Tervehdys,
Tein koneremontin kotariin ja nyt kytkin ei toimi ollenkaan. Asiaa tutkittuani selvisi, että kytkimen sisä- ja ulkokehät ovat jumissa toisiinsa. Tässä räjäytyskuva, selitystä helpottamaan.
Kun kiinnitysmutterin [31] avaa, sisempi kehä [2] pyörii vapaasti, eli normaalisti. Kun mutterin kiristää, kehät ovat taas jumissa, eli käytännössä mutteri kiristyy liikaa. Kehien välissä on prikkaviritelmä [23, 11], jonka pitäisi estää kehien kiinnittyminen toisiinsa. Jostain syystä se ei kuitenkaan toimi. Itse keksin tähän kaksi mahdollista selitystä.
1. Konetta avatessa kytkimen akselin sijainti on muuttunut siten, että ulompi kytkinkehä jää liian ulos ja kehät ottavat toisiinsa kiinni.
2. Vaihdoin tuon sisemmän kehän uuteen. Osanumeron mukaan osa on täysin oikea (59032002500), mutta numerosarjan perässä on kirjain R (eli 59032002500R). Voisiko osa olla väärä? Ja tietenkin olen heittänyt alkuperäisen osan roskikseen. Eli en pääse vertaamaan eroja. Muutenkin tuo kehän tilaus oli hieman epäselvä, koska osanumero oli muuttunut. En tiedä onko osa jotenkin erilainen, vai pelkkä osanumero (http://www.motokeidas.com/shop/product_search.php).
Onko kenelläkään ajatuksia/kokemuksia?
Vaidoitko ne prikat sieltä välistä, vai kasasitko vanhoilla?
Muutamaan tapaukseen törmännyt missä uusilla holkeilla/prikoilla ei ole väliä miten päin asentaa, mutta käytetyt on syytä laittaa samoin päin kuin olivatkin...
Hyvinkin voi olla noin pienestä kiinni...
Mikä vuosimalli/malli?
Palataanpa tähän aiheeseen. Aikaisemmin ehdotetut prikat on vaihdettu, mutta ei auta ongelmaan.
Vaikuttaisi, että vaihteiston akseli (1) ei ole riittävästi ulkona lohkosta. Toisaalta, kun katsoo lohkon toiselta puolelta samaa akselia (hydraulisen kytkinmekanismin kopan alta), se näyttäisi olevan hyvällä paikalla. Mistähän saisi tiedon, kuinka paljon akselin (1) pitää tulla ulos laakerin (8) reunasta mitattuna?
Ja jos akseli on asemoitunut väärin, kuinkahan sitä saisi vedettyä ulos? Ei kiinnostaisi koneen halkaisu...
![]()
Viimeksi muokannut: KTMHapa; 06.12.2014 klo 20:35.
Oletko nyt aivan sata varma, että ne prikat on oikean paksuisia? Kaupasta ostetut, juurikin tuohon malliin?
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Onko tuossa edes mitään mahdollisuuksia väärään asemmointiin?KTMHapa kirjoitti
Akseli on pienellä päittäisvälyksellä noiden kahden laakerin välissä, tuo kiinteä ratas rajoittaa akselin liikettä kytkimen suuntaan?
oliko sulla vaihteet levällään?
pelaako vaihteet ?
jos pelaa, niin tuskin akseli on väärässä paikassa.
onko se varaosanumero stanssattuna tossa hubissa?
jos tuo 2-osanen prikka on siinä ulkokehän kolossa niin eipä siinä pitäis mitään ihmeellistä olla.
Voisko kuitenkin olla väärä hubi, koska osanumero on 2007 EXC 450 mallista(samalla koneella kuin 2006SX) ja 2007 SX oli uudemmalla koneella ja sen hubi oli jo erilainen. Siis jos se osanumero ei ole itse hubissa.
Yritin pitää kiinni lohkossa, saattoi sieltä jotain palasia tipahdella, mutta yritin laittaa heti takaisin
Pelaa hyvin.
On stansattu.
Kysyin tätä asiaa Motokeitaasta, josta osan tilasin. He katsoivat pyörän runkonumeron perusteella, että pitäisi olla sopiva osa.
Jos hubi on paksumpi kuin pitäisi, se selittäisi ongelman. 2006 mallin inner hubin osanumero on korvattu uudella osanumerolla. En tiedä voisiko siitä seurata joku sekaannus. Täytyy vielä tutkia noita.
Mitä vasten tuossa muuten tuo kytkimen sisempi kori kiristyy?
Kun ei kuvissa näy mitään holkkia tms. ulomman korin neulalaakereiden ja akselin välillä?
Akselissa joku olake?
Jos vaikka vertaa vähän uudemman kytkimeen jossa holkki kuvista löytyy?
Viimeksi muokannut: KTMHapa; 06.12.2014 klo 23:19.
Ok.
Pyöriikö akseli kuitenkin herkästi ilman kytkintä, vaikkei päittäisvälystä olekkaan?
Jos tuo kytkimen takana oleva laakeri on tiukalla sovitteella akselilla, ja jäänyt vähän irti tuosta kiinteästä rattaasta niin selittäisi tuon jumin.
Riittäisiköhän sopiva putkiholkki laakerin sisäkehän ja kytkimen mutterin väliin ja kiristys vetämään akselin kohdalleen?
Mittaus tietenkin ennen ja jälkeen, paljonko puuttuu mittaa ja liikkuiko?
kytkin.jpg
akselissa on tuo ura mihin 2-osanen prikka tulee ja sen päälle prikka jossa on "ura" jonka sisälle 2-osanen prikka menee osittain.
jos tuolla ulommalla prikalla painaa sisäänpäin(lohkoonpäin) niin ottaako prikat kiinni tuohon ulompaan kytkinkehään ?
tuota uraa vastenhan sisäkehän pitäis kiristyä ?
...piti olla atatsina kuva, muttei taida näkyä...
vaihdoitko just tuon laakerin?
jos se ei mennyt perille lohkoon...
akseli menee laakerista läpi ihan käsin, sovitus ei pitäis olla tiukka.
ulkokehän takana pitäis olla 1 ohut prikka. tai olisko kehän ja lohkon välissä jotain ylimääräistä...
Hämäräjuttu. Ei se akseli voi olla väärässä paikassa...kai. Onko levyt oikeat? Jos ei muu auta niin lisä prikka väliin????
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
En vaihtanut. Ja laakeri näyttäisi olevan hyvin paikallaan.
Joo pitäisi olla prikka kehän takana. Mutta jos sen laittaa paikalleen, ulompi kehä tulee niin ulos, että uraan tulevia prikkoja ei pysty edes laittamaan paikalleen. Eli tällöin ulompi kehä peittää tuota uraa jo hieman.
En tiedä mitä kehän ja lohkon välissä voisi olla? Ei siinä mitään ainakaan näy?
Tarkoitatko tuota osakuvan #12 prikkaa?KTMHapa kirjoitti
Liian paksu, eli väärä, kytkinhäkki, tai sitten kasatessa lipsahtanut joku ylimääräinen prikka akselille laakerin ja kiinteän rattaan väliin?
Pikkuhiljaa alan olla samaa mieltä sun kanssa, että tuo akseli ei ole kohdallaan.
ja siis olet käyttänyt kaikki vaihteet päällä ja vapaa löytyy myös?
siirtäjän haarukat olivat koko ajan paikallaan kun kone oli auki?
haarukoissa on pienet holkit tapeissa jotka on vaihtorummun urissa. jos joku niistä olis tippunut, niin rattaat vois olla hiukan väärin. muuta siinä ei juuri voi tapahtua, jos vaihtajan haarukat menis väärään uraan ei vaihteet toimi.
mystistä...
Kyllä vaihteet toimii hyvin. Ajelin pyörällä varmaan puoli tankillista, kun sain konerempan valmiiksi. Oletin että kytkimen toimimattomuus on vain joku pieni vika, enkä siitä silloin murehtinut...
Mutta tosiaan, kuten Seikkailu_R ehdotti, voi olla että olen laittanut tuon #12 prikan sinne rattaan ja laakerin väliin. Vissiin koneen avaus edessä. Noh, onhan tekemistä joululomilla...................
-Liian lyhyeksi muuttunut akseli, eli lukkopalat ei mene paikoilleen kun #12 prikka on omalla paikallaan.KTMHapa kirjoitti
-Ei päittäisvälystä kytkimen akselilla.
-Hävinnyt prikka #12.
Jotenkin tuntuu siltä että koneen halkaisu on edessä ja se kadonnut prikkakin löytyy samalla...