyöräilijä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Meidän kypärissä kun on lippa niin ei ole riskiä kuljetuksen aikaisesta visiirin naarmuuntumisesta, ehkä siksi mulla on suppea näkemys kuljetuksen aikaisesta naarmuuntumisesta. Mutta jos on kypärä on hupussa, visiiri vahattu, ei lippaa, niin aika suurta hankausta saa visiiriin kohdistua ennen kun alkaa naarmuuntumaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Voiko kenties käyttää rouvan vanhoja, tai miksei uusiakin, sukkahousuja suojana...tai pitkähihaisen kerraston hihoihin voi laittaa...niksiniksi.
Yhtä visiiriä voisi varana pitää pitemmällä matkalla, jos vaikka meteoriitti rikkoo sen kypärässä olevan. Muuten en puljaa kun kypärässä on jo kaikki tarpeellinen.
Itse käytän kirkasta visiiriä jossa on oranssi pinlock. Oranssi on ihan kiva väri koska sillä näkee hyvin myös yöllä katulamppujen valossa parantuneen kontrastin vuoksi. Toisaalta auringonvaloa se ei ihan kauheasti vaimenna. Samathan pätee myös keltaiseen, mutta se ehkä vaimentaa auringonvaloa vielä vähän vähemmän.
Jos ei olisi tarvetta silmälaseille niin käyttäisin varmaankin kirkasta visiiriä + aurinkolaseja tarvittaessa. Olen myös miettinyt voimakkuuksellisten aurinkolasien hankkimista. Viimeaikoina näkö on vaan muuttunut sitä tahtia ettei aina viitsi ostaa uusia aurinkolaseja.
Tummennettu / peilivisiiri olisi myös varmaan hyvä vaihtoehto muuten kuin että sitten melkein pitäisi olla kirkas visiiri mukana ajossa.
Itsellä SHOEIssa yläreunaa kohti tummeneva visiiri jossa kirkas pinlock. Todella hyvä sillä tumman yläosan takia ei viime kesänä tarvinnut käyttää aurinkolaseja vaan visiiri riitti jopa suoraan aurinkon suuntaan ajaessa
Harmi vain kun tuo pinlockin sisäpinta menee aina kesässä huonoksi. Olisiko tähän mitään kikkaa?
Visiirin ulkopinnan vahaan minäkin punaisella Autoglymillä![]()
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Menee varmaan jo hienosäädöksi mutta Glymin punainen ei sinänsä ole suojaava vaha. Enemmänkin hyvin miedosti leikkaava puhdistusvaha jonka päälle aina pitäisi pistää kunnon vaha. Ei siis ehkä toimi ihan optimaalisesti tuossa käyttötarkoituksessa. Glymin kultainen olisi tuohon parempi jos AG:n tuotteita tahtoo käyttää. Kuitenkin pitempikestoisia vahoja löytyy paremmin muilta valmistajilta (meguiars, collinite jne.)
Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
Kesällä tuli ostettua kaverin vinkistä 3M:n ruskeat suojalasit mopokäyttöön aurinkolaseiksi (100 % UV-suoja). Toimivat erittäin hyvin, suojaavat todella hyvin ja niitä voi pitää päässä hämärässäkin. Itse käytin aiemmin kanssa noita ns. kympin ritsoja, jotka hajoilivat harvinaisen useasti ja pikkuisenkin hämärtyessä ei sitten nähnyt mitään. Sangat noissa suojalaseissa sopivan pehmeät ja taipuisat. Maksoivat muistaakseni jotain 20€ ja vaikuttavat ainakin yhden kesän käytöllä huomattavasti noita "kympin laseja" vahvemmilta.
Itse en laseja normaalisti tarvitse, mutta ei tulisi mieleenkään mopoilla ilman aurinko/suojalaseja. Ampiaisia on löytynyt milloin visiirin välistä, milloin kypärän sisältä. Sen jännästi näkee lähestyvät ja sitten se onkin jo otsassa...kiroilun säestämäna.
-06 Mustarastas, mustana
ex. -93 Suzuki PV, mustana
Tehoero vain 100-kertainen...
