Oletko kaasarit purkaessa katsonut, että kaikki suuttimet on auki? Kampiakselin kiilan tarkoitus ei ole pitää magneettoa paikallaan, vaan kohdistaa se oikein. Jos magneeton roottorin mutteri on kiinni, ei se pääse pyörimään kartiossaan vaikka kiila puuttuisi kokonaan. Vahva veikkaus, että bensan saannissa on ongelma. Vaihda bensat ja putsaa kaasari kunnolla. Uusi tulppa vielä ja kuiva putsari. Bensansaantiongelmia voi testata suihkuttamalla palavaa ainetta suoraan kaasarin kurkkuun. Itse olen käyttänyt joskus jarrupuhdistusainetta, mutta ei kannata suihkia pitkiä aikoja, pesee tehokkaasti voiteluaineet pinnoilta.
Meidän junnun moposta kun hajosi CDI, niin oireina oli huono käynnistyvyys, erittäin heikko tyhjäkäynti ja se että mopo sammui kun yritti antaa kaasua. Tällöin kipinä oli niin heikko, että se näkyi pimeässä tallissa muttei oikein edes tallin heikossa valaistuksessa. Uudella boksilla kipinä oli vaivatta nähtävissä.
CDI:tä ei kaiketi kotikonstein voi mitata. Itse vertasin uutta ja hajallista boksia enkä löytänyt yleismittarilla eroja. Mopohuollossa saavat sen mitattua, jos viet sen sinne.
Palaan vielä magneeton kiilaan. Itselläni penskana magneetossa oleva ura murtui. En kylläkään jaksa muistaa hajosiko se ajossa vai asentaessa....
ei kait noissa mitään varkauden esto härpäkkeitä ole jos ne siellä takkuaa
zzr1400
Jos kerran kipinä on ( sen ajoitus ?) ja bensaa tulee sopivasti niin sitten puristukset puuttuu.
Nuo kolme pitää löytyä jotta otto-moottori toimii. Moottori vaan tarkempaan syyniin, imuläpät , kampiakselin stefat ja männänrenkaat. Jollei vika ole niissä niin sitten se on joko bensaseoksessa tai kipinässä ( liian heikko tai väärä aika).
Ei tämä mitään rakettitiedettä ole.
Moottori vaatii korjausta ja sitä ei voi tehdä etänä enempää.
Ja toisaalta tässä nyt saattaa olla 2 vikaa päällä.
Eli se miksi mopo on sammunut kun seinään kuulostaa kyllä sähkövialta tai siitä että kipinä ei tule oikeaan aikaan. Bensaviassa ei yleensä sammu kun seinään ja bensavikaisen saa käymään vaikka laittamalla suoraan imusarjaan bensaa. Itse tarkistaisin ensin virtalukon ja mahdollisen tappokatkaisijan vaikka contact cleanerilla jne ja sen magneeton kiilan/ajoituksen ja cdi:n vaikka kokeilemalla jostain toiselta, tosin tsekkaisin ensin johdot etteivät ole poikki mistään kohdasta ettei uusi (laina...) cdi mene pas2 samalla. Jos vermeessä on akku kokeile myös toisella akulla.
Toisekseen katsoisin sen ilmanputsarin ja pesisin vaikkapa ultaäänipesurissa kaasarin ja tsekkaisin että läppäventtiili on OK eikä stefoista vuoda mitään magneeton puolelle ja jos käyntiin saat ettei myöskään tee painetta kytkimelle pitämällä sormea öljytikun reiässä.
Pakopuolen vian saa eliminoitua ottamalla koko putken pois sylinteristä saakka, kyllä se härveli käy vaikkei kierroksia otakkaan
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Kytkentäkaavio olis poikaa ja siitä kattomaan sytytykseen ja virransaantiin vaikuttava liittimet.
Epäilen että vesi oli mennyt jonnekin liittimeen ja aiheutti siellä sen seuraavana päivänä tapahtuneen äkkisammumisen imeydyttyään tarpeeksi syvälle liittimen kontaktipintaan. Sitten pikkasen kuivuttuaan aiheuttaa nyt huonoa käymista ja huonot sähköt sitten pilaa tai kastaa sytytystulpan.
Munkin xj kävi huonosti pesun jälkeen ja yön yli kuivuttuaan tulpanhatut irti, toimi normaalisti.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
http://mobcross.free.fr/text/Notice%20derby.pdf
Tuolta löytyy manuaali vanhemmalle Rabasa mosalle, uusi ei eroa minkään kriittisen osalta, eli sähköt yms vastaavat.
