Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
  1. #1
    Tervehdys,

    Tein koneremontin kotariin ja nyt kytkin ei toimi ollenkaan. Asiaa tutkittuani selvisi, että kytkimen sisä- ja ulkokehät ovat jumissa toisiinsa. Tässä räjäytyskuva, selitystä helpottamaan.



    Kun kiinnitysmutterin [31] avaa, sisempi kehä [2] pyörii vapaasti, eli normaalisti. Kun mutterin kiristää, kehät ovat taas jumissa, eli käytännössä mutteri kiristyy liikaa. Kehien välissä on prikkaviritelmä [23, 11], jonka pitäisi estää kehien kiinnittyminen toisiinsa. Jostain syystä se ei kuitenkaan toimi. Itse keksin tähän kaksi mahdollista selitystä.

    1. Konetta avatessa kytkimen akselin sijainti on muuttunut siten, että ulompi kytkinkehä jää liian ulos ja kehät ottavat toisiinsa kiinni.

    2. Vaihdoin tuon sisemmän kehän uuteen. Osanumeron mukaan osa on täysin oikea (59032002500), mutta numerosarjan perässä on kirjain R (eli 59032002500R). Voisiko osa olla väärä? Ja tietenkin olen heittänyt alkuperäisen osan roskikseen. Eli en pääse vertaamaan eroja. Muutenkin tuo kehän tilaus oli hieman epäselvä, koska osanumero oli muuttunut. En tiedä onko osa jotenkin erilainen, vai pelkkä osanumero (http://www.motokeidas.com/shop/product_search.php).

    Onko kenelläkään ajatuksia/kokemuksia?
  2. #2
    Vaidoitko ne prikat sieltä välistä, vai kasasitko vanhoilla?

    Muutamaan tapaukseen törmännyt missä uusilla holkeilla/prikoilla ei ole väliä miten päin asentaa, mutta käytetyt on syytä laittaa samoin päin kuin olivatkin...
  3. #3
    En vaihtanut prikkoja, olisiko tosiaan niin pienestä kiinni?
  4. #4
  5. #5
    Pitänee tutkia prikkoja. Pyörä on 2006 450 SX.
  6. #6
    Palataanpa tähän aiheeseen. Aikaisemmin ehdotetut prikat on vaihdettu, mutta ei auta ongelmaan.

    Vaikuttaisi, että vaihteiston akseli (1) ei ole riittävästi ulkona lohkosta. Toisaalta, kun katsoo lohkon toiselta puolelta samaa akselia (hydraulisen kytkinmekanismin kopan alta), se näyttäisi olevan hyvällä paikalla. Mistähän saisi tiedon, kuinka paljon akselin (1) pitää tulla ulos laakerin (8) reunasta mitattuna?

    Ja jos akseli on asemoitunut väärin, kuinkahan sitä saisi vedettyä ulos? Ei kiinnostaisi koneen halkaisu...


    Viimeksi muokannut: KTMHapa; 06.12.2014 klo 20:35.
  7. #7
    Oletko nyt aivan sata varma, että ne prikat on oikean paksuisia? Kaupasta ostetut, juurikin tuohon malliin?
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
  8. #8
    Lainaa KTMHapa kirjoitti
    Ja jos akseli on asemoitunut väärin, kuinkahan sitä saisi vedettyä ulos?
    Onko tuossa edes mitään mahdollisuuksia väärään asemmointiin?

    Akseli on pienellä päittäisvälyksellä noiden kahden laakerin välissä, tuo kiinteä ratas rajoittaa akselin liikettä kytkimen suuntaan?
  9. #9
    Lainaa nato26 kirjoitti Katso viesti
    Oletko nyt aivan sata varma, että ne prikat on oikean paksuisia? Kaupasta ostetut, juurikin tuohon malliin?
    Kyllä ne ovat alkuperäiset KTM-osat.
  10. #10
    oliko sulla vaihteet levällään?
    pelaako vaihteet ?
    jos pelaa, niin tuskin akseli on väärässä paikassa.

    onko se varaosanumero stanssattuna tossa hubissa?
    jos tuo 2-osanen prikka on siinä ulkokehän kolossa niin eipä siinä pitäis mitään ihmeellistä olla.
    Voisko kuitenkin olla väärä hubi, koska osanumero on 2007 EXC 450 mallista(samalla koneella kuin 2006SX) ja 2007 SX oli uudemmalla koneella ja sen hubi oli jo erilainen. Siis jos se osanumero ei ole itse hubissa.
  11. #11
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Onko tuossa edes mitään mahdollisuuksia väärään asemmointiin?
    Sen kun tietäisi

    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Akseli on pienellä päittäisvälyksellä noiden kahden laakerin välissä, tuo kiinteä ratas rajoittaa akselin liikettä kytkimen suuntaan?
    Oletin että akseli on "prässätty" tuon kytkimen puoleisen laakerin sisäkehään. Tässä tapauksessa kiinteän rattaan ja laakerin välissä voisi olla välys.

    En huomaa että akselissa olisi yhtään päittäisvälystä. Pitäisi varmaan olla?
  12. #12
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    oliko sulla vaihteet levällään?
    Yritin pitää kiinni lohkossa, saattoi sieltä jotain palasia tipahdella, mutta yritin laittaa heti takaisin

    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    pelaako vaihteet ?
    jos pelaa, niin tuskin akseli on väärässä paikassa.
    Pelaa hyvin.

    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    onko se varaosanumero stanssattuna tossa hubissa?
    On stansattu.
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    jos tuo 2-osanen prikka on siinä ulkokehän kolossa niin eipä siinä pitäis mitään ihmeellistä olla.
    Voisko kuitenkin olla väärä hubi, koska osanumero on 2007 EXC 450 mallista(samalla koneella kuin 2006SX) ja 2007 SX oli uudemmalla koneella ja sen hubi oli jo erilainen. Siis jos se osanumero ei ole itse hubissa.
    Kysyin tätä asiaa Motokeitaasta, josta osan tilasin. He katsoivat pyörän runkonumeron perusteella, että pitäisi olla sopiva osa.

    Jos hubi on paksumpi kuin pitäisi, se selittäisi ongelman. 2006 mallin inner hubin osanumero on korvattu uudella osanumerolla. En tiedä voisiko siitä seurata joku sekaannus. Täytyy vielä tutkia noita.
  13. #13
    Mitä vasten tuossa muuten tuo kytkimen sisempi kori kiristyy?
    Kun ei kuvissa näy mitään holkkia tms. ulomman korin neulalaakereiden ja akselin välillä?
    Akselissa joku olake?

    Jos vaikka vertaa vähän uudemman kytkimeen jossa holkki kuvista löytyy?
  14. #14
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Mitä vasten tuossa muuten tuo kytkimen sisempi kori kiristyy?
    Kun ei kuvissa näy mitään holkkia tms. ulomman korin neulalaakereiden ja akselin välillä?
    Akselissa joku olake?

    Jos vaikka vertaa vähän uudemman kytkimeen jossa holkki kuvista löytyy?
    Akselissa on ura (ei näy kuvassa), johon tulee "puolikuuprikat" ja niiden päälle askelprikka. Sisempi kori tulee näitä prikkoja vasten. Nyt kuitenkin koko paketti on liian tiivis ja molemmat korit ottavat kiinni näihin prikkoihin.

    Tässä kuva samanlaisesta akselista.
    Viimeksi muokannut: KTMHapa; 06.12.2014 klo 23:19.
  15. #15
    Ok.

    Pyöriikö akseli kuitenkin herkästi ilman kytkintä, vaikkei päittäisvälystä olekkaan?

    Jos tuo kytkimen takana oleva laakeri on tiukalla sovitteella akselilla, ja jäänyt vähän irti tuosta kiinteästä rattaasta niin selittäisi tuon jumin.

    Riittäisiköhän sopiva putkiholkki laakerin sisäkehän ja kytkimen mutterin väliin ja kiristys vetämään akselin kohdalleen?
    Mittaus tietenkin ennen ja jälkeen, paljonko puuttuu mittaa ja liikkuiko?
  16. #16
    kytkin.jpg

    akselissa on tuo ura mihin 2-osanen prikka tulee ja sen päälle prikka jossa on "ura" jonka sisälle 2-osanen prikka menee osittain.

    jos tuolla ulommalla prikalla painaa sisäänpäin(lohkoonpäin) niin ottaako prikat kiinni tuohon ulompaan kytkinkehään ?

    tuota uraa vastenhan sisäkehän pitäis kiristyä ?

    ...piti olla atatsina kuva, muttei taida näkyä...
  17. #17
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Ok.

    Pyöriikö akseli kuitenkin herkästi ilman kytkintä, vaikkei päittäisvälystä olekkaan?
    Pyörii kevyesti.