En ymmärtänyt kysymystäsi, niin on vähän hankala vastata. Mutta kommentissani ei ollut kyse mistään tilastotieteessä, vaan henkilokohtaisesta mielipiteestä koskien värillisten visiirien käyttäjiä.
Ja mielipiteeni lienee myös hyvin poikkeava, koska ajan kelissä kuin kelissä mielummin keltaisella night vision linssillä. (lieneekö Latvalalla ja minulla samantapainen vika silmissä)
Tag Heuerin polaroidlinssillä viitsin juuri ja juuri pari kertaa kesässä vaihtelun vuoksi ajaa. Mutta ei sekään välttämättä ole suuri nautinto, koska ainakin minun silmilläni pikipaikat horisontissa näyttävät lainehtivilta öljylautoilta.
Johtuneeko siitä, että seitkytluvun alussa lasten annettiin katsoa auringonpimennystä noetun lasinpalan tai valotetun kamerafilmin läpi. Nykytietämyksellä se ei välttämättä sittenkään tarjonnut parasta mahdollista suojaa...
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
OK. Ei mitään. Yhdeksän kymmenestä ja 90% olivat siis mielipiteitä, ei tilastoja. Ne tuli vain niin vakuuttavalla mörinällä, et kuvittelin tässä olevan tietoa takana.
Omat kokemukset:
Kirkas visiiri
Kirkas visiiri + pinlock + aurinkolasit
Kirkas visiiri + fotokromaattinen pinlock
Musta visiiri + pinlock
Peilivisiiri + pinlock
Savuvisiiri on vielä koittamatta, mut kaupassa tuntui aika hailakalta tummennuksen suhteen. Musta visiiri on liian tummentava ja fotokromaattinen pinlock oli paska keksintö. Aurinkolasit kirkkaan alla on aika hätävaratemppu, josta en nauti, mutta kirkkaalla ajaessa on yleensä arskat jossain mukana silti. Jäljelle jäi kaksi toimivaa: kirkas ja peili. Ne sopii omaan öögaan. Peili on vain herkkä naarmuille, joten hivenen tummempi savuvisiiri olis toiveissa, muttei Arailta löydy.
Viimeksi muokannut: JMH; 12.02.2015 klo 10:07. Syy: Lisätty kirkas visiiri
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ite tykkäsin kyllä Marushinin fotokromaattisesta visiiristä. En tiä oliko toiminnassa eroa pinlockiin, mutta jos HJC:lle sais samanlaisia, niin ostaisin kyllä. Kun käytän imagon takia silmälaseja, niin minusta tumma visiiri on kätevämpi kuin kannella kaksia laseja mukana. Ja kun päiväsaikaan yleensä ajelee, niin miksi kärsiä häikäisystä ja ajella kirkkaalla.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Mahtaisko tollanen gradientti liukuväri-visiiri toimia? Siis ylhäältä tumma ja alhalta kirkas... Pitäskö arvata että ei, kun ei ole paljoa näkynyt sellasia...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sinä se näytät olevan innokas pinlocin käyttäjä.
Happaneeko tuo asennettu pinloc kuinka nopeasti jos kypärä on hyvin vähällä käytöllä?
Mulla on 6 kypärää joista kolmessa on sisäänrakennettu aurinkolippa.
Mutta ainoastaan yhdessä on pinloc, kun se oli siellä kypäräpaketissa jo mukana.
Se on viime kesänä laitettu paikalleen. (noin 20v. tulin ilman toimeen)
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Happanemisesta en tiedä, mutta on ne pehmeinä herkkiä naarmuille -> silkkihansikkaat.