Virtalukon yms. voi eliminoida irroittamalla sen piiristä, katso sivu 16-2. Kampuran stefat pystyy myös tarkastamaan silmämääräisesti purkamalla magneeton(tarvitsee ulosvetäjän ja pulttipyssyn, ulosvetäjä syntyy latanpätkästä ja kolmesta sopivasta ruuvista) ja irrottamalla kytkinkopan (öljyt tulee tässäkohtaa ulos). Jos magneeton mutteri on kiinni, en usko, että on pyörähtänyt pois paikaltaan. Staattori voi olla sökö ja/tai roottorista irronnut magneetti. Jos kipinä kumminkin tulppaan tulee, lähtisin tarkastamaan bensapuolta. Kaasari jos on ok, tarkasta bensahana ja sihti. Ota kokonaan irti tankista ja vaihda bensat samalla. Katso myös letkujen kunto ja totea lopuksi toiminta imaisemalla alipaineletkusta bensaletku irtonaisena. Onko läpät ja imukaula ehjiä? Tuo on simppeli mosa, enkä keksi nyt muuta. Jättäsin noi stefahommat viiimeiseksi, ei ne kesken ajon konetta sammuta paitsi kiinni leipomalla.
Jospa se on leiponut sen verran kiinni että männänrenkaat on jumissa uran pohjassa. Tuotakin voisi yrittää tiirailla pakoaukon kautta. Tällöin puristukset ei riitä enää käynnistymiseen mutta saattaisi käydä jos saa tarpeeksi kierroksia ( tai mäntä lämpimäksi jollain keinolla).
Sytkähetki on pikkaisen ennen yläkuolokohtaa. Tulppa irti ja valkoisela liidulla merkki johonkin pyörivään osaan. (magneetto tms). Sitten tulppa kiinni ja stobolampulla ( sellainen joka ottaa tulpan johdon ympäriltä sen liipaisun) katsomaan sytkähetkeä. Jos kipinä tulee nyt ja oikea-aikaisesti niin vika on muualla.
Eli näitä on jo kokeiltu vai??.
-uudet bensat
-uusi tulppa
-puristukset
-liittimet putsattu vedestä/kosteudesta
-bensanhana/suodatin ei tukossa, vaihdettu
-kampuran stefat ei vuoda
-läpät ei vuoda
-kaasari putsattu, bensan pinta tarkistettu
-mites toisella cdi-box
-mites onko pick-up coil sopivalla etäisyydellä
-toisella staattorilla
-kansipahvi ei vuoda
-männän renkaiden väliys mittaus
-jossain 2-tahti mopossa aika tärkeä että on oikea imu bensahanasta kaasariin, mutta jos bensa tulee kaasariin asti ja sieltä tuplalle että tulppa kastuu, luulisi että imu on oikea
Ja kipinää tulee, bensaa tulee sylinteriin asti ja tulppa varmasti kastuu ja stefat ei vuoda, sama pätee männän renkaisiin. Eli silloin pitäisi lähetä käyntiin, sama sitä voisi kokeilla jollain carburator cleaner aineella lähteekö käyntiin
Viimeksi muokannut: Husky510; 30.01.2015 klo 20:17.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Saahan se ilmaa?
Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
SUZUKI DL650A
Saako se liikaa ilmaa?
Rikkinäinen imukurkku hyydyttää koneen tehokkaasti
Aikaisemmin mainitsit että lähtee käyntiin mutta sammuu melko pian saattais viitata imukurkkuun
Pieninkin reikä vaikuttaa, taivuttelemalla näkee onko kumissa halkeamia.
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Onko ne puristukset oikeasti mitattu ? pelkkä tunne siitä että puristuikset vaikuttavat olevan ok ei nyt riitä (kokemus on opettanut, poikapuolen Kakkiva ei käynnistynyt kun oli renkaat jumissa pikkaisen, onneksi avaaminen ja renkaiden irroitus ei ole iso homma).
Hinaamalla tuohon voisi saada sen verran kierroksia että lähtisi käyntiin. Jollei se edes lupaa niin sitten vika lienee kipinässä, se ei ole oikeaan aikaan tai tarpeeksi vahva. Pistä bensahana kiinni ja yritä starttipilotilla. Jollei edes paukahda niin kipinässä on vikaa.
No käykö mopo..........
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
nyt on kokeiltu uudella cdi:llä ei auttanu uus tulppaki on ei mitää vaikutusta
Ja mitäs olet jo tehnyt sille..Siis koko mopolle, mitä osia on vaihdettu, korjattu, uutta, putsattu
Laita jotain listaa, niin tietää mitä seuraavaksi
Viimeksi muokannut: Husky510; 10.02.2015 klo 18:46.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
männän palautusjousi karstassa?
oliko uusi cdi varmasti ehjä?
Horo Elää !
Joo, tuossa kun katsoo esim noita edellisiä post. Niin tuntuu että tehdään sieltä täältä, ei jaksa, ei kiinnosta tehdä.
EDIT, edellisestä postauksesta jäänyt muutama sana putteelliseksi... Nyt korjattu
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää