1299s omasta mielestä ylivoimaisesti kaunein mp tällä hetkellä. Toivottavasti en nää koskaan livenä kadulla, koska sit tulee ajettua kolari, kun ei silmiä irti saa on se niin upee karkkiOnko Ducati kieltänyt vai kuinka ei löydy yhtään kadulla kuvattua "omistaja arvostelua"? Vai onko kyseessä vaan niin täydellinen laite ettei kuskit ehdi kameroillaan leikkiin
![]()
Eikös näissä ole juuri kylmiä kelejä varten tuo lämmitys ;) ?
Ite en oo malttanu olla ajelematta. Äsken meni taas ihan huomaamatta reilu 150km lenkki eikä tossa nyt kovin pahasti ranteet väsy vaikka on toi korkeempi performance-jakkara kiinni. On vaan melko karsees kunnos nuo kippuratiet. Niin täynnä reikää ja railoa että alkaa muistuttaa jotain muuta ku sivistysmaan tieverkostoa.
Panigale 1199, 600RR
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Olipa tuolla mopoja liikenteessä, vaikka ainakin itselle vielä hiton kylmä. Jonkun verran porukka morjestelee etusormi pystyssä, taitaa olla se kuuluisa orkkimoro.
On toi vaan aika nopeen tuntuinen laite. Jumankekka miten se puhuu kun pyytää. Ja joka kerta kun käy kahvin juomassa jossain, ni porukka kuvaa kännykameralla. Kai se sitten pistää ihmisten silmiin kivasti. En kyllä keksi mitään huonoa sanottavaa edelleenkään. Racejakkara on nyt paikoillaan, hiukka korkeampi kuin vakio ja samalla pitävämpi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
On mulla eikä tule myyntiin. Se myynnissä oleva lienee Kesselin. Olen ajanut jotain 5 tkm, mutta vähiin jää kun ei raski maksaa vakuutuksia. Jos vähän ajaa esim. 1 kk niin se on heti yli 300 Eur minimimaksu. Pitää yrittää ajaa noilla missä on vielä takuut päällä eli 1290 Kotarit Superduke ja Superadventure sekä 1.5 alkaen Kawa H2.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Eka ratapäivä takana. Jestas että tuo nelijako on typerä. Ehtii jo unohtua kumpaan suuntaan ajetaan kun on tunnin tauko välissä. Jäi sitten päivä lyhyeksi kun kyllästyin siihen venailuun varikolla ja lähdin kotiin grillaamaan. Onkohan tässä maassa enää mitään ratapäiviä jossa olisi kolmijako?
Moposta. Katurenkailla varovasti kylmällä kelillä. Mopo toimii mainiosti. Takajousi on varmaan liian löysä mulle, muutoin en keksi alustasta sanomista. Voimaa on kyllä paljon tuntuisesti. Jos noi muut tän vuoden uutuudet on edes hitusen yhtä hyviä, on varmaan kaikkien aikojen sporttimopovuosi.
Jatketaanpa tarinointia.
Moottori on huikea. Toivottavasti pääsee kokeilemaan RSVtä, R1stä ja Bemun kilosta ainakin. Miltä ne tuntuu kun tuo on noin väkivaltaisen oloinen tehoiltaan. Ei sitä tehoa liikaa toki ole, mutta ei nyt varsinaisesti joudu odottelemaankaan kiihtymistä. Tehoa on joka alueella rata-ajoon runsaasti tyrkyllä. Jännä homma oli etten ajanut vissiin kuin kahdesti rajariin. Yleensä se on vähän ollut oma haaste, tää kai kulki niin että tuli itse vaihdettua ajoissa. Jotenkin erinomaisen tuntuinen, kunhan vähän tottuu lisää.
Alusta oli täysin vakioasetuksissaan, mitä toi elektroniikka raceasetuksissa nyt tarjoaa. Samoin kaikki muut asetutukset. Niitä on tuossa Nintendossa paljon. Renkaat on kuin oppikirjasta, joten ei se nyt ainakaan huono alustaltaan ole. Aika hyvin nuo vakiorenkaatkin toimi, etunen tosin meinas kahdesti karata nopeassa oikeassa, toisella kertaa tärräs aika pitkään ja jo ehti kenkä ja polvi osua maahan ja pohdin jo että lipeekö.
Keuliminen oli iso ongelma. Aluksi vaan nauratti että onpa paukkua kattilassa. Mutta syy on enemmänkin siinä että avasin ehkä kunnolla vasta liian myöhään apeksin jälkeen ja perä oli päässyt jo painumaan. Tätä luultavasti pahensi luistonesto, joka todennäköisesti tuolla renkaalla antoi paukkua ulos kun mopo nousi pystympään.
Ja onpa tuo oma ajoasento kamala kun jonkun eilen räpsimiä kuvia katsoin. Siihen täytyy panostaa huolella. Muutoin ajorutiini toimi ihan ok tuossa leppoisassa kurvailussa. Paras aika oli 1.24,9. Se olikin ainoa alle 1.25, kaksvitosia oli jokunen. Kai niihin pitäis olla tyytyväinen.
Jarrut tässä mopossa lienee tautiset. Eipä tarvinnut eilisessä vauhdissa niitä miettiä, joten varaa on vaikka mihin tietysti. Shifteri on upea. Tosin suurinpiirtein joka toiseen jarruun menin kytkimen kanssa, kun ei tuota rutiinia selkärangasta ole varmaan ihan helppo ottaa pois. Ajoasento on racesatulalla todella hyvän oloinen, mopo ehkä tarvitsisi stompgripit tankin kylkeen helpottamaan. Mutta ne on rumat, harkitsen silti.
Vaikka painokin on taas talven aikana entisestään noussut, salia ja lenkkiä on silti tehty. Eipä ollut kunnon puolesta mitään ongelmia. Tokassa setissä meinas lonkka mennä jumiin jostain syystä mutta muutoin kaikki ok. Eikä tänään kropasta löydy mitään tuntemuksia eilisestä. Omaa massaa pitää silti yrittää saada kunnolla pois - vaikeata se on.
No tarkoitus oli ajaa maltilla ja missään kohtaa ei päässä ollut ajatusta että nyt mä ajan. Varmaan fokuksen puute pahensi ajoasentoa, mutta melko rumalta tuo näytti. Sitä voi siis petrata.
Ameriikan voorumeilla oli samoissa penkeissä ajettu 1199R, R1M ja 1299s: http://ducati1299.com/attachments/du...1299_stock.pdf
Lisäksi joku oli ajanut 1299s:n vakiona, Akralla sekä Akralla + killereillä. Tästä ei ollut käppyrää, mutta suullisen selostuksen mukaan keskialueelle tuli Akralla ja killereillä melkein 10hp lisää. Paras teho nousi vain 3hp killereillä, yhden heposen ilman killereitä. Killereiden kanssa sen tiedon mukaan oli joka alueella sama tai parempi teho kuin ilman. Itse en ajanut metriäkään vakiorännillä, joten paha sanoa.
Killereillä tai ilman eroa en myöskään pysty mitenkään ajossa erottamaan muutoin kuin että ääni on paljon parempi killereillä. Pienempi ja nätimpi tömpsytys.
^Ei näy tuo linkki jos ei oo rekisteröityny foorumille.
Superbike #7
No harmi. Tossa penkissä R1M n 171 rwhp, 1299s 182 rwhp. Ajoalueella eli keskialueella Panissa jopa 40 hepoa enempi takiksella. Hankala verrata kun ovat niin erilaiset, R1M kun kiertää toki paljon korkeammalle. Aika hyvä alue siinäkin on kun noita yrittää mielessään suhteuttaa lopullisten välitysten ulos tuomassa tehossa.
onko tuolla skaalauksella paljonkin merkitystä? kyselee asiasta ymmärtämätön, tuo ducatin etumatka hämmentää mua aika paljon.
Toki. Lopullise vällärit molemmilla lienee pikkusen yli kolmensadan. Ensiö- ja toisiovälityksissä on yleensä aika pienet erot muutoin kun koneen kierrosten suhteen. Käytännössä jos Pani kiertää 11000rpm ja R1 ka 15000rpm, niin niitä ajetaan samoissa vaiuhdeissa ja vaihteissa eri kierroksilla.
Panilla kutosella satkussa on n 3000 kierrosta. Uskoisin että R1 on yli neljän tonnin samassa kohtaa. Niissä kohdissa olevaa tehoa pitäs verrata eikä sitä paljonko kummassakin on jossain X-kierroksilla. Mutta kyllähän suuntaa tullaan saamaan kun joku iso shootout varmaan piakkoin saadaan lehdistön toimesta.
okei, siis ymmärrän kyllä ton. ymmärsin nyt lähinnä niin että puhuttiin kummankin pyörän omasta keskialueesta, mutta jos on vertailtu nimenomaan samoja kierroksia niin yamaha saa toki etumatkaa kiinni ajossa kierrosten myötä. huipputehoihin ja vääntöihin tämä ei kuitenkaan mitään vaikuta? hämmennyin lähinnä siitä että ilmotetuissa hevosissa ei ole kuin 5hp ero ja kyseisessä penkissä 11hp takapyöräeroa. panissa voipi mennä 190rwhp rikki akralla?