Visiirin huurustuminen harmittaa. Oli mulla tuossa vuosia sitten yks kypärä ilman pinlockia kirkkaalla visiirillä. Kyllä sillä pärjäsi, paitsi ne harvat kerrat, kun ei pärjännyt. Tuossa se on vara/ nakkarikypäränä edelleen. Eli listaan pitäisi lisätä kärkeen kirkas visiiri. En alussa käyttänyt edes arskoja, vaan siristelin sit silmiä, jos häikäisi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pinlockia ei saa koskaan pyyhkästä hanskalla, tai millään muullakaan kuten kuivalla puuvillakankaalla, tulee välittömästi naarmuja pintaan. Pesu haalealla vedellä ja miedolla Fairy seoksella, kevyt kuivaus puuvillalla ilman hankaamista ja kalvo takaisin kiinni. Lämmin vesi ja Fairy tekee kalvosta "rosoisen" ja pinta tasoittuu minuuttien/tuntien kuluessa. Kalvo ei muuten mene miksikään useamman vuoden aikana ja mulla on kalvo aina kiinni visiirissä. Kokeilin Bobin huurtumattomalla visiirillä, toimii miten toimii, samalla tavalla kuin huurteen estot ja Fairy mutta ei ole Pinlockin veroinen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Sinisävyinen peilivisiiri kypärässsä (Marushin) on omalla kohdallani osoittautunut parhaaksi silmälasien kanssa. Edes matalalta paistava aurinko ei häikäise ja myös hämärässä illalla on hyvä. Aiemmissa Shoeissa ja Araissa tummia visiireitä (savu tms.) ja kirkkaita visiireitä + aurinkolasit. Ainakaan aurinkolasit + kirkas visiiri ei toimi, aina jostain välistä onnistuu häikäisemään. Pinlock -kalvoja en ole käyttänyt visiireissä.
2018 Kawasaki Z 900
ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird-04
Iron Butt ss1000
Ainakin keväällä 2014 ostetussa Arain pinlockissa tuli pakkauksessa mukana mikrokuituinen "pinlock cleaning cloth"-liina, ja käyttöohje vannotti ettei muuta saa käyttää. Toisaalta vuotta aiemmin ostetussa auringossa tummuvassa pinlockissa oli ehdoton kielto, että sitä ei saa kuivata millään liinalla, vaan että sen pitäisi antaa kuivua itsekseen. Itse ripustin sen ihan reunasta pyykkinarulle hyvin tuloksin. Ikääntymisongelmiin en minäkään ole törmännyt, otan pinlockin pois vain puhdistusta varten.
Shoei GT Airin ohjeessa sanotaan että pinlockin huurtuessa avaa visiiriä. Ei kehoteta pyyhkimään millään. Ei sitä tosin kielletäkään, mutta mainitaan että se on erittäin pehmeää ja naarmuuntuvaa materiaalia.
Visiiriin ja aurinkovisiirin on sitten liina.
Ei ne rillit välttämättä maltaita maksa. ;) Ite oon tykästynyt moottorittomien ja moottorillisten pyörien kanssa suojalaseihin. Viime kesänä tykkäsin paljon 3m Metaliks Sport laseista harmaalla linssillä. Mukava nenätyyny joka estää viiman silmiin nenän ja lasien välistä, kaatuvat lissit suojas koko silmän sekä eivät rajoita näkökenttää. Sankat ohuet nii sujahtivat vaan kypärän sisään. (y) agv visiirit maksaa about kuuskymppiä ja nuo lasit vaan ~15€ ;P
Pyörätön....
Kokemukset tummasta visiiristä. Oli taannoin lainakypärä jossa moinen oli, pimeellä sitten visiiri auki länsiväylää, sangollinen itikoita lärviin, siihen loppui tumman käyttö.
Pari Shoie:ta aurinkolasien kanssa, menettelee nippa nappa.
2 kpl BMW system 6 kypärää, toinen tuli takuuna kun ensimmäinen vuosi vettä enemmän kuin ulkona satoi.
Toinen toimi joten kuten muutaman kuukauden ja alkoi vuotaa samoin. Kypärän hankin tuon aurikovisiirin takia,
loistava keksintö. Koeajoin vissiin 5-6 kappaletta putkeen ja bemarin visiiri oli paras optisesti ja sävyltään, sopi mulle tosi hyvin. Sääli että kypärä muuten on täys paska.
Nyt messuilta tilasin Nolan 104 evon, kokeilin eri valmistajien aurinkovisiirien toimintaa toljottamalla kirkkaisiin lamppuihin, eroja oli aikamoisia. Toiset tuntui melkein kirkkailta, toiset liian tummia, Nolani ehkä sopivasti siitä väliltä.
Mitään eri värisiä visiireitä en rupeaisi mukana kaniskelee, hankaa pysäytellä ja vaihdella kelin mukaan.
Kunnon potta kunnon aurinkovisiirillä on paikallaan !
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99