    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Jos tuo kytkimen takana oleva laakeri on tiukalla sovitteella akselilla, ja jäänyt vähän irti tuosta kiinteästä rattaasta niin selittäisi tuon jumin.
    Niinpä.

    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Riittäisiköhän sopiva putkiholkki laakerin sisäkehän ja kytkimen mutterin väliin ja kiristys vetämään akselin kohdalleen?
    Mittaus tietenkin ennen ja jälkeen, paljonko puuttuu mittaa ja liikkuiko?
    Kokeilin juuri tätä. Muuten varmaan toimisi, mutta millä sen akselin saa lukittua? Ei auta vaikka laittaa vaihteen päälle ja kaksi miestä pitää takarengasta
  18. #18
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    kytkin.jpg

    akselissa on tuo ura mihin 2-osanen prikka tulee ja sen päälle prikka jossa on "ura" jonka sisälle 2-osanen prikka menee osittain.

    jos tuolla ulommalla prikalla painaa sisäänpäin(lohkoonpäin) niin ottaako prikat kiinni tuohon ulompaan kytkinkehään ?
    Ei ota. Mutta kun sisemmän kehän laittaa paikalleen ja mutterin kiristää kunnolla (120Nm ohje), niin luulisin että prikat ottaa kiinni ulompaan kehään. On vaan niin ahdas väli, ettei oikein pysty varmistamaan.

    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    tuota uraa vastenhan sisäkehän pitäis kiristyä ?

    ...piti olla atatsina kuva, muttei taida näkyä...
    Joo, uraa vasten pitäisi sisäkehän kiristyä. Näkyy kuva
  19. #19
    vaihdoitko just tuon laakerin?
    jos se ei mennyt perille lohkoon...
    akseli menee laakerista läpi ihan käsin, sovitus ei pitäis olla tiukka.
    ulkokehän takana pitäis olla 1 ohut prikka. tai olisko kehän ja lohkon välissä jotain ylimääräistä...
  20. #20
    Lainaa KTMHapa kirjoitti Katso viesti

    Kokeilin juuri tätä. Muuten varmaan toimisi, mutta millä sen akselin saa lukittua? Ei auta vaikka laittaa vaihteen päälle ja kaksi miestä pitää takarengasta
    Mopo maahan, painavin heppu satulaan, takajarrua, eturengas tallin seinää vasten ja kapula pinnojen väliin...
    Tai sitten vaihde vapaalle ja pulttipyssyllä...
  21. #21
    Hämäräjuttu. Ei se akseli voi olla väärässä paikassa...kai. Onko levyt oikeat? Jos ei muu auta niin lisä prikka väliin????
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
  22. #22
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    vaihdoitko just tuon laakerin?
    jos se ei mennyt perille lohkoon...
    En vaihtanut. Ja laakeri näyttäisi olevan hyvin paikallaan.

    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    akseli menee laakerista läpi ihan käsin, sovitus ei pitäis olla tiukka.
    ulkokehän takana pitäis olla 1 ohut prikka. tai olisko kehän ja lohkon välissä jotain ylimääräistä...
    Joo pitäisi olla prikka kehän takana. Mutta jos sen laittaa paikalleen, ulompi kehä tulee niin ulos, että uraan tulevia prikkoja ei pysty edes laittamaan paikalleen. Eli tällöin ulompi kehä peittää tuota uraa jo hieman.

    En tiedä mitä kehän ja lohkon välissä voisi olla? Ei siinä mitään ainakaan näy?
  23. #23
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Mopo maahan, painavin heppu satulaan, takajarrua, eturengas tallin seinää vasten ja kapula pinnojen väliin...
    Tai sitten vaihde vapaalle ja pulttipyssyllä...
    Pulttipyssyllä kokeilin jo, ei hievahtanutkaan akseli. Voisi vielä kokeilla tuota toista niksiä.
  24. #24
    Lainaa nato26 kirjoitti Katso viesti
    Hämäräjuttu. Ei se akseli voi olla väärässä paikassa...kai. Onko levyt oikeat? Jos ei muu auta niin lisä prikka väliin????
    Ei lisäprikka mielestäni auta mitään? Nähdäkseni ulompi kehä kiristyy laakerin ja puolikkaiden prikkojen väliin.

    Voisikohan akselin ura olla kulunut? Tuntuisi oudolta...
  25. #25
    Lainaa KTMHapa kirjoitti

    Joo pitäisi olla prikka kehän takana. Mutta jos sen laittaa paikalleen, ulompi kehä tulee niin ulos, että uraan tulevia prikkoja ei pysty edes laittamaan paikalleen. Eli tällöin ulompi kehä peittää tuota uraa jo hieman.
    Tarkoitatko tuota osakuvan #12 prikkaa?

    Liian paksu, eli väärä, kytkinhäkki, tai sitten kasatessa lipsahtanut joku ylimääräinen prikka akselille laakerin ja kiinteän rattaan väliin?
  26. #26
    Lainaa KTMHapa kirjoitti Katso viesti
    En vaihtanut. Ja laakeri näyttäisi olevan hyvin paikallaan.



    Joo pitäisi olla prikka kehän takana. Mutta jos sen laittaa paikalleen, ulompi kehä tulee niin ulos, että uraan tulevia prikkoja ei pysty edes laittamaan paikalleen. Eli tällöin ulompi kehä peittää tuota uraa jo hieman.
    Pikkuhiljaa alan olla samaa mieltä sun kanssa, että tuo akseli ei ole kohdallaan.
    ja siis olet käyttänyt kaikki vaihteet päällä ja vapaa löytyy myös?

    siirtäjän haarukat olivat koko ajan paikallaan kun kone oli auki?
    haarukoissa on pienet holkit tapeissa jotka on vaihtorummun urissa. jos joku niistä olis tippunut, niin rattaat vois olla hiukan väärin. muuta siinä ei juuri voi tapahtua, jos vaihtajan haarukat menis väärään uraan ei vaihteet toimi.

    mystistä...
  27. #27
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Tarkoitatko tuota osakuvan #12 prikkaa?

    Liian paksu, eli väärä, kytkinhäkki, tai sitten kasatessa lipsahtanut joku ylimääräinen prikka akselille laakerin ja kiinteän rattaan väliin?
    Joo juuri se #12. Ulompi kytkinkehä on alkuperäinen. Sisempi on vaihdettu, mutta pitäisi olla oikea.

    Nyt tuli kauhukuva, että olen laittanut tuon #12 prikan sinne laakerin ja rattaan väliin. Tilasin meinaan uuden prikan siihen, kun en vanhaa löytänyt mistään...
  28. #28
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    Pikkuhiljaa alan olla samaa mieltä sun kanssa, että tuo akseli ei ole kohdallaan.
    ja siis olet käyttänyt kaikki vaihteet päällä ja vapaa löytyy myös?

    siirtäjän haarukat olivat koko ajan paikallaan kun kone oli auki?
    haarukoissa on pienet holkit tapeissa jotka on vaihtorummun urissa. jos joku niistä olis tippunut, niin rattaat vois olla hiukan väärin. muuta siinä ei juuri voi tapahtua, jos vaihtajan haarukat menis väärään uraan ei vaihteet toimi.

    mystistä...
    Kyllä vaihteet toimii hyvin. Ajelin pyörällä varmaan puoli tankillista, kun sain konerempan valmiiksi. Oletin että kytkimen toimimattomuus on vain joku pieni vika, enkä siitä silloin murehtinut...

    Mutta tosiaan, kuten Seikkailu_R ehdotti, voi olla että olen laittanut tuon #12 prikan sinne rattaan ja laakerin väliin. Vissiin koneen avaus edessä. Noh, onhan tekemistä joululomilla...................
  29. #29
    Lainaa KTMHapa kirjoitti
    Nyt tuli kauhukuva, että olen laittanut tuon #12 prikan sinne laakerin ja rattaan väliin. Tilasin meinaan uuden prikan siihen, kun en vanhaa löytänyt mistään...
    -Liian lyhyeksi muuttunut akseli, eli lukkopalat ei mene paikoilleen kun #12 prikka on omalla paikallaan.
    -Ei päittäisvälystä kytkimen akselilla.
    -Hävinnyt prikka #12.

    Jotenkin tuntuu siltä että koneen halkaisu on edessä ja se kadonnut prikkakin löytyy samalla...
  30.  
  31. #30
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    -Liian lyhyeksi muuttunut akseli, eli lukkopalat ei mene paikoilleen kun #12 prikka on omalla paikallaan.
    -Ei päittäisvälystä kytkimen akselilla.
    -Hävinnyt prikka #12.

    Jotenkin tuntuu siltä että koneen halkaisu on edessä ja se kadonnut prikkakin löytyy samalla...
    Ikävä kyllä taidat olla oikeassa.

    Kiitokset kaikille pohdiskelijoille tässä ketjussa! Palaan asiaan, kun taas ehdin tekemään tuolle jotain...
